Zadelstand hoog of laag?
- hugo75
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 17 nov 2020, 20:49
- Type: R1200RT
- Bijz: Gruwelijk mooi voor zijn leeftijd!
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Brabant
Zadelstand hoog of laag?
Hallo allemaal,
Ik vroeg me af hoe de meeste hun zadel hebben staan? In de 'lage' stand of in de 'hoge' stand. Ik ben zelf 1.85 m en merk dat ik prettiger op de motor zit als ik mijn zadel in de hoogste stand heb staan. Ik zit dan niet zo in elkaar gezakt en zit voor mijn gevoel wat 'actiever' op de motor. Ik kan in deze positie nog prima met mijn lange staken aan de grond.
Dit is de eerste motor waar ik de hoogte van het zadel kan verstellen, ik vind dat al super dat ik dit zo in kan stellen! Nu was ik benieuwd hoe de meest hier over denken en hoe ze dit ingesteld hebben?
Niks spannends dus maar wel leuk om hier op van gedachten te wisselen
Ik vroeg me af hoe de meeste hun zadel hebben staan? In de 'lage' stand of in de 'hoge' stand. Ik ben zelf 1.85 m en merk dat ik prettiger op de motor zit als ik mijn zadel in de hoogste stand heb staan. Ik zit dan niet zo in elkaar gezakt en zit voor mijn gevoel wat 'actiever' op de motor. Ik kan in deze positie nog prima met mijn lange staken aan de grond.
Dit is de eerste motor waar ik de hoogte van het zadel kan verstellen, ik vind dat al super dat ik dit zo in kan stellen! Nu was ik benieuwd hoe de meest hier over denken en hoe ze dit ingesteld hebben?
Niks spannends dus maar wel leuk om hier op van gedachten te wisselen
Motorrijder sinds 2002
Kawasaki ZZR 1100
Bmw R1100s
Aprilia Tuono
Suzuki Gsxr 750
Suzuki TL1000r
Suzuki Gsx 600 srad
Kawasaki ZZR 1100
Bmw R1100s
Aprilia Tuono
Suzuki Gsxr 750
Suzuki TL1000r
Suzuki Gsx 600 srad
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Zadelstand hoog of laag?
Ik heb mijn zadel niet in de hoogste of laagste maar in de middelste stand.
Dat is voor mij de ideale hoek/zit op mijn 1100. Mijn lengte: 1.84 m. Je lichaamslengte lijkt mij hiervoor erg bepalend . . .
Dat is voor mij de ideale hoek/zit op mijn 1100. Mijn lengte: 1.84 m. Je lichaamslengte lijkt mij hiervoor erg bepalend . . .
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Zadelstand hoog of laag?
Je lengte is zeker bepalend voor de hoogte van het zadel. Als je verschil wilt zien tussen de vorige motor en je nieuwe motor kan je beide typen op deze site invullen. http://cycle-ergo.com/
Aan instellingen qua lente stel ik niets in. Het gaat mij gewoon om wat de verschillen zijn in zithoek en kniehoek.
Zelf heb ik de hoogste stand nog iets meer (1.5 cm) verhoogd. Maar ik ben dan ook net iets langer 1.87 cm.
Aan instellingen qua lente stel ik niets in. Het gaat mij gewoon om wat de verschillen zijn in zithoek en kniehoek.
Zelf heb ik de hoogste stand nog iets meer (1.5 cm) verhoogd. Maar ik ben dan ook net iets langer 1.87 cm.
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Zadelstand hoog of laag?
Interessante site Isaac. De zithoek en kniehoek is idd essentieel. Verder (volgens mij) daar waar jij je goed/fijn/prettig bij voelt . . .
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: Zadelstand hoog of laag?
@hugo75
Mogelijk is dit een interessant "draadje" mbt jou vraag.
viewtopic.php?f=121&t=12660&p=135952#p135952
Mogelijk is dit een interessant "draadje" mbt jou vraag.
viewtopic.php?f=121&t=12660&p=135952#p135952
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
- hugo75
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 17 nov 2020, 20:49
- Type: R1200RT
- Bijz: Gruwelijk mooi voor zijn leeftijd!
