Top(b)koffer perikelen

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
ArnoudH
2023
2023
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 nov 2015, 23:50
Type: R1200RT
Bijz: ex politie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Voorschoten

Top(b)koffer perikelen

Ongelezen bericht door ArnoudH »

Omdat het openen van de (kleine) topkoffer van mijn R1200RT (2011) steeds moeilijker ging, heb ik met hulp van de gevonden documentatie de koffer gedemonteerd, bedieningsmechanismen schoongemaakt en ingevet en de zaak weer gemonteerd. Het indrukken van het slot om het deksel te openen gaat nog steeds zwaar, maar is wel verbeterd.
Twee problemen echter waar ik tegenaan loop en waarover ik graag advies krijg:

- Sommige van de (zelftappende) schroeven waarmee de binnenschaal aan de buitenschaal geschroefd wordt, zijn dol. Ik denk dat dit vaker voorkomt en ben benieuwd naar de oplossingen. Zelf denk ik aan Loctite-425 in het schroefgat.

- Hetzelfde geldt voor de schroeven waarmee de scharnieren van het deksel vastgezet worden. Als ik naar het gat kijk waarin de schroeven draaien, lijkt het alsof hierin één of andere substantie heeft gezeten (is nu verhard en verkruimeld). Ik heb gedacht aan uitruimen en opvullen van de schroefgaten met 2-componenten epoxy en dan voorboren, maar ben bang dat e.e.a. dan gaat splijten / breken. Als alternatief denk ik aan volledig doorboren en vastzetten met RVS-boutjes en moertjes, evt. met een extra verstevigings-plaatje.

Hoor graag suggesties hoe dit op te lossen!
IMG_9505.JPG
IMG_9504.JPG
IMG_9503.JPG
IMG_9502.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Top(b)koffer perikelen

Ongelezen bericht door QuickFix »

Vroeger losten wij dat op met een luciferhoutje (als er nog genoeg "Vlees" is), maar tegenwoordig zullen en er wellicht professionelere oplossingen zijn. :idea:
Freude am Fahren
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”