R1150R Twin spark met startproblemen

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Remo
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 apr 2019, 11:24
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zeeland

R1150R Twin spark met startproblemen

Ongelezen bericht door Remo »

Beste liefhebbers.
Sinds kort ben ik in het bezit van een BMW R1150R twin spark uit 2003 met 33.000Km op de teller.
Hier heb ik tot nu toe niet al te veel geluk mee gehad.
Na aanschaf richting huis gereden en na een honderdtal kilometers gestopt voor een korte drinkpauze van 15 minuten. De motor kreeg ik hierna met moeite weer terug aan de praat, net voor het moment dat ik dacht de ANWB te moeten bellen sloeg hij moeizaam weer aan en kon ik de overige 100 Km doorrijden zonder problemen.
De volgende ochtend sloeg de motor redelijk aan, echter op het moment van gas geven werd dit gevolgd door wat klappen in luchtfilter/gasklephuizen. Met veel moeite hem terug aan de praat gekregen, eerst een cilinder en hierna kwam de tweede cilinder bij.
Zodra de motor een paar minuten had gelopen lijkt alles goed te draaien.
De rit naar mijn werk verliep goed, echter bij het naar huis rijden op het einde van de dag had ik weer dezelfde startproblemen.
De dag hierna zelfde probleem, echter was het nu zo erg dat ik hem niet meer lopend kreeg.
Ondertussen de volgende dingen gezien/opgemerkt.
Injectors spuiten goed in, deze naast gasklephuis gehouden en gestart. Zowel links als rechts.
Bougies gedemonteerd, deze zagen er alle 4 zwart uit maar vonkten wel.
Motor terug gebracht naar de verkoper.
Na een paar dagen klaar, het probleem zou opgelost zijn, kleppen gesteld, bougies zwart, en M-Jet gedemonteerd (deze was door vorige eigenaar ingebouwd).
De motor die dag na ongeveer 6 uur thuis gestaan te hebben weer gestart, geen probleem, alles ging goed.
De volgende ochtend gestart. Motor slaat redelijk aan, echter loop zo beroert dat deze niet wil blijven draaien. Een beetje gas geven resulteert in backfire en klappen gevolgd door stilvallen.
Motor opnieuw starten. Tijdens dit starten hoor je of backfire of zo vroeg ontsteken dat de motor stopt met tornen om vervolgens even daarna weer rond te gaan. Kregen de motor niet lopend.
Secundaire bougie rechts gedemonteerd, deze was behoorlijk nat, primaire bougie was wel zwart maar eigenlijk niet nat. Opnieuw gestart. Motor wil nu moeizaam aanslaan, echter maar op een cilinder. Na deze poging was de rechter uitlaat zo warm dat je die niet vast kon houden, links gewoon lauw. Bougies links en rechts gedemonteerd (secundaire) rechts was droog, links nat. Alles schoon en droog gemaakt. Opnieuw gestart. Nu lukte het wel om te starten en de motor lopend te houden. Eerst met de nodige misfires maar na enkele minuten liep alles weer netjes. Proefrit gemaakt wat goed verliep. Na ongeveer 15 minuten stil gestaan te hebben opnieuw gestart, vlekkeloos!
Echter blijft de vraag, waarom backfire, te vroege ontsteking, misfire, natte bougies en vooral bij de eerste rit niet willen aanslaan met warme motor!
Volgens leverancier van motor waren bougies pas nieuw.
Vanwege de Pasen is deze zaak een weekje gesloten, dus hierna gaat hij gelijk terug die kant op. Zou echter zelf ook een idee willen hebben hoe dit probleem op te lossen.
Hieronder een link waarbij de startpoging is gefilmd.
alvast bedankt voor het meedenken!

https://youtu.be/OfLqnWjpuw0
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: R1150R Twin spark met startproblemen

Ongelezen bericht door Isaac »

Als ik het zo lees dan ben ik er haast zeker van dat de ontsteking niet goed functioneert.
De klappen en het ruwe lopen zijn allemaal eigenschappen van een ontsteking op een verkeerd moment.
Terug gaan naar de zaak waar deze gekocht is en het probleem nogmaals voor leggen en tevens de video even laten zien.
Remo
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 apr 2019, 11:24
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zeeland

Re: R1150R Twin spark met startproblemen

Ongelezen bericht door Remo »