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Brabant
Re: Zadelstand hoog of laag?
ik heb dat draadje al eens doorgelezen, het gaat voornamelijk over het comfort van de BMW zadels. Ik vind(maar dat is dus mijn persoonlijke mening)mijn huidige zadel veel te zacht. Ik vind in mijn huidige zadel totaal geen steun of wat dan ook. Ik ga er dan ook asap mee naar Tiger Leathers. Ik ben benieuwd hoe mijn zadel zit als deze mannen het in hun vingers gehad hebbenDingeman schreef: ↑20 dec 2020, 15:03 @hugo75
Mogelijk is dit een interessant "draadje" mbt jou vraag.
viewtopic.php?f=121&t=12660&p=135952#p135952
Ik heb hem dus in de hoogste stand en vind het gek genoeg dan beter zitten dan in de laagste stand( heb dan het gevoel dat ik er nog verder in wegzak)
Motorrijder sinds 2002
Kawasaki ZZR 1100
Bmw R1100s
Aprilia Tuono
Suzuki Gsxr 750
Suzuki TL1000r
Suzuki Gsx 600 srad
Kawasaki ZZR 1100
Bmw R1100s
Aprilia Tuono
Suzuki Gsxr 750
Suzuki TL1000r
Suzuki Gsx 600 srad
- Wouter5
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 11 sep 2016, 19:53
- Type: R1200RT
- Bijz: biarritz blue metallic; 2007
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Zoetermeer
- Contacteer:
Re: Zadelstand hoog of laag?
Ik ben 1.86 m, mijn zadel staat in de middelste stand, ik heb mijn stuur verhoogd.
Huidig:
R1150RT - 2004 - saffierzwart metallic
Hiervoor:
R850RT-P - 1996 - matzwart
R1150RT - 2004 - saffierzwart metallic
Hiervoor:
R850RT-P - 1996 - matzwart
- Jazzbass
- 2024
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
- Type: R1200RT
- Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg
Re: Zadelstand hoog of laag?
1.84m: In het begin in de laagste stand, bij de eerste langere autoweg ritjes naar hoogste stand gezet. Uiteindelijk, nadat ik de R1200RT begon te begrijpen, definitief naar de hoogste stand gegaan. De hoek van mijn knieën is dan voor mij ook prettiger.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
- hugo75
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 17 nov 2020, 20:49
- Type: R1200RT
- Bijz: Gruwelijk mooi voor zijn leeftijd!
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Brabant
Re: Zadelstand hoog of laag?
Het verschil wat je voelt met het zadel in de lage stand of in de hoge stand is idd als je al iets of wat meer van lengte bent direct voelbaar in de knieen. Vooral op de langere stukken is dit goed merkbaar.
Motorrijder sinds 2002
Kawasaki ZZR 1100
Bmw R1100s
Aprilia Tuono
Suzuki Gsxr 750
Suzuki TL1000r
Suzuki Gsx 600 srad
Kawasaki ZZR 1100
Bmw R1100s
Aprilia Tuono
Suzuki Gsxr 750
Suzuki TL1000r
Suzuki Gsx 600 srad
- PanEuRoel
- 2024
- Berichten: 855
- Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: HULST
Re: Zadelstand hoog of laag?
Ik heb het zadel in de hoge stand staan. Wat mij betreft, zou dit nog hoger mogen. Ik kan met de voeten prima aan de grond, maar ik merk dat ik met deze stand wat ingezakt op de motor dreig te gaan zitten. De zit op de Pan is actiever.
Ik overweeg serieus om een hogere versie aan te schaffen en te verlengen. Wie moet dat gaan doen? Topsellerie.
Ik overweeg serieus om een hogere versie aan te schaffen en te verlengen. Wie moet dat gaan doen? Topsellerie.
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Zadelstand hoog of laag?
Ik heb hem op de laagste stand staan. Ben dan ook slecht 1.73m groot en zelfs dan kan ik beide voeten niet plat op de grond zetten. Overweeg dan ook serieus om mijn motorlaarzen bij de schoenmaker langs te brengen om er 2 cm extra zool en hak onder te laten zetten
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: Zadelstand hoog of laag?
