bouten kleppendeksel lekken olie

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
fransgabler

bouten kleppendeksel lekken olie

Ongelezen bericht door fransgabler »

Edit: gaat om R1150RT 2003.

Enige tijd na het kleppen stellen bleek dat van de 8 bouten- die het kleppendeksel op de cilinderkop houden- er twee olie lekken.

Uit de OEM BMW catalogus blijkt dat deze bouten (no 4) in een rubberbus (no 9) gemonteerd zijn. Het lijkt een eenvoudig klusje om deze rubberbussen te vervangen, maar er staat me bij dat de bouten conisch zijn uitgevoerd en niet zomaar uit het kleppendeksel kunnen worden verwijderd. Dat lijkt toch echt te moeten gebeuren om de rubbers te vervangen?

Ik heb twee concrete vragen:
1 Kunnen de rubber bussen in de bouten na verloop van tijd olie gaan lekken?
2 Hoe kunnende conische bouten uit het deksel worden verwijderd om de rubber bussen te vervangen?.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 12 jun 2019, 20:21, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: bouten kleppendeksel lekken olie

Ongelezen bericht door RendeRT »

Als de lekkage begonnen is na het stellen van de kleppen, denk ik eerder aan een verkeerd geplaatste o-ring (iets te vast of te los aangedraaid?).

Bij de R 1200 RT, moet je de bout met iets meer kracht naar buiten trekken waarna de houder van de o-ring los komt. Ik vermoed dat dat bij de eerdere RT, net zo gaat.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: bouten kleppendeksel lekken olie

Ongelezen bericht door Baird »

Heb zelf ook 2 keer olielekkage gehad na het kleppen stellen en het bleek dat de rubber seal die het bougiegat afdekt niet goed door mij geplaatst was, het viel me al op tijdens het aandraaien van de door jou genoemde bouten dat dat niet helemaal lekker ging. Dus eerst maar eens checken of het echt langs de bouten komt of toch elders.

Mijn RT is net ingelopen met 180.000 km dus je kunt nagaan hoe vaak die bouten al los geweest en ik heb daar nog nooit lekkage gehad.

Dit is geen antwoord op je vraag maar dat kan later alsnog ;)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
fransgabler

Re: bouten kleppendeksel lekken olie

Ongelezen bericht door fransgabler »

Dank voor de reacties. Helaas lijkt het forum geen afbeeldingen meer weer te geven, dat zou wel schelen in het helder maken van het probleem.
Om die reden, zie:
https://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=0499-USA-05-2004-R22-BMW-R_1150_RT_00_0419,0499_&diagId=11_3534

- Rubberbus bougiegat is no 3
- Bout kleppendeksel is no 4
- Rubberbus waar bout doorheen loopt is no 9

Naar lekkage kijk ik niet dagelijks, maar na het terugmonteren van het kleppendeksel in het begin wel. Toen viel het op, maar het zweten / lekken is waarschijnlijk al wat langer aan de gang. Zo kwam ik het bij het wassen al bij één bout tegen na het rijden van wat hogere snelheden / tpm.

@RendeRT : Ik begrijp niet precies wat je met een O ring bedoelt bij het kleppendeksel? Het gaat hier om een R1150 RT uit 2003, kan me daar niet meteen een O ring bij voorstellen. Tenzij je de rubberbus - hier onder 3 vermeld - mee bedoelt. (zie op OEM tekening no 9)

Er zijn feitelijk drie seals tussen de cilinderkop en het kleppendeksel:
1 De pakking van het kleppendeksel op de cilinderkop. Als die lekt, dan komt de olie zichtbaar op de naad tussen kop en deksel naar buiten. Dat is niet het geval. (zie op OEM tekening no 2)

@Baird
2 De rubberbus met kraag die het bougiegat afsluit. (zie op OEM tekening no 3) Bij het terugmonteren van het deksel moet die een kwartslag gedraaid worden ivm de afdruk die de inkeping aan de onderkant maakt. Mocht die rubber ring niet goed geplaatst of versleten zijn, dan lekt er olie uit het bougiegat en niet langs de bouten. In het bougiegat tref ik geen olie aan.

3 De rubberbusjes met kraag waar de bouten doorheen lopen die het kleppendeksel aan de cilinderkop trekken. (zie op OEM tekening no 9) Aan de binnenkant van het kleppendeksel staat de olie onder druk en wordt dan uitsluitend tegengehouden door de schacht van de rubberbus en de ring tussen rubber en bout. Daarlangs lekt de olie naar buiten toe.