Hallo Isaac,

bedankt voor het snelle meedenken.
Vandaag weer wat verder getest (was immers feestdag!).
Met koude motor voor de zekerheid compressie getest, liep op na enkele omwentelingen naar 12 bar, zowel links als rechts.
Omdat de secundaire bougies toch verwijdert waren deze eerst gecontroleert, deze waren droog en niet meer zwart.
Motor gestart, deze starte vrij vlot en bleef voor de verandering gewoon draaien!
Motor warm laten draaien en verder onderzoek gedaan.
Wat ons opviel is dat wanneer de bougiekap van een secundaire bougie verwijdert werd, de motor stil viel, zowel links als rechts.
Naar mijn beleving zou de motor op de primaire bougie gewoon verder moeten draaien.
Voeding en massa van zowel de linker als rechter bobine gecontroleerd, was ok.
Met scoop de signaaldraad gecontroleert, bobine wordt aangestuurd.
Met test bougie in bobine motor laten draaien. Bij de rechter bobine viel de vonk regelmatig weg, zowel statioanair als op toeren. Bij de linker bobine heb ik maar een enkele maal een vonk gezien. Massa bougie verzorgt door deze vast te klemmen in een dikke startkabel die op een goede massas was aangesloten. Bougie gelijk ook nog tegen cilinder of uitlaat gehouden.
Krijg het vermoeden dat het inderdaad de ontsteking is en wel de bobines zelf.
Onderstaande link zijn beelden van de rechter bobine.

https://www.youtube.com/watch?v=NBTppMp ... e=youtu.be

Hopelijk dat een en ander bekend voorkomt.

Alvast bedankt weer voor de genomen moeite.
Prettige Pasen verder.
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: R1150R Twin spark met startproblemen

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik heb zelf een 1100RT. Die heeft slechts 1 bobine. Ik weet niet hoe de scheiding ligt van de beide bobines. Logischer wijze zou ik zeggen primair en secundair gescheiden. Dan zou dus de primaire bobine voor beide kanten zijn en inderdaad gewoon moeten blijven draaien als de secundaire kappen los genomen worden.
Ik weet ook niet of beide bobines gelijk zijn aan elkaar. Zo ja dan zou je mogelijk primair en secundair even kunnen omzetten. De vonk moet gewoon constant moeten zijn en niet zo af en toe werken. Het kan uiteraard uit de elektronica komen maar ik weet ook dat doorslag in een bobine regelmatig voor komt. Of even zoeken op het trefwoord bobine of mogelijk dat iemand met een twin spark je meer kan vertellen over wanneer de motor wel en niet blijft draaien met het los nemen van een bougie kap.
Heb je geen vertrouwen in een goede oplossing bij je verkoper?
Remo
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 apr 2019, 11:24
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zeeland

Re: R1150R Twin spark met startproblemen

Ongelezen bericht door Remo »

Hallo Isaac.
Ben afgelopen dagen even bezig geweest om een paar metingen aan de bobines uit te voeren.
In de toegevoegde video kun je opeenvolgend de volgende beelden zien:
Begin met de startpoging van koude motor, hierbij hoor je ook de misfire en backfire van de ontsteking, gevolgd door de meting van de voeding van de bobine (multimeter) en het ontstekingssisgnaal naar de bobine (op de Fluke scoop) ook zie je hierbij de bougie af en toe vonken. De volgende dag heb ik enkel het vonken nogmaals gecontroleerd, de bougie heb ik hierbij extra massa gegeven met behulp van een startkabe.
De metingen zijn zowel links als rechts uitgevoerd. Mijn conclussie is: voeding en massa bobine ok, signaal naar bobine ok, bougie vonkt niet! Heb voor de zekerheid ook nog andere bougies geprobeerd (zelfde resultaat).

De motor draait bij deze metingen puur op de secundaire bougies!
Wilde je deze resultaten even doorgeven.
Groeten
Remo
https://youtu.be/xJWflt3xoAI
Laatst gewijzigd door Remo op 28 apr 2019, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: R1150R Twin spark met startproblemen

Ongelezen bericht door Isaac »

Het is, zo ver ik weet, een stroom sturing (transistor ontsteking) naar de bobine. Dat houdt in dat er haast continue een 12 volt op de bobine staat die kortstondig wordt onderbroken. Als de spanning er dus op staat als je alleen het contact aan zet dan is die aansturing in orde. Of deze dan werkelijk een uit puls krijgt voor het vonken daar ga ik wel even van uit. Dan blijft een defecte bobine over.
Dat de motor op alleen de secundaire bougies loopt kan deze klacht veroorzaken omdat (weet ik ook niet zeker) normaal gesproken de secundaire bougies kleiner zijn en alleen dienen om een mooiere / betere verbranding te geven.
Ik ga zo wel even zoeken op het internet of ik wat schema's kan vinden om wat meer inzicht te krijgen in de twin spark.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: R1150R Twin spark met startproblemen

Ongelezen bericht door Baird »

Zie het draadje nu pas, grote kans dat je probleem een defecte primaire bobine is.