Mogelijk een idee om aan een zg verlaagd zadel te denken? Zie ze regelmatig nog wel eens te koop worden aangeboden.jbazelmans schreef: ↑21 dec 2020, 08:07 Ik heb hem op de laagste stand staan. Ben dan ook slecht 1.73m groot en zelfs dan kan ik beide voeten niet plat op de grond zetten. Overweeg dan ook serieus om mijn motorlaarzen bij de schoenmaker langs te brengen om er 2 cm extra zool en hak onder te laten zetten
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg
Re: Zadelstand hoog of laag?
De kosten van 2 cm extra rubber onder mijn laarzen zij aanzienlijk minder dan een verlaagd (tweedehands) zadel
- hugo75
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 17 nov 2020, 20:49
- Type: R1200RT
- Bijz: Gruwelijk mooi voor zijn leeftijd!
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Brabant
Re: Zadelstand hoog of laag?
Dat is zondermeer waar, echter gaat het meer om de 'zit' op een zadel. Maar als die voor jou oke is en je kan het oplossen dmv een verhoging onder je laarzen dan is dit natuurlijk ook meer dan prima
Wel grappig om te lezen wat mensen beweegt of motiveert voor wat betreft dit onderwerp. Zo zie je maar hoe persoonlijk een instelling kan zijn. Ook leuk om te lezen hoe mensen tot ooit een simpele aanpassing komen(bv een verhoging onder de voet) om zo het motorrijden plezierig te maken. En dit kan bv door hele eenvoudige oplossingen te zoeken
Wel grappig om te lezen wat mensen beweegt of motiveert voor wat betreft dit onderwerp. Zo zie je maar hoe persoonlijk een instelling kan zijn. Ook leuk om te lezen hoe mensen tot ooit een simpele aanpassing komen(bv een verhoging onder de voet) om zo het motorrijden plezierig te maken. En dit kan bv door hele eenvoudige oplossingen te zoeken
Motorrijder sinds 2002
Kawasaki ZZR 1100
Bmw R1100s
Aprilia Tuono
Suzuki Gsxr 750
Suzuki TL1000r
Suzuki Gsx 600 srad
Kawasaki ZZR 1100
Bmw R1100s
Aprilia Tuono
Suzuki Gsxr 750
Suzuki TL1000r
Suzuki Gsx 600 srad
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: Zadelstand hoog of laag?
Natuurlijk, loopt/wandelt ook veel fijner als je eens, (na een tourpauze), een leuk en/of gezellig dorpje of een andere bezienswaardigheid wilt aandoen.jbazelmans schreef: ↑21 dec 2020, 08:44 De kosten van 2 cm extra rubber onder mijn laarzen zij aanzienlijk minder dan een verlaagd (tweedehands) zadel
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
- PanEuRoel
- 2024
- Berichten: 855
- Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: HULST
Re: Zadelstand hoog of laag?
Twee centimeter rubber onder je schoen is waarschijnlijk een stuk goedkoper dan een verlaagd zadel. Maar voor je dat doet, ga even na op wat voor onderdelen tijdens het rijden dit effect gaat hebben.jbazelmans schreef: ↑21 dec 2020, 08:44 De kosten van 2 cm extra rubber onder mijn laarzen zij aanzienlijk minder dan een verlaagd (tweedehands) zadel
1: Je kunt makkelijker met je voeten aan de grond. +
2. De kniehoek verandert. Je knieën komen twee centimeter omhoog. - + Kniehoek verandert ook met een verlaagd zadel. Vandaar de plus/min.
3. Je voet staat twee centimeter hoger op de steps en dat heeft invloed op de stand van je voet, met name t.o.v. het schakelpedaal. Dat wordt een heel gewurm om je tenen onder het schakelpookje te krijgen. --- Voor het rempedaal is de invloed minder, omdat je daar van bovenop op drukt.
Dat schakelen zou voor mij de reden zijn om niet voor hogere zolen te kiezen. Het gaat om comfortabel te kunnen rijden. Je rijdt meer dan dat je stil staat. Om voor die momenten rijplezier te offeren voor makkelijker de voeten aan de grond te kunnen krijgen is voor mij een no go.
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Re: Zadelstand hoog of laag?
