vlinderklep zit vast

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
wannesie
2024
2024
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC uit 2014
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zutphen
Contacteer:

vlinderklep zit vast

Ongelezen bericht door wannesie »

Eerder deze week mijn R1200RT LC uit 2014 aan de GS 911 gehangen en geconstateerd dat er een foutmelding is die gaat over de vlinderklep in de uitlaat in het engels de exhaust flap.

Met WD40 heb ik geprobeerd de boel weer gangbaar te maken maar dat bood slechts korte tijd een oplossing.

Op youtube staan filmpjes waarbij grafietolie de uitkomst biedt. Dat heb ik nu besteld bij Conrad en ik wacht op levering.

Tot die tijd vraag ik mij af: wie heeft ook last gehad van een vastzittende vlinderklep en wat was de oplossing om hem gangbaar te maken?
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: vlinderklep zit vast

Ongelezen bericht door RendeRT »

Ik hoop voor je dat de klep open staat. Het ding zit er alleen maar om te voldoen aan bepaalde geluidsnormen. Ik heb mij door de dealer laten vertellen ze bij een defecte vlinderklep deze vaak in geopende toestand fixeren. Ze schijnen nogal prijzig te zijn. Afgezien van de storingsmelding, kan het geen kwaad.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Bens
Berichten: 143
Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: 1200 GS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: vlinderklep zit vast

Ongelezen bericht door Bens »

Probeer op het Gs forum @strokers eens te benaderen. Die heeft in ieder geval voor de dohc uitlaatkleppen liggen. Misschien kan hij ook wat betekenen voor de Lc.
Gebruikersavatar
wannesie
2024
2024
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC uit 2014
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zutphen
Contacteer:

Re: vlinderklep zit vast

Ongelezen bericht door wannesie »

Dankjewel voor de tip over het GS-forum. Probleem is dat de klep van een dohc een los ding is en op de LC is het onderdeel niet los van de uitlaatbochten en de katalysator. Het losse ding kan @strokers ultrasoon reinigen.

Op het forum stonden nog wel wat andere tips die ik ga proberen dit weekend.

Wordt vervolgd :$
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: vlinderklep zit vast

Ongelezen bericht door EileRT »

Kun je die andere TIPS ook hier nog delen? _004
wannesie schreef: 16 apr 2020, 07:33 Dankjewel voor de tip over het GS-forum. (ander citaat: . . . ) Op het forum stonden nog wel wat andere tips die ik ga proberen dit weekend.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
wannesie
2024
2024
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC uit 2014
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zutphen
Contacteer:

Re: vlinderklep zit vast

Ongelezen bericht door wannesie »

Andere tips gaan vooral over smeermiddelen:
  • de verbindingen van de klep in de uitlaat goed heet stoken en dan olie er in spuiten
  • smeren met kopervet (maar volgens anderen wordt het daar weer te heet voor)
  • schoonmaken en inspuiten met Innotec High Tef Oil.
  • smeren met Keramisch vet, is bestand tegen 1000°C

Mocht dit allemaal niet lukken dan ga ik voor het uitschakelen van de bediening van de vlinkerklep. De klep in de open stand zetten en de bowdenkabeltjes verwijderen.
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: vlinderklep zit vast

Ongelezen bericht door Isaac »

Normaal gesproken kan je een vlinderklep vanaf de buitenzijde demonteren, schoonmaken en weer monteren.
Als alles er uit is dan de bus en het huis met heel fijn schuurpapier (ik gebruik altijd de bruine polijst doekjes) schoonmaken en met hitte bestendig vet weer monteren.
Kopervet droogt bij deze temperaturen inderdaad snel uit en loopt weer vast.
Keramisch vet is het enige middel wat echt geschikt is voor de klep.
Het is een klep die niet alleen voor het geluid daar zit maar door de verstelbare tegendruk bepaald het ook je koppel.
Indirect vind je een defecte klep terug in een iets wat oplopend brandstof gebruik.
Gebruikersavatar
wannesie
2024
2024
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC uit 2014
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zutphen
Contacteer:

Re: vlinderklep zit vast

Ongelezen bericht door wannesie »

Ik zie op mijn LC geen mogelijkheid om de klep te demonteren.
Bovenop zit het draaiende gedeelte met een veer en onderop een soort van dop zonder mogelijkheid om dit los te maken.

