Afgelopen zaterdag heb ik, zoals vaker, een rondje getoerd met de motor. Maar onderweg is ie, tot twee maal toe, stilgevallen! De eerste keer bij steady 60 km per uur, de tweede keer bij steady 80 km per uur. Je rijdt en opeens, niks meer, twee rode lampjes op het dashboard aan en dat is het.
Beide keren veilig de kant van de weg bereikt, motor is zijn vrij, contact uit en weer aan.... starten en lopen.
Uiteindelijk wel thuis gekomen, maar iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?
Cees Biegstraaten
stilvallen motor
- CeesB
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 13 jan 2018, 19:56
- Type: R1100RT
- Bijz: LED knipperlichten voor en LED achterlicht-unit
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Alkmaar
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: 1200 GS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: West-Friesland
Re: stilvallen motor
Eerste gedachte is dat de tank vacuüm trekt en de motor geen benzine krijg en stilvalt. Ontluchting vd tank controleren.
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: stilvallen motor
En regelmatig voorkomend is een draadbreuk nabij het kontaktslot. De klacht begint dan vaak bij het nemen van een bocht. Als je de motor laat draaien en de draadboom wat heen en weer haalt zou je deze klacht kunnen vinden.
Gaan de lampjes eerst aan of gaan deze aan direkt na het stilvallen?
Gaan de lampjes eerst aan of gaan deze aan direkt na het stilvallen?
-
- 2023
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 24 dec 2014, 15:00
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Wissenkerke
Re: stilvallen motor
Beste Cees
Klinkt als Hall sensor probleem.
Tom
Klinkt als Hall sensor probleem.
Tom
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: stilvallen motor
Het vacuüm is makkelijk te checken door de vulklep open te zetten tijdens het rijden, zolang de tank niet vol is klotst het niet over de rand.
Het elektrische contact van het contactslot heb ik eerder mee gemaakt en bij 2 RT's moeten repareren, 5 nieuwe kabels solderen aan het contactslot en een nieuwe trek-ontlasting maken. Klacht is wel een beetje afhankelijk met het aantal gereden kilometers (= stuurbewegingen).
Ik zet mijn meeste geld op de Hall-sensor, zeker bij de R1100 (de oudste rond de 20 jaar inmiddels), is een bekende klacht en wat er omschreven wordt ook passend. Bij Tills.de voor ongeveer € 130 een nieuwe te krijgen, afstel-tooltje is een 20mA ledje en een weerstandje van pakweg 600 ohm en een paar draadjes.
Het elektrische contact van het contactslot heb ik eerder mee gemaakt en bij 2 RT's moeten repareren, 5 nieuwe kabels solderen aan het contactslot en een nieuwe trek-ontlasting maken. Klacht is wel een beetje afhankelijk met het aantal gereden kilometers (= stuurbewegingen).
Ik zet mijn meeste geld op de Hall-sensor, zeker bij de R1100 (de oudste rond de 20 jaar inmiddels), is een bekende klacht en wat er omschreven wordt ook passend. Bij Tills.de voor ongeveer € 130 een nieuwe te krijgen, afstel-tooltje is een 20mA ledje en een weerstandje van pakweg 600 ohm en een paar draadjes.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km