Mooie analyse hierboven, hogere zolen bieden slechts een deeloplossing maar hebben absoluut niet hetzelfde effect als een lagere zitpositie. Sterker nog, er ontstaan weer andere problemen. Omdat een zitpositie heel persoonlijk is, kan het toch zijn dat de deeloplossing met de zolen volstaat. Het hangt er maar net vanaf wie in die schoenen staat...
Met 1.86 heb ik de buddy standaard op de hoogste stand staan van de 1200. Dat verandert wel als met de vakantie een pittig bergachtig traject verwacht wordt, wat tegenwoordig zo mooi te zien is aan het geboden hoogteprofiel van een gpx dagtraject.
.
In dat geval zet ik de buddy op de lage stand. Daarmee lever ik aan comfort wel in door een kleinere kniehoek, maar belangrijker is dat het bochtenwerk - in ieder geval voor m'n gevoel - wat zekerder verloopt. Feit is dat met het verlagen van de zitpositie ook het totale zwaartepunt van motor, berijder en bagage verlaagd wordt. Hoe lager het zwaartepunt, hoe beter de motor(rijder) de bochten kan nemen. Door iets meer naar voren te gaan zitten wordt de balans nog verder verbeterd, zeker als er met bagage achterop gereden wordt. Wellicht is die zekerheid louter een gevoel tussen de oren, maar dat maakt niet uit.
Dan gaat het niet om een middelgebergte in Duitsland zoals die in de Eifel, Sauerland of Harz voorkomen. Daar voldoet de hoogste stand van de buddy nog prima. In de Franse Alpen wordt het een iets ander verhaal met hoogtes tot 2600 mtr. Dan hebben de motor en ik voordeel bij een lagere zitpositie. Met name haarspeldbochten zijn door een wat hogere snelheid op een veilige manier te nemen zonder meteen op de weghelft van het tegemoetkomende verkeer te komen.
Die lagere positie heeft ook als bijkomend voordeel dat bij een onverwachte stop - bijvoorbeeld achter een verkeerd terugschakelende campertje in een haarspeldbocht die naar de buitenkant schuin afloopt - de voet aan de lagere buitenkant toch nog de grond raakt zonder dat de motor schuin komt te hangen. Met bepakking is het dan een hele kunst om het zaakje overeind te houden en/of te hijsen. Beter om te voorkomen, dan maar even iets minder comfort.
Op een RT is het tussentijds wisselen van de buddyhoogte een fluitje van een cent en prima even langs de kant van de weg uit te voeren.
Met 1.86 heb ik de buddy standaard op de hoogste stand staan van de 1200. Dat verandert wel als met de vakantie een pittig bergachtig traject verwacht wordt, wat tegenwoordig zo mooi te zien is aan het geboden hoogteprofiel van een gpx dagtraject.
.
(Dwarsprofiel van dagetappe over de Col de la Crois de Fer, Col du Lautaret en Col du Galibier)
.In dat geval zet ik de buddy op de lage stand. Daarmee lever ik aan comfort wel in door een kleinere kniehoek, maar belangrijker is dat het bochtenwerk - in ieder geval voor m'n gevoel - wat zekerder verloopt. Feit is dat met het verlagen van de zitpositie ook het totale zwaartepunt van motor, berijder en bagage verlaagd wordt. Hoe lager het zwaartepunt, hoe beter de motor(rijder) de bochten kan nemen. Door iets meer naar voren te gaan zitten wordt de balans nog verder verbeterd, zeker als er met bagage achterop gereden wordt. Wellicht is die zekerheid louter een gevoel tussen de oren, maar dat maakt niet uit.
Dan gaat het niet om een middelgebergte in Duitsland zoals die in de Eifel, Sauerland of Harz voorkomen. Daar voldoet de hoogste stand van de buddy nog prima. In de Franse Alpen wordt het een iets ander verhaal met hoogtes tot 2600 mtr. Dan hebben de motor en ik voordeel bij een lagere zitpositie. Met name haarspeldbochten zijn door een wat hogere snelheid op een veilige manier te nemen zonder meteen op de weghelft van het tegemoetkomende verkeer te komen.