Maar ik leer graag dus als je me een zetje in de goede richting kan geven dan graag.
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: vlinderklep zit vast

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik heb even een tekening er bij gezocht omdat ik de klep van de 1200 nog niet heb gehad.
Als ik het zo bekijk dan is ook deze gewoon te demonteren. Zie bijlage.
Deze afbeelding is overgenomen van de realoem.com site waar alle onderdelen en tekeningen terug te vinden zijn.
uitlaatklep_1200.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Guusvb
Berichten: 101
Lid geworden op: 10 apr 2014, 20:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: type 2014
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Venray

Re: vlinderklep zit vast

Ongelezen bericht door Guusvb »

wannesie schreef: 15 apr 2020, 09:42 Eerder deze week mijn R1200RT LC uit 2014 aan de GS 911 gehangen en geconstateerd dat er een foutmelding is die gaat over de vlinderklep in de uitlaat in het engels de exhaust flap.

Met WD40 heb ik geprobeerd de boel weer gangbaar te maken maar dat bood slechts korte tijd een oplossing.

Op youtube staan filmpjes waarbij grafietolie de uitkomst biedt. Dat heb ik nu besteld bij Conrad en ik wacht op levering.

Tot die tijd vraag ik mij af: wie heeft ook last gehad van een vastzittende vlinderklep en wat was de oplossing om hem gangbaar te maken?
Is er een andere manier om er achter te komen dat de vlinderklep blijft hangen dan een foutmelding van de GS 911?
Of moet je wachten dat de dealer bij een servicebeurt dit meldt en je verteld dat dit € XXX,- gaat kosten?
Gebruikersavatar
wannesie
2024
2024
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC uit 2014
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zutphen
Contacteer:

Re: vlinderklep zit vast

Ongelezen bericht door wannesie »

Isaac schreef: 16 apr 2020, 21:43 Ik heb even een tekening er bij gezocht omdat ik de klep van de 1200 nog niet heb gehad.
Dat is een tekening van de servomotor die de klep bedient inclusief de 2 bowdenkabels en het afdekkapje van de klep.

De klep zelf zit in de uitlaat en is niet als los onderdeel terug te vinden.

Kijk maar naar het plaatje van de uitlaat.
vlinderklep.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door wannesie op 17 apr 2020, 06:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wannesie
2024
2024
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC uit 2014
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zutphen
Contacteer:

Re: vlinderklep zit vast

Ongelezen bericht door wannesie »

Guusvb schreef: 16 apr 2020, 22:42Is er een andere manier om er achter te komen dat de vlinderklep blijft hangen dan een foutmelding van de GS 911?
Of moet je wachten dat de dealer bij een servicebeurt dit meldt en je verteld dat dit € XXX,- gaat kosten?
Als je de motor op contact zet, dan moet je een korte klik horen bij de uitlaat ter hoogte van de klep.

Je kan ook je hand leggen op het zwarte afdekkapje en dan voel je bij het op contact zetten of de kabels de klep heen en weer bewegen.
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: vlinderklep zit vast

Ongelezen bericht door Isaac »

Op de tekening is het niet te zien of de klep los te halen is. Als daar geen schroeven zitten dan kan het zijn dat deze helaas niet schoon gemaakt kan worden. Het beste is om de kabels los te maken van de klep. Je kan dan de klep met de hand (mogelijk nu ook een tang nodig omdat deze zwaar draait) controleren hoe deze draait.
Als het niet gangbaar te maken is en je neemt genoegen met een niet werkende klep dan de servo gewoon vast laten zitten en de kabels los nemen.
De servo bepaald de stand van de klep en als die kan draaien dan geeft deze ook de melding door aan jouw systeem dat alles werkt.
Je kan dan zonder foutmelding maar ook zonder werkende klep gewoon rijden. Afhankelijk van je rijstijl kan je de klep in een positie plaatsen waar deze aansluit op jouw stijl. Afstellen is een kwestie van gevoel.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: vlinderklep zit vast

Ongelezen bericht door Baird »

Hier het gedrag van de Exhaust Flapper Valve onder het rijden, R1200GS LC. Hij staat dus meestal open en gaat soms dicht, hij beweegt ook proportioneel en niet aan/uit, ben er nog niet wat hij toe voegt als hij een beetje dicht gaat :$ , wel leerzaam dus ... _004



Ga bij mijn GS ook maar eens kijken of dat ding nog netjes beweegt, in deze tijd van Corona moet je tenslotte iets met je motor doen behalve op vrijdagmiddag een rondje rijden :D
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
wannesie
2024
2024
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC uit 2014
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zutphen
Contacteer:

Re: vlinderklep zit vast

Ongelezen bericht door wannesie »

Laatste nieuws: met grafietolie en heel veel geduld is het me gelukt om de klep weer gangbaar te maken. De veer brengt hem nu zelfs weer vanzelf in de open stand als ik de klep dichtdruk.

