BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Oscar Motorservice Nunspeet
 

Wat is er te doen?

 

Het BMW RT Forum steunt al 11 jaar de CliniClowns

Tank rail

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 834
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Tank rail

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Als verse R1200 RT eigenaar/baasje heb me al al die tijd dat ik op de RT rijd- en dat is nu al zes weken-, me afgevraagd wat nu in vredesnaam de bedoeling van die tank rail is.
Wat moet je ermee?
Mijn vraag is dus:
Wat doen jullie ermee?

Ik ben vreselijk benieuwd!!!

Groeten,
Roelof
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Tank rail

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Op die rail kan je héél eenvoudig de BMW tanktas vastklikken
Afbeelding

En zonder tanktas, tsja, dan is het decoratie denk ik...
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
hugo75
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 nov 2020, 20:49
Type: R1200RT
Bijz: Gruwelijk mooi voor zijn leeftijd!
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Brabant

Re: Tank rail

Ongelezen bericht door hugo75 »

Ik dacht in het begin ook wat moet je ermee...... aangezien ik ook nog buiten de twee standaard zijkoffers een topkoffer heb laten monteren. Is het voor mij alleen een optisch iets. Ik ga hem zowieso niet gebruiken. Wellicht zijn er hier mensen die dat wel doen. Wellicht nog in de toekomst als is wat verdere tochten ga maken dat ik heb wel nodig ga hebben. Tot die tijd zit het er maar mooi op en is het een design dingetje Big RT Smile
Motorrijder sinds 2002

Kawasaki ZZR 1100
Bmw R1100s
Aprilia Tuono
Suzuki Gsxr 750
Suzuki TL1000r
Suzuki Gsx 600 srad
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Tank rail

Ongelezen bericht door Snellecees »

Ik heb nog een tanktas voor een 1200RT te koop. Pas heel eenvoudig op de rails.

Bij interesse hoor ik je wel.

Groet
Cees
Gebruikersavatar
hugo75
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 nov 2020, 20:49
Type: R1200RT
Bijz: Gruwelijk mooi voor zijn leeftijd!
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Brabant

Re: Tank rail

Ongelezen bericht door hugo75 »

Hoi Cees,

Mocht ik hem nodig hebben dan stuur ik je een pm _004
Motorrijder sinds 2002

Kawasaki ZZR 1100
Bmw R1100s
Aprilia Tuono
Suzuki Gsxr 750
Suzuki TL1000r
Suzuki Gsx 600 srad
fransgabler

Re: Tank rail

Ongelezen bericht door fransgabler »

hugo75 schreef: 08 dec 2020, 14:47 Ik dacht in het begin ook wat moet je ermee...... aangezien ik ook nog buiten de twee standaard zijkoffers een topkoffer heb laten monteren. Is het voor mij alleen een optisch iets. Tot die tijd zit het er maar mooi op en is het een design dingetje Big RT Smile
Zo dacht ik er in het begin ook over.
Toch heb ik uiteindelijk een 1200RT tanktas gekocht en wel om de volgende reden:

De tanktas is nauwelijks uitbreiding voor de enorme topkoffer en beide zijkoffers. Echt veel kan er niet in en eigenlijk is dat de bedoeling ook niet. Ik kwam er achter dat de 1200RT itt de 1150RT een soort verhuisdoos als topkoffer heeft. Eigenlijk veel te groot voor wat je normaalgesproken dagelijks nodig hebt. Dat gaat vaak om papieren, extra handschoenen, een laptop, een regenpak enz.

Rijden met alleen de topkoffer kan natuurlijk, al vangt dat hoog gemonteerde ding wel behoorlijk veel wind en dat is al te merken boven de 110 km. Bovendien wordt het motorbeeld met alleen een topkoffer er niet beter op. De topkoffer is behalve hoog ook nog eens achter de achteras gemonteerd en als de koffer niet klemvast vol (max 10 kilo) is gestouwd, krijgt de inhoud het onderweg stevig te verduren. Een losse laptop zou ik zo niet durven vervoeren. De zijkoffers zijn vaak in de kleur gespoten exemplaren, die tamelijk gevoelig zijn voor de frontale of zijdelingse ontmoeting met een paaltje, toevallig langskomende fietstrappers, stepjes van kinderen, de garagedeur, het tuinhek en noem maar op. Krassen zijn op de zijkoffers zijn in het dagelijks gebruik zo gemaakt en blijven dan nogal prominent aanwezig. Kijk maar om je heen, voorbeelden te over en zie bijvoorbeeld ook deze post. Bovendien is file rijden met zijkoffers een nog grotere kunst dan zonder, al wordt de motor er per saldo niet breder van. Slingerend tussen de auto's maakt het wel degelijk uit van achteren ook 'dik' te zijn.

De RT ees bieden -tenzij er een ouderwetse radio aan boord is- een buitengewoon handig vakje aan voor sleutels, telefoon, papieren enz. De specifieke 1200RT tanktas biedt vooral gewenste uitbreiding van ruimte voor dat specifieke vakje. Denk aan de bovengenoemde weersafhankelijke spulletjes. Meestal is een after market tanktas 'gedoe' met magneten, straps en elastieken die hun elasticiteit verliezen. Ik herinner me het gedonder met de K75 en K100 serie, waarbij haken van de tanktas onder de tank aangrijpen op een lasnaad en de tas met elastische banden op de bovenkant van de tank wordt gedrukt. Dat levert elke keer gedoe en gehannes op en het hoeft maar een beetje tegen te zitten voordat de tank aan de bovenzijde toch slijtage begint te vertonen.

Bij de 1200RT tanktas is van gedoe, gehannes en slijtage geen sprake. Met een klikje zit de tas veilig vast, zonder de eigenlijke tank te raken. De tas neemt wel heel makkelijk mee en is in de hoogte met het lossen van een extra ritssluiting nog uit te breiden. De tas vangt achter de ruit geen wind en is waterdicht uitgevoerd. Bijkomend voordeel is dat bij een bui het bekende natte motorkruis wat later optreedt.

Van een ex-1200 RT er die een K1600 kocht, kon ik een 1200RT tanktas overnemen. Als uitbreiding van het handige vakje ben ik er zeer content mee, voordat de topkoffer en/of de zijkoffers aan de brommerd worden gehangen. Juist met de vakantie neem ik de tanktas waarschijnlijk niet mee, de topkoffer volstaat daarvoor al.

Zó handig die tanktas icm die rail, een echte aanrader in het dagelijkse gebruik.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 10 dec 2020, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Tank rail

Ongelezen bericht door Lemoi »

ik heb een tanktas van mototech, met die ring. Gaat ook makkelijk af en op. Maar gebruik hem niet. De koffers zijn gewoon veel makkelijker. En ja de topkoffer niet gebruiken om een los zwaarder dingetje in te vervoeren. Die gaat schuiven in de box en je merkt het iets als je door de bochten gaat. Voor de laptop heb je voor de 1200 RT LC/1600 een leuk laptop tasjes die je vast kan maken in de deksel van de topkoffer. Gebruik ik af en toe als ik vol bepakt ben.
En wind topkoffer. Ik merk het niet (of ben eraan gewend?) en rij vaak op de duitse wegen met gemiddelde snelheid van ~160 km per uur.
Vind een koffer ook makkelijker omdat ik de topkoffer erop kan laten zitten zonder het gevoel te hebben dat iemand hem (of inhoud) kan stelen
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”