motor op aanhanger

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Peterrt
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jul 2013, 23:25
Type: R1250RT
Bijz: Bouwjaar 2021
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heemskerk
Locatie: Heemskerk

motor op aanhanger

Ongelezen bericht door Peterrt »

Beste mensen;
Ik wil mijn motor ook kunnen vervoeren in mijn aanhanger en nu zag ik voor het achterwiel een wielharnas, mijn vraag is zou dit bij een R1200RT ook passen . Dit ivm met de uitlaat. Zijn er mensen dit dit harnas ook gebruiken.
Ik ben erg benieuwd
Grt Peter
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: motor op aanhanger

Ongelezen bericht door Isaac »

Buiten het feit dat ik niet weet of een wiel harnas past wil ik wel wat ervaringen mee geven.
Ik had mijn motor (R1100RT) vast gezet met 5 banden van 750kg. Rechts en links voor vanaf de voorvork naar de uithoeken van de aanhangwagen.
1 band om het achterwiel direkt naast beide kanten van het wiel (recht naar beneden dus) deze vast gezet.
Dan nog 2 banden om het achterwiek en naar links en naar rechts onder een hoek van 45 graden naar de zijkanten van de aanhangwagen.
Dat leek mij voldoende stevig totdat:
Een hele lange bocht van 270 graden van autobaan naar autobaan. Ik zie ineens de motor schuin gaan. Blijkt dat 1 band van het achterwiel gewoon gebroken was en 1 van de voorste banden zo goed als gebroken was. De kracht die dus zijwaarts op de spanband kom is erg groot.
Ik heb het opgelost door de zijwaartse banden hoger (net onder het zadel) aan het frame vast te maken. Hierdoor is de zijwaartse kracht minder maar tijdens het vast zetten trek je wel de motor een stuk in de vering. Heb ik geen problemen mee want als ik zelf er op zou zitten is deze ook belast tijdens de rit.
De andere banden vervangen door 1500kg banden. Geen problemen meer gehad en ik kan nu ook de koffers op de motor laten zitten wat een hoop ruimte scheelt in de auto.
Met zo'n harnas zit mijn inziens het aankoppel moment gewoon veel te laag. Ik heb in het verleden wat foto's hiervan geplaatst. Je bent gegarandeerd niet de eerste met een soortgelijke vraag.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: motor op aanhanger

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Het is verstandig om de sjorbanden vast te maken aan de vaste delen van het frame en de motor enigszins "in de vering te trekken". Altijd 4 spanbanden gebruiken, 2 voor en 2 achter.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
maserati
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 apr 2019, 08:33
Type: R1250RT
Bijz: Carbon black
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Haag

Re: motor op aanhanger

Ongelezen bericht door maserati »

Ik heb mijn r1200rt 2018 op een motolug trailer naar huis gebracht gaat prima en vastzetten aan voorvork en passagier steunen staat het vast.
Op de trailer rijden durf ik niet alleen moet iemand bijzijn voor het geval dat!
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 286
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: motor op aanhanger

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Hallo,

Ik ben vorige maand met de motor op de aanhanger naar Frankrijk geweest en een wiel-harnas voor het achterwiel gebruikt..
De uitlaat moest ik er wel afhalen maar dit waren 5 boutjes op de R1200RT lc..
Aan de voorkant aan 2 kanten een spanband naar de voorvork en het voorwiel goed vast in een beugel.
Aan elke kant boven de pedalen ook nog een band aan het chassis voor de zekerheid maar eigenlijk was dit overbodig...
Koffers op de motor....
De 1200rt stond zo vast als een huis, kon geen kant op...

De spanbanden van het harnas moet je dus niet recht naar beneden vast zetten, doe je dit wel dan trek je het wiel naar de vloer maar hij kan nog wel heen en weer bewegen..
Een harnas moet je dus schuin naar de zijkant vast zetten, dan kan het wiel geen kant op...en de motor dus ook niet...

Tijdens het rijden zag ik de motor wel een beetje op en neer deinen op zijn vering maar dit mocht geen naam hebben..