Heb me voorgenomen om de klep met het jaarlijkse onderhoud te controleren.

Dank allemaal voor het meedenken.
Niemeijer
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 aug 2014, 11:20
Type: R1200RT/LC
Bijz: Corbin zadel, Puig ruit
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wolvega

Re: vlinderklep zit vast

Ongelezen bericht door Niemeijer »

Hoi,

ik heb hetzelfde probleem gehad. Bij een grote beurt 2 jaar geleden vertelde de monteur mij dat de klep defect was. Thuis heb ik de uitlaat gedemonteerd en de klep zat inderdaad muurvast. Van alles heb ik geprobeerd om deze weer een beetje gangbaar te maken: met de tang en kruipolie proberen er beweging in te brengen en dat lukte, vervolgens een nacht en een dag het geheel in de 'Rustico' (roestoplosser) gezet en ik dacht dat de klep voldoende bewoog en toen alles weer geïnstalleerd. Dit jaar toevallig weer even de uitlaat los gehad omdat de achterband vervangen moest worden. Weer bleek de klep muurvast te zitten en heb toen het besluit genomen om een nieuwe bochtenset met nieuwe klep te kopen! Een aderlating qua kosten maar wel de kortste klap. Bij het aanschouwen in de winkel blijkt dat de klep gewoon terug moet 'klappen' en de veer zorgt hiervoor. Helaas kan niets gedemonteerd worden, dus zit het eenmaal vast dan wordt het een heel lastig verhaal. De oude bochtenset heb ik nog en het is een mooi projectje om eens te kijken hoe het één en ander uit elkaar gehaald kan worden. M.i. door de kop van de stift uit te boren maar dat is een eerste aanzet. Hoor graag van iemand hoe dit onderdeel aangepakt kan worden.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: vlinderklep zit vast

Ongelezen bericht door Baird »

wannesie schreef: 19 apr 2020, 20:40 Laatste nieuws: met grafietolie en heel veel geduld is het me gelukt om de klep weer gangbaar te maken. De veer brengt hem nu zelfs weer vanzelf in de open stand als ik de klep dichtdruk.

Heb me voorgenomen om de klep met het jaarlijkse onderhoud te controleren.

Dank allemaal voor het meedenken.
Bedoel je de grafietolie van Caramba of zoiets, of zoals in een ander filmpje grafietpoeder en dat met WD40 er in laten lopen?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
wannesie
2024
2024
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC uit 2014
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zutphen
Contacteer:

Re: vlinderklep zit vast

Ongelezen bericht door wannesie »

De grafietolie van Caramba. Gekocht bij Conrad.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: vlinderklep zit vast

Ongelezen bericht door Baird »

wannesie schreef: 21 apr 2020, 07:19 De grafietolie van Caramba. Gekocht bij Conrad.
_004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
wannesie
2024
2024
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC uit 2014
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zutphen
Contacteer:

Re: vlinderklep zit vast

Ongelezen bericht door wannesie »

Niemeijer schreef: 19 apr 2020, 23:13 De oude bochtenset heb ik nog en het is een mooi projectje om eens te kijken hoe het één en ander uit elkaar gehaald kan worden. M.i. door de kop van de stift uit te boren maar dat is een eerste aanzet.
Ik zou gewoon beginnen met demonteren. Allereerst ben ik benieuwd naar dat "dopje" aan de onderkant van de klep. Maar belangrijker nog: als je de boven- en onderkant openmaakt, wat precies de oorzaak is van het vastzitten (roest, roet, viezigheid).
Niemeijer
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 aug 2014, 11:20
Type: R1200RT/LC
Bijz: Corbin zadel, Puig ruit
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wolvega

Re: vlinderklep zit vast

Ongelezen bericht door Niemeijer »

