BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Oscar Motorservice Nunspeet
 

Wat is er te doen?

 

Het BMW RT Forum steunt al 11 jaar de CliniClowns

onderhoud na aankoop tweedehands

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
dieterfmd
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 jan 2021, 23:26
Type: R1150RT
Land: belgique
Woonplaats of omgeving: KOEKELBERG

onderhoud na aankoop tweedehands

Ongelezen bericht door dieterfmd »

Dag iedereen! Big RT Smile
Ik heb recent een R1150RT uit 2004 gekocht via een particulier. De motor heeft nu 65.000 km. Er zijn een paar gebruikssporen maar is in algemene goede staat. De onderhoudshistoriek was niet ter beschikking maar de laatste eigenaar heeft de motor 6 jaar in bezit gehad. Ik had het gevoel dat er wel goed voor de motor gezorgd is en hij rijdt ook echt als een fijn exemplaar. Geen echte opmerkingen. Enige dingen die ik opmerk na enkele weken rijden met de R1150RT:
* witte rook aan de uitlaat bij koude start en gebruik van de choke.
* stationair toerental van 1000 toeren per minuut. Lijkt mij precies iets te laag...
* bij koude motor toch wel wat bokkerig rijgedrag dat volledig verdwijnt als de motor warmer wordt
* bij koude start heeft de motor een anderhalve seconde nodig om aan te slaan. Bij warme motor onmiddellijke reactie.

Nu zou ik graag jullie mening horen wat er dient te gebeuren. De achterste remblokken zijn reeds vervangen en aldus volledig nieuw. De voorste remblokken worden deze week vervangen. De banden zijn bijna splinternieuw (minder dan 2000 km) en de remschijven zijn nog prima. Ik heb deze week een afspraak bij de garagist om alle vloeistoffen te laten vervangen (met remolie en spoeling ABS) en gewoon nazicht.
Iemand verdere ideëen om een zo goed mogelijke RT te bekomen? Dank bij voorbaat, Dieter _004
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 725
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: onderhoud na aankoop tweedehands

Ongelezen bericht door QuickFix »

Gefeliciteerd met je aankoop: ik ervaar de R1150RT als een hele mooie en fijne fiets. _004

Ik ben geen expert op dit gebied, maar voor zover ik weet:
  • Zwarte/grijze rook is olie: dit gebeurt mij wel eens wanneer ik de motor in de zon voor lange tijd (enkele dagen) op de jiffy heb staan, waardoor er langzaam olie in de cilinders sijpelt en verbrandt bij een koude start
  • Witte rook is water: hier heb ik op de motor nooit problemen mee gehad, maar wel met de auto toen deze een lekke koppakking had.
    Nu heeft de RT geen waterkoeling, dus daar kan het water niet vandaan komen, je zou dus moeten uitzoeken waar het lek zit: ik vermoed dat het vocht uit de omgeving komt, zoals regen, als jij je fiets buiten laat staan.
    Witte rook lijkt me ook niet gezond, dus je wilt hier wellicht naar (laten) kijken.
Freude am Fahren
fransgabler

Re: onderhoud na aankoop tweedehands

Ongelezen bericht door fransgabler »

dieterfmd schreef: 19 jan 2021, 16:32
* witte rook aan de uitlaat bij koude start en gebruik van de choke.
* stationair toerental van 1000 toeren per minuut. Lijkt mij precies iets te laag...
* bij koude motor toch wel wat bokkerig rijgedrag dat volledig verdwijnt als de motor warmer wordt
* bij koude start heeft de motor een anderhalve seconde nodig om aan te slaan. Bij warme motor onmiddellijke reactie.
Uit je voorstelrondje blijkt dat het je eerste boxer is, na een Bandit en een Dullville. Je rijdt veel in de stad en dat is niet echt de omgeving waar een R1150RT in eerste instantie voor ontworpen is. Genoemde motoren en de omgeving waarin je rijdt verklaren al een aantal van je bovenstaande vragen en opmerkingen.