Ik trek de motor niet vast in zijn veren omdat dit toch niet goed is voor de vering en hij kan dan toch ruimte in de spanbanden gaan trekken...
Ik rij max 100km per uur en in de bochten doe ik het rustig aan..

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Gebruikersavatar
Peterrt
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jul 2013, 23:25
Type: R1250RT
Bijz: Bouwjaar 2021
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heemskerk
Locatie: Heemskerk

Re: motor op aanhanger

Ongelezen bericht door Peterrt »

Vandaag een inrijdklem en 4 spanbanden besteld. Het harnas was niet op voorraad dus die kan ik nog niet proberen. Ik ga eerst zo eens kijken of de motor stabiel staat met deze set. Twijfel ik eraan dan wil ik het harnas erbij proberen. Misschien dat het gaat lukken om de uitlaat niet te hoeven demonteren daar de bevestigingspunten in de aanhanger op 1.2 meter uit elkaar staan dus 60 cm uit het hard van de motor. Ik heb met een touwtje over de band gemeten en zo te zien zou het net gaan zonder de uitlaat te raken.
de voorzijde wil ik vastzetten aan de veerpoot zodat je deze niet in de vering trekt en de achterzijde net achter de voetensteun (aan het driehoekje wat daar zit) van de achterpassagier.
Alvast bedankt voor de tips.
Groet Peter
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: motor op aanhanger

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Ik trek mijn R1200RT altijd volledig in de veren. Daarmee wordt de RT één geheel met de aanhanger, waardoor deze super stabiel achter de auto ligt.

Hartelijke groet,

Nico

Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: motor op aanhanger

Ongelezen bericht door Jazzbass »

In augustus ga ik voor het eerst ook met een (huur)trailer. Volgende week woensdag krijg ik "les" hoe erop en eraf en vastzetten. Laat nog wat weten.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
maserati
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 apr 2019, 08:33
Type: R1250RT
Bijz: Carbon black
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Haag

Re: motor op aanhanger

Ongelezen bericht door maserati »

Let op de snelheid die je in de diverse landen met een trailer mag rijden in Duitsland bv 80km/h en in France 120km/h? Als je niet verder mag rijden heb je een probleem.
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: motor op aanhanger

Ongelezen bericht door Snellecees »

Zo plaats ik de motor op de trailer en geen enkel probleem tijdens het rijden


Groet
Cees
SAM_0179 Paint.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: motor op aanhanger

Ongelezen bericht door Dingeman »

Peterrt schreef: 15 jul 2019, 17:21 Vandaag een inrijdklem en 4 spanbanden besteld.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,knip ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Alvast bedankt voor de tips.
Groet Peter
viewtopic.php?f=7&t=15252#p154765
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Peterrt
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jul 2013, 23:25
Type: R1250RT
Bijz: Bouwjaar 2021
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heemskerk
Locatie: Heemskerk

Re: motor op aanhanger

Ongelezen bericht door Peterrt »

Wielklem en spanbanden binnen gekregen en gisteren de motor in de trailer en het hele spul vastgezet. (Precies zoals bovenstaande foto ,ook met de stuurspanband).
Heb er een stukje mee gereden ook over drempels en motor blijft als een huis staan .
Ik ben er blij mee. Nogmaals bedankt voor de tips

Grt Peter.
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: motor op aanhanger

Ongelezen bericht door Dingeman »

Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Peterrt
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jul 2013, 23:25
Type: R1250RT
Bijz: Bouwjaar 2021
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heemskerk
Locatie: Heemskerk

Re: motor op aanhanger

Ongelezen bericht door Peterrt »

stuurspanband kun je dus beter niet gebruiken lees ik. Zit wel wat in natuurlijk met die krachten die er op kunnen komen.
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: motor op aanhanger

Ongelezen bericht door Dingeman »

Peterrt schreef: 17 jul 2019, 17:06 stuurspanband kun je dus beter niet gebruiken lees ik. Zit wel wat in natuurlijk met die krachten die er op kunnen komen.
Kijk eens in je instructieboekje. Daar staat ook een hoofdstuk in mbt “Transport van de motorfiets”.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: motor op aanhanger

Ongelezen bericht door Snellecees »

Ik heb de motor niet vast staan met de stuurspanband maar deze zorgt wel voor stabiliteit tijdens het vastzetten en losmaken van de motor voor en na het transport.