Die lagere positie heeft ook als bijkomend voordeel dat bij een onverwachte stop - bijvoorbeeld achter een verkeerd terugschakelende campertje in een haarspeldbocht die naar de buitenkant schuin afloopt - de voet aan de lagere buitenkant toch nog de grond raakt zonder dat de motor schuin komt te hangen. Met bepakking is het dan een hele kunst om het zaakje overeind te houden en/of te hijsen. Beter om te voorkomen, dan maar even iets minder comfort.
Op een RT is het tussentijds wisselen van de buddyhoogte een fluitje van een cent en prima even langs de kant van de weg uit te voeren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Jazzbass
- 2024
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
- Type: R1200RT
- Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg
Re: Zadelstand hoog of laag?
Ik herken bovenstaande helemaal, ik ben zelf ook pas naar de hoogste positie gegaan, zoals ik schreef, toen ik mijn RT beter begon te kennen. De eerste 10.000km voelde ik me, met het zadel in de hoogste stand, onvoldoende zeker.fransgabler schreef: ↑21 dec 2020, 14:32 Met 1.86 heb ik de buddy standaard op de hoogste stand staan van de 1200. Dat verandert wel als met de vakantie een pittig bergachtig traject verwacht wordt....In dat geval zet ik de buddy op de lage stand. Daarmee lever ik aan comfort wel in door een kleinere kniehoek, maar belangrijker is dat het bochtenwerk - in ieder geval voor m'n gevoel - wat zekerder verloopt. Feit is dat met het verlagen van de zitpositie ook het totale zwaartepunt van motor, berijder en bagage verlaagd wordt. Hoe lager het zwaartepunt, hoe beter de motor(rijder) de bochten kan nemen. Door iets meer naar voren te gaan zitten wordt de balans nog verder verbeterd, zeker als er met bagage achterop gereden wordt. Wellicht is die zekerheid louter een gevoel tussen de oren, maar dat maakt niet uit.
Dan gaat het niet om een middelgebergte in Duitsland zoals die in de Eifel, Sauerland of Harz voorkomen. Daar voldoet de hoogste stand van de buddy nog prima.... In de Franse Alpenwordt het een iets ander verhaal met hoogtes tot 2600 mtr. Dan hebben de motor en ik voordeel bij een lagere zitpositie. Met name haarspeldbochten zijn door een wat hogere snelheid op een veilige manier te nemen zonder meteen op de weghelft van het tegemoetkomende verkeer te komen.
Die lagere positie heeft ook als bijkomend voordeel dat bij een onverwachte stop - bijvoorbeeld achter een verkeerd terugschakelende campertje in een haarspeldbocht die naar de buitenkant schuin afloopt - de voet aan de lagere buitenkant toch nog de grond raakt zonder dat de motor schuin komt te hangen. Met bepakking is het dan een hele kunst om het zaakje overeind te houden en/of te hijsen. Beter om te voorkomen, dan maar even iets minder comfort.
Op een RT is het tussentijds wisselen van de buddyhoogte een fluitje van een cent en prima even langs de kant van de weg uit te voeren.
Goede tip, om in de Alpen het zadel gewoon lager te plaatsen, volgende keer zal ik er zeker weer eens mee stoeien (omzetten kost nauwelijks tijd), en inderdaad ook eens meegemaakt dat de grond onder mijn voet een paar centimeter verder weg was, dan ik dacht. Het is dat ik dikke bovenbenen heb... anders had ik op de grond gelegen.
Inzakken herken ik ook, daarom op black friday een goede niergordel gekocht met flink wat ondersteuning in de rug (volgende stap een "goldwing" rugsteuntje?). Ook herken ik in de hoogste stand, dat ik me bedenk hoe het comfort met stuurverhogers zal toenemen.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
- siebke
- Berichten: 762
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Re: Zadelstand hoog of laag?
Ondanks mijn lengte van 1.91 m (op het ID) heb ik mijn zadel in de laagste stand staan. In de hoogste stand krijg ik mijn voeten niet fatsoenlijk aan de grond. Dat ligt aan de lichaamsbouw: in verhouding heb ik geen lange benen en, als 'lichtgewicht van nog geen 80 kg, geen dikke bovenbenen .