Laat ik beginnen met je gerust te stellen: Wat ik zo lees beschrijf je typisch boxergedrag, er komt nix verontrustends in naar voren

Witte rook uit de uitlaat is normaal bij een koude motor. Door de choke wordt er naar verhouding meer benzine bij het mengsel gevoegd en zorgen de koolwaterstoffen in de brandstof bij een onvolledige verbranding voor een wat wittige rook. De kleur is hetzelfde als bij je auto met een lekke koppakking, alleen veel minder heftig. Die witte rook verdwijnt zodra de motor warm is, dan vindt pas een volledige verbranding plaats.
Een 1150RT heeft twee grote potten met een flink koud carter ertussen. De 1150 wordt voor een deel door de olie gekoeld uit hetzelfde carter, die zijn warmte weer afstaat aan de oliekoeler. Er is dus veel massa om op te warmen terwijl de cilinders rondom meteen gekoeld worden door de rijwind. Bij een staande twin, triple of andere multicilinder in lijn raken de - meestal veel kleinere - cilinders elkaar, waardoor de opwarming - zeker bij luchtgekoelde motoren - veel sneller plaatsvindt.

Stationair bij een warme motor is 1050 - 1100 rpm net even prettiger.

Bokkerig rijgedrag: dat is een heel persoonlijke beleving maar als je van een kleine V twin en viercilinder afkomt is het even wennen. Ben je een ervaren boxerrrijder en vind je dat nog steeds? Dan zou een van de vier bougies wellicht niet meer vonken. Met een r1150RT heb je een Twinspark in handen met aan de zijkant van je cilinders een primaire en aan de onderkant een secundaire bougie. Die laatste wordt wel eens 'vergeten' bij beurten....

Anderhalve seconde voordat een boxer aanslaat is volkomen normaal. Een boxer heeft twee grote potten van cilinders met dito zuigers, die je even de tijd moet gunnen om naar hun compressie- en arbeidsslag toe te werken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 21 jan 2021, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
dieterfmd
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 jan 2021, 23:26
Type: R1150RT
Land: belgique
Woonplaats of omgeving: KOEKELBERG

Re: onderhoud na aankoop tweedehands

Ongelezen bericht door dieterfmd »

Bedankt voor de deskundige uitleg. Zoals je aangeeft is het inderdaad wel zo dat het alleen in de opwarmingsfase van de motor is. Eenmaal de motor warm krijgt is het een heerlijke machine! De boxermotor heeft inderdaad veel karakter in vergelijking met een Japanse viercilinder. Na 600 km kan ik enkel zeggen dat het mij uitstekend bevalt. Dit is een echte touring die zich kan omtoveren in een messcherp sturende motor wanneer gevraagd. Vandaag bij de garagist afgezet voor de vervanging van alle vloeistoffen, vervanging voorste remblokken en nazicht van de kleppen. Ik kan al niet wachten om het verschil te ervaren.
Een enthousiaste BMW-rijder is geboren _004
Bens
Berichten: 142
Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: 1200 GS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: onderhoud na aankoop tweedehands

Ongelezen bericht door Bens »

De garage ook vragen om te kijken of de cardan nog goed gesmeerd is. Cardan wordt vaak niet meer naar om gekeken, bij oudere motoren.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4474
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: onderhoud na aankoop tweedehands

Ongelezen bericht door EileRT »

Een goede specialist/dealer controleert ook de keerringen van de uitgaande as van de bak en de cardanklok. Een aandachtspunt wanneer de motor lange tijd heeft stilgestaan. En dat gebeurt nog wel eens bij occasions. De keerringen kunnen dan gaan lekken door uitdroging.
Bens schreef: 22 jan 2021, 12:21 De garage ook vragen om te kijken of de cardan nog goed gesmeerd is. Cardan wordt vaak niet meer naar om gekeken, bij oudere motoren.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
dieterfmd
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 jan 2021, 23:26
Type: R1150RT
Land: belgique
Woonplaats of omgeving: KOEKELBERG

Re: onderhoud na aankoop tweedehands

Ongelezen bericht door dieterfmd »

Tof om jullie reacties te lezen! Heb daarnet nieuws van de dealer gekregen. De bobines worden vervangen en dit houdt eveneens een vervanging van de bougies in. Het wordt precies een duurder onderhoud dan verwacht. Ik las ondertussen op het forum dat defecte bobines kunnen leiden tot onrustig stationair draaien, plofjes uit de uitlaat bij het dichtdraaien van het gas, verhoogd verbruik,... Dit komt dus wel helemaal overeen met mijn bevindingen dus benieuwd naar her vervolg morgen ;)
dieterfmd
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 jan 2021, 23:26
Type: R1150RT
Land: belgique
Woonplaats of omgeving: KOEKELBERG

