benzinevlotter

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
goombaaking
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 jan 2020, 20:02
Type: R1200RT
Bijz: 2011
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Geleen

benzinevlotter

Ongelezen bericht door goombaaking »

Hallo,

Ik had vandaag een probleempje met mijn benzinemeter, gelukkig heb ik al niet de beruchte strip, maar een vlotter.

Na ruim 100km rijden bemerkte ik dat mijn tank nog altijd vol was, niks minder geworden, hartstikke blij natuurlijk maar toch licht sceptisch.
enfin, thuis wat benzine afgelaten, en nog altijd bleef niveau op bijna maximaal staan.
Alles even gedemonteerd paar keer met vlotter gewiebeld, gemonteerd en stond plots op een ander niveau, ik blij, denkende dat hij gemaakt was, zet moet op de zij standaard en hop, melding lege tank.

Wederom alles gedemonteerd en eens met de vlotter buiten de tank gaan spelen. Wat mij opviel is dat niet altijd de benzinemeter mee met de vlotter bewoog, zet ik het contact uit-aan lijkt het enigsinds te kloppen, maar als ik dan weer met de vlotter speel lijkt hij niet altijd, ofwel meestal niet, mee te gaan met de vlotter.

Mag ik er strak van uitgaan dat mijn vlotter defect is?
goombaaking
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 jan 2020, 20:02
Type: R1200RT
Bijz: 2011
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Geleen

Re: benzinevlotter

Ongelezen bericht door goombaaking »

Alles weer gemonteerd, stukje gaan rijden, lijkt het weer te doen.
Heb toch maar een nieuwe vlotter besteld
beckysmile

Re: benzinevlotter

Ongelezen bericht door beckysmile »

Strak plan, duwen is nl niet echt een oplossing Big RT Smile

Groet, Aad
Isaac
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: benzinevlotter

Ongelezen bericht door Isaac »

De meeste, dus ik verwacht ook bij de 1200, hebben een vertraging op de uitlezing van de vlotter.
Dit is gedaan om een erg onrustige meter te zien als deze net tussen 2 levels in staat.
De verkeerde aanwijzing kan diverse oorzaken hebben. Er kan vocht in een plug zitten die de meting laat afwijken, een slecht kontakt of misschien toch een defekte vlotter. Bij het monteren in ieder geval goed schoonmaken en met wat zuur vrije vaseline er tussen en weer aansluiten.
De oude vlotter kan je wel testen met een externe voeding en een analoge meter. Dan is de uitslag wel direkt en iedere hapering is ook direkt zichtbaar.
Of gewoon weggooien.
BasP
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 jul 2015, 14:22
Type: R1200RT/LC
Bijz: bj 2017 (LC), 23000km. Was R1200RT (2010)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Haag
Locatie: Den Haag

Re: benzinevlotter

Ongelezen bericht door BasP »

Dit gedeelte zet me op het verkeerde been: "Alles even gedemonteerd paar keer met vlotter gewiebeld, gemonteerd en ...."
Volgens Haynes is het nogal een operatie om de vlotter te demonteren. Of is er een truc omdat "even" te doen? Zoja, onthul die truc dan, want ik vertrouw mijn vlotter ook niet, maar ik zie op tegen de- en montage.
Bas (Honda vt500, Honda Deauville, Honda ST1300, BMW K75, BMW R1200RT DOHC, BMW R1200RT LC)
Gvluijk
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:30
Type: R1200RT
Bijz: P
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wijk bij Duurstede

Re: benzinevlotter

Ongelezen bericht door Gvluijk »

Goedemorgen, ik volg jullie draadje even aang3zien ik vanmorgen met een lege tank stond op de A2, zondag mijn r1200rtp opgehaald en de beginnersfout (ik rij pas 23 jaar :cry: ) hem niet vol te gooien na aankoop en de dagteller te gebruiken...moet ie wel goed staan :evil: .
Maar stond leeg met een halve tank indicatie op het dashboard.
Ik heb er 1 uit 2009, ik ga er vanuit dat deze een vlotter heeft, maar corrigeer me als dat niet zo is
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: benzinevlotter

Ongelezen bericht door ciske »

Tenzij er al omgebouwd is naar een vlotter heeft een RT uit 2009 helaas een brandstofstrip.
Voordeel daarvan kan wel zijn dat je als gevolg daarvan een regelmatig contact hebt met de dealer!

gr v Ciske
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 762
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: benzinevlotter

Ongelezen bericht door siebke »

