BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Oscar Motorservice Nunspeet
 

Wat is er te doen?

 

Het BMW RT Forum steunt al 11 jaar de CliniClowns

Twee typen cruiscontrol op één RT

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: ...en de F800R is met Wullum's ex- mee naar NL...
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Twee typen cruiscontrol op één RT

Ongelezen bericht door Wullum »

Op mijn -1200- DOHC zit af-fabriek cruisecontrol, dus de electronische van Herrn BMW.
Op zich prima, gedraagt zich als die in de pedaalemmer.

Ik mis echter de Travellock mechanische cruisecontrol van Harry "TravelRoad" Tonk die ik 10 jaar op mijn -850- en -1150- heb gebruikt als een malle.
Ik vind een gashendel die "dichtvalt" bij loslaten mega-irritant, gas wat blijft staan als je het loslaat en wat je moet dichtdraaien is veel fijner, vind ik althans.
Herintrede van een Travellock dus als het aan mij ligt.

Ik kan me 748 redenen bedenken waarom je geen mechanische- en electronische cruisecontrol op één fiets zou zetten, maar het afkicken is verschrikkelijk.
Ik snap dat je de 2 voorzieningen nóóit tegelijk moet activeren (problemen met het blok als er 2 instanties gas willen geven).
Ik ga ze echter niet beide gebruiken.
Gelukkig kun je de af-fabriek keuzeschakelaar op het stuur "blokkeren", staat hij bij mij standaard op en zal hij op blijven staan.

Ik lees ook dat men in België problemen met de verzekering krijgt bij montage van een "gashendel-vastzet-voorziening"? In 2013 heeft er geen zwaantje of verzekeraar gepiept toen ik van mijn bRommeRT werd gereden waar een Travellock op gemonteerd was...

Ik ben dus op zoek naar praktijkervaringen als het effe kan, is er hier iemand die dit ook zo gecombineerd heeft?
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
RaymonT
Berichten: 98
Lid geworden op: 13 okt 2018, 18:24
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: NL

Re: Twee typen cruiscontrol op één RT

Ongelezen bericht door RaymonT »

Je geeft zelf het antwoord al:


Ik snap dat je de 2 voorzieningen nóóit tegelijk moet activeren (problemen met het blok als er 2 instanties gas willen geven).
Ik ga ze echter niet beide gebruiken.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Twee typen cruiscontrol op één RT

Ongelezen bericht door Baird »

Ik heb beide (gehad). Bij de elektronische draai ik het gas een beetje open voordat ik de koppeling aan tik om hem uit te schakelen, gaat prima en nagenoeg geen schok. Voordeel is dat als je een noodstop moet maken het gas ook dicht gaat. :D

Bij de mechanische blijf je maar zoeken naar de juiste stand en als je even van het gas af moet ben je die prima stand kwijt en moet je opnieuw op zoek. Bij de noodstop moet je zelf eerst het gas dicht draaien voordat je kunt remmen en anders blijven die 100+ pk's je vooruit duwen terwijl je die net even niet wilt hebben op dat moment .......... :$

Het is jouw keuze maar voor mij is de keuze duidelijk ..............
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: ...en de F800R is met Wullum's ex- mee naar NL...
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: Twee typen cruiscontrol op één RT

Ongelezen bericht door Wullum »

Baird schreef: 23 sep 2020, 22:37 --knipknip--
Bij de noodstop moet je zelf eerst het gas dicht draaien voordat je kunt remmen en anders blijven die 100+ pk's je vooruit duwen terwijl je die net even niet wilt hebben op dat moment .......... :$
--knipknip--
Owkee... ik had inderdaad even niet aan noodstoppen gedacht... Onder normale omstandigheden kun je nadenken over wat er aanstaat en wat niet, maar bij een noodstop wordt dat anders...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 478
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Twee typen cruiscontrol op één RT

Ongelezen bericht door ErikS »

Volgens mij hoeft het geen enkel probleem te zijn om beiden te hebben en tegelijk te gebruiken want . . .

Als je de elektronische Cruisecontrol gebruikt kun je ook nog gewoon gas bijgeven om een hogere snelheid (bijvoorbeeld om in te halen) te bereiken. Dit kan kort, maar ook langduriger zijn. De Cruisecontrol blijft dan gewoon werken en laat je het gas los, dan neemt de Cruisecontrol het weer over als de vooraf ingestelde snelheid bereikt is. Op het display blijft in dit geval ook het symbool voor de ingeschakelde Cruisecontrol zichtbaar.
Pas als je de gashendel bewust terug draait (of de koppeling gebruikt) valt de Cruisecontrol uit en valt het gas weg.

Hetgeen je dus met je hand doet (meer gas geven) kun je gewoon doen zonder consequenties. Dit betekent naar mij idee ook dat je de gashendel op een hogere snelheid dan op de Cruisecontrol ingesteld, kunt blokkeren met de Travellock.

Bij een noodstop moet je de gashendel terugdraaien door de blokkering van de Travellock heen, om van het gas af te gaan maar dan schakel je dus (normaal gesproken) ook meteen de Cruisecontrol uit.
Alternatief bij de noodstop is het ontkoppelen. Dan zal wel de Cruisecontrol uitvallen maar . . . de motor blijft "razen" omdat de gashendel door de Travellock "vast"staat.