Om heel precies te zijn, het gaat bij de rubberbusjes om OEM nummer 11127654978.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 10 jun 2019, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: bouten kleppendeksel lekken olie

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Als ik de afbeelding van realoem bekijk is bout 9 "gewoon" recht en niet conisch. Wel zit er net boven de schroefdraad nog een ring. Deze ring blijft achter rubber ring 3 hangen. Volgens mij kun je de bout met gepaste kracht uit het kleppendeksel trekken en neem je de rubber ring zo gelijk mee.

Hartelijke groet,

Nico

fransgabler

Re: bouten kleppendeksel lekken olie

Ongelezen bericht door fransgabler »

Nico, dank voor je reactie

Je hebt in ieder geval gelijk met het al-dan-niet conisch zijn van de bouten. Dat zijn ze idd niet.
Wel zit daar een vervelende 'vaste' ring boven het schroefdraad. Eigenlijk kan het verwijderen van de bout niet anders dan dat je voorstelt. Ik kan me niet voorstellen dat de ring vanuit de fabriek is aangebracht nadat de bout door het gat van het kleppendeksel is gestoken. Maar bij BMW weet je het maar nooit...

Mijn motor heeft ws wat langer stilgestaan, kocht hem 14 jaar oud met slechts 38 k op de tellerd. Daar kunnen met name rubber delen minder goed tegen dan dat ze regelmatig en veel gebruikt en belast worden. Hoge km standen leiden eerder tot andersoortige slijtage, dan die van rubbers die langdurig droogstaan.

Ik ga gepaste krachten uitoefenen om de ringetjes door de gaten te trekken, de rubberbussen worden dan meteen meegenomen. Desnoods verwarm ik eerst het gat waardoor de bout getrokken moet worden. De nieuwe rubbers zullen via de onderkant van de bout, over de ring langs de schacht tegen de ring van de boutkop getrokken moeten worden. Ik zal de rubbers dan eerst verwarmen in heet water en zonodig nog invetten.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 10 jun 2019, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: bouten kleppendeksel lekken olie

Ongelezen bericht door EileRT »

Klopt helemaal. Wat rijdt dat slijt, wat staat dat vergaat . . .

De problemen met rubbers en ABS ontstaan doorgaans door langdurige stilstand. En ook ik spreek uit ervaring met mijn 1100 die ik in 2012 kocht met slechts 22k op de klok. Maar dit terzijde.
fransgabler schreef: 10 jun 2019, 22:35Mijn motor heeft ws wat langer stilgestaan, kocht hem 14 jaar oud met slechts 38 k op de tellerd. Daar kunnen met name rubber delen minder goed tegen dan dat ze regelmatig en veel gebruikt en belast worden. Hoge km standen leiden eerder tot andersoortige slijtage, dan die van rubbers die langdurig droogstaan.
Succes met het oplossen van je probleem! _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: bouten kleppendeksel lekken olie

Ongelezen bericht door RendeRT »

fransgabler schreef: 10 jun 2019, 20:26 Dank voor de reacties. Helaas lijkt het forum geen afbeeldingen meer weer te geven, dat zou wel schelen in het helder maken van het probleem.
Om die reden, zie:
https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... Id=11_3534

- Rubberbus bougiegat is no 3
- Bout kleppendeksel is no 4
- Rubberbus waar bout doorheen loopt is no 9

Naar lekkage kijk ik niet dagelijks, maar na het terugmonteren van het kleppendeksel in het begin wel. Toen viel het op, maar het zweten / lekken is waarschijnlijk al wat langer aan de gang. Zo kwam ik het bij het wassen al bij één bout tegen na het rijden van wat hogere snelheden / tpm.

@RendeRT : Ik begrijp niet precies wat je met een O ring bedoelt bij het kleppendeksel? Het gaat hier om een R1150 RT uit 2003, kan me daar niet meteen een O ring bij voorstellen. Tenzij je de rubberbus - hier onder 3 vermeld - mee bedoelt. (zie op OEM tekening no 9)

Er zijn feitelijk drie seals tussen de cilinderkop en het kleppendeksel:
1 De pakking van het kleppendeksel op de cilinderkop. Als die lekt, dan komt de olie zichtbaar op de naad tussen kop en deksel naar buiten. Dat is niet het geval. (zie op OEM tekening no 2)

@Baird
2 De rubberbus met kraag die het bougiegat afsluit. (zie op OEM tekening no 3) Bij het terugmonteren van het deksel moet die een kwartslag gedraaid worden ivm de afdruk die de inkeping aan de onderkant maakt. Mocht die rubber ring niet goed geplaatst of versleten zijn, dan lekt er olie uit het bougiegat en niet langs de bouten. In het bougiegat tref ik geen olie aan.