Dus ook de kniehoek is dus wat gunstiger met m'n iets minder lange benen.
Dus ook de kniehoek is dus wat gunstiger met m'n iets minder lange benen.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
- PanEuRoel
- 2024
- Berichten: 855
- Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: HULST
Re: Zadelstand hoog of laag?
Ik ben heel verbaasd, na het lezen van alle reacties. Het valt me vooral op dat veel rijders de lage stand verkiezen en die mensen zijn allemaal langer dan ik. Ik ben 1.78 m dus niet overdreven groot of klein, beetje gemiddeld zeg maar. Ik heb het zadel in de hoogste stand staan, ik kan met mijn voeten prima aan de grond en ik zou, zoals eerder gezegd, het liefst het zadel nog hoger hebben met de mogelijkheid iets verder naar achteren te kunnen gaan zitten. Dus verhoogd + verlengd.
Ik vraag mij dus af, heb ik dan wel een gewoon zadel, of heb ik een laag zadel. Jullie mogen het zeggen. Op de foto staat het zadel in de lage stand. Dat vond ik dus helemaal niks. Ik zat op de motor als een zak aardappelen. Met het zadel in de hoge stand reed het al een stuk beter.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Ik vraag mij dus af, heb ik dan wel een gewoon zadel, of heb ik een laag zadel. Jullie mogen het zeggen. Op de foto staat het zadel in de lage stand. Dat vond ik dus helemaal niks. Ik zat op de motor als een zak aardappelen. Met het zadel in de hoge stand reed het al een stuk beter.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
- Jazzbass
- 2024
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
- Type: R1200RT
- Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg
Re: Zadelstand hoog of laag?
Leuke verslaglegging via de link!fransgabler schreef: ↑21 dec 2020, 14:32 Daar voldoet de hoogste stand van de buddy nog prima. In de Franse Alpen wordt het een iets ander verhaal met hoogtes tot 2600 mtr.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: Zadelstand hoog of laag?
Ik heb een heel sterk vermoeden (bijna zeker) is het zadel op de plaatjes een verlaagd zadel.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Zadelstand hoog of laag?
Ik weet niet of de constructie van het zadel van de 1100 gelijk is aan de 1200. Ik had bij (na) lange afstanden last van een kramp gevoel in de benen als ik bij een verkeerslicht mijn benen weer gestrekt had. Voor mij een reden om te kijken naar een mogelijke verhoging van het zadel. Aan de voorzijde de 3 standen beugel verhoogd middels onder de bevestiging een vulling te plaatsen van 15mm. Voor de achterzijde moest ik nog wat verzinnen. Het zadel staat dus iets meer achterover nu. Echter tijdens het rijden viel mij op dat ik meer naar achteren zat mijn zadelpijn langer uit bleef en het kramp gevoel veel minder voor kwam. De achterzijde heb ik nooit meer aangepast. Zoals het nu zit en rijdt bevalt mij prima. Alleen kan ik het zadel niet meer lager zetten omdat het zadel dan tegen de tank aan klem loopt.
- hugo75
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 17 nov 2020, 20:49
- Type: R1200RT
- Bijz: Gruwelijk mooi voor zijn leeftijd!
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Brabant
Re: Zadelstand hoog of laag?
Wat jij omschrijft herken ik volledig, ik ben 185 cm en heb vrij lange benen.....Deze zijn ook nog getraind door het fietsen wat ik heel graag doe maar in de lage zit dan voel ik me ook net een zak aardappelen.... Wel leuk om te lezen wat de stand van het zadel los maakt aan discussiePanEuRoel schreef: ↑22 dec 2020, 00:01 Ik ben heel verbaasd, na het lezen van alle reacties. Het valt me vooral op dat veel rijders de lage stand verkiezen en die mensen zijn allemaal langer dan ik. Ik ben 1.78 m dus niet overdreven groot of klein, beetje gemiddeld zeg maar. Ik heb het zadel in de hoogste stand staan, ik kan met mijn voeten prima aan de grond en ik zou, zoals eerder gezegd, het liefst het zadel nog hoger hebben met de mogelijkheid iets verder naar achteren te kunnen gaan zitten. Dus verhoogd + verlengd.