Gvluijk schreef: 18 jun 2020, 10:19 ....knip...
Ik heb er 1 uit 2009, ik ga er vanuit dat deze een vlotter heeft, maar corrigeer me als dat niet zo is
Moet ik je helaas teleurstellen; die van mij is ook van 2009..... met tanklint :( én het driehoekje+! / knipperend tanksymbool :evil: . Modellen vanaf 2010 (DOHC) zijn weer uitgerust met vlotter. Er blijken wel tussentijdse types te zijn waar al de voorbereidingen voor een vlotter in de tank zijn ingebouwd. Wat ik gelezen heb, is dat niet het geval bij de modellen van 2009 en ouder :( .
Vorige week een 'zapper' gefabriekt om dit te (tijdelijk?) te kunnen repareren. Ik rijd momenteel nog op (en voortaan steeds mét) de dagteller.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gvluijk
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:30
Type: R1200RT
Bijz: P
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wijk bij Duurstede

Re: benzinevlotter

Ongelezen bericht door Gvluijk »

Dank jullie wel voor de reactie, ik ga me even verdiepen in "het lint" :( ....
Gvluijk
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:30
Type: R1200RT
Bijz: P
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wijk bij Duurstede

Re: benzinevlotter

Ongelezen bericht door Gvluijk »

Ik zie steeds "zappen voorbij komen....maar kan niet vinden wat het is en hoe ik het tanklint zou kunnen repareren. Iemand die kennis wil delen?
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 762
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: benzinevlotter

Ongelezen bericht door siebke »

Vreemd: ook ik vind geen fatsoenlijk draadje in de zoekfunctie onder 'tanklint' en/of 'zappen' en/of 'benzinemeter'. Maar op joeptjoep vind je er wel video's over en hoe je het (tijdelijk?) kunt verhelpen m.b.v. het piëzodeel van een electronische gasaansteker: het zappen.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 762
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: benzinevlotter

Ongelezen bericht door siebke »

As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Proe_Beemer
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 sep 2017, 11:47
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Panningen

Re: benzinevlotter

Ongelezen bericht door Proe_Beemer »

kijk ook eens op www.proemeemer.nl
Gvluijk
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:30
Type: R1200RT
Bijz: P
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wijk bij Duurstede

Re: benzinevlotter

Ongelezen bericht door Gvluijk »

Suoer...dank jullie wel...ik ga hem vandeweek proberen te zappen...de BBQ aansteker heeft het moeten ontgelden Big RT Smile
Gebruikersavatar
Robin0341
Berichten: 354
Lid geworden op: 14 jul 2010, 22:39
Type: R1200RT
Land: NLD
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Re: benzinevlotter

Ongelezen bericht door Robin0341 »

Heb het euvel ook enkele malen gehad én opgelost met de zapper. Echter na een tijdje werkte ook dat niet meer en moest er toch een nieuw tanklint in _001

Heb het destijds hier beschreven op het forum, incl. enkele foto's:
viewtopic.php?f=45&t=7832&p=84463#p84463

Succes met de reparatie _004
Gebruikersavatar
Robin0341
Berichten: 354
Lid geworden op: 14 jul 2010, 22:39
Type: R1200RT
Land: NLD
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Re: benzinevlotter

Ongelezen bericht door Robin0341 »

En mocht het 'zappen' op een gegeven moment geen soelaas meer bieden, dan is er ook een zgn. tanklintemulator te koop. Deze fopt je systeem, waardoor de brandstofaanduiding altijd op vol blijft staan. Na installatie wel op je dagteller rijden natuurlijk, om te voorkomen dat je straks zonder benzine langs de kant van de weg staat :D

https://hposkam.nl/product/tanklint-emulator/

Groet _004
frankie
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jul 2020, 23:36
Type: R1200RT
Bijz: DOHC
Land: Deutschland
Woonplaats of omgeving: Winnenden

Re: benzinevlotter

Ongelezen bericht door frankie »

Hallo,

auch ich habe einen Foliengeber und Probleme damit.
Das erste Mal "blitzdingsen" (oder zappen) hat ca ein Jahr gehalten, nun ist es wieder so weit.
Hat schon mal jemand den Umbau auf Schwimmer vorgenommen, der auf https://www.proebeemer.nl/ angeboten wird?
Das würde ich als nächstes vornehmen.

Gruss Frankie

Hello,

unfortunately my RT from 2010 has a broken Fuel Strip too.
Zapping helped me for approximately one year.
Has anybody here built in the Float Control 2 as at https://www.proebeemer.nl/ described?
This will be my next step.

