2006 BMW R1200 RT Correcte Oliepeil

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
RTRider
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 apr 2019, 16:04
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zeeland

2006 BMW R1200 RT Correcte Oliepeil

Ongelezen bericht door RTRider »

Ik ben sinds een paar maanden tevreden eigenaar van een BMW 1200 RT uit 2006. De motor heeft voor aanschaf nog een beurt gehad en alle smeermiddelen etc. zijn vervangen.

De laatste paar ritten komt af en toe ineens het <!> (oliepeil) in beeld op het display. Na een beetje rondneuzen blijkt dus dat deze melding bij oudere RT’s regelmatig tevoorschijn komt ondanks dat het oliepeil nog correct is.

Maar mede door dit teken uit voorzorg toch maar eens een kijkje op het peilglas genomen. En ondanks de vele topics heb ik toch nog een vraag.

Eerst heb ik gepeild volgens de handleiding (warm, middenbok, 5 min. wachten). Het niveau was bij deze test ruim boven de stip.

Na een volgende rit heb ik gepeild door de motor 10 minuten op de jiffy te laten staan, dan 10 minuten op de bok en daarna gepeild. Nu is het niveau tot net iets onder de bovenrand van het peilglas.

Nu heb ik gelezen dat door de bovengenoemde methode de olie uit de koeler ook naar het reservoir gezakt is waardoor het peil iets oploopt. Echter vind ik het best een groot verschil of ligt dit aan mij? _001

Is er een mede RT’er die mij kan vertellen wat een goed peil is en wanneer ik ongeveer moet bijvullen?

Alvast bedankt! :)

Groet,

Ruben
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: 2006 BMW R1200 RT Correcte Oliepeil

Ongelezen bericht door ciske »

Herkenbaar verhaal.
Met mijn 2008 RT had ik de ervaring dat olie boven de middenstip teveel olie was. Dus niet bijvullen tot bovenaan het kijkglas maar tot de middenstip. En inderdaad eerst een tijdje op de zijstandaard alle olie naar beneden laten lopen en daarna niveau controle op de middenbok. Overigens hoef je niet zo lang te wachten met peilen nadat de motor op de bok is gezet.


gr v Ciske

NB
Welkom hier, en de forumleden stellen het erg op prijs als nieuwelingen zich voorstellen!
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: 2006 BMW R1200 RT Correcte Oliepeil

Ongelezen bericht door Isaac »

Wat wel eens vergeten wordt is dat als de motor en olie dus koud is de olie niet uit de oliekoeler kan lopen omdat de thermostaat de oliekoeler afsluit. Doorgaans bij een normale rit is dit geen probleem maar als deze net open is gegaan vult deze zich wel maar loopt door de afkoeling die er achter aan komt niet of niet voldoende leeg. Ik kijk dus uitsluitend als ik weet dat ik hem de dag er voor dus onder een echte bedrijfs temperatuur heb weg gezet.
RTRider
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 apr 2019, 16:04
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zeeland

Re: 2006 BMW R1200 RT Correcte Oliepeil

Ongelezen bericht door RTRider »

Bedankt voor jullie antwoorden! Goed om te weten dat het midden dus leidend is. Verder, mijn excuses voor de late reactie. Ik dacht te hebben ingesteld dat ik automatisch een melding zou ontvangen per mail wanneer ik een reactie zou hebben. Dit heeft dus niet gewerkt en ivm afgelopen vakantie niet echt meer actief geweest.

Ik heb er twee keer 50 ml bij gedaan, en nu is de melding weg olie staat net boven de stip, dus ik denk dat ik dat niveau aan zal houden. _004

PS: Ik zal mij zo even voorstellen!

Mvg,

Ruben
nomko

Re: 2006 BMW R1200 RT Correcte Oliepeil

Ongelezen bericht door nomko »

Hmm... goed dat dit opgemerkt wordt! Ik heb er nog geen last van gehad van mijn 2007 -1200- maar krijg soms wel es een melding van kapot lampje op het scherm (had hier al een topic over dacht ik). Maar als ik de motor na thuiskomst naloop branden gewoon alle lampen (stads-/dim-/grootlicht + knipperlichten + achterlicht + remlicht). Dus als deze melding komt negeer ik het tijdens de rit.

Kan er iets zijn met de boordcomputer dat die dergelijke (valse) meldingen geeft bv. door condens/vochtige contacten o.i.d.?
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: 2006 BMW R1200 RT Correcte Oliepeil

Ongelezen bericht door siebke »

Als je eenmaal een voor jou goede manier van oliepeilen hebt gevonden, moet je die gewoon aan blijven houden. Pas dan kun je beoordelen óf je motor olie verbruikt en zo ja, hoeveel. En weet je bij benadering wanneer het weer tijd wordt om (een bijna exacte hoeveelheid) olie bijgevuld moet worden.
nomko schreef: 13 mei 2019, 16:06 Hmm... goed dat dit opgemerkt wordt! Ik heb er nog geen last van gehad van mijn 2007 -1200- maar krijg soms wel es een melding van kapot lampje op het scherm (had hier al een topic over dacht ik). Maar als ik de motor na thuiskomst naloop branden gewoon alle lampen (stads-/dim-/grootlicht + knipperlichten + achterlicht + remlicht). Dus als deze melding komt negeer ik het tijdens de rit.

Kan er iets zijn met de boordcomputer dat die dergelijke (valse) meldingen geeft bv. door condens/vochtige contacten o.i.d.?
Tijdens het rijden heb je (veel) trillingen en schokbewegingen, waardoor slecht contact door bijv. corrosie of loszittende aansluitingen/lampvoetjes wordt bewerkstelligd. De bc zal dit signaleren en een melding geven. Eenmaal thuis kan het dan best weer allemaal functioneren. Gewoon eens beginnen met de lampvoetjes en -houders te checken op aanslag en stabiliteit, met name de verende contacten.
Maar een instabiele draadverbinding binnen in een lampje kan zorgen voor die vervelende meldingen. Uiteindelijk zal dit lampje het toch begeven.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
RTRider
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 apr 2019, 16:04
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zeeland

Re: 2006 BMW R1200 RT Correcte Oliepeil

Ongelezen bericht door RTRider »

Klopt, ik heb gemerkt dat het elke keer goed precies op dezelfde manier peilen belangrijk is. Ik heb er toch al een klein beetje bij moeten gooien. De melding op het display is nu zogoed als weg. Af en toe nog bij bepaalde bochten of bepaalde rit lengtes. Dit schijnt normaal te zijn aangezien de sensor nogal gevoelig is bij dit model RT’s.

Sowieso blijft peilen met het oog en verstand het beste, maar ik werd er toch ergens zenuwachtig van die melding :D haha
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”