Nut van valbeugels

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
SanderB
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mar 2020, 21:17
Type: R1200RT
Bijz: 2015, Full options behalve radio
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Arnhem

Nut van valbeugels

Ongelezen bericht door SanderB »

Hallo,

Ik ben sinds kort in het bezit van een heel mooie R1200RT LC. Het rijdt super maar ik merk dat ik me té bewust ban van den flinke aanschafprijs ervan. :oops:
Ik ben niet bang om hem te laten omvallen maar meer dat ik een kleine schuiver zou kunnen maken over een bochtje met zand/grind of bij gladheid tijdens nat weer.

Nu is mijn vraag:
Heeft iemand ERVARING met dergelijke schuivers? :D
Met of zonder crashbars. Wat was de schade? En als met: hielpen ze of tipte de motor er alsnog overheen?
Ik las ook dat sommige modellen zorgen voor minder grondspeling (eerder aan de grond zitten dan je steps.

Benieuwd of er mensen zijn met ervaringen..

Gr,
Sander
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Nut van valbeugels

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Niet echt ervaring met een schuiver. Wel in februari letterlijk van de weg geblazen door een storm. Op de brug over het Nieuw Hollands Diep.
Heb geen LC maar een 1200RT. Motor is geland op de cilinderbeschermers en de punt van de rechter koffer.
Krasjes mijn ziel waren groter dan krasjes op de motor. Voor de koffers bestaat een transparant folie.
Ergo, cilinderbeschermers hebben zich bewezen. Zijn stuk goedkoper dan een kleppendeksel.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Nut van valbeugels

Ongelezen bericht door ciske »

De beugels zijn echt wel op hun taak berekend. Vanzelfsprekend niet voor grote ongelukken maar voor omvallen bij stilstand en lage snelheden werkt het uitstekend.
Eventueel heb ik hier een setje beugels liggen voor een RT LC. Beugels in zilvergrijs met een beetje ervaring.

gr v Ciske
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Nut van valbeugels

Ongelezen bericht door HansD »

mkoskamp schreef: 04 mei 2020, 21:59 Ergo, cilinderbeschermers hebben zich bewezen. Zijn stuk goedkoper dan een kleppendeksel.
Volgens mij valt dat wel mee: kleppendeksels zijn niet zo heel duur en cilinderbeschermers zijn niet goedkoop. Ik rijd al jaren zonder.
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: Nut van valbeugels

Ongelezen bericht door RendeRT »

HansD schreef: 06 mei 2020, 19:23
mkoskamp schreef: 04 mei 2020, 21:59 Ergo, cilinderbeschermers hebben zich bewezen. Zijn stuk goedkoper dan een kleppendeksel.
Volgens mij valt dat wel mee: kleppendeksels zijn niet zo heel duur en cilinderbeschermers zijn niet goedkoop. Ik rijd al jaren zonder.
Ik heb geen LC, dus weet niet hoe duur de kleppendeksels daarvoor zijn. Een nieuwe kleppendeksel voor mijn R 1200 RT (bouwjaar 2011), kost ca. € 100,00. Een setje valbeugels van Wunderlich kost € 269,00, ex. verzending en zal na een schuiver ook zodanig beschadigd zijn dat er vervanging moet komen. Een setje cilinderbeschermers van "Ali" kostte mij een aantal jaren geleden ca. € 60,00.

Ik heb mijn RT voorzien van een setje valbeugels, niet om te voorkomen dat de kleppendeksel beschadigd raakt, maar gewoon omdat ik het mooi vind.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Nut van valbeugels

Ongelezen bericht door japachap »

Op lopende snelheid zijn de kunststof beschermers voldoende, maar krijg je nog steeds spiegelkap en koffer schade.
Ik overweeg al 17 jaren valbeugels te kopen maar heb ze nog nooit nodig...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
TomDujardin
2023
2023
Berichten: 119
Lid geworden op: 24 dec 2014, 15:00
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wissenkerke

Re: Nut van valbeugels

Ongelezen bericht door TomDujardin »

Na de tweede schuiver beslist om toch ook valbeugels te plaatsen. De klepdekselbeschermer was na die 2 de schuiver stuk evenals klepdeksel beschadigd. Rijden in de regen / winter heeft ook zn gevaren. Is steeds bij lage snelheden gebeurd, toch schuift motor vele meters door met klepdeksel als schaats. Bij perforatie klepdeksel sta je daar einde verhaal met n olie lekkend klepdeksel. Hoop na de montage vd beugel, omgekeerde Murphy indachtig, deze niet nodig te hebben 8)_
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Nut van valbeugels

Ongelezen bericht door mkoskamp »

HansD schreef: 06 mei 2020, 19:23 Volgens mij valt dat wel mee: kleppendeksels zijn niet zo heel duur en cilinderbeschermers zijn niet goedkoop. Ik rijd al jaren zonder.
Destijds waren die kunstof originele 50 euro per stuk dacht ik. Dat is inderdaad niet heel goedkoop. Maar voordeel is wel dat je vrijwel niet ziet dat er krasjes opzitten (motor ging ook bijna bij stilstand om). Daarom heb ik nu geen lelijke krassen op de kleppendeksel en dat vind ik op zich wel fijn.
Gebruikersavatar
SanderB
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mar 2020, 21:17
Type: R1200RT
Bijz: 2015, Full options behalve radio
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Arnhem

Re: Nut van valbeugels

Ongelezen bericht door SanderB »

TomDujardin schreef: 08 mei 2020, 15:25 Na de tweede schuiver beslist om toch ook valbeugels te plaatsen. De klepdekselbeschermer was na die 2 de schuiver stuk evenals klepdeksel beschadigd. Rijden in de regen / winter heeft ook zn gevaren. Is steeds bij lage snelheden gebeurd, toch schuift motor vele meters door met klepdeksel als schaats. Bij perforatie klepdeksel sta je daar einde verhaal met n olie lekkend klepdeksel. Hoop na de montage vd beugel, omgekeerde Murphy indachtig, deze niet nodig te hebben 8)_
Dergelijk scenario dacht ik dus ook aan. Klepdeksel gaat alsnog stuk als het net iets te hard gaat.
De motor blijft dus wel schuin op klepdeksel(beschermer) en koffer liggen en tupperware raakt de grond niet?

Hopelijk heb je de beugels straks inderdaad niet nodig. Nu wel genoeg 'ervaring' opgedaan, nietwaar?
TomDujardin
2023
2023
Berichten: 119
Lid geworden op: 24 dec 2014, 15:00
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wissenkerke

Re: Nut van valbeugels

Ongelezen bericht door TomDujardin »

Hallo,

Spiegel gaat er uiteraard af, hoeft niet stuk te gaan, koffer en klepdeksel nemen de schaats functie voor hun rekening. Tupperware in principe niks ad hand Bij kleine schuivers van n paar meter zonder enig geweld of aanraking met objecten. Ik kan geen fotos plaatsen maar na 300k en 2 schuivertjes ziet motor er zeker nog netjes uit.
Tom
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”