Werkplaatshandboek

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
rayman111
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 mei 2018, 22:05
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: zuid Holland

Werkplaatshandboek

Ongelezen bericht door rayman111 »

Goedemorgen

Al enige tijd ben ik in bezit van een -1100- . Ik zou graag een werkplaatshandboek willen aanschaffen, niet om meteen van alles te doen aan mijn motor maar in eerste instantie om te begrijpen hoe zaken werken en wat eventuele oplossingen zijn. Nu zie ik twee handboeken op internet te weten haynes en clymer. Wat raden jullie aan en at is het verschil. Ps hou van plaatjes.
R1100RT 98 / R1100R 97
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Werkplaatshandboek

Ongelezen bericht door Isaac »

Gaat het echt om een papieren uitvoering of zoek je gewoon informatie die in een digitale versie (pdf) mag staan?
Ik werk zelf digitaal met de dokumentatie van BMW zelf.
Van de papieren versie ken ik alleen de boeken van Haynes. Maar die ken ik alleen van de auto's en niet van de motoren. In die uitvoering heb ik altijd wel kunnen vinden wat ik wilde weten.
Clymer is voor mij een onbekende.
rayman111
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 mei 2018, 22:05
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: zuid Holland

Re: Werkplaatshandboek

Ongelezen bericht door rayman111 »

De reparatie handleiding heb ik van het forum. Vind die wat summier. Zoek een mooi boek waar ik in wat loze uurtjes mijn technische kennis mbt de rt wat kan verrijken


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
R1100RT 98 / R1100R 97
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Werkplaatshandboek

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik heb, omdat Clymer mij onbekend was, even zitten zoeken. Ik krijg het idee dat Clymer zich hoofdzakelijk op de motoren heeft gericht en de mij bekende Haynes, zoals al aangegeven was, hoofdzakelijk in de auto motoren zit.
Als ik dan een keuze zou moeten maken denk ik dat ik dan voor Clymer zou gaan. Wat ik kon zien is netjes met een foto toegelicht.
Maar ervaring heb ik daar niet mee en dat was je oorspronkelijke vraag tenslotte.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 742
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Werkplaatshandboek

Ongelezen bericht door QuickFix »

Ik heb het werkplaatshandboek van Hynes en ben daar wel te spreken over: mooie (en veel plaatjes) en duidelijke schema's en met een prijs van ± €25 handig en goedkoop om te hebben.

De omschrijving is echter niet altijd helemaal volledig/duidelijk: je moet zelf ook een beetje nadenken.
Ik moest, een tijdje terug, iets vervangen en hoe dat moet wordt dan ook in geuren en kleuren uitgelegd, maar toen kwam ik ineens een zin tegen in de trant van "Maak vervolgens paneel X los en verwijder deze".
Hoe dit paneel echter los moest stond er niet bij en op de zwart/wit foto's was het ook niet te zien.

Ik vind het desondanks een prettig boek en persoonlijk veel handiger dan een digitale versie (waarbij ik meestal de pagina die ik nodig heb dan toch weer uitprint omdat ik geen PC op mijn sleutelplek heb).
Freude am Fahren
rayman111
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 mei 2018, 22:05
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: zuid Holland

Re: Werkplaatshandboek

Ongelezen bericht door rayman111 »

Ben het helemaal met je eens over digitaal. Heb liever een boek. Zal die hayens eens bestellen. Kan ik altijd nog die andere erbij nemen.


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
R1100RT 98 / R1100R 97
rayman111
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 mei 2018, 22:05
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: zuid Holland

Werkplaatshandboek

Ongelezen bericht door rayman111 »

Isaac schreef:Ik heb, omdat Clymer mij onbekend was, even zitten zoeken. Ik krijg het idee dat Clymer zich hoofdzakelijk op de motoren heeft gericht en de mij bekende Haynes, zoals al aangegeven was, hoofdzakelijk in de auto motoren zit.
Als ik dan een keuze zou moeten maken denk ik dat ik dan voor Clymer zou gaan. Wat ik kon zien is netjes met een foto toegelicht.
Maar ervaring heb ik daar niet mee en dat was je oorspronkelijke vraag tenslotte.

Denk dat ik ze allebei maar bestel lol


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
R1100RT 98 / R1100R 97
Bens
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: 1200 GS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: Werkplaatshandboek

Ongelezen bericht door Bens »

Heb een Engelstalige Haynes (93 to 97) in de aanbieding incl. Technisch woordenboek Engels-Nederlands. Voor 17,50 incl verzenden is hij van jouw.

Grt Ben.
rayman111
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 mei 2018, 22:05
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: zuid Holland

Re: Werkplaatshandboek

Ongelezen bericht door rayman111 »

Bens schreef: 17 feb 2019, 16:07 Heb een Engelstalige Haynes (93 to 97) in de aanbieding incl. Technisch woordenboek Engels-Nederlands. Voor 17,50 incl verzenden is hij van jouw.

Grt Ben.
Ben je hebt een pb
R1100RT 98 / R1100R 97
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”