3 De rubberbusjes met kraag waar de bouten doorheen lopen die het kleppendeksel aan de cilinderkop trekken. (zie op OEM tekening no 9) Aan de binnenkant van het kleppendeksel staat de olie onder druk en wordt dan uitsluitend tegengehouden door de schacht van de rubberbus en de ring tussen rubber en bout. Daarlangs lekt de olie naar buiten toe.

Om heel precies te zijn, het gaat bij de rubberbusjes om OEM nummer 11127654978.
Excuus voor de door mij gebruikte terminologie in mijn bericht gisteren. Ik had mijn hoofd, eigenlijk bij iets anders (Ik had kort daarvoor bericht gekregen dat mijn betere helft en ik opnieuw pake en beppe waren geworden :D ), maar ik bedoelde dus inderdaad de rubberbusjes met kraag, waar jij over schrijft.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
fransgabler

Re: bouten kleppendeksel lekken olie

Ongelezen bericht door fransgabler »

Ik moest even Pake en Beppe opzoeken, blijkt Friesch te zijn voor vader en moeder.
Wat leuk! Van harte gefeliciteerd.

Vandaag de rubberbussen met kraag gehaald à 2,45 bij de BMW dealer, volgende week monteren.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: bouten kleppendeksel lekken olie

Ongelezen bericht door Baird »

fransgabler schreef: 11 jun 2019, 19:33 Ik moest even Pake en Beppe opzoeken, blijkt Friesch te zijn voor vader en moeder.
Wat leuk! Van harte gefeliciteerd.

knip knip
Is toch opa en oma ??? :$
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
fransgabler

Re: bouten kleppendeksel lekken olie

Ongelezen bericht door fransgabler »

Het stond er wat kryptisch: de vader/moeder van iemands ouders. Opa en oma ligt dan idd voor de hand.
Er zullen niet veel jonge mensen op dit forum aanwezig zijn? Ik had de betekenis ook daar aan kunnen ontlenen.
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: bouten kleppendeksel lekken olie

Ongelezen bericht door RendeRT »

Oei, en ik maar denken dat heel Nederland weet wat de woorden "Pake en Beppe" betekenen..... Big RT Smile. Niet dus.
Pake is Fries voor Opa en Beppe is Fries voor Oma. Met andere woorden: Gisteren hebben we er weer een kleinkind bij gekregen, nummer 3.
Laatst gewijzigd door RendeRT op 11 jun 2019, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: bouten kleppendeksel lekken olie

Ongelezen bericht door EileRT »

Lokwinske mei jimme tredde lyts bern Rendert! _004

(Voor de niet Fries taligen: gefeliciteerd met jullie derde kleinkind Rendert!)
RendeRT schreef: 11 jun 2019, 21:48 Oei, en ik maar denken dat heel Nederland weet wat de woorden "Pake en Beppe" betekent..... Big RT Smile. Niet dus.
Pake is Fries voor Opa en Beppe is Fries voor Oma. Met andere woorden: Gisteren hebben we er weer een kleinkind bij gekregen, nummer 3.
En na deze laatste Friese les gaan we weer on-topic over de lekkage van een kleppendeksel. ;)
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
fransgabler

Re: bouten kleppendeksel lekken olie

Ongelezen bericht door fransgabler »

De spulletjes heb ik in huis gehaald, vanuit de BMW dealer voor dito prijzen. Voor de zekerheid meteen vier rubberbussen gekocht, altijd handig om er een paar reserve te hebben. Bij de RT is het dashboardkastje links, ipv de radio,daar goed voor. Als er twee van acht bouten lekken, volgen er wellicht meer. Howel ik ze alle 8 had kunnen vervangen hecht ik aan: 'Don't fix it if it is not broke'. Er stonden twee opties open om de rubberbussen in het kleppendeksel te vervangen.

