Dynamoriem vervangen nodig?

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
JohanK
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mei 2019, 13:32
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Losser

Dynamoriem vervangen nodig?

Ongelezen bericht door JohanK »

Hallo allemaal. Sinds kort heb ik meer tijd gekregen en wil ik onderhoud zo veel mogelijk zelf gaan doen. Ik gebruik daarbij het handboek van Peters (Nederlandse versie van Haynes). Nu staat daarin dat bij een R1100RT de dynamoriem niet meer vervangen hoeft te worden omdat een nieuw onderhoudsvrij type zou zijn gemonteerd. Hoe denken jullie hierover? Veiligheidshalve vervangen of kan ik dit overslaan? IK heb de boel nog niet open gehad om te controleren, maar als de riem nooit is vervangen gaat die al ruim 80.000 km mee.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Dynamoriem vervangen nodig?

Ongelezen bericht door Baird »

Kletskoek, riem vervangen om de 40k, kost een paar tientjes en een uurtje werk, waar hebben we helemaal het over? _001 Leeftijd onbekend dan meteen vervangen _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Dynamoriem vervangen nodig?

Ongelezen bericht door Isaac »

Afhankelijk van het bouwjaar is het een klusje van niets of een klusje van bijna niets.
Ik weet niet exact waar de grens ligt maar ik dacht op 1998. Oudere blokken hebben een olie leiding lopen die even los moet voor de snaar er om te kunnen krijgen en nieuwer is die leiding elders geplaatst en kan op een eenvoudige manier de snaar vervangen worden.
Als je de video's bekijkt schrik je misschien van het werk maar er zijn veel snellere oplossingen.
De tank hoeft er zeker niet af en een groot gedeelte van de kunststof zou ook mogen blijven zitten. Maar als deze los zijn zie je wel meer en werkt het iets gemakkelijker.
Alles kan vanaf de voorzijde en je hebt wel een momentsleutel nodig voor het spannen en het stukje gereedschap wat al eerder is geplaatst in dit forum.
Wat Baird al aan gaf 1 uurtje werk als je alle voorbereidingen hebt getroffen dan hoef je nog niet eens hard te werken.
Om de plaat voor de riem weg te halen zal je wel 1 steun van de tuperware (links als je er voor zit) los moeten halen. Anders gaat het net niet.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”