BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Oscar Motorservice Nunspeet
 

Wat is er te doen?

 

Het BMW RT Forum steunt al 11 jaar de CliniClowns

Kleppen deksel pakkingen r1150rt

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Michielr1150rt
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 nov 2020, 19:24
Type: R1150RT
Bijz: 2003 grijs
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Delft

Kleppen deksel pakkingen r1150rt

Ongelezen bericht door Michielr1150rt »

Beste forum mensen,

Ik heb een foto gezien van een verwijderde kleppen deksel, nu zit er aan de buitenkant een pakking maar in het centrum zat nog een losse zwarte ring.
Mijn vraag is nu waar dient deze voor en als ik de deksel loshaal moet ik dan elke keer grote pakking en die zwarte ring vervangen?
En weet iemand hoe zo’n ring heet en waar bestel ik die.

Bij mijn bestelde kleppendeksel pakkingsset zat namelijk geen ring...

Mvg,
Michiel
Bens
Berichten: 142
Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: 1200 GS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: Kleppen deksel pakkingen r1150rt

Ongelezen bericht door Bens »

Ring is zeker nodig, anders gaat de olie lekken naar je bougies, wil je niet hebben. Hoort overigens bij je nieuwe pakkingen te zitten, tenminste bij mijn 1200 wel.
Ik vervang de pakkingen als zij zijn beschadigd of beginnen te lekken, kunnnen,als je ze met beleid monteert,wel meer dan 100.000 km meegaan.

Kijk op realoem
https://www.realoem.com/bmw/enUS/select ... d=20000900

Vul hier je motortype, bouwjaar, productiemaand en markt(EUR) in. Scroll dan naar beneden en kies browse parts. Kies engine, daaronder zie je de Kleppendeksels en de onderdelen daarvan met hun nummers. Kies jouw versie 1 of 2 bougies.

Succes,

Grt Ben.
Laatst gewijzigd door Bens op 10 dec 2020, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Kleppen deksel pakkingen r1150rt

Ongelezen bericht door Baird »

Als je het kleppendeksel terug plaats doe dan eerst die ronde pakking om het bougiegat op het kleppendeksel en plaats dan pas het kleppendeksel op de cilinderkop, andersom gaat fout en daar krijg je natte laarzen van onder het rijden (vraag niet hoe ik dit weet ..... :x )
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Michielr1150rt
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 nov 2020, 19:24
Type: R1150RT
Bijz: 2003 grijs
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Kleppen deksel pakkingen r1150rt

Ongelezen bericht door Michielr1150rt »

Top reacties ga ik doen dankjewel
fransgabler

Re: Kleppen deksel pakkingen r1150rt

Ongelezen bericht door fransgabler »

Nog even over de 'ring':

Als je de ring bekijkt, zal het je opvallen dat er aan de binnenzijde een deuk in zit. No panic, dat hoort zo. De ring is een dikke soepele pakking, die in staat is om een ongelijk oppervlakte door z'n elasticiteit toch goed af te dichten. Bij het terugplaatsen van de ring is het wel van belang de ring 90 graden clockwise te draaien. Doe je dat niet, dan konden de hierboven genoemde natte laarzen wel weer eens in beeld komen.

Is de ring echt oud en daarmee stug geworden, koop dan vooral twee nieuwe elastische ringen. Ze kosten - althans in BMW prijzen gerekend - nix en voorkomen een hoop glibberig geklieder.
'
- No 2 is de herbruikbare pakking van het kleppendeksel.
- No 3 is de ring die natte laarzen uitsluit als het om een zwarte, hete en vooral glibberige vloeistof gaat.
.
Schermafbeelding 2020-12-10 om 21.29.33.png
.
Schermafbeelding 2020-12-10 om 21.32.20.png
.
Afhankelijk van je bouwjaar en type zijn bovenstaande gegevens hier terug te vinden. . Dan weet je ook - zij het bij benadering - de prijs ervan.
.
Schermafbeelding 2020-12-10 om 21.46.52.png
.
Je motor zal ongetwijfeld in dit schemaatje vermeld staan.
.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Kleppen deksel pakkingen r1150rt

Ongelezen bericht door Baird »

fransgabler schreef: 10 dec 2020, 21:44 knip knip

Bij het terugplaatsen van de ring is het wel van belang de ring 90 graden clockwise te draaien. Doe je dat niet, dan konden de hierboven genoemde natte laarzen wel weer eens in beeld komen.

knip knip
Bijna 400.000 km zelf onderhoud gedaan aan dit type, nooit op gelet hoe hij geplaats werd, nooit natte laarzen gehad doordat hij niet 90 graden gedraaid werd ... :$
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
fransgabler

Re: Kleppen deksel pakkingen r1150rt

Ongelezen bericht door fransgabler »

Baird schreef:Bijna 400.000 km zelf onderhoud gedaan aan dit type, nooit op gelet hoe hij geplaatst werd, nooit natte laarzen gehad doordat hij niet 90 graden gedraaid werd ... :$
Lucky devil!

De kans dat je de ring zonder er op te letten precies zo terugplaatste is te verwaarlozen, de inkeping is nogal klein.
De draaiing van 90 graden kent dan ook een ruime marge, getuige de droge laarzen na 400k aan onderhoud.

Het draaien van de ring kreeg ik jaren terug mee als tip van een monteur, het komt ook logisch voor.
Omdat ik de ring sindsdien met aandacht 90 graden draaide en regelmatig nieuwe kocht, maakte ik de natte laarzen ook niet mee.

Misschien was dat anders ook wel niet gebeurd. Wie zal het zeggen?
Ik blijf 4 x draaien en koop dan een nieuw setje. Bevalt ook prima, ik houd van droge voeten.
Bens
Berichten: 142
Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: 1200 GS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: Kleppen deksel pakkingen r1150rt

Ongelezen bericht door Bens »

Draaien, nooit van gehoord en gedaan, moet wel zeggen dat de ring bij het loshalen vaak bleef hangen en dat ik hem dan weer op de kleppendeksel zette.Heb waarschijnlijk geluk gehad. Mijn broer heeft mijn 1100rt gekocht en bij de laatste beurt, 140.000 km, constateerde ik dat aan een kant de ring scheurtjes vertoonde. Mijn broer had geen lekkage geconstateerd, ringen alle 2 vervangen met de kleppendeksel pakkingen, kan weer een ton mee.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Kleppen deksel pakkingen r1150rt

Ongelezen bericht door Baird »

Mogelijk dat de ring van jouw R1200RT anders is dan bij de R11X0RX serie, op de R11X0RX heb ik nooit een inkeping of markering gezien en uiteraard vervangen zodra er scheurtjes in kwamen, het blijft een slijtdeel .......
Bij mijn LC is het duidelijk een ander model die er maar op één manier in kan.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
fransgabler

Re: Kleppen deksel pakkingen r1150rt

Ongelezen bericht door fransgabler »

Voor zover die inkeping van belang is:

De 1200 heb ik nog niet zo heel lang, de kleppen werden bij aankoop al gesteld. Geen idee hoe de flexibele ring, meer een rubber bus met rand dan ring, uit het kleppendeksel zal komen. De constructie van de R1200 RT zal niet afwijken van de R1150RT en R1150GS Twinsparks, vermoed ik zo.

Van m'n RT uit 2003 en GS uit 2004 heb ik de kleppen meerdere keren gesteld en de rubber bussen de eerste keer meteen vervangen. De RT had in de 14 jaar daarvoor nauwelijks km gemaakt, wat voor rubbers niet heel erg goed is. Het linker exemplaar vertoonde de eerste scheurtjes en zag er niet okselfris meer uit.

De rubber bus gaat met de dekselrand om de tunnel van het bougiegat heen aan de kant van het kleppendeksel en drukt aan de andere kant - mits flexibel genoeg - oliedicht tegen dezelfde doorgang aan. Die doorgang is aan de onderzijde niet doorlopend rond maar enigszins gekarteld. De rubber bus volgt die kartelrand niet, maar loopt daar rond door.
.
Schermafbeelding 2020-12-14 om 22.02.09.png
.
De doorlopende ronde bus wordt echter over de hele ronding tegen de tunnel aangedrukt, waardoor de bus bij het onderste gedeelte op en over het gekartelde randje wordt gedrukt.
.
Schermafbeelding 2020-12-14 om 22.02.43.png
.
Met het draaien van de ring - bijvoorbeeld met 90 graden - wordt dit uitstekende gedeelte van de rubber bus weer op een vlak oppervlakte gedrukt en wordt een nog niet eerder uitgerekt stuk rubber op en over de kartelrand gedrukt. Op dat gedeelte treedt nog wel eens olielekkage op.

De LC wijkt idd op veel punten af van alle voorgangers en niet alleen omdat BMW eindelijk een natte meervoudige platenkoppeling aan de voorkant ipv een enkelvoudige droge koppeling aan de achterzijde zo plaatste, dat de motor bij vervanging van dat onderdeel niet in tweeën gesplitst hoeft te worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Kleppen deksel pakkingen r1150rt

Ongelezen bericht door Baird »

De ruwe stukken die niet bedekt worden zijn de stukken uit de gietmal waar geen materiaal zit, heeft zeer waarschijnlijk te maken met het lossen van de kop uit de gietmal of bij de verloren-model-methode met het maken van de mal zelf, heb nooit last gehad van lekkage door het niet draaien.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
fransgabler

Re: Kleppen deksel pakkingen r1150rt

Ongelezen bericht door fransgabler »

Vandaag even de kleppen gesteld van de 1200RT en meteen even gekeken naar de ring als oilseal voor het bougiegat. Zoals uit onderstaande foto van de 1200 blijkt, is de vorm anders dan de 1150 RT.

Waar de R1150 aan de onderzijde een afwijkende vorm vertoont die een duidelijke afdruk achterlaat op de rubber ring, is dat onderdeel bij de 1200 geheel rond gemaakt. Dat betekent dat er geen asymetrische afdruk wordt gemaakt op de rubber ring.. Draaien van de ring met zo'n 90 graden heeft alleen zin bij een asymmetrische afdruk.
.
IMG_6172.jpeg
.
Oftewel het draaien van de rubber ring met 90 graden per beurt heeft bij de 1150 wel- maar bij de 1200 serie geen zin.
De 1200-cirkel blijft hoe dan ook een volmaakte cirkel.

Het belangrijkste is om de ring vooral niet te vergeten bij de montage.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”