preventief onderhoud R1100RT?

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
reneRT
Berichten: 117
Lid geworden op: 14 mar 2018, 21:01
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Groen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rijswijk

preventief onderhoud R1100RT?

Ongelezen bericht door reneRT »

Als ik preventief onderhoud wil (laten) uitvoeren, naast de reguliere beurten, waar moet ik dan aan denken?

Hallgever?
Gereviseerde injectoren?

Zijn er nog meer voorbeelden?
Gr,
René
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: preventief onderhoud R1100RT?

Ongelezen bericht door EileRT »

Ook jij hebt net als ik een -1100- en ik denk bij preventief onderhoud direct aan het eerste wat je noemt: de hallgever. Ik ga deze binnenkort preventief vervangen.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: preventief onderhoud R1100RT?

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Remleidingen preventief vervangen is ook een goed idee als het nog van die originele rubberen leidingen zijn.

Hartelijke groet,

Nico

Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: preventief onderhoud R1100RT?

Ongelezen bericht door EileRT »

Dat is inderdaad een hele belangrijke Nico. Deze heb ik een aantal jaren terug al laten vervangen.
Nico4sen schreef: 21 feb 2019, 20:46 Remleidingen preventief vervangen is ook een goed idee als het nog van die originele rubberen leidingen zijn.
Verder vind ik het moeilijk om je te adviseren over injectoren etcetera. Mijn RT wordt jaarlijks perfect onderhouden door MSA. Het is erg afhankelijk hoe, hoeveel en hoe vaak je rijdt dan wel het onderhoud laat doen. Afgezien daarvan speelt de algehele (onderhouds)status en ook de kilometerstand van je motor een grote rol.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
reneRT
Berichten: 117
Lid geworden op: 14 mar 2018, 21:01
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Groen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rijswijk

Re: preventief onderhoud R1100RT?

Ongelezen bericht door reneRT »

EileRT schreef: 21 feb 2019, 20:58 Verder vind ik het moeilijk om je te adviseren over injectoren etcetera. Mijn RT wordt jaarlijks perfect onderhouden door MSA. Het is erg afhankelijk hoe, hoeveel en hoe vaak je rijdt dan wel het onderhoud laat doen. Afgezien daarvan speelt de algehele (onderhouds)status en ook de kilometerstand van je motor een grote rol.
Wat betreft de remleidingen had ik geen keus. Deze was bij de voorrem verstopt. Dus netjes laten vervangen.

De RT is goed onderhouden. De huidig km stand is 123.000 km. Met twee motoren in huis rij ik ongeveer 5000 km per jaar per motor.

De reden dat ik het ook vraag is dat ik mij afvraag of het slim is te investeren in een R1100RT van bijna 20 jaar oud of een keer voor een recenter model gaan?
Gr,
René
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: preventief onderhoud R1100RT?

Ongelezen bericht door EileRT »

Oei. Dan ben je feitelijk te veel laat. Oftewel je kunt het hier nog vertellen en dus heb je geluk . . .
reneRT schreef: 21 feb 2019, 22:18Wat betreft de remleidingen had ik geen keus. Deze was bij de voorrem verstopt. Dus netjes laten vervangen.
Dus niet preventief onderhouden. . .
reneRT schreef: 21 feb 2019, 22:18De RT is goed onderhouden.
Dat is een andere vraag dan gesteld in dit topic. Je vraagt om preventief onderhoud van een -1100- . Of je wilt gaan voor een recenter model is van een geheel andere orde. De ultieme vraag m.i. is of je dit type RT wilt blijven rijden. Uiteraard is dit afhankelijk van de hoeveelheid kilometers die je rijdt. En gezien je antwoord is dit erg minimaal. Uiteraard heeft het ook te maken met je persoonlijke voorkeur. In principe kun je lang, heel lang met een BMW. Sommigen beweren zelfs levenslang. Maar dat laatste is nogmaals heel persoonlijk. Ik vind nog altijd de -1100- de mooiste RT die BMW ooit heeft vervaardigd. Ook al kan (mag) ik mijzelf (ik van vrouwlief) morgen een gloednieuwe -1250- kopen, ik doe het niet. Ik rijd ook ongeveer 5K per jaar en met de huidige km.stand van mijn RT van nog geen 40K gaat deze bij mij nog lang niet de (garage)deur uit. Sterker nog ik hoop deze levenslang te blijven rijden.
reneRT schreef: 21 feb 2019, 22:18De reden dat ik het ook vraag is dat ik mij afvraag of het slim is te investeren in een R1100RT van bijna 20 jaar oud of een keer voor een recenter model gaan?
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
reneRT
Berichten: 117
Lid geworden op: 14 mar 2018, 21:01
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Groen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rijswijk

Re: preventief onderhoud R1100RT?

Ongelezen bericht door reneRT »

Oke, dat is wat betreft het behouden van de RT1100RT een reactie waarmee ik iets kan. Ondanks de kilometerstand en leeftijd van mijn RT en mede gezien het aantal km dat ik rij is investeren in preventief onderhoud dus een goede keuze ipv een recenter model.
Want de RT bevalt goed. De motor rijdt subliem.

Als er verder nog tips zijn wat ik aan mijn motor kan laten doen, naast het normale onderhoud, dan hoor ik dat graag.
Gr,
René
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: preventief onderhoud R1100RT?

Ongelezen bericht door Isaac »

EileRT schreef: 21 feb 2019, 23:21 Ik vind nog altijd de -1100- de mooiste RT die BMW ooit heeft vervaardigd.
Ik kan me daar alleen maar bij aansluiten.
Wat gewoon belangrijk is dat de motor regelmatig even in gebruik is en olie (vooral de remolie) regelmatig wordt vervangen. Hier dus niet naar de kilometers kijken maar gewoon op tijdbasis vervangen. De 1100 is gewoon simpeler in onderhoud dan zijn opvolgers. Maar heeft wel aandacht nodig.
Olie trekt standaard vocht aan en die zorgt voor oxidatie. Een goede warme motor op z'n tijd zorgt er voor dat het vocht er voor het grootste deel weer uit dampt. Remolie daar in tegen is dan wel zo goed als luchtdicht afgesloten van de buitenlucht maar langzaam aan ontstaat door vocht toch oxidatie problemen. Vooral bij de remcilinders is deze oxidatie vaak zichtbaar en geeft hierdoor ook meer slijtage. Regelmatig even demonteren, schoonmaken en in het speciale vet zetten verlengt de levensduur van de cilinders en cupjes aanzienlijk.
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

preventief onderhoud R1100RT?

Ongelezen bericht door HenkvanR »

reneRT schreef:Oke, dat is wat betreft het behouden van de RT1100RT een reactie waarmee ik iets kan. Ondanks de kilometerstand en leeftijd van mijn RT en mede gezien het aantal km dat ik rij is investeren in preventief onderhoud dus een goede keuze ipv een recenter model.
Want de RT bevalt goed. De motor rijdt subliem.
Kwestie van smaak natuurlijk, en daar valt over te twisten [emoji23]
Ik ben een aantal jaren geleden overgestapt van de 1100 op een 1200 (bwjr2006) maar vond het een wereld van verschil (positief) dus dat kan ook.


Groeten van Henk
[groet]
HenkvanR -1200-
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”