De beide secundaire bougies werken op de 'oude' bobine van de R1100RT en de R1150RT Single Spark. De beide primaire bougies hebben ieder een eigen bobine in de cilinderkop zitten, 1 stekkertje met 3 draadjes aangesloten en komen apart uit de Motronic en zijn onafhankelijk van elkaar.

Het is een bekend probleem, vooral op Amerikaanse sites kom je problemen tegen, ik heb die ook gehad en inmiddels opgelost. Ik heb hier (Breda) losse bobines liggen, kun je komen uitproberen. Bij de dealer kosten ze ruim € 100, bij Tills.de heb je ze voor € 60 van Beru.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: R1150R Twin spark met startproblemen

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik ben blij dat er wat ervaring bij komt. Zoals je reeds gelezen hebt zat ik al in de richting van de bobine. Alleen ontbreekt voor mij die ervaring met dat type motor. Nu is Zeeland niet zo ver van Breda dus denk ik dat bij jou de oplossing ligt. We gaan het horen.
Remo
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 apr 2019, 11:24
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zeeland

Re: R1150R Twin spark met startproblemen

Ongelezen bericht door Remo »

Vanmorgen de motor naar de plaats gebracht waar ik hem gekocht heb (lopend, kreeg hem niet aan de praat en had geen zin om voor die 500 meter de bougies weer droog te maken!)
Hier mijn gedachten en de beelden van de metingen op de bobines verteld en laten zien. Hem dringend gevraagd de bobines te vervangen omdat deze vermoedelijk de oorzaak waren.
Hij ging nogmaals naar de motor kijken (derde keer ondertussen).
Ben benieuwd of hij de adviezen gaat opvolgen.
In ieder geval bedankt voor het aanbod om de bobines voor testdoeleinden te mogen gebruiken. Mochten we er hier niet uit komen neem ik eventueel nog wel contact op.
Wordt vervolgd.
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: R1150R Twin spark met startproblemen

Ongelezen bericht door Isaac »

Als je aan geeft waar het probleem (met grote zekerheid) zit dan zullen ze toch wel moeten.
Heel goed dat je ze in ieder geval nog een kans geeft voor herstel.
Nu maar afwachten of dit netjes opgelost gaat worden.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: R1150R Twin spark met startproblemen

Ongelezen bericht door Baird »

Ben benieuwd, we horen het graag.

Bij mij heb ik het uiteindeljk opgelost door het (weer!) vervangen van de bobines en het verleggen van de kabel van de Hall-sensor zo ver mogelijk bij de dynamo vandaan met het idee dat het signaal verstoord werd door allerlei velden door de draaiende dynamo en dat daardoor de bobines kapot gingen. Eentje is destijds onderzocht bij Beru en de conclusie was dat het kwam door "invloeden van buiten" ....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Remo
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 apr 2019, 11:24
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zeeland

Re: R1150R Twin spark met startproblemen

Ongelezen bericht door Remo »

Hallo Baird en Isaac.
Vandaag de motor terug opgehaald van de verkoper.
Accu, bougies en bobines waren vervangen.
Motor loopt goed nu, je merkt ook een toerenterugval wanneer er een primaire bobine wordt losgekoppeld.
Bougies vonken ook goed en continue.
Probleem lijkt opgelost.
Komende dagen nog een paar koude starts uitvoeren voor extra controle.
Bedankt voor het meedenken.

Groeten
Remo
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: R1150R Twin spark met startproblemen

Ongelezen bericht door Isaac »

Gezien de richting waarin wij al zaten, de bobine, vermoed ik ook wel dat het probleem is opgelost.
Dat de accu is meegenomen vind ik netjes omdat deze toch wel even wat voor z'n kiezen heeft gekregen door het slechte starten.
We wachten de test periode nog even af maar dat zie ik positief gezien wat er vervangen is.
Heeft hij hiervoor nog kosten in rekening gebracht of is het, zoals wel zou moeten, dit onder service verholpen?
Remo
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 apr 2019, 11:24
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zeeland

Re: R1150R Twin spark met startproblemen

Ongelezen bericht door Remo »

Hallo Isaac.

Er zijn geen kosten in rekening gebracht!
Vanmorgen gestart, dit ging zoals het hoort, knop indrukken, aanslaan en gelijk stationair blijven lopen zonder de "choke" te moeten gebruiken.
Hier een opname van gemaakt.
https://youtu.be/YBZ366IFx9I

Groeten
Remo
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: R1150R Twin spark met startproblemen

Ongelezen bericht door Isaac »

Dan denk ik, het zij met een zetje, dit netjes is opgelost.
Ik hoop (en verwacht) dat het probleem tot het verleden behoord en wens je veel rij plezier op de mooie motor.
_004
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: R1150R Twin spark met startproblemen

Ongelezen bericht door Baird »

Top!! _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”