BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Oscar Motorservice Nunspeet
 

Wat is er te doen?

 

Het BMW RT Forum steunt al 11 jaar de CliniClowns

draaiweerstand konisch tandwiel

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
terry
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 jun 2019, 07:26
Type: R1150RT
Bijz: op naar de driehonderdduizend km
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

draaiweerstand konisch tandwiel

Ongelezen bericht door terry »

ik ben bezig met onderhoud van mijn kardan/eindaandrijving.

Daarbij vervang ik de scharnierlagers en het grote lager in het differentieel. Het kleine lager vervang ik niet, eigenlijk vooral omdat ik dan niet in de weer hoef met shims om de voorspanning goed te krijgen. (en ik zie zo op het oog geen slijtage)

Alles is eigenlijk in verassend goede toestand na tweehonderd duizend kilometer.

Wat me verbaasd is de draaiweerstand van het konisch tandwiel, die is groter dan ik verwacht wanneer ik de as met mijn vingers draai. Is dat normaal? Er lekt geen olie, en hoewel het zwaarder draait dan verwacht, is de weerstand constant. Dus ik heb geen concrete aanwijzing dat het lager kapot is.

Als het niet per se nodig is vervang ik de lagers, dus nummertjes 5 en 7 in onderstaande tekening liever niet.

https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... Id=33_0638

Vooral omdat het shimmen ervan nogal precies moet gebeuren. En ik daar eerlijk gezegd tegenop zie.

Adviezen?
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: draaiweerstand konisch tandwiel

Ongelezen bericht door Isaac »

Als een as zwaar draait houdt het in dat de as afdichting dus nog goed aansluit op de as.
Door de overbrenging is er minder kracht nodig dan verwacht.
Zoals je het eigenlijk omschrijft zou mijn conclusie zijn dat alles goed is. _004
Normaal gesproken vervang ik ook uitsluitend het grote lager. Deze krijgt de meeste kracht te verwerken.
terry
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 jun 2019, 07:26
Type: R1150RT
Bijz: op naar de driehonderdduizend km
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: draaiweerstand konisch tandwiel

Ongelezen bericht door terry »

Dank voor de geruststelling over de draaiweerstand Isaac. Ik heb uiteindelijk alleen het grote lager vervangen.

Mocht iemand anders dat ook willen doen. Let er dan op dat de klauwen van je pullietrekker klein genoeg zijn. Ik moest een stuk van de klauwen wegflexen omdat het anders niet paste.

Plaatsen van het nieuwe lager ging probleemloos. Kroonwiel een tijdje in de vriezer en het nieuwe tandwiel in de oven. En hij valt vanzelf op zijn plek.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: draaiweerstand konisch tandwiel

Ongelezen bericht door Isaac »

Voor het loshalen van het oude lager gebruik ik een speciale poelietrekker die als 2 halve manen onder het lager geschoven (geklemd) kan worden.
Maar door slijpen voor een groot gedeelte en dan met een beitel een tik geven werkt ook goed.
Het koelen en verwarmen werkt het beste. Als je dit voor het eerst doet dan vraag je je haast af of het wel goed komt. Hiermee merk je pas echt wat uitzetting en krimp van materialen doet. Ik prefereer deze methode boven de pers methode. Wij hadden voor dikke assen een manchet die we om de as konden binden met daarop aangesloten een fles met koolzuurgas.
In ieder geval fijn dat het gelukt is. _004
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”