De snelle manier:
Het kleppendeksel wordt niet verwijderd, maar alleen de bout met daar omheen de lekkende rubberbus. De rubberbus wordt dan doorgetrokken met de bout, waarvoor er echt heel hard gegtrokken moet worden.. Beter is om met een schroevendraaier de kraag van de rubberbus op te wippen en uit het gat te trekken. Vervolgens kan ook de bout - met de lekkende rubberbus er nog omheen - uit het deksel getrokken worden.
Vervolgens de nieuwe rubberbus om de ring van de bout wrutten en het geheel terugsteken in het gat van het kleppendeksel. De drie overige bouten van het deksel beperkt lossen, waarbij het deksel ahw tegen de pakking blijft kleven. Dan de vier bouten kruiselings in etappes met de momentsleutel vastzetten. Voordeel van deze manier: geen demontage van de onderkuip om de cilinderbeschermer te kunnen lossen en geen geklieder met druipende olie. Nadeel: kort tijdelijk onevenredige spanning op drie van de vier bouten, maar of dat - in de komvorm die het kleppendeksel heeft - wat uitmaakt, betwijfel ik. Als de pakking van het deksel op de cilinderkop eerder geen olie lekte, zal dat alsnog niet gebeuren.

De koninklijke weg:
Onderkuip en cilinderbeschermer verwijderen.Het kleppendeksel er in zijn geheel er afhalen, 10 cc olie opvangen en tegelijkertijd kleppendeksel laten uitdruipen. Kleppendeksel grotendeels olievrij maken en de rubberbus met een schroevendraaier verwijderen van buitenaf. Vervolgens de lekkende rubberbus van de bout verwijderen en de nieuwe rubberbus om de ring van de bout wrutten. Dan het geheel in omgekeerde volgorde weer monteren. Bouten vervolgens kruiselings aantrekken met de momentsleutel.

De ring van de bout, tussen het schroefdraad en de boutsteel, bleek ruimschoots door het kleppendeksel te passen. Het vastzetten van het kleppendeksel met de voorgeschreven 8 nm zorgt er echter voor dat de afdichting door de pakking onvoldoende is. De olie loopt langs de pakking op het kleppendeksel en verspreidt zich daar in lange slierten tijdens het rijden. Deksel enigszins losgedraaid, iets naar boven verschoven en vervolgens de vier bouten kruiselings aangedraaid met 6, 8 en uiteindelijk 9 nm. Een nieuwe pakking a 26 euro bleek vermijdbaar, zowaar geen olielekkage. Met de BMW GS maakte ik eerder precies hetzelfde mee. 8 nm voldeed daar - ook met een nieuwe pakking - niet.

Daaraan voorafgaand tevens beide O ringen van de olievuldop vervangen. De kleine o ring zit direct op de vuldop, de grote O ring zit onderin het plastic huis, net onder de rand van het kleppendeksel.
Waar de documentatie aangeeft dat hiervoor het kleppendeksel verwijderd moet worden, blijkt dat aperte onzin te zijn. Na het uitdraaien van de olievuldop in het huis, wordt de grote O ring met het huis middels een schroevendraaier onder de plastic ring van het huis naar buiten getrokken. Dan de nieuwe O ring onderin het huis plaatsen en met gedoseerde kracht O ring en huis terugdrukken in de vul opening van het deksel. Let op: lipje van het huis in de uitsparing van het deksel. Als het kleppendeksel nog vast op de motor zit, is die handeling veel eenvoudiger uit te voeren dan met een los kleppendeksel. Het doordrukken van de nieuwe O ring in het huis kost nl wel wat kracht.

Bij een volgende lekkende rubberbus volg ik de snelle procedure. Scheelt veel tijd, geklieder en een kleinere kans op olielekkage bij de pakking.

De constructie van het kleppendeksel, dat op de hoeken met 4 bouten wordt vastgezet, is in technisch opzicht niet sterk uitgevoerd. Dat de ontwerpers van BMW daarvoor gekozen hebben, zal ongetwijfeld te maken hebben met het cosmetische effect: 6 bouten is constructief weliswaar beter, maar ook minder mooi. Het schoefdraad in de cilinderwand is bovendien van aluminium, daar moet niet teveel kracht op komen om het doldraaien van de bout in de wand te voorkomen. Toch moet het deksel er met enige regelmaat vanaf om de kleppen te controleren en zonodig bij te stellen. Het is een kwetsbare constructie, die bij 6 bouten gebaat zou zijn door een betere drukverdeling en een beperkter spanning op het schroefdraad.

In vergelijk met de oude 2 kleppers is dit al een betere constructie. Door de veel hogere temperaturen - 2 kleppers hebben uitsluitend luchtgekoelde cilinders - waren de kleine moertjes heel moeilijk van de door hitte aangetaste draadstalen te halen en minstens zo moeilijk terug te plaatsen zonder het schroefdraad te beschadigen.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”