Speling achterwiel, maar waar vandaan?

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
terry
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 jun 2019, 07:26
Type: R1150RT
Bijz: op naar de driehonderdduizend km
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Speling achterwiel, maar waar vandaan?

Ongelezen bericht door terry »

Beste forumleden,

Ik doe een beroep op uw gezamelijke wijsheid voor een probleempje...

Tijdens het rijden voelde het een beetje apart in de bochten. Alsof de wielen niet helemaal goed sporen. Eerst dacht ik dat het wellicht kwam doordat ik net een nieuw type banden had omgelegd. _001

Maar er is toch wat speling voelbaar aan het achterwiel van mijn r1150rt. In eerste instantie dacht ik aan het cardanlager. Maar nu twijfel ik toch.

Wanneer ik het wiel op 12 en 6 uur vastpak voel ik wat speling. Maar wanneer ik het zelfde doe en het wiel op 3 en 9 uur beet pak voel ik geen duidelijke speling. Verder voel ik niets bijzonders wanneer ik het wiel draai. En ook lekt er geen olie.

Zou het mischien ook te maken kunnen hebben met de lagers waarop het cardan als geheel scharniert? Dus de nummertjes 5,6,7 in onderstaand schema

https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... Id=33_1019
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Speling achterwiel, maar waar vandaan?

Ongelezen bericht door Isaac »

Als de lagers (nummer 5) niet meer werken geeft dat inderdaad het gevoel wat je om schrijft. Maar om daar zekerheid op te krijgen zou je het wiel het 80 kilo druk moet belasten om dan de speling te voelen. Lastig om dat te kunnen doen. De lagers slijten namelijk in op het punt waar ze tijdens het rijden op staan. In rust staan ze mogelijk weer op een positie die minder speling heeft. Het zijn lagers die slechts als scharnierpunt werken en dus niet draaien. Inslijten op een klein gedeelte van het lager (de stand tijdens het rijden) is dan niet vreemd.
terry
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 jun 2019, 07:26
Type: R1150RT
Bijz: op naar de driehonderdduizend km
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Speling achterwiel, maar waar vandaan?

Ongelezen bericht door terry »

Dank voor je reactie Isaac. Zou het een optie zijn om die lagers dan zeg 180 graden te draaien? Om zo geen last meer te hebben van het inslijten? Of kan dat niet? Dit om niet random onderdelen te gaan vervangen op best een oude motor. (Hoewel, ik schrijf het ding al 100 duizend kilometer in gedachten af bij elk nieuw rammeltje, kraakje of piepje, wat na kleppen stellen en synchroniseren toch weer acceptabel blijkt 8)_ )

Als ik het kardan er in zijn geheel vanaf heb zijn er dan nog manieren om goed in kaart te krijgen waar de speling is?

Ik vindt het vooral raar dat ik geen speling voel in de langsrichting van de motor. Wat ik zou verwachten wanneer het grote lager aan gort is. En dat zou je denk ik ook wel voelen aan de weerstand tijdens het draaien van het wiel? Anyhow, ik zal de olie ook wel even goed bekijken en de magneetplug, hoewel de olie denk twee maanden oud is.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Speling achterwiel, maar waar vandaan?

Ongelezen bericht door Isaac »

Defecte lagers draaien naar een niet gebruikt deel zou ik niet doen. En wie zegt dat tijdens montage niet ineens het zojuist aangetrokken lager dermate draait en wederom in de kuil terecht komt. Het was voor mij ook zoeken naar deze klacht. Het rijdt niet lekker in de bochten, een randje van een weg markering voelde aan alsof deze hoger is dan gebruikelijk, gewoon niet zoals het hoorde. Speling niet voelbaar maar toch ben ik verder gaan sleutelen en kwam toen de ingelopen lagers tegen. Achteraf logisch maar je wil het wiel toch vrij hebben van de vloer om dit te voelen. Dat werkt dus niet.
Het grote lager begint normaal gesproken met wat vettige aanslag (druppeltjes) op de velg. De olie afdichting begint te zweten voordat het lager in stort.
Je hebt het over een oude motor. Ik denk dat mijn 1100 nog ouder is maar als iets goed bevalt doe ik er alles aan om er lang plezier van te hebben. Ja dat kost soms wat geld maar een nieuwe kost dat ook. Als je het zelf kan dan zou ik zeker niet twijfelen. Je zou in eerste instantie kunnen kijken of het aandraai moment nog goed staat. Als er speling op is gekomen dan zal je daar vermoedelijk weer wat aan kunnen draaien. Let wel op. Het is een grote bout (nummer 7) maar de aantrek kracht is bijzonder laag dus niet zo maar strakker aan trekken.
Ik heb trouwens hiervoor slechts de achterzijde los genomen. De as heb ik dus niet os gehad voor het vervangen.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Speling achterwiel, maar waar vandaan?

Ongelezen bericht door Baird »

De lagers komen er in stukken en brokken uit en zijn niet opnieuw te gebruiken. De kostprijs van die lagertjes is verwaarloosbaar, het monteren is het echte werk. We hebben dit vaker gedaan en is goed te doen, vraag het Beemer-Tycoon.
De kardan lagers en seals kost een € 225-€250 bij volledig uitbesteden bij een motorbedrijf, zijnde niet de dealer.

Met 100k km op de klok is hij net ingelopen dus zeker de moeite waard om een beetje te investeren, mijn ex is net over de 200k km en op weg naar de 300k km. Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”