Greets Frankie
frankie
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jul 2020, 23:36
Type: R1200RT
Bijz: DOHC
Land: Deutschland
Woonplaats of omgeving: Winnenden

Re: benzinevlotter

Ongelezen bericht door frankie »

Hallo,

auf meine Anfrage antwortete BMW Motorrad Direkt:

Sehr geehrte Damen und Herren,

ich fahre eine R1200RT K26, Bj2010 (ZWxxxxx)
Dieses Modell hat den Füllstandsgeber 16147675547 eingebaut, welcher gerne mal die korrekte Funktion verweigert.
Nun habe ich (aus inoffiziellen Quellen) gehört, dass im Hause BMW eine „dauerhaftere“ Lösung im Wege eines Umbaus auf einen Hebelgeber in Planung sei.
Können Sie das bestätigen und gibt es hierzu vielleicht auch schon einen geplanten Einführungstermin?

Mit freundlichen Grüssen


XXX



Sehr geehrter Herr XXX,

vielen Dank für Ihre E-Mail.

Es ist richtig, dass wir aktuell an dem angesprochenen Thema der ausfallenden Füllstandanzeige arbeiten. Falsch ist allerdings, dass an einer Umstellung auf einen Hebelgeber gearbeitet wird.

Vielmehr entwickeln wir gerade zusammen mit einem Lieferanten einen neuen Foliengeber, der die angesprochenen Unregelmäßigkeiten nachhaltig beseitigen soll. Dieses Bauteil soll voraussichtlich ab dem Frühjahr 2021 zur Verfügung stehen. Bitte haben Sie bis dahin einfach noch etwas Geduld.

Mit freundlichen Grüßen
YYY
--
BMW Motorrad Direct
80788 München



Hello,

BMW Motorrad Direkt replied to my request:

Dear Sir or Madam,

I drive an R1200RT K26, Bj2010 (ZWxxxxx)
This model has the level sensor 16147675547 built in, which sometimes refuses to function correctly.
Now I have heard (from unofficial sources) that BMW is planning a “more permanent” solution by converting to a lever.
Can you confirm that and is there perhaps already a planned introduction date?

Sincerely yours


XXX



Dear XXX,

Thank you very much for your email.

It is true that we are currently working on the subject of the failing level indicator. It is wrong, however, that a switch to a lever encoder is being worked on.

Rather, we are currently working with a supplier to develop a new film dispenser (fuel strip or foil sensor, author´s note) that is intended to permanently eliminate the irregularities mentioned. This component is expected to be available from spring 2021. Until then, please be patient.

Best regards
YYY
-
BMW Motorrad Direct
80788 Munich
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 762
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: benzinevlotter

Ongelezen bericht door siebke »

frankie schreef: 23 jul 2020, 14:30 ................Vielmehr entwickeln wir gerade zusammen mit einem Lieferanten einen neuen Foliengeber, der die angesprochenen Unregelmäßigkeiten nachhaltig beseitigen soll. Dieses Bauteil soll voraussichtlich ab dem Frühjahr 2021 zur Verfügung stehen. Bitte haben Sie bis dahin einfach noch etwas Geduld............
Waauw, en dat méér dan 10 jaar na de laatste productie van -1200- 's met tanklint (Foliengeber), waarbij het toen al diverse jaren een gekend probleem was.

Aber danke schön für deine Bemühenisse, Frankie. Werden wir uns noch etwas gedulden müssen :O .
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
goombaaking
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 jan 2020, 20:02
Type: R1200RT
Bijz: 2011
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Geleen

Re: benzinevlotter

Ongelezen bericht door goombaaking »

BasP schreef: 02 jun 2020, 22:48 Dit gedeelte zet me op het verkeerde been: "Alles even gedemonteerd paar keer met vlotter gewiebeld, gemonteerd en ...."
Volgens Haynes is het nogal een operatie om de vlotter te demonteren. Of is er een truc omdat "even" te doen? Zoja, onthul die truc dan, want ik vertrouw mijn vlotter ook niet, maar ik zie op tegen de- en montage.

Opzich is het niet veel werk, lijkt alleen een hele operatie.

het is een kwestie van de linker zijkuip demonteren en dan ben je er al. Ik heb hem hiervoor nog geeneens op de brug gezet.
Enige tip, zorg dat je tank voor meer dan de helft leeg is, anders krijg je natte voeten
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”