Van E95 naar E10 brandstof

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 285
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: Van E95 naar E10 brandstof

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Ik kan een beetje uit ervaring spreken...

Deze zomer ben ik op Corsica geweest en daar kun je alleen 95 E10 tanken.
Eerst werd de E10 nog gemengd met de benzine die in de tank zat maar na een week niet meer..

Het begon me op te vallen dat de motor meer moeite had een berg op te komen (met 2 personen en alle koffers vol is het toch een behoorlijk gewicht
wat de RT naar boven moest slepen) en ik moest meer moeite doen om de bochten door te komen, er moest echt gewerkt worden, ik miste gewoon vermogen....
En ik ging toch ook en tik met een hoge toon horen..
Ik maakte me eigenlijk wel een beetje zorgen dat er iets met de RT aan de hand was...maar ja....wat???

In Frankrijk heb ik weer 98 kunnen tanken, liep de motor weer als een zonnetje en ik had weer vermogen zat, het rijden ging weer bijna vanzelf..
Alle probleempjes waren opgelost...
Ik tank dus geen 95 of E10 altijd 98..

Ik heb nu gelezen dat er benzine toevoegingen zijn om het ethanol probleem op te heffen, die had ik mee moeten nemen naar Corsica....
Maar dat is achteraf...
Ik ga nu dus beter opletten wat je kan tanken in het buitenland..

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Van E95 naar E10 brandstof

Ongelezen bericht door EileRT »

Ook ik tank voor mijn bijna 20 jaar oude RT al enkele jaren 98. Ik moet die bio-ethanol (E10) er niet in hebben.

Ik heb niet de ervaring die Henk7777 heeft maar alles in mij zegt dat ik “die troep” er niet in wil hebben. Zolang 98 er is tank ik 98.
Henk7777 schreef: 24 sep 2019, 15:04Ik tank dus geen 95 of E10 altijd 98..
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Repelsteeltje144
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 apr 2019, 09:15
Type: R1100RT
Bijz: 20 jaar oud en geheel origineel
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Hoorn NH

Re: Van E95 naar E10 brandstof

Ongelezen bericht door Repelsteeltje144 »

Op de rij af:

Brandstofpomp, brandstoffilter, benzine slangen. O-Ringen bij de injectors en drukregelaar.

De PE zwarte kunststof leidingen kunnen er tegen.

Grootste probleem is vocht. Ethanol neemt dat op/trekt het aan. De veelrijder zal op de leidingen en ringen na weinig merken. Misschien wat vermogensverlies.
De winterslaper kan de tank beter nagenoeg leegrijden en een conserveermiddel toevoegen. Met aspen oid vullen kan ook.

Het vocht komt in de benzine en doet onderdelen in de pomp corroderen. Het zelfde geld voor de injectors.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Van E95 naar E10 brandstof

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Ik heb de afgelopen zomer op een 14-daagse toer zowel Euro95 als E10 getankt. Ik merk geen enkel verschil tussen de twee brandstoffen qua vermogen. De motor loopt er prima op. Ook met volle bepakking trekt de F800GT prima de berg op. Ik zou geen reden kunnen bedenken dat dit met de moderne RT's anders zou zijn. Tja, met carburateurs merk je misschien wel iets, maar met de moderne inspuit elektronica....
Verbruik leek bij E10 ietsje hoger, maar viel eigenlijk wel binnen de "normale"variatie...

Informatie dat alle BMW motorfietsen geschikt zijn voor E10 komt van BMW zelf af, dus dat kan je wel vertrouwen.

Ik denk dat de weerstand tegen E10 vooral 'tussen de oren' zit......
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 285
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: Van E95 naar E10 brandstof

Ongelezen bericht door Henk7777 »

PaPinkelman,

U heeft verschillende benzine soorten door elkaar gebruikt, dan merk je er inderdaad niets van..
Bij mij ging het na een week pas opvallen..

Onderstaande statement van U vertrouw ik voor geen cent hoor...
"Informatie dat alle BMW motorfietsen geschikt zijn voor E10 komt van BMW zelf af, dus dat kan je wel vertrouwen"

We gaan het zien..

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Van E95 naar E10 brandstof

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

@Henk7777: De tankinhoud van mijn F800 is niet zo groot, op dagritten werd die nagenoeg leeggereden, dus ik had het echt wel gemerkt als de motor met E10 minder vermogen zou leveren.
Maar goed, opmerking aanvaard! Ik heb er best vertrouwen in, dus ik zal E10 gaan tanken ;) Mocht ik problemen ondervinden of vermogensverlies merken, zal ik het hier melden.

Nog een opmerking: de huidige Euro95 benzine (code E5) bevat al tot max. 5% ethanol, (en in de praktijk zal die 5% meestal wel gehaald worden).
Opmerking2: Het is een misverstand dat de pomphouders verplicht zijn om Euro95 te vervangen door E10. Ze zijn alleen verplicht om E10 aan te bieden en mogen zelf de keuze maken of ze daarnaast nog Euro95 (E5) willen voeren. In de praktijk zal het bij kleine stations inderdaad wel op een 100% vervanging uitdraaien.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Van E95 naar E10 brandstof

Ongelezen bericht door Baird »

Nog afgezien van het opofferen van landbouwgrond of het kappen van bossen om dit spul te laten groeien/maken hieronder een bevinding van Chris, I rest my case ......





En nog eentje over de moeite om dit spul in de fik te krijgen .....



