motor stopt er ineens mee

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
andre
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 nov 2011, 12:17
Type: R1150RT
Bijz: verhoogd windscherm
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

motor stopt er ineens mee

Ongelezen bericht door andre »

Hallo,

Mijn R1150RT bj.2002 (geen twinspark). houdt er bij heel warm weer (>30 gr) ineens mee op, tijdens het rijden !
Dan is het schermpje voor de brandstofmeter en de olietemp. ook uit. De startmotor draait rond maar de motor slaat niet aan. Dit is normaal een symptoom van ee defecte Hall gever; deze heb ik dan ook vervangen maar het probleem is hiermee niet opgelost.
Wat verder opvalt : als ik de motor op de middenbok zet én ik klap de zij standaard uit gaat het schermpje weer aan en kan ik de motor starten. Wegrijden gaat natuurlijk niet; zodra ik hem in zijn één zet, slaat de motor af door de beveiliging die erop zit.
Als ik de motor start met uitgeklapte zij standaard start en ik klap de zij standaard dan weer in, slaat de motor af en is het schermpje weer uit.
Als ik ongeveer 1 uur wacht is kennelijk de boek afgekoeld en start de motor normaal en ik kan mijn weg vervolgen.
Dit is niet alleen irritant maar ook gevaarlijk want de motor stopt er zonder enige waarschuwing mee tijdens het tijden.

Wie heeft hier ervaring mee ? Zou het helpen als die schakelaar aan de zij-standaard vervang ?

Alvast bedankt .

Boxergroet,

André
Gebruikersavatar
Wouter5
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 sep 2016, 19:53
Type: R1200RT
Bijz: biarritz blue metallic; 2007
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zoetermeer
Contacteer:

Re: motor stopt er ineens mee

Ongelezen bericht door Wouter5 »

Ha André,

Het lijkt wel of je schakelaar van je jiffy stuk is. Normaal gesproken laat die je motor afslaan als je met uitgeklapte standaard de motor schakelt van neutraal naar een versnelling.

Groet,
Wouter
Huidig:
R1150RT - 2004 - saffierzwart metallic

Hiervoor:
R850RT-P - 1996 - matzwart
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: motor stopt er ineens mee

Ongelezen bericht door QuickFix »

Als ik je verhaal aanhoor en het schema bekijk zou ik eerst even kijken of het motronic relais (nr. 8 in de foto) nog heel is en daarna de motronic zelf.
Afbeelding
Dus even relais 6 met relais 8 verwisselen (eerst even controleren of ze wel echt van hetzelfde type zijn). :idea:
Freude am Fahren
andre
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 nov 2011, 12:17
Type: R1150RT
Bijz: verhoogd windscherm
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: motor stopt er ineens mee

Ongelezen bericht door andre »

Dank voor de reacties.
Ik ga in ieder geval dat relais een checken.
Voor zover ik weet is de Motronic goed; althans de GS911 geeft geen foutmeldingen.


groet,

André
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: motor stopt er ineens mee

Ongelezen bericht door japachap »

Mijn geld gaat op de zijstand schakelaar, maar controleer ook de bedraading van de contactslot rondon het stuurkop.
Op sommige 1150s was dit te strak gerout waardoor de draaden kunnen breken. Als het start met stuur in een positie en stopt met een draai van het stuur dan weet je het wel...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
andre
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 nov 2011, 12:17
Type: R1150RT
Bijz: verhoogd windscherm
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: motor stopt er ineens mee

Ongelezen bericht door andre »

Volgens het eliminatie principe heb ik inmiddels vervangen:

- de Hall-gever
- de schakelaar van de zij- standaard
- de bobine
- de bougiekabels


Afgelopen zondag een flinke toer gemaakt in de Eiffel; daar onszelf vastgereden in een klein stadje met wegwerkzaamheden en omleidingen. Het was behoorlijk warm en veelvuldig stilgestaan en langzaam gereden. Olietemperatuur liep wel wat op (6 streepjes); echter motor niet stilgevallen.
Ik durf stilletjes te gaan denken dat het probleem nu opgelost is.
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: motor stopt er ineens mee

Ongelezen bericht door japachap »

Goed te horen!
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”