Ik vraag mij dus af, heb ik dan wel een gewoon zadel, of heb ik een laag zadel. Jullie mogen het zeggen. Op de foto staat het zadel in de lage stand. Dat vond ik dus helemaal niks. Ik zat op de motor als een zak aardappelen. Met het zadel in de hoge stand reed het al een stuk beter.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
foto_zadel.jpg
mijnfiets.jpeg
Motorrijder sinds 2002
Kawasaki ZZR 1100
Bmw R1100s
Aprilia Tuono
Suzuki Gsxr 750
Suzuki TL1000r
Suzuki Gsx 600 srad
Kawasaki ZZR 1100
Bmw R1100s
Aprilia Tuono
Suzuki Gsxr 750
Suzuki TL1000r
Suzuki Gsx 600 srad
Re: Zadelstand hoog of laag?
En jawel hoor, dit sterke vermoeden lijkt wel te kloppen. Er zijn op hoofdlijnen onderstaande types verlaagdes buddy's:Ik heb een heel sterk vermoeden (bijna zeker) is het zadel op de plaatjes een verlaagd zadel.
.
.
De integrale buddy, waarbij het bestuurdersgedeelte sterk verlaagd is tot een zitkuil en naadloos overloopt in de zit voor de duo passagier. De integrale buddy is gemonteerd op een verlaagd buddyframe aan de voorzijde.
..
De separate buddy, zeg maar de standaard buddy waarbij het passagiersgedeelte op een verlaagd frame rust.
.Allereerst over je postuur: dat is van Hagrid, noch Piggelmee, dat gaat om een reguliere lengte.
Vervolgens eens even goed naar de foto van de buddy op je fiets gekeken.
Wat direct opvalt is het grote verschil in hoogte tussen het gedeelte voor de bestuurder en dat van de passagier. Dat komt overeen met de eerste foto van de verlaagde integrale buddy. Om er zeker van te zijn: Lukt het om dat grote verschil in hoogte te bereiken bij een reguliere buddy met een standaard buddyframe? Zie hieronder de foto's van de twee standen die m'n 1200 uit 2008 standaard biedt:
.
.
- Op de bovenste foto staat de buddy in de hoogste stand. Dat is ook goed terug te zien aan de onderrand, die niet meer aansluit op het tupperware. Er zit wat ruimte tussen.
- De onderste foto geeft de foto weer in de onderste stand. Lager kan de buddy niet, dan stoot de onderrand van de buddy tegen het tupperware aan.
Vanuit de standaard opzet is het verschil in hoogte tussen de voorste en de achterste buddy met de verlaging weliswaar iets groter geworden maar niet zo groot als de foto van je fiets laat zien. Die buddy ligt nog eens beduidend lager dan de standaard laagste stand biedt. Er lijkt dus wat anders aan de hand te zijn.
Om de buddy in die lage stand te krijgen, is een ander buddyframe nodig én wellicht een minder hoog opgebouwde buddy. De onderkant van de buddy sluit immers aan op de rand van het tupperware en kan door die rand niet nog verder zakken.
De onevenredig lage stand van je buddy verklaart de pijnlijke aardappelzak-houding, die al na een kwartiertje rijden optreedt. Ik herken dat omdat bij de proefrit van m'n 1200 de integrale verlaagde buddy van de bovenste foto gemonteerd was. Die werd na aankoop vervangen door een standaard buddyseat met een standaard buddyframe van een andere 1200.
In tegenstelling tot de vroegere BMW K types, waarbij een verlaagde fiets niet zomaar verhoogd kan worden, kan dat bij de 1200 serie dus tamelijk eenvoudig. De oplossing voor je probleem is dus gelegen in tenminste een ander buddyframe. Het zou me niet verbazen als dan ook een standaard buddy nodig is om het geheel passend te maken.
Er zijn vast wel mensen die juist een verlaagde buddy ambiëren, dan ligt een advertentie met een ruil voor de hand. Een nieuwe buddy aan de voorkant is al gauw 250-300 euro , nog los van het onderstel. Dat kan gewoon budgettair neutraal, waar twee BMW rijders mee geholpen zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 22 dec 2020, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- PanEuRoel
- 2024
- Berichten: 855
- Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: HULST
Re: Zadelstand hoog of laag?
