Multisnaar ?

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Marcello
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 jul 2018, 19:07
Type: R1100RT
Bijz: 1996
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Multisnaar ?

Ongelezen bericht door Marcello »

Hallo beste leden,

Omdat ik al enige tijd op een R1100RT rijd, naar volle tevredenheid, rees de vraag bij mij of ik niet is die multi-snaar moet gaan vervangen. Tenminste, als het een multi-snaar is (ik bedoel dus die snaar die voorop het blok zit, achter het voor spatbord. Ik heb niet zo heel veel verstand van de techniek van deze geweldige boxer, ik hou het zelf bij motorolie / remblokjes / accu vervangen, en het voor- of achterwiel de-monteren om te laten vervangen en uitlijnen. Beetje remolie bijvullen lukt me ook nog wel ;)

Omdat die "multisnaar" er, sinds ik de motor kocht, nog steeds op zit (ik schat zo een 7 /8 jaar) en de motor inmiddels 110.000km gedraaid heeft (gekocht op 90.000), hoor ik om me heen wel eens dat de snaar ook kan "knappen" door ouderdom, en ik dan behoorlijk ver van huis ben...

Is dit dus door mij zelf goed te doen, of moet je hier toch echt wat meer verstand van sleutelen hebben dan het standaard gebeuren wat ik doe ?

Alvast bedankt voor het meedenken !

Groet,
Marcello
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Multisnaar ?

Ongelezen bericht door Isaac »

Het is gewoon een snaar die de dynamo aan drijft. Afhankelijk van het bouwjaar van het blok is het een kleine ingreep of een iets grotere.
Bij de oude blokken loopt er een olie leiding naar boven die los moet voor het vervangen. Bij de nieuwere blokken kan je hem zo monteren.
Je hebt wel een hulpstuk nodig voor het spannen van de snaar of je moet kiezen voor het afbouwen van alle plastic en tank om deze te spannen zoals de boeken vertellen. Voor het verwijderen van de kap voor de snaar moet je wel 1 kant de beugel los halen van de kuip t.h.v de cilinder. dan hoef je niets te buigen en is het een klusje van 30 minuten of bij het oude blok 1 uurtje werk.
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: Multisnaar ?

Ongelezen bericht door RendeRT »

Ik heb geen R1100RT, maar een R1200RT. De dynamoriem voor mijn motor moet iedere 40dkm worden vervangen.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Multisnaar ?

Ongelezen bericht door Isaac »

Marcello schreef: 11 mar 2019, 14:52 Beetje remolie bijvullen lukt me ook nog wel ;)
Ik neem aan dat de remolie wel regelmatig vervangen wordt. Je maakt je zorgen om een snaar maar zoals ik het lees is je remsysteem niet belangrijk.
Marcello
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 jul 2018, 19:07
Type: R1100RT
Bijz: 1996
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: Multisnaar ?

Ongelezen bericht door Marcello »

Bedankt voor jullie reactie,

Het blok is uit 1996. Begin bijna huiverig te worden om de (wat mij betreft fantastische) motor maar misschien weg te doen, omdat ik ook iets las over de "Hallgever" die bij 120.000 km eraan zit te komen....

De remolie moet ik af en toe bijvullen, omdat de cilinder in het handvat waar ik mee rem niet helemaal toppie functioneert. Ik heb hem met een kennis licht "opgeschuurt" waardoor de functie nog gebruikt kon worden. Eigenlijk moet het hele (voor)rem systeem vervangen worden, maar zolang de functie het nog doet....

Dus die snaar zou ik (als het een kleine ingreep zou zijn) nog zelf kunnen doen. Mocht ik het oude blok hebben (wat ik vermoed) word het toch een uitbesteed klus denk ik. Moet ik hem echter wel vervangen of kan ik er nog mee door ?

Groet,
Marcello
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Multisnaar ?

Ongelezen bericht door Isaac »

De omslag van het blok is volgens mij 1997 geweest. Bij jou dus een iets grotere klus. Waar ik me meer zorgen om maak is het rem systeem. Zeker de voorrem is belangrijk. Ik zou niet durven te rijden met een voorlopig nog wel werkende rem.
Die snaar is minder belangrijk. Als deze zou breken heb je gewoon een brandend dynamo lampje. Dan kan je een stukje rijden als dat zou moeten en een parkeerplaats of afrit nemen om te stoppen.
De hall-gevers kunnen stuk gaan maar is ook afhankelijk van het gebruik motor en een stukje geluk. Er staan geen slijtage kilometers voor.
Ook de drukgroep kan je een keer verwachten. Die kan je wel voor een groot gedeelte zelf bepalen hoelang die mee gaat.
Met veel gas en slippende koppeling optrekken verkort de levensduur aanzienlijk.
Ik denk dat je er wijs aan doet om een echte monteur eens te laten kijken wat de motor nodig heeft. Met 120.000 is deze zeker nog niet afgeschreven maar ze hebben wel aandacht nodig. En dat is meer dan bijvullen alleen.
Marcello
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 jul 2018, 19:07
Type: R1100RT
Bijz: 1996
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: Multisnaar ?

Ongelezen bericht door Marcello »

Hoi Isaac

Bedankt voor je info. Helemaal helder zo. Breken vd snaar kan geen kwaad, en een keertje serieus onderhoud (laten) plegen is in de planning. Nogmaals bedankt _004
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Multisnaar ?

Ongelezen bericht door Baird »

Bij het breken van de snaar kan de Hall-sensor sneuvelen door de stalen draden die in de riem zitten. Onderhoud is noodzakelijk voor ieder stuk techniek dus ook jouw youngtimer :D
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2023
2023
Berichten: 247
Lid geworden op: 23 mar 2009, 22:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Multisnaar ?

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Het vervangen van de dynamoriem zou ik voor je kunnen doen en ook het onderhoud en repareren van je remsysteem gehoord tot de mogelijkheid.
Ik woon in Dordrecht en heb een ruime garage met een motorhefbrug met de nodige tool, documentatie en sleutel kennis.
Als je verdere interesse hebt laat dat dan maar weten middels een PB .

[groet] Peter
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Multisnaar ?

Ongelezen bericht door Baird »

Baird schreef: 12 mar 2019, 21:40 Bij het breken van de snaar kan de Hall-sensor sneuvelen door de stalen draden die in de riem zitten. Onderhoud is noodzakelijk voor ieder stuk techniek dus ook jouw youngtimer :D
Hier het filmpje hoe het er uit ziet als de riem breekt en als je weet waar de Hall-sensoren zitten kun je je ook voorstellen dat het daarvoor einde oefening kan zijn, vervangen dus die riem !!!!! Voor de kosten hoef je het niet te laten .....

Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”