De spanbanden zijn lichtjes strak getrokken waardoor er geen spanning op het stuur staat.

De motor staat vast en in de vering getrokken met de spanbanden langs de voor en achterwielen en dat is voldoende tijdens het transport. staat als een huis op de aanhanger.


Groet
Cees
ArnoR
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 dec 2014, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC (na 8jaar DOHC)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Philippine

Re: motor op aanhanger

Ongelezen bericht door ArnoR »

Ik heb geen karretje meer, maar zowel mijn 1200rt als de C600 Sport altijd met achterwiel harnassen vastgezet
Voordeel is dat de motor niet constant in de vering word getrokken en dus net als tijdens het rijden kan veren
In combinatie met een voorwielklem heb je meer niet nodig, ik vind het persoonlijk een snel en zeer veilig systeem

Beide harnassen zijn trouwens nog te koop omdat ik dus geen aanhanger meer gebruik
Gebruikersavatar
Peterrt
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jul 2013, 23:25
Type: R1250RT
Bijz: Bouwjaar 2021
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heemskerk
Locatie: Heemskerk

Re: motor op aanhanger

Ongelezen bericht door Peterrt »

ArnoR schreef: 23 jul 2019, 14:50 Ik heb geen karretje meer, maar zowel mijn 1200rt als de C600 Sport altijd met achterwiel harnassen vastgezet
Voordeel is dat de motor niet constant in de vering word getrokken en dus net als tijdens het rijden kan veren
In combinatie met een voorwielklem heb je meer niet nodig, ik vind het persoonlijk een snel en zeer veilig systeem

Beide harnassen zijn trouwens nog te koop omdat ik dus geen aanhanger meer gebruik
en kon de uitlaat blijven zitten bij de RT?
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: motor op aanhanger

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Eergisteren mijn 'hoe krijg ik een BMW op een trailer' les gehad. Mijn vrouw en zoon meegenomen. Als ik in de Dolomieten zit, moet ik mogelijk alleen met mijn vrouw de BMW op de trailer krijgen. En volgens haar ben ik slecht in het overdragen van belangrijke informatie. Dus ze is meegekomen. Mijn zoon, die rechten studeert, heb ik als bewijs meegenomen.
Omdat 55 cm van een STEMA MT750 overbrugd moest worden (hoogte van kar), heb ik vooraf een opstapje gemaakt van een 30x60 gemaakt met 27cm hoogte (18mm multiplex).
Mijn vrouw gaf reeds aan, je wil niet weten wat hij gemaakt heeft. Waarop de dealer zei, wat BMW rijders betreft, verbaas ik me nergens meer over. Hij had vroeger voor BMW gewerkt. Blijkbaar had hij ervaring opgedaan met typische BMW rijders... Ik heb niet doorgevraagd, ik was afhankelijk van hem, ik kreeg gratis les.

Wat heb ik geleerd: niet de motor starten, met z'n tweeën dat ding omhoog duwen. Naast het stuur ongeveer lopen, je moet het wiel zien, ik had de neiging teveel naar rechts te sturen. De motor iets naar je toe laten hellen, en de duwert aan de achterzijde opdracht geven, niet proberen de motor recht te trekken. Oprijplaat is relatief glad. Gewicht van de motor is groter dan de wrijving van de voorband en voorrem ingeknepen (vervelend) => echter als de duwert dat weet, kan hij/zij (in dit geval zij) dit met enige moeite tegenhouden.
Af is niet makkelijker dan op. Misschien is op zelfs makkelijker. Bij het oefenen is het fijn een 3de en/of 4de persoon erbij te hebben, gewoon om een licht onbelans met een vinger te corrigeren (want meer is het vaak niet). Eentje blijft motor vasthouden en de ander sjort de banden vast.

Trailer was voor 2 motoren, aan de linkerzijde geoefend. Hiervoor hoef je niet op de trailer te stappen. Er langs lopen ging goed. Rechts naast je motor lopen zal moeilijker zijn. Als ik vertrek, zal de motor in het midden gezet worden. Ik heb geen idee of mijn armen lang genoeg zijn, of dat mijn opstapje toch van pas komt. 17 augustus ga ik de kar ophalen, en zal eerst met een fietst oefenen, daarna met mijn motorfiets, en wellicht de kar op de oprit plaatsen die afloopt, zodat de helling minder is.