Dat is wel zo maar ik ga eerst beginnen met grafietolie. Kan ik het zo gangbaar maken, kan ik het bochtenwerk verkopen. Begin ik met uitboren en demonteren, ben ik misschien verder van huis omdat het niet meer hersteld kan worden. Keuzes, keuzes. Ook ik ben benieuwd wat de precieze oorzaak is. Condensvocht? Productiefout? Ik heb al eens eerder gehoord dat met name de 2014 modellen getroffen zijn.
kooij014
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jun 2020, 20:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW R1200GSa
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Den Haag

Re: vlinderklep zit vast

Ongelezen bericht door kooij014 »

wannesie schreef: 15 apr 2020, 09:42 Eerder deze week mijn R1200RT LC uit 2014 aan de GS 911 gehangen en geconstateerd dat er een foutmelding is die gaat over de vlinderklep in de uitlaat in het engels de exhaust flap.

Met WD40 heb ik geprobeerd de boel weer gangbaar te maken maar dat bood slechts korte tijd een oplossing.

Op youtube staan filmpjes waarbij grafietolie de uitkomst biedt. Dat heb ik nu besteld bij Conrad en ik wacht op levering.

Tot die tijd vraag ik mij af: wie heeft ook last gehad van een vastzittende vlinderklep en wat was de oplossing om hem gangbaar te maken?
Zelf heb ik de klep eerst een nachtje in de kruipolie gezet (niet helemaal maar gewoon flink ingespoten met IMAL "ik maak alles los"). De klep kwam redelijk snel los en de vraag is nu hoe vaak ik dit moet herhalen.

Ceramic grease is goed om te smeren omdat dat tegen hoge temperaturen kan.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: vlinderklep zit vast

Ongelezen bericht door Baird »

Optie?: klein gaatje in de onderste kap boren, kun je hem 'doorspoelen', dat keramisch vet er in en gaatje weer dichtmaken/afdekken..
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
wannesie
2024
2024
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC uit 2014
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zutphen
Contacteer:

Re: vlinderklep zit vast

Ongelezen bericht door wannesie »

Helaas mensen. Na 2,5 maand zit de klep weer muurvast en geeft de GS-911 wederom een foutmelding. Deze maand geef ik de RT een beurtje, en zet ik de klep in de geopende stand en verwijder de bowden-kabels. _001
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: vlinderklep zit vast

Ongelezen bericht door ciske »

Op een Duits GS forum beschrijft iemand dat WD40 oid met heel fijn straalzand gebruikt kan worden om de klep weer gangbaar te maken.
Na het aanbrengen van dit slijpmateriaal moet je dan handmatig de klep héél vaak heen en weer bewegen tot het moment dat het weer soepel beweegt en er blijkbaar voldoende ruimte is gekomen in de draaipunten van de klepas. Het verhaal doet er verder kond van dat deze manier van behandelen redelijk goed stand houdt.
Op mij komt deze aanpak wel plausibel over, in ieder geval het proberen waard.

gr v Ciske
Gebruikersavatar
wannesie
2024
2024
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC uit 2014
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zutphen
Contacteer:

Re: vlinderklep zit vast

Ongelezen bericht door wannesie »

Dank voor het meedenken. De WD40-truc heb ik reeds toegepast evenals de eerder in dit draadje genoemde methodes. Het heeft slechts een paar maand stand gehouden.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: vlinderklep zit vast

Ongelezen bericht door ciske »

Ben je gestopt met lezen na de term WD40? Dat is mijn indruk maar ik kan het mis hebben.
Gebruikersavatar
wannesie
2024
2024
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC uit 2014
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zutphen
Contacteer:

Re: vlinderklep zit vast

Ongelezen bericht door wannesie »

Je hebt het mis. ;)
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: vlinderklep zit vast

Ongelezen bericht door Baird »

Dit kon wel eens een belangrijk draadje worden de komende jaren, er zullen steeds oudere motoren komen met zo'n klep die vaker vast zullen gaan zitten. Als we dan ook nog eens een APK krijgen waar dit een keuringspunt wordt zie ik de Priesters van Herr BMW al lachen: lekker compleet nieuwe uitlaten verkopen: Sorry klant, maar het moet van de APK _005 _005 _005

Loskoppelen van de kabeltjes zal als frauduleus handelen beschouwd gaan worden.

Laten we een oplossing zoeken om die kleppen gangbaar te houden _004!!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”