Sensor zijstandaard

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
rayman111
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 mei 2018, 22:05
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: zuid Holland

Sensor zijstandaard

Ongelezen bericht door rayman111 »

Korte vraag:

Is het gevaarlijk om met een twijfelende zijstandaard sensor te rijden. Mijn 1100rt start soms wel en soms niet met de zijstandaard uit. Ben erachter gekomen toen ik bij het tankstation de motor starte terwijl hij uit stond. Is het mogelijk dat bv op de snelweg de motor opeens afslaat omdat de sensor de weg kwijt is. En mocht dit gebeuren wat gebeurd er dan?


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
R1100RT 98 / R1100R 97
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Sensor zijstandaard

Ongelezen bericht door Isaac »

Vermoedelijk is de microschakelaar gewoon vuil waardoor deze in blijft staan.
Pas als de standaard helemaal omhoog is wordt de schakelaar bedient door deze in te duwen.
Als de standaard uitgeklapt wordt schakelt deze op zijn eigen interne veertje weer terug.
Dit laatste gebeurd niet of af en toe wel.
Aangezien het vrijgeven door de standaard zelf gebeurd is de kans nihil te noemen dat die kant weigert.
Mocht dat voorkomen (wat zelden dus gebeurd) dan kan je altijd de draadjes even iets aan strippen en in elkaar twisten.
Het kabeltje loop bij de startmotor naar boven en komt bij / onder het zadel in een kleine plug terecht,

Ik zou eerst alles daar even schoon maken en kijken wat deze gaat doen. Vervangen kan altijd nog.
rayman111
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 mei 2018, 22:05
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: zuid Holland

Re: Sensor zijstandaard

Ongelezen bericht door rayman111 »

Zal het na laten kijken. Komt een revisie setje op voor de schakelpook. Zat teveel speling op.


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
R1100RT 98 / R1100R 97
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Sensor zijstandaard

Ongelezen bericht door Isaac »

De schakelaar zit aan dezelfde zijde en na het verwijderen van de linker plaat is het helemaal goed te bereiken.
Ik geef je groot gelijk om dat te (laten) verhelpen. Veiligheid is heel belangrijk.
Zelf heb ik ook wel eens dat ik wil starten maar niet doet omdat de standaard nog uit stond.
Als het dan niet zou werken dan zijn de gevolgen bij het rijden niet echt prettig te noemen.
We blijven mens tenslotte.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”