Inhalen achterstallig onderhoud
-
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 18 jan 2021, 23:26
- Type: R1150RT
- Land: belgique
- Woonplaats of omgeving: KOEKELBERG
Inhalen achterstallig onderhoud
Ik heb recent een R1150RT gekocht uit 2004 met 64500 km. Na de aankoop heb ik tot mijn spijt moeten vaststellen dat er al even geen onderhoud meer aan de motor gedaan werd. Nu zijn de volgende punten reeds aangepakt:
* nieuwe bobines met vervanging van de bougies
* voorste en achterste remblokken zijn vervangen ( schijfremmen zijn nog goed)
* alle oliën werden vervangen en spoeling van ABS-module. Dit was al even niet meer uitgevoerd aan de kleur van de oliën te zien
* bijstellen van de kleppen
De motor rijdt na de onderhoudsbeurt werkelijk uitmuntend maar ik zou graag een fiets hebben die volledig in orde is en blijft. Vooral aangezien ik de motor dagelijks ga gebruiken voor woon-werkverkeer en vrijetijdskilometers wil ik graag een betrouwbare machine.
Ik heb hierbij het voorgeschreven onderhoudsschema van BMW eens bekeken.
https://www.motorenwebshop.nl/webshop/k ... bmw-r1150/
Mijn idee is om na de zomer, na ongeveer 5000-7000 km, een kleine beurt te laten uitvoeren (olie vervangen, oliefilter vervangen, nazicht kleppen) en daarbij ook de luchtfilter en de benzinefilter te laten vervangen. Ik heb ook geen idee of de dynanoriem reeds vervangen is. Lijkt dit jullie een goed idee en zijn de benzinefilter en dynamoriem dure vervangingen om te laten uitvoeren?
De garagist heeft mij aangeraden om 20W50 mineraal te gebruiken dus dat gaan we doen
Bedankt voor jullie reacties
* nieuwe bobines met vervanging van de bougies
* voorste en achterste remblokken zijn vervangen ( schijfremmen zijn nog goed)
* alle oliën werden vervangen en spoeling van ABS-module. Dit was al even niet meer uitgevoerd aan de kleur van de oliën te zien
* bijstellen van de kleppen
De motor rijdt na de onderhoudsbeurt werkelijk uitmuntend maar ik zou graag een fiets hebben die volledig in orde is en blijft. Vooral aangezien ik de motor dagelijks ga gebruiken voor woon-werkverkeer en vrijetijdskilometers wil ik graag een betrouwbare machine.
Ik heb hierbij het voorgeschreven onderhoudsschema van BMW eens bekeken.
https://www.motorenwebshop.nl/webshop/k ... bmw-r1150/
Mijn idee is om na de zomer, na ongeveer 5000-7000 km, een kleine beurt te laten uitvoeren (olie vervangen, oliefilter vervangen, nazicht kleppen) en daarbij ook de luchtfilter en de benzinefilter te laten vervangen. Ik heb ook geen idee of de dynanoriem reeds vervangen is. Lijkt dit jullie een goed idee en zijn de benzinefilter en dynamoriem dure vervangingen om te laten uitvoeren?
De garagist heeft mij aangeraden om 20W50 mineraal te gebruiken dus dat gaan we doen
Bedankt voor jullie reacties
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Inhalen achterstallig onderhoud
Ik had begrepen dat er al een aardige inhaalslag was gemaakt qua onderhoud. Als de motorolie is vervangen dan is het oliefilter eveneens vervangen. Normaal gesproken moet dat 15000 km mee kunnen of zoals bij de meeste per 2 jaar. Nu is zo'n filter ook niet de kosten (12 Euro) maar in mijn ogen zinloos. De snaar is een platte snaar die met de tips die hier en daar op dit forum zijn te vinden is ook zelf te doen. Ook hier zijn de materiaal kosten minimaal te noemen. Een benzine filter zou mogelijk wel nodig kunnen zijn. Hier is de levensduur afhankelijk van de leeftijd en de hoeveelheid vocht in de brandstof(tank). Water tast het filter het meeste aan. Als je dit voorzichtig demonteert is dat met wat geduld zelf te doen. Ik zou dan ook middels een stevig 5-6 mm slangetje (pneumatische slang) de onderkant van de tank even wat leeg maken door te hevelen. Het water en vuil verzameld zich immers onderin de tank. Als je de gehevelde benzine een tijdje laat staan zit het eventuele water weer onderin en zou je dus de echte brandstof weer terug kunnen gooien naar de tank. (Hollandse zuinigheid heet dat).