Re: onderhoud na aankoop tweedehands

Ongelezen bericht door dieterfmd »

Ik ben deze middag de R1150RT kunnen gaan ophalen. Het was even slikken toen ik de factuur te zien kreeg maar ik was weliswaar telefonisch verwittigd dat de bobines vervangen werden en aldus ook de bougies. Wat eveneens op de planning stond was het vervangen van de twee voorste remblokken. Om de nulmeting na de aankoop te kunnen starten werden alle vloeistoffen van de motor vervangen. Ik had initieel een budget van 500 Euro voorzien maar toen kwamen er dus de remblokken, bobines en bougies bij. Ik ben heel goed ontvangen door de garagist die een duidelijke uitleg gaf van de staat van de motor. Dit was voor mij in feite het belangrijkste punt. Weten dat ik een gezonde motor gekocht heb. Blijkt dat er al een tijdje geen onderhoud meer was uitgevoerd aan de motor. Alle oliën zagen er zwart uit, de remblokken vooraan zaten ook tegen het einde en de bobines waren nog de eerste orginele exemplaren. Blijkbaar zijn er in de tussentijd zeven exemplaren de revue gepasseerd bij BMW. Het zal dus wel een gekend kwaaltje zijn. Dit nog samen met het vervangen van de remolie met spoelen van ABS-module en het afstellen van de kleppen. Dit was volgens de garagist eveneens als jaren niet meer gebeurd gezien de grote afwijking. Alles samen goed voor 5.5 werkuren en bovenstaande onderdelen en oliën.
Toch even verschieten als er 909.89 Euro op de factuur staat. Maar natuurlijk is daar weinig aan op te merken. Ik weet dat het een hoop werk is en de vervangen onderdelen zijn uiteraard niet gratis. Wel zei de garagist dat de mogelijk is dat in het begin het stationair toerental niet helemaal perfect is omdat het niet zo evident was om af te stellen. Indien dit geval zou zijn gaat hij het zonder meer aanpassen. Ik heb betaald en was dan ook benieuwd naar het resultaat. Vanaf de eerste honderd meter voelde ik reeds het verschil. Geen stotteren meer, veel minder witte rook bij starten, geen KFR bij constante snelheid, de boxer die veeeeeeeel soepeler draait, het rauwe geluid dat veel gezonder klinkt, geen plofjes meer uit de uitlaat bij het schakelen naar een lagere versnelling. Wat een verademing! Wat een machine! Het is precies een nieuwe motor na de behandeling! Het stationair toerental blijft mooi hangen rond de 1100 toeren dus de boxer draait lekker rond.
Ik weet niet wat jullie vinden van de prijs!? Het is natuurlijk een hele som geld maar bij het overlopen van de factuur lijkt het mij wel eerlijk en verdedigbaar. Ik kan alleen maar zeggen dat mijn ervaring bij robbysmotorservice top is. Hopelijk kan ik nu wat veilige kilometers maken. _004
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4474
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: onderhoud na aankoop tweedehands

Ongelezen bericht door EileRT »

De prijs van het onderhoud/reparatie/vervanging onderdelen/beurt vind ik acceptabel. Uiteraard is het een hele som geld maar daar krijg je dus een “andere” perfect rijdende RT voor terug. Het belangrijkste is dat jij daar een goed gevoel bij hebt en vanaf nu met een Big RT Smile op je -1150- rijdt. _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
dieterfmd
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 jan 2021, 23:26
Type: R1150RT
Land: belgique
Woonplaats of omgeving: KOEKELBERG

Re: onderhoud na aankoop tweedehands

Ongelezen bericht door dieterfmd »

Ik vrees dat dit zo een beetje de rekening is van achterstallig onderhoud van de vorige eigenaar. Maar zoals je aanhaalt Eilert heb ik nu een heel lekker rijdende RT die hopelijk terug in orde is voor duizenden kilometers. Bedankt om mee te denken naar oplossingen! _004
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4474
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: onderhoud na aankoop tweedehands

Ongelezen bericht door EileRT »

Dit topic gaat op initiatief van topicstarter hier verder:

viewtopic.php?f=1&t=16729&p=163137#p163137
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”