Met andere woorden; beiden kun je gewoon zonder problemen in combinatie met elkaar gebruiken mits de met de Travellock ingestelde stand een hogere snelheid geeft dan die op de cruisecontrol is ingesteld.

Een voordeel van de Rravellock boven de Cruisecontrol is dat deze ook met lage snelheden gebruikt kan worden. De elektronische cruisecontrol heeft een minimum snelheid waarboven deze pas ingeschakeld kan worden.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
beckysmile

Re: Twee typen cruiscontrol op één RT

Ongelezen bericht door beckysmile »

Een voordeel van de Travellock boven de Cruisecontrol is dat deze ook met lage snelheden gebruikt kan worden. De elektronische cruisecontrol heeft een minimum snelheid waarboven deze pas ingeschakeld kan worden.
Volgens mij schakelt de cc in vanaf 30 kmh, nog lager lijkt me niet zinvol, tenminste, ik kan zo 1,2,3 niet bedenken wanneer ik langzamer dan 30 op de cc wil rijden.

Groet, Aad
fransgabler

Re: Twee typen cruisecontrol op één RT

Ongelezen bericht door fransgabler »

Wullum schreef: 22 sep 2020, 23:02 Op zich prima, gedraagt zich als die in de pedaalemmer.
Die vergelijking mis ik even...?

De standaard elektronische cruisecontrol op de R 1200 RT werkt vanaf 50 km/uur. Op m'n 1200RT uit 2008 lukt het eigenlijk niet goed om het toerental constant te houden tot zo'n km of 80 aan toe. De elektronica geeft gas tot de gewenste ingestelde snelheid. Zodra die echter bereikt is, wordt iets gas teruggenomen waardoor ook de snelheid iets terugloopt.Vervolgens merkt de cruisecontrol die vermindering om weer een tikje gas bij te geven. Dat rijdt niet heel comfortabel en ik lees op het forum dat meer mensen zich daaraan storen. Het zou aan het KFR liggen, maar dat is natuurlijk onzin. Elke cilinder is voorzien van twee bougies om dat KFR te vermijden en met de hand kunnen zelfs zeer lage snelheden prima constant aangehouden worden. Voordeel van de standaard cruisecontrol is wel dat de ingestelde snelheid ongeacht de wind of hoogteverschil min of meer gehandhaafd blijft. Vanaf 80 km/uur werkt deze cruisecontrol wel gelijkmatig, waarmee een hoog gemiddelde vanuit een laag verbruik bereikt wordt.

De mechanische cruisecontrol ken ik nog van mijn oude R80, die zijn leven als politiemotor begon. Het toerental blijft na het aandraaien van de frictieschroef op het gas ook bij lage snelheden redelijk constant, al loopt de snelheid wel terug bij wind tegen of heuveltje op. Van het naar de ingestelde snelheid lopen om dan weer iets terug te zakken, waarna het probleem zich herhaalt, heeft zo'n mechanische cruisecontrol geen last.

'Elk voordeel hep z'n nadeel' lijkt hier ook opgeld te doen.
Ik heb dan ook kort overwogen om beide te gebruiken, maar als ik het gebruik van de cruisecontrol in de praktijk bekijk, dan blijkt die meer boven dan onder de 80 km/uur gebruikt te worden. In een lange bebouwde kom met wellicht flitscamera's - denk aan een lintdorp als Loosdrecht - zet ik de cruisecontrol bij uitzondering wel eens aan aan om bonnen te vermijden, maar zelfs door een lintdorp ben je zo heen.
Het helpt de elektronische cruisecontrol om zonder heen en weer pendelen snelheden tot 80 km/uur te bereiken door net een iets hogere versnelling dan gebruikelijk te kiezen. De motor rijdt dan vooral op het koppel, zeg zo'n 2500 rpm of zelfs iets lager tot aan V4.

Gezien de voor- en nadelen van ieder systeem kan ik me voorstellen dat je beide - bij voorkeur los van elkaar - wilt gebruiken.
Wat betreft de noodstop: die zal zich vaker en vooral heftiger voordoen bij hogere snelheden, waarbij de elektronische cruisecontrol aan zal staan. Zodra een rem wordt aangeraakt, valt het gas bij een boxer wat bruusk weg en dat helpt goed mee om de motor asap tot stilstand te brengen.

Conclusie:
Een mechanische cruisecontrol kan handiger in het gebruik zijn bij lage snelheden, waarmee gelijkmatiger gereden wordt. Bij hogere snelheden, die ook wat langer worden vastgehouden, voldoet een elektronische cruisecontrol beter. De snelheid wordt heel precies geregeld ongeacht de omstandigheden en iets meer of iets minder gas is eenvoudig te bereiken met een tikje tegen het lipje. Bij een noodstop reageert het systeem automatisch door het gas bruusk af te sluiten, waarna de motorfiets ook door de motor afgeremd wordt.
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: ...en de F800R is met Wullum's ex- mee naar NL...
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: Twee typen cruisecontrol op één RT

Ongelezen bericht door Wullum »

fransgabler schreef: 25 sep 2020, 22:25
Wullum schreef: 22 sep 2020, 23:02 Op zich prima, gedraagt zich als die in de pedaalemmer.
Die vergelijking mis ik even...?
Pedaalemmer = automobiel
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
fransgabler

Re: Twee typen cruiscontrol op één RT

Ongelezen bericht door fransgabler »

Ah, op die fiets..
.
Big RT Smile
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”