Voor als je zelf het onderhoud niet kan uitvoeren moet je gewoon jaarlijks rekenen op zo'n 600 Euro bij ongeveer 12000 km. (banden zitten hier dan ook in)
Kleppen stellen doe ik om de 2 jaar. De eerste levensjaren van een motor laat meer afwijkingen zien dan een ingereden motor. En de pakkingen worden er ook niet beter van.
Voor als je zelf het onderhoud niet kan uitvoeren moet je gewoon jaarlijks rekenen op zo'n 600 Euro bij ongeveer 12000 km. (banden zitten hier dan ook in)
Kleppen stellen doe ik om de 2 jaar. De eerste levensjaren van een motor laat meer afwijkingen zien dan een ingereden motor. En de pakkingen worden er ook niet beter van.
Re: Inhalen achterstallig onderhoud
In de post van #Isaac kan ik me vinden, al is het niet onverstandig hier en daar iets toe te voegen qua gebruik en omstandigheden.
Over olie worden nogal wat discussies gevoerd, die laat ik maar even links liggen.
Het aantal van 15000 km voor een olie-interval is wel erg ruim genomen, zeker omdat er geen tijd, olieverbruik en gebruik door de bestuurder wordt vermeld. Bij een 1150 - zal vast niet voor alle 1150 ers opgaan - wordt de olie min of meer al ververst door het olieverbruik en het tussentijds bijvullen. Zo verbruikte mijn 1150 0,37 liter olie op 1000 km bij 15000 km op jaarbasis, waarbij het gebruik zich beperkte tot uitsluitend lange stukken rond de 3500 rpm. Of het oliefilter als vanzelfsprekend vervangen is, is overigens maar zeer de vraag. Vaak wordt het oliefilter pas vervangen om de 2 oliebeurten. Of dat verstandig is, betwijfel ik gezien de genoemde lage kosten van zo'n filtertje en de functie die het kan hebben. De aanschaf van een BMW oliefilter sleutel a 11,50 is er ook vrij snel uit in vergelijk met een olie- en filterbeurt door de garage.
Als het gebruik van de motor zich beperkt tot korte stukjes, komt er langs de zuigers door onverbrande koolwaterstoffen uit de brandstof water in de olie van het carter terecht. Het enige wat daar tegen helpt is een flink stuk rijden, waardoor het water via verdamping uit het carter verdwijnt. Die hoeveelheid water kan wel oplopen tot een halve liter of zelfs meer en in het carter zelfs sludge veroorzaken. De verbinding tussen olie en water vormt een teerachtige massa, die de oliekanaaltjes verstopt.
Na een lange rit kan het dan lijken in het peilglaasje alsof er veel olie is verbruikt, wat overigens op zichzelf prima kan, maar dat gaat vooral om een verminderd volume door de verdamping van het verzamelde water. Dat water corrosief is, zeker als de motor lang stilstaat tussen oktober en april, komt de motor natuurlijk niet ten goede.
Ooit zag ik sleepsporen van de nokkenassen bij een K1100 die met goede olie was verwend versus een K1100 waarbij het met de intervallen niet zo nauw was genomen. Er was een zichtbaar verschil in slijtage terug te zien.
Klopt helemaal, dit is een prima zelf uit te voeren klus, zelfs als de snaar tussen krukas en dynamo niet met een OEM snaar uitgevoerd wordt maar bijvoorbeeld door een Continental met dezelfde specificaties. Een OEM BMW snaar kost rond de 25 euro, een Continental snaar nog geen 10 euro. Wel even opletten of er bij de 1200 sprake is van een 'elast' door het ontbreken van een stelmechanisme. De OEM BMW snaar blijkt overigens ook gewoon een Continental snaar te zijn, zij het met BMW opdruk. Het is wel een prutsklus die enig geduld vergt op een RT. Het is dan niet nodig om alle tupperware te verwijderen.
Dat zou heel goed kunnen als het beperkt blijft tot onderhoud bij een beperkt aantal km per jaar. Door reparaties - denk eens bij een 1150 en 1200 van vóór 2007 aan de servo pomp of - ongeacht het bouwjaar - vervanging van de remschijven - kan die rekening vele malen hoger uitvallen. Helaas komt dat nog wel eens voor. omdat met name het I-abs 3 systeem van 2001- 2006 inmiddels tenminste 15 jaar en daarmee kwetsbaar is. Regelmatig spoelen à 125-150 euro houdt het systeem fris en werkzaam. Zelf doorspoelen kan, maar is een stuk ingewikkelder dan een regulier remsysteem doorspoelen. Deze klus besteedde ik dan ook om het jaar uit bij de monteur.