Voor mijn auto blijf ik bij Voltjes en voor de GS bij Euro95 of 98 Dinosaur Juice _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Van E95 naar E10 brandstof

Ongelezen bericht door Baird »

Om te voorkomen dat we verzanden in een discussie over politiek, dubbele agenda's van verschillende organisaties, overheden en grote multinationals die verschillende belangen hebben en iedere kans om te framen niet zullen nalaten ga ik niet te veel in op bovenstaande opmerkingen.

Feit: Het is bekend en aangetoond dat er bos en landbouwgrond opgeofferd wordt om bio-brandstof te kweken om vervolgens te roepen dat we milieuvriendelijk bezig zijn, ieder mag daar zijn mening over hebben.

Of het als brandstof goed spul is in gebruik en tijdens langere verblijfsduur in het systeem zijn de meningen blijkbaar verdeeld, ga gerust voor jezelf testen, bij mijn huidige motor komt het er niet in, die staat soms weken stil.

De overgang naar loodvrije benzine als vergelijk nemen is een beetje flauw, sommige merken (o.a. Opel/GM) hadden dit blijkbaar niet goed getest waardoor er allerlei problemen ontstonden met de smering van o.a. de cilinderkoppen, toen dit gecorrigeerd was zijn er geen problemen opgetreden die als oorzaak de loodvrije benzine hadden. Andere merken zijn probleemloos over gestapt. Bij mijn R25 heb ik de klepzittingen laten vervangen, ook geen problemen mee gehad.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: Van E95 naar E10 brandstof

Ongelezen bericht door HenkvanR »

RonDenHaag schreef:Geinig om te zien gisteravond bij Shell Te Weve dat er ineens wel E10 beschikbaar is. Gisterochtend nog gewoon E95/E5 getankt met de brommer en 's avonds E10 met de auto. Dus bij Shell Te Werve geen E95/E5 meer...
Ja een ander stickertje is gauw geplakt [emoji23]


Groeten Henk
[groet]
HenkvanR -1200-
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Van E95 naar E10 brandstof

Ongelezen bericht door ErikS »

RonDenHaag schreef: 04 okt 2019, 09:16 Denk dat er nog wel meer nodig is dan alleen stickertjes plakken!
Op zich wel, maar wie controleert nu wat er werkelijk in zit. Dus inderdaad, het stickertje zit er snel op maar voordat alle inhoud vervangen is door E10 zal nog wel even duren. Dus de komende tijd krijg je iets tussen E5 en E10 in.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
the Freez
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 nov 2018, 09:33
Type: R1150RT
Bijz: Wintermotor
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Medemblik

Re: Van E95 naar E10 brandstof

Ongelezen bericht door the Freez »

Ik rijdt mijn r1150rt uit 2003 dagelijks voor woon/werk verkeer. Nu ik voor de 2e keer de nieuwe e95e10 getankt heb merk ik dat de motor pingelt. Het lijkt wel alsof hij te schraal loopt. En idd merk ook ik enigszins vermogens verlies bij het optrekken. Dat deed hij daarvoor niet. Starten doet hij prima al loopt hij stationair lager in de toeren dan voorheen. Of het schadelijk is? De tijd zal het ons leren. Bloed irritant is het wel. Je hebt gewoon geen keuze, of toch wel? Discussie hierover heeft geen zin, we krijgen het gewoon weer door de strot geduwd.

Van belang is; Is het pingelen bij e95e10 bekend bij de r1150rt en heeft iemand een oplossing of tips?
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Van E95 naar E10 brandstof

Ongelezen bericht door Nico4sen »

"Je hebt gewoon geen keuze"

Die heb je dus wel: premium brandstof (bij voorkeur ron98) tanken. Kost misschien iets meer, maar geen ellende.

Hartelijke groet,

Nico

Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Van E95 naar E10 brandstof

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Ben je er zeker van dat het pingelen is. Pingelen moet je zeker niet onderschatten....
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Van E95 naar E10 brandstof

Ongelezen bericht door Isaac »

Pingelen kan ook ontstaan door een matig vervuilde motor. Door koolaanslag die gaat gloeien verloopt de ontsteking niet op het moment dat zou moeten. Ook geeft alcohol een hele kleine negatieve verandering in het octaal gehalte. Wat je zou kunnen doen is een halve tot driekwart liter dieselolie toe te voegen aan een volle tank benzine. Het octaan gehalte gaat hierdoor omhoog en de verbrandingstemperatuur gaat hierdoor omlaag. Na, misschien zelfs al tijdens, de eerste tank zal je vermoedelijk al verbetering merken van deze automatische reiniging van je cilinders.
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Van E95 naar E10 brandstof

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Octaangetal zegt iets over de zelfontbranding. Alcohol heeft een hoger octaangetal dan benzine, diesel heeft geen octaangetal, maar een cetaangetal als aanduiding. Diesel in een benzine-motor gooien..... nou....ieder mag doen wat hij of zij wil, maar ik doe het niet.
the Freez
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 nov 2018, 09:33
Type: R1150RT
Bijz: Wintermotor
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Medemblik

Re: Van E95 naar E10 brandstof

Ongelezen bericht door the Freez »

Bedankt iedereen,
Ik ga de tip van Nico maat eens volgen en 98 tanken. Dat lijkt mij de meest veilige oplossing.En dan kijken of dat verschil maakt.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Van E95 naar E10 brandstof

Ongelezen bericht door EileRT »

Edit:

Dit topic heeft elders een vervolg: viewtopic.php?f=1&t=15840 en wordt bij deze gesloten.

[groet]

Eilert
Moderator
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”