zijkoffers vergrendelen

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
andreolie
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 okt 2019, 18:01
Type: R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: ruinerwold

zijkoffers vergrendelen

Ongelezen bericht door andreolie »

Heb net een r1100rt aangeschaft met zijkoffers......deze vergrendelen niet als het handvat naar beneden gaat (heeft dus niets met de sloten te maken). Zo te zien ontbreken er 'strippen' waarmee de koffer vastgeklemd wordt aan de drager. Het verdere mechaniek is er wel en beweegt. Nu waaien de koffers van de motor af tijdens het rijden en kun je ze er zo afpakken...…...Zijn deze onderdelen (strippen) te verkrijgen en te monteren dat iemand weet ?

met groet Andreolie
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: zijkoffers vergrendelen

Ongelezen bericht door EileRT »

Hallo Andreolie,

Ik begrijp dat je een vraag hebt over de vergrendeling van zijkoffers op een RT.

Het wordt op ons RT-forum echter bijzonder gewaardeerd wanneer je als nieuw forumlid even voorstelt in het volgende topic: viewforum.php?f=43

Bedankt alvast voor de genomen moeite. _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: zijkoffers vergrendelen

Ongelezen bericht door QuickFix »

Koffers worden met een tweetal "Vingers" bovenaan om het rekje heen geklemd zodra je de twee handgrepen naar beneden gedrukt hebt.
Helaas zijn deze vingers gemaakt van gietijzer en zijn ze vrij bros: bij een (lichte) aanrijding van achteren door een auto kunnen deze al afbreken.
BMWKofferSlot.jpg
De enige oplossing (mij is het althans nog niet gelukt om het te repareren) is om een heel nieuw slotmechanisme te monteren: je moet wel de cilinders omzetten want die zitten standaard niet bij een nieuw mechanisme.
Voor reparatie heb je een popnageltang (voor het mechanisme) en een lange scherpe stift (een stuk stevig ijzerdraad zou moeten werken, voor de cilinder) nodig.

Soms kan het, qua kosten, interessanter zijn om op zoek te gaan naar een tweedehandse koffer, omdat de slotmechanismes niet echt goedkoop zijn. :idea:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Freude am Fahren
andreolie
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 okt 2019, 18:01
Type: R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: ruinerwold

Re: zijkoffers vergrendelen

Ongelezen bericht door andreolie »

Dank voor de reactie......zeer helder !. De plaatjes zijn vast afgebroken na een val van de motor. Ga de koffers eerst fixeren met een boutje of borgklem. Kan dan de koffer niet makkelijk afnemen maar wel op de motor meenemen.

met groet Andreolie
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: zijkoffers vergrendelen

Ongelezen bericht door QuickFix »

andreolie schreef: 16 okt 2019, 11:33Ga de koffers eerst fixeren met een boutje of borgklem.
De koffers hangen bovenin aan het rek en onderin aan een "Uitstulpsel" van het frame/schetsplaat (met een soort omgekeerde U op de koffer).
Toen de sloten bij mij nog defect waren, zaten ze vast met een bout onderin dat "Uitstulpsel".

Je kunt, met beleid, met een hele scherpe boor, recht ten opzichte van elkaar, een gat boren door zowel die omgekeerde U als het uitstulpsel.
Daarna kun je hier een bout of pen doorheen duwen en blijven je koffers hangen.
Koffermod.jpg
Dat was destijds mijn tijdelijke oplossing totdat ik weer geld had voor koffers met een heel slot.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Freude am Fahren
andreolie
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 okt 2019, 18:01
Type: R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: ruinerwold

Re: zijkoffers vergrendelen

Ongelezen bericht door andreolie »

Ja zo heb ik er ook al naar staan kijken. Alleen rechts zitten 2 boutjes waarmee een stuk plastic/rubber op de schetsplaat bevestigt is. Lijkt me moeilijk om daar een gaatje tussendoor te boren.

groet Andreolie
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: zijkoffers vergrendelen

Ongelezen bericht door QuickFix »

andreolie schreef: 16 okt 2019, 18:57een stuk plastic/rubber op de schetsplaat bevestigt is.
Vandaar ook mijn nadruk op het gebruik van een hele scherpe boor. ;)
Freude am Fahren
andreolie
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 okt 2019, 18:01
Type: R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: ruinerwold

Re: zijkoffers vergrendelen

Ongelezen bericht door andreolie »

Even geknutsel maar het is gelukt !....dank voor de duidelijke plaatjes en de tips

met groet Andreolie
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”