Groet John
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: motor op aanhanger

Ongelezen bericht door Isaac »

Dat er op duwen van de motor heeft puur met veiligheid te maken. Er zijn mensen die erg veel gas geven, de koppeling te rap op laten komen, hun evenwicht verliezen en dan de koppeling los laten. Het gevolg de motor gaat een eigen leven leiden. Er op rijden moet je in ieder geval NOOIT doen.
Bij het duwen kan het op het kunststof nog wel eens mis gaan. Dat is voor mij een reden dat ik er op dus altijd mijn motor het werk laat doen.
Maar we zijn niet allemaal het zelfde en ik heb een dichte bodem dus kan ook gemakkelijk naast de motor mee lopen.
Wat ook niet onbelangrijk is dat de overgebleven lengte van de spanbanden bij elkaar genomen moet worden en vast gezet moet worden. Zelf zigzag ik de banden op en zet ze met een ty-rap vast tegen de spanband zelf. Vergeet dan niet een kniptang mee te nemen om ze weer los te knippen.
Doordat ik ze de eerste keer schuin weg getrokken had en elders vast gebonden had, zijn de banden door de wind gaan klapperen en hadden deze flinke beschadigingen opgelopen bij de spaninrichting waar ze langs schuurden.
Al met al is het meer dan even er op zetten, vast zetten en rijden.
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: motor op aanhanger

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Bedankt voor de tips! Overlengte inderdaad nog niet over nagedacht.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
ArnoR
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 dec 2014, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC (na 8jaar DOHC)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Philippine

Re: motor op aanhanger

Ongelezen bericht door ArnoR »

Peterrt schreef: 24 jul 2019, 22:23
ArnoR schreef: 23 jul 2019, 14:50 Ik heb geen karretje meer, maar zowel mijn 1200rt als de C600 Sport altijd met achterwiel harnassen vastgezet
Voordeel is dat de motor niet constant in de vering word getrokken en dus net als tijdens het rijden kan veren
In combinatie met een voorwielklem heb je meer niet nodig, ik vind het persoonlijk een snel en zeer veilig systeem

Beide harnassen zijn trouwens nog te koop omdat ik dus geen aanhanger meer gebruik
en kon de uitlaat blijven zitten bij de RT?
Jahoor , geen probleem, zowel bij de RT als bij de C
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: motor op aanhanger

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Een paar weken geleden naar de Dolomieten gereden met de motor op trailer achter de motor. Eigenlijk is het heel goed gegaan. Tbv het achterwiel vond ik geen goede plek om de sjorbanden vast te zetten (hard plastic of langs hard plastic), daarom de ANWB methode toegepast: over de velg om de band omlaag te houden.
Voor de zekerheid heb ik harpsluitingen gekocht, omdat ik de 35mm brede sjorbanden niet lekker in de "oogjes" van de trailer vond zitten.
Ook voor de zekerheid, aan voorzijde nog extra paar sjorbanden geplaatst. Omdat ik de RT niet door de vering kon trekken (via stuur langs alle kabels leek me geen strak plan) de sjorbanden dusdanig aangetrokken dat de voorband net iets vervormd. Feitelijk de sjorband gewoon strak getrokken.
Alle overlengtes met tyreraps vast gezet (bedankt voor de tip nogmaals).

De motor oprijden heb ik meerdere keren thuis geoefend, eerst met motorvrienden, daarna met mijn vrouw (want terug vanuit de Dolomieten is dat ook de situatie). Ik heb een opstapje van 27cm hoogte gemaakt om de 55cm opstap naar de trailer te vergemakkelijken. Eigenlijk ging dat best goed. Alleen de communicatie, wanneer ik de voorrem intrek, dat er dan niet maximaal geduwd hoeft te worden, kon beter: motor vervolgens op contact gezet, zodat remlicht zichtbaar is. Overigens de oprijplank is dusdanig stijl dat de motor vanzelf met geblokkeerd voorwiel toch omlaag glijdt.
Truc is natuurlijk om e.e.a. in één vloeiende beweging uit te voeren.

