HELP ! Koffer wil niet meer open

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

HELP ! Koffer wil niet meer open

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Vrijdagavond wilde ik wat spulletjes opbergen en ontdekte dat mijn linkerkoffer niet meer open wil. Op het citydeksel zit een flinke kras, dus iets of iemand heeft er tegenaan gezeten - dat kan mogelijk een oorzaak zijn. Ik gebruik de rechterkoffer dagelijks omdat deze prettiger toegankelijk is als de fiets op de zijstandaard staat, links pas als er extra spullen mee gaan. Het kan dus best al een paar weken spelen, het enige dat er nu in zit is een setje spanbanden voor als ik de laptop mee neem.

Status:
- betreft een R1200RT uit 2008 voorzien van NedPlex citydeksels
- de sleutel draait nog soepel rond en geeft geen abnormale weerstand bij insteken
- bij 'release' springt het handvat los en kan ik de koffer afnemen
- bij 'open' (slot indrukken) komt de hendel omhoog
- bij verder trekken aan de hendel lijkt deze ergens tegenaan vast te lopen
- de hendel gaat niet ver genoeg omhoog om het deksel te ontgrendelen

Ik durf niet meer kracht te zetten dan ik deed omdat er iets binnen zou kunnen afbreken en ik dan nóg verder van huis ben. Het is echt een hard contact, geen stroefheid van vuil en/of corrosie of zo.

Hoe nu verder? Iemand tips en adviezen ?
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: HELP ! Koffer wil niet meer open

Ongelezen bericht door wobbert »

Beetje wrikken aan het deksel of misschien wat erop tikken/meppen?
Echt geen idee verder.
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: HELP ! Koffer wil niet meer open

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik weet niet hoe de sluiting van de 1200 werkt. Maar als je 2 koffers bezit zou je kunnen kijken wat er moet gebeuren als de handel bij de werkende koffer in dezelfde stand plaatst als de niet werkende koffer. Dan heb je mogelijk een idee wat er mis is gegaan.
concours
Berichten: 236
Lid geworden op: 27 jun 2013, 23:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100GS + R1150RT + R1200GS Adventure + K1100LT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan
Locatie: Zaanstad

Re: HELP ! Koffer wil niet meer open

Ongelezen bericht door concours »

Spuit eens alles in met WD40. Dus slot, je sleutel en scharnierpunt. Overdaad schaadt niet, dus ffe alles goed "insoppen". Tijdje in laten werken en met wat "wrikken en in- en uitsteken van je sleutel in het slot, eens kijken wat er gebeurt.
R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: HELP ! Koffer wil niet meer open

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Zoals ik zei voelt het als een mechanische blokkade, niet alleen stroef.
WD40 valt in de categorie 'baat het niet - schaadt het niet' dus ga ik zeker doen
(was ik al eerder van plan, maar WD40 busje was leeg :oops: )
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: HELP ! Koffer wil niet meer open

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Met WD40 en wat subtiel geweld is de linker koffer inmiddels weer te openen, pfffffft.
Maar net zo soepel als de rechter gaat het nog niet, hopelijk loopt de boel niet opnieuw vast (net als er wél iets belangrijks in of uit moet....)
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: HELP ! Koffer wil niet meer open

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik denk toch dat er wat verbogen is. Nu deze open is kan je het mechanisme van dichtbij bekijken waarom deze zo zwaar loopt. Je hebt een goede vergelijking op afstanden van de afzonderlijke delen door deze te vergelijken met de wel soepel werkende koffer sluiting.
Buiten het feit dat het ook geen kwaad kan om ook de sloten af en toe een kleine service beurt te geven.
De ingespoten WD40 is relatief vrij snel uitgewerkt met alle gevolgen van dien. Wat vet op de juiste plaats werkt beter en vele male langer.
In ieder geval fijn dat deze zonder verdere schade open is gekregen.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: HELP ! Koffer wil niet meer open

Ongelezen bericht door QuickFix »

Isaac schreef: 02 jul 2019, 12:07De ingespoten WD40 is relatief vrij snel uitgewerkt met alle gevolgen van dien. Wat vet op de juiste plaats werkt beter en vele male langer.
Goed tip inderdaad: WD40 is slechts bedoeld om iets los te krijgen, niet om mee te smeren.

Nadat iets los is, is het 't beste om het uit elkaar te halen, goed schoon te maken en correct te smeren met (afhankelijk van het materiaal, de glijvlakken en het doel) olie of vet.
Bronzen slotcilinderonderdelen (en voor wat dat betreft alle bronzen lageringen) moet je overigens nooit smeren met olie (wat ik helaas veel te vaak zie), maar mag je hooguit voorzien van wat grafiet als de glijvlakken stroef gaan. :idea:
Freude am Fahren
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”