Zoals wel meer mensen heb ook ik een Carbtune. Leek me een geweldig ding om mijn toenmalige 4 pitter mee te synchroniseren.
De Jap reed na het syncen perfekt, maar ja.... van tevoren had ik eigenijk ook geen klachten....
Onnodig aan de afstellingen gerommeld...?
Op een gegeven ogenblik, nadat de boel mooi in balans stond, gewoon eens domweg de slangetjes van de TB's gehaald en verwisseld. Resultaat: de Carbtune gaf onbalans aan.....
Slangetjes weer teruggeplaatst en de boel stond weer ok....
Tja.... twijfel was daar....
Vanmiddag de RT nog es gesynct en daar de Carbtune voor gebruikt.
Carbtune redelijk verticaal op de tank bevestigd met tiewraps, 2 slangetjes aangesloten en het stille weggetje opgereden en zo nu en dan op de Carbtune gekeken bij 3000, 4000 en 5000 rpm.
De weg was verlaten dus geen gevaar.
Vervolgens beide slangetjes omgewisseld en ja hoor.... de afstelling was ineens weer "anders"...
Nu ken ik de verhalen over de slang met olie wel maar daar gaat het me niet om.
Naast de Carbtune heb ik nog een electronische tester, een Techmate. Daar deze test nog niet mee gedaan omdat die 12 V nodig heeft.
Dusssss......: hoe betrouwbaar zijn dit soort handige "gereedschappen" en hoeveel waarde hechten we er aan...?
CARBTUNE: betrouwbaar of "zien wat je wilt zien..?"
- Bold Boxer
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 10 aug 2019, 19:29
- Type: R1200RT
- Bijz: Titan Silber, ESA, Corbin Smuggler trunk
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Lemmer
CARBTUNE: betrouwbaar of "zien wat je wilt zien..?"
Motoren zijn als schoenen: de een wil sportschoenen, de ander liever wandelschoenen. Maar ze hebben 1 ding gemeen: ze moeten je passen en lekker zitten...
- Baird
- 2023
- Berichten: 4304
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: CARBTUNE: betrouwbaar of "zien wat je wilt zien..?"
Hoe staan je dempers om schommelingen te verminderen? Ik gebruik vacuümmeters en de eerste stap is om ze via een y-stuk samen op één zijde te plaatsen en te zorgen dat ze beiden gelijk reageren op de verandering, doe ik dat niet dat blijft het afstellen een zooitje zoals jij beschrijft .....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Bold Boxer
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 10 aug 2019, 19:29
- Type: R1200RT
- Bijz: Titan Silber, ESA, Corbin Smuggler trunk
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Lemmer
Re: CARBTUNE: betrouwbaar of "zien wat je wilt zien..?"
Er zitten geen regelbare dempers in de Carbtune. Slechts een kleine plastic vernauwing (restrictor) in elke slang, aangebracht zoals de handleiding voorschrijft.
Alle restrictors zijn gelijk.
Ik kan mij voorstellen dat het ene buisje wat meer weerstand heeft dan het andere en dan krijg je natuurlijk verschillen.
Jouw manier met 2 meters en een Y-stuk is zo gek nog niet...
Alle restrictors zijn gelijk.
Ik kan mij voorstellen dat het ene buisje wat meer weerstand heeft dan het andere en dan krijg je natuurlijk verschillen.
Jouw manier met 2 meters en een Y-stuk is zo gek nog niet...
Motoren zijn als schoenen: de een wil sportschoenen, de ander liever wandelschoenen. Maar ze hebben 1 ding gemeen: ze moeten je passen en lekker zitten...