BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Oscar Motorservice Nunspeet
 

Wat is er te doen?

 

Het BMW RT Forum steunt al 11 jaar de CliniClowns

ontluchten

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
bmw9096
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 dec 2013, 14:52
Type: R1100RT
Bijz: '2000 1e eigenaar 100000km+ nu een '99e 5e rt
Land: nl
Woonplaats of omgeving: brielle

ontluchten

Ongelezen bericht door bmw9096 »

Beste R Rijders/sleutelaars
Ik wil de voorvork keerringen van mijn R1100RT vervangen alles is duidelijk, MAAR in het wp handboek staat;
"Ontluchten in de hoogste stand" bedoelen ze; binnen pijp er in schuiven met nippel open en inschuiven tot montage stand en dan nippel dicht.
Of gewoon door duwen tot de olie de hoogste stand dat de olie er uit komt.
Logica zou zeggen lucht moet er uit.
Op YouTube vind ik er ook niets over.

Barend
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: ontluchten

Ongelezen bericht door ciske »

In de vork moet voorkomen worden dat er teveel over- of onderdruk bestaat. Teveel overdruk zorgt ervoor dat de olie eruit komt en onderdruk zuigt bijvoorbeeld water naar binnen.
Dus op de middenbok bij maximaal uitgeveerde vork de ontluchters open en weer dicht draaien. Dat is alles. Overigens is het goed om dit vaker te doen want vorken hebben de eigenschap om druk op te bouwen.

gr v Ciske
bmw9096
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 dec 2013, 14:52
Type: R1100RT
Bijz: '2000 1e eigenaar 100000km+ nu een '99e 5e rt
Land: nl
Woonplaats of omgeving: brielle

Re: ontluchten

Ongelezen bericht door bmw9096 »

Hoi Ciske

Bedankt voor je reactie hier kan ik wat mee.
Nog even een vraagje/opmerking
Met gemonteerde vork kan je niet bij de nippel dus denk ik !
Boven op los halen en omhoog trekken in de stand zoals hij hoort en dan de nippel open en dicht en de vork induwen en monteren

Bedankt zover

Barend
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: ontluchten

Ongelezen bericht door Baird »

Hmm, volgens mij precies andersom......

Als er overdruk is spuit de olie er uit ...Toen ik ze bij mijn laatste R1150RT verving heb je de poot zo wie zo los van de kroonplaat, het schroefje open doen, de vorkpoot helemaal induwen, schroefje dicht en dan de poot omhoog trekken totdat je de poot weer in de kroonplaat kunt vastzetten, meer niet.

Er is een speciale keerringtrekker te koop voor minder dan €5.=, daarmee heb je de seal er zeer snel uit, plaats de nieuwe er in de juiste stand in, niet op zijn kop dus ;)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
bmw9096
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 dec 2013, 14:52
Type: R1100RT
Bijz: '2000 1e eigenaar 100000km+ nu een '99e 5e rt
Land: nl
Woonplaats of omgeving: brielle

Re: ontluchten

Ongelezen bericht door bmw9096 »

Beste R rijders,

I.V.M. de verschillende reacties en mijn eigen technische blik hier op, vanochtend even bij de BMW dealer kennis opgedaan.
Zij wisten te vertellen dat het bovenste nippel is om te vullen, daar moet gewoon de voorgeschreven hoeveelheid in (480ml) en er word verder niet over ontluchten gepraat, is niet van toepassing.
In het verleden met mijn vorige RT (ruim 15 jaar geleden) ook al eens een v vork keerring gedaan en daar heb ik zover ik kan herinneren niet aan de nippel gezeten.

Bedankt voor de reacties en veilige km gewenst
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: ontluchten

Ongelezen bericht door Baird »

Dan wens ik ik je veel geduld toe om via dat nippeltje de hoeveelheid olie in die vork te te laten druppelen ...... :cry:

Als je nu niet weet hoeveel er nog in zit weet je ook niet hoeveel er nog bij moet...... _001
Als hij helemaal leeg is giet je de juiste hoeveelheid er in, dan de binnenpoot (met het nippeltje er uit) door de nieuwe seal in de buiten poot laten zakken tot hij onderin zit, nippeltje dicht en om hoog trekken en vastzetten in de kroonplaat,
Big RT Smile that's all!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
bmw9096
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 dec 2013, 14:52
Type: R1100RT
Bijz: '2000 1e eigenaar 100000km+ nu een '99e 5e rt
Land: nl
Woonplaats of omgeving: brielle

Re: ontluchten

Ongelezen bericht door bmw9096 »

Tja toen ik dat verhaal van het bijvullen door dat kleine gaatje als reactie door de telefoon ook gaf kreeg ik als antwoord: Daar zijn mijn monteurs te duur voor om reparatie advies te geven :O :O
Wat betreft het bijvullen, daar begin ik niet aan voorwiel er uit dan de stop eruit en nieuwe olie er in.
Bedankt voor het advies
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”