Dit is een iets ingewikkelder maar wel heel leuke klus, die bij een verkeerde uitvoering kan leiden tot een of meerdere verbrande kleppen. Vervanging van een klep is een arbeidsintensieve en daarmee dure klus. Elders schrijf ik al dat ik er alle tijd voor neem, waar een monteur vaak niet aan toekomt. Het is een klusje als het draaiende houden van meerdere Chinese bordjes. De kleppen worden immers tegelijkertijd en niet om de beurt gesteld . Dat maakt het tot een precisiewerkje, dat niet even op de oprit tussendoor uitgevoerd kan worden.
Om de 2 jaar stellen zou kunnen als je 5000 km per jaar rijdt en niet te vaak boven de 60000 rpm komt. Als een klep aardig ingeslagen is bij de klepschotel, dan komt de klep wel erg strak te staan en kan op enig moment wellicht niet geheel meer sluiten. Dat leidt onherroepelijk tot een ongewenst dure verbrande klep.
De constructie van het kleppendeksel en de pakking bij BMW is niet zo'n heel beste, het deksel zit met 4 stalen boutjes - in de laatste series met slechts 2 - in het aluminium van de cilindermantel geschroefd. Daar staat slechts een 8 Nm aandraaimoment voor, maar vaak worden die stalen boutjes te hard in het aluminium gedraaid om een nieuwe pakking voor het kleppendeksel a 26 euro te besparen. Het is inderdaad zaak om dat het kleppendeksel niet onnodig vaak te verwijderen om het uitlubberen van het schroefdraad in het zachte aluminium te voorkomen. Met de ervaring die je hebt opgebouwd in de loop van de tijd in het verloop van de 0,15 en 0,30 mm klepspeling, lukt dat prima.
Juist omdat ik het meest voorkomende onderhoud zelf kan uitvoeren, bespaar ik niet op intervallen of maak gebruik van goedkope spulletjes. In vergelijk met de prijzen die de garage rekent, gaat die besparing nergens over. Wat aan reparatiekosten bij de dealer wordt uitgespaard, wordt weer ten dele besteed aan goed gereedschap waardoor een win-win situatie ontstaat.
Veel is te leren van Youtube, waarop de meest voorkomende onderhoudsklussen vaak prima in beeld worden gebracht.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 26 jan 2021, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 18 jan 2021, 23:26
- Type: R1150RT
- Land: belgique
- Woonplaats of omgeving: KOEKELBERG
Re: Inhalen achterstallig onderhoud
Ik wou dat ik de technische kennis van jullie had en dan nog de handigheid die erbij hoort. Spijtig genoeg ben ik veroordeeld om de werkzaamheden uit te besteden aan een dealer. Ik heb alvast de indruk dat de RT een stuk zuiniger is na het vervangen van de bobines. Verder ga ik effectief zoals je aanhaalt het olieverbruik opvolgen. Ik vermoed toch wel enkele duizenden kilometers te rijden voor het einde van de zomer dus tegen kan ik toch al wat meer ervaringen delen. Als ik lees wat een kilometerstanden hier met sommige RT's bereikt worden
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Inhalen achterstallig onderhoud
Ik heb in mijn omgeving diverse BMW motorrijders wat ervaringen op laten doen met het zelfstandig onderhoud. Zolang de interesse er is en je terug kan vallen op een sleutelaar in je omgeving kan je de standaard onderhoud werkzaamheden geleidelijk aan zelf gaan doen. Youtube filmpjes kunnen je daar zeker bij helpen. Het is gewoon handig als je weet hoe iets werkt en je gaat luisteren naar je motor.
Goed gereedschap is het halve werk.
Door de corona ligt veel stil maar er zijn van bepaalde merken motoren sleuteldagen. Daar zijn dan gereedschappen en monteurs aanwezig die de andere kunnen adviseren en begeleiden met het onderhoud aan je motor.
Goed gereedschap is het halve werk.
Mogelijk dat er in jouw omgeving wel een sleutelaar is die je kan helpen met het opstarten. Het is gewoon een mooie techniek.fransgabler schreef: ↑25 jan 2021, 23:02 Juist omdat ik het meest voorkomende onderhoud zelf kan uitvoeren, bespaar ik niet op intervallen of maak gebruik van goedkope spulletjes. In vergelijk met de prijzen die de garage rekent, gaat die besparing nergens over. Wat ik uitspaar, besteed ik weer ten dele aan goed gereedschap waardoor een win-win situatie ontstaat.
