Cardan stuk ??

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Cardan stuk ??

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Hallo,

Inmiddels 'mag' ik weer één dag (in plaats van vijf) per week naar kantoor, dus ik rij voor mijn doen erg weinig kilometers. Ik had eerder al bij rustig gas los laten een een rammeltje gehoord op het moment dat je eigenlijk geen gas geeft maar ook nog niet afremt op de motor.

Toen ik van de week bijna thuis was werd het opeens flink erger, bij verschillende toerentallen en versnellingen maar nog wel mijn parkeerplaats gehaald. Zojuist nog even gecheckt zonder helm en oordoppen, en het klinkt niet goed:
- RT op middenbok, versnelling vrij: ronddraaien achterwiel geeft aan voorzijde cardan een klakkend/rammelend geluid
- RT op middenbok, eerste versnelling: idem, lijkt meer speling te hebben voor je de motor ronddraait dan normaal maar dit is niet iets dat ik regelmatig check :oops:
- RT gestart en bij het rijden ook flinke mechanische geluiden die er niet horen te zijn, genoeg om er niet mee de weg op te durven.
- geen olielekkages of dergelijke zichtbaar

De koppeling is zo'n 70k oud, en met de vorige heb ik ruim 180k gedaan. Mijn gevoel zegt daarom dat aan de motor-zijde van de cardanas iets mis is, het lager of de kruiskoppeling. Wat denken jullie ?

Wat zou zoiets kosten om te laten repareren? Ik weet niet wat de dagwaarde nu is (bj 2008, 255.000km, altijd bij MSA onderhouden maar ik ben geen poetser) dus met wat pech kom ik in de buurt van de vraag of de RT het nog wel waard is :cry:
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: Cardan stuk ??

Ongelezen bericht door Henk7777 »

hallo,

Uw koppeling mag dan 70.000 km oud zijn maar de cardan-as, de lagers en het cardan is 255000 km oud..

Misschien dat een "gebruikt" cardan een oplossing zou kunnen zijn..

kosten ????? maar goedkoper dan nieuw...

Zou er eens over praten bij MSA

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Cardan stuk ??

Ongelezen bericht door Lemoi »

weet niet of de lagers te wisselen zijn bij het cardan, maar misschien zijn het dan "alleen" kapotte lagers
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Cardan stuk ??

Ongelezen bericht door ciske »

Of de kruiskoppeling(en) van de aandrijfas heeft (hebben) teveel ruimte gekregen.
Als dat zo is weet dan dat dat de as van een GS(A) ook past, daarvan kom je er gebruikt veel meer van tegen.

gr v Ciske
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Cardan stuk ??

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Wat rondgezocht op het interweb, maar een andere RT die jonger is én een interessante tellerstand heeft komt toch net te ver buiten mijn huidige budgetruimte uit, dus gekozen voor reparatie van de cardan of wat er dan ook maar stuk is. Morgen word-ie opgehaald door MSA en weten we meer.
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Cardan stuk ??

Ongelezen bericht door AGVerheij »

update: de cardan was inderdaad stuk, samen met wat van de bijbehorende rubbers. MSA had nog een gebruikte (ca. 60k gelopen) liggen dus die zit er al in en ik kan hem komen ophalen.
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 742
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Cardan stuk ??

Ongelezen bericht door QuickFix »

Was het reparatiebedrag te overzien of moet je moeder de vrouw nog overtuigen?
Fijn in ieder geval dat je fiets het weer doet. _004
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Cardan stuk ??

Ongelezen bericht door AGVerheij »

De kruiskoppeling van de cardan lag in stukken en brokken op de werkbank, daar had ik echt geen rit meer mee kunnen maken.
Hij rijdt weer zoals ik gewend ben, nu nog wachten op een beetje normale temperaturen - om 09:00 vanmorgen was het met al 28 graden nog net lekker in een doorwaaipak.
QuickFix schreef: 13 aug 2020, 09:37moet je moeder de vrouw nog overtuigen
Zo lang het bedrag voor reparatie wel op de spaarrekening staat, en een andere RT (niet te oud, niet te veel kilometers) boven datzelfde spaarbedrag uit komt is de keuze niet heel moeilijk. En daarbij, als ik met de auto naar mijn werk ga heeft zij geen vervoer meer dus die motor blijft echt wel ;)
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”