Paar vragen over mijn "nieuwe" R 1100 RT

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
IamGroot
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 mar 2020, 16:29
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amstelveen

Paar vragen over mijn "nieuwe" R 1100 RT

Ongelezen bericht door IamGroot »

Naar aanleiding van een korte inspectie van mn R 1100 RT die ik gister heb gekocht heb ik wat vragen.

- De mijne komt uit 1995, zit er dan een alarm op? Heb eens zitten rondneuzen maar zie nergens indicatie voor een alarm, hoe kan ik dit vinden?
- Als ik mijn zadel op de hoogste stand zet ontstaat er een kier tussen het zadel van bestuurder en die van passagier. Kan dit kwaad wat betreft regen dat erin stroomt? Heb nog nooit een motor gehad waarbij het zadel uit twee gedeeltes bestond.
- Heb me laten vertellen dat er een verloopstekker bestaat die je links boven in het dashboard kan drukken en daarop je acculader aan kan sluiten. Waar kan ik zoiets vinden? Heb al op google rond gespeurd maar wordt er niet veel wijzer van
- Praktische vraag: waar gaan jullie heen voor onderhoud? Ik woon in Amstelveen dus daar in de buurt het liefst. Kleine dingen doe ik wel zelf maar wil hem even laten checken voordat ik er intensief gebruik van ga maken.
- Wat betekent dat "electronic engine management" wat op de zijkant staat? Klinkt luxe maar heb geen idee wat ik er aan heb.

Zo, dat waren mn vragen wel. Ik kan wel merken dat ik veel te veel tijd heb met dat thuis zitten door die coronacrisis.
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Paar vragen over mijn "nieuwe" R 1100 RT

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Mooie vragen. Op veel kun je het antwoord vinden door de zoekfunctie (rechtsboven op de pagina) te gebruiken.
Uit de losse pols wat antwoorden ter ondersteuning:
- Alarm is niet standaard en zit er dus waarschijnlijk niet op.
- Bij het hoger afstellen van je zadel komt deze ook naar achteren. Er zou dus niet echt een kier moeten ontstaan. Overigens is het geen probleem als er een beetje water tussendoor loopt.
- Voor onderhoud zou je bij Ottenhof terecht kunnen. Zit voor jou wel in de buurt.
- De stekker noemen ze ook Hella of DIN stekker.
- Het electronic engine management is het motormanagement en zorgt voor de juiste aansturing van de ontsteking en brandstofinjectie.


Hartelijke groet, Nico





Laatst gewijzigd door Nico4sen op 30 mar 2020, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 742
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Paar vragen over mijn

Ongelezen bericht door QuickFix »

Nico4sen schreef: 30 mar 2020, 19:35- De stekker noemen ze ook e Hella of DIN stekker
In Nederland zijn deze bij de betere automaterialenhandel te krijgen, maar ook in China hebben ze ze voor aardige prijzen (en in diverse vormen en kwaliteiten). :idea:
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Paar vragen over mijn "nieuwe" R 1100 RT

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Hoi.

Leuk dat je een R1100RT hebt. Voor mij nog steeds een van de mooiste modellen van BMW. Ik hoop dat je er veel plezier van mag hebben.
Inderdaad goede vragen. Daar is het forum voor.

Als het zadel in de hoogste stand staat zie je inderdaad ongeveer een centimeter ruimte tussen de achterbuddy en het voorzadel. In mijn herinnering steekt het voorzadel wel boven het achterzadel uit.

Voor het opladen heb ik destijds losse stekkertjes gekocht en zelf een snoer gemaakt die aan de lader paste. Hier zie je bijvoorbeeld rechte BMW min din pluggen:
https://snelbalie.gps.nl/producten:mont ... l:plug-001
Dat gebruik ik ook nu nog op mijn 1200RT. Die prik je zo in de aansluiting op het dashboard van de 1100RT.

Electronic Engine Management gaat over de Bosch Motronic. Dat is het systeem dat het verbrandingsproces van de motor stuurt. Je hebt electronisch gestuurde injectie. BMW was daar best vroeg mee. Dus je hebt een heel moderne brommer gekocht!
IamGroot
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 mar 2020, 16:29
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amstelveen

Re: Paar vragen over mijn "nieuwe" R 1100 RT

Ongelezen bericht door IamGroot »

Bedankt allemaal voor de antwoorden! Ik ben weer een beetje wijzer geworden over mijn RT! Het is de eerste keer voor mij om op een wat modernere motor te rijden, voorheen alleen maar echt hele oude en goedkope motoren gereden, daarop was zoiets als een alarm of electronic engine management echt ondenkbaar haha
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Paar vragen over mijn "nieuwe" R 1100 RT

Ongelezen bericht door HansD »

Ik heb goede ervaringen met Joost motoren in Utrecht, een kleine zaak met kennis, ervaring en vooral veel liefde voor Bmw motoren. Is dat wat voor je?
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Paar vragen over mijn "nieuwe" R 1100 RT

Ongelezen bericht door Isaac »

HansD schreef: 01 apr 2020, 13:38 Ik heb goede ervaringen met Joost motoren in Utrecht, een kleine zaak met kennis, ervaring en vooral veel liefde voor Bmw motoren. Is dat wat voor je?
Die ervaring heb ik ook.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”