Door de corona ligt veel stil maar er zijn van bepaalde merken motoren sleuteldagen. Daar zijn dan gereedschappen en monteurs aanwezig die de andere kunnen adviseren en begeleiden met het onderhoud aan je motor.
-
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 18 jan 2021, 23:26
- Type: R1150RT
- Land: belgique
- Woonplaats of omgeving: KOEKELBERG
Re: Inhalen achterstallig onderhoud
Als er een forumlid in de buurt van Brussel woont ben ik vragende partij
-
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 18 jan 2021, 23:26
- Type: R1150RT
- Land: belgique
- Woonplaats of omgeving: KOEKELBERG
Re: Inhalen achterstallig onderhoud
Zou een simpele vervanging van de luchtfilter, benzinefilter en dynamoriem volgens jullie dan opportuun zijn? Op basis van het onderhoudsschema van BMW zou ik dan toch wel voor even gerust moeten zijn
-
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 18 jan 2021, 23:26
- Type: R1150RT
- Land: belgique
- Woonplaats of omgeving: KOEKELBERG
Re: Inhalen achterstallig onderhoud
Sinds de grote onderhoudsbeurt en de vervanging van de bobbines is de witte rook bij een koude start (met gebruik van de choke) volledig verdwenen. Ik ben nu een 1000 kilometer verder en de motor rijdt nu werkelijk lekker. Wel heb ik echt moeite met het aflezen van het oliepeil. Het kijkglas heeft wat krassen en is niet erg zichtbaar. Ik heb ook een optimate 4 druppellader gekocht waar ik de accu in vorm kan houden. Op dit moment ben ik erg tevreden over mijn aankoop
- fschuurman
- Berichten: 353
- Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
- Type: R1200RT
- Bijz: R 1200 RT LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
- Contacteer:
Re: Inhalen achterstallig onderhoud
Goed om te horen. Klinkt allemaal erg positief.
Groet,
Frank
Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Frank
Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
- wannesie
- 2024
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
- Type: R1200RT
- Bijz: R1200RT LC uit 2014
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zutphen
- Contacteer:
Re: Inhalen achterstallig onderhoud
Mijn tips: Vervang het kijkglas door een fris exemplaar (https://www.hobbyist.nl/product/5441099 ... 1118523906) en vul olie bij tot halverwege het peilglas in plaats van tot bovenaan. Dat maakt het aflezen een stuk makkelijker.
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Inhalen achterstallig onderhoud
Klopt. Ik heb het kijkglas na aanschaf bij de eerste nul beurt ook laten vervangen. Deze zweette toen olie. Nu na acht jaar nog steeds kraakhelder. Vervang natuurlijk ook regelmatig olie. Ik vind het ideaal. De olie dient ongeveer halverwege het kijkglas te staan. Mag ietsje hoger. Echter niet het kijkglas vol (en dus dat er geen lucht meer in zit).
wannesie schreef: ↑23 feb 2021, 07:27Mijn tips: Vervang het kijkglas door een fris exemplaar (https://www.hobbyist.nl/product/5441099 ... 1118523906) en vul olie bij tot halverwege het peilglas in plaats van tot bovenaan. Dat maakt het aflezen een stuk makkelijker.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
-
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 18 jan 2021, 23:26
- Type: R1150RT
- Land: belgique
- Woonplaats of omgeving: KOEKELBERG
Re: Inhalen achterstallig onderhoud
Ik ga dit zeker in het achterhoofd houden bij het volgend onderhoud. Het zijn inderdaad niet de grote kosten maar de olie is momenteel nog vers dus zou een beetje zonde zijn om deze weer af te laten
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Inhalen achterstallig onderhoud
Ik zou bij een volgende beurt het peilglas (laten) vervangen mits het niveau op dit moment nog zichtbaar is.
Echter, je geeft in een eerdere posting aan dat het glas wat krassen heeft en niet erg zichtbaar is. Belangrijk is wel dat het oliepeil (al kost het moeite) is af te lezen. Zo niet, dan toch de olie vervangen. Immers wanneer de olie (ver) onder peil staat of juist veel te veel (ook erg schadelijk) dan ga je problemen krijgen. De kosten van de olie wegen niet op tegen motorschade.
Echter, je geeft in een eerdere posting aan dat het glas wat krassen heeft en niet erg zichtbaar is. Belangrijk is wel dat het oliepeil (al kost het moeite) is af te lezen. Zo niet, dan toch de olie vervangen. Immers wanneer de olie (ver) onder peil staat of juist veel te veel (ook erg schadelijk) dan ga je problemen krijgen. De kosten van de olie wegen niet op tegen motorschade.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Inhalen achterstallig onderhoud