In de Dolomieten, voor de terugreis, de auto en trailer iets hellend omlaag gezet zodat de oprijplank een kleinere hoek maakt. Dit maakt een enorm verschil. Bij het opduwen, overigens de motor zo ligt mogelijk gemaakt: alle koffers eraf en sloten uit het "radiovak" gehaald (mijn RT heeft geen radio, maar wel een mooi diep vak).

Bij Baxshop heb ik sjorbanden en harpsluitingen van het merk Eller gekocht. Daarnaast nog 25mm sjorbanden van ACEBikes.
De motor zat vast als een huis. De kogeldruk was net geen 50kg. Voor mij en mijn vrouw was het de eerste keer om met een aanhanger achter de auto op vakantie te gaan. Het is 100% meegevallen. Iets meer anticiperen, en soms in de 3de of 4de versnelling rijden, daar waar je vroeger de 5de versnelling alles reed. Bij een slechte weg (Italië normaal) miste ik wel vering in het karretje.
Eerst zou ik een karretje in Duitsland huren met vering en afzinkbaar, maar bij het vastleggen, kwamen allerlei extra voorwaarden, zoals 2000€ borg omdat ik geen inwoner van Duitsland was. Eenvoudig STEMA karretje op het laatste moment gevonden in Brunssum, en deze ook gehuurd. Aardige eigenaar, waar ik mijn eerste motor-op-karretje-duwen les kreeg.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: motor op aanhanger

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Foto's van motor op trailer.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: motor op aanhanger

Ongelezen bericht door Isaac »

Zoals de motor nu vast staat zijn bij mij de banden aan de voorzijde afgescheurd in een 270 graden bocht van snelweg aar snelweg. Wat heel belangrijk is dat de motor aan de achterzijde zo hoog mogelijk wordt vast gezet naar beide zijkanten van de trailer. De zijwaartse kracht die op de motor komen in zo'n bocht zijn groot en wordt nu alleen door de spanbanden op de voorvork opgevangen. Mijn banden waren geschikt voor 750 kg maar hebben het slechts 1 vakantie rit vol gehouden.
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: motor op aanhanger

Ongelezen bericht door Snellecees »

Toen ik de foto zag had ik het gevoel van staat dat wel stevig genoeg. Ik zet de motor aan de achterzijde ook altijd hoger vast. Ik heb hiervoor zelfs speciale bouten met een oog voor op de motor gezet.

Groet
Cees
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: motor op aanhanger

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Ik vond in de gauwigheid geen echte deugdelijke (metaal) bevestigings plaats aan de achterzijde (zonder kans op beschading plastic/lak), anders had ik dat gedaan. Ook ingegeven dat Erik van Lent op een youtube filmpje van hem, https://www.youtube.com/watch?v=lP0Hr8ZSZzQ (zie vanaf 6m:35s) de achterkant helemaal niet vastzet (daar ben ik geen voorstander van) en hetgeen ik van iemand gehoord had, dat ANWB alleen het achterwiel omlaag trekt op de wijze zoals ik dat ook gedaan heb. Had ik meer tijd gehad, had ik meer uitgeprobeerd om toch de achterzijde anders vast te zetten.

De spanbanden langs remleidingen en andere kabels en tupperware leiden zag ik niet zitten. Wil ik een volgende keer, als ik me meer tijd gun wel eens proberen, om zodoende de motor in de vering te kunnen trekken. Krachten spel bij lange bochten heb ik niet zo over nagedacht. Wel over de spanbanden, geen bokkiewokkie spul, 4x Eller sjorbanden (3000/1500 kg) en een ACEbike heavy duty setje (750kg), 4x Eller harpsluiting van 3,25 ton (zodat de 35mm banden meer ruimte in het oogje hebben).

Motor deed niets, enige wat ik zag dat de achterband een afdruk had gemaakt op de rijgoot waar hij op stond: achter motorband was alleen omlaag getrokken, dus iets naar links en rechts bewegen kon. Uit de rijgoot schuiven/springen: onmogelijk.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”