Hoi Frans, super bedankt voor de uitleg. Na alle reacties van langere mensen die op de lage stand maar net met de voeten aan de grond konden komen, moest er wel iets zijn met de maatvoering van mijn zadel.
Dit zadel moet nog omgeruild want dit stuk heeft geen verwarmingselement, dus ga ik meteen vragen om een normale uitvoering, met verwarming. Dan rijdt ie nog beter!!!
Dit zadel moet nog omgeruild want dit stuk heeft geen verwarmingselement, dus ga ik meteen vragen om een normale uitvoering, met verwarming. Dan rijdt ie nog beter!!!
Laatst gewijzigd door PanEuRoel op 22 dec 2020, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Re: Zadelstand hoog of laag?
Mocht dat niet lukken: kijk eens bij:
.
https://link.marktplaats.nl/m1639131778
'Over' ivm verlaagd zadel...voor een kwart van de prijs, inclusief de centrale achterwerk verwarming.
Wellicht is het standaard buddy-frame er ook nog bij te krijgen.
.
https://link.marktplaats.nl/m1639131778
'Over' ivm verlaagd zadel...voor een kwart van de prijs, inclusief de centrale achterwerk verwarming.
Wellicht is het standaard buddy-frame er ook nog bij te krijgen.
- siebke
- Berichten: 762
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Re: Zadelstand hoog of laag?
Nee dus . De (tenminste de 2005-2010 serie) heeft maar 2 standen. Op de had ik het zadel in de hoogste stand , waarbij ik vlot met de voeten plat op de grond kon. In mijn beleving is de buddy van de dus hoger gepositioneerd. Wellicht verklaart dat mede/tevens het verschil in gevoel van het "in" de motor zitten bij de 1100 en "op" de motor zitten bij de 1200 .
Ook is de passagiersbuddy van de 1200 een stuk langer
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
- PanEuRoel
- 2024
- Berichten: 855
- Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: HULST
Re: Zadelstand hoog of laag?
Ik heb de advertentie 'opgeslagen'. Even onderhandelen met de dealer/verkoper of ik dit zadel kan aanschaffen op hun kosten.fransgabler schreef: ↑22 dec 2020, 21:55 Mocht dat niet lukken: kijk eens bij:
.
https://link.marktplaats.nl/m1639131778
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: Zadelstand hoog of laag?
€80,00 ???
Nee niet eerst gaan onderhandelen. Snel kopen en later gaan onderhandelen.
Nee niet eerst gaan onderhandelen. Snel kopen en later gaan onderhandelen.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
- PanEuRoel
- 2024
- Berichten: 855
- Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: HULST
Re: Zadelstand hoog of laag?
Kan iemand mij vertellen in hoeverre de buddyseats van de serie tot 2010 en de serie na 2010 uitwisselbaar zijn?
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
- JosRT
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 04 jun 2009, 20:28
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Maastricht
- Locatie: Maastricht
Re: Zadelstand hoog of laag?
Volgens zijn de buddyseats vanaf de LC modellen (2014) niet meer uitwisselbaar met voorgaande jaren. De buddyseats zijn vanaf de LC modellen ook iets lager. Ik was daar bij aankoop van het 2018 model huiverig voor echter ik merk dat dit ondanks mijn lengte (1,9m) toch prettiger rijd.
- PanEuRoel
- 2024
- Berichten: 855
- Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: HULST
Re: Zadelstand hoog of laag?
"Volgens zijn de buddyseats vanaf de LC modellen (2014) niet meer uitwisselbaar met voorgaande jaren."
Dank je wel, JosRT!
Vandaag contact gehad met de dealer over het zadel. Dit wordt keurig netjes omgeruild voor een normaal zadel, met verwarming. Het gaat dus helemaal goed komen met mijn RT-tje!!!
Dank je wel, JosRT!
Vandaag contact gehad met de dealer over het zadel. Dit wordt keurig netjes omgeruild voor een normaal zadel, met verwarming. Het gaat dus helemaal goed komen met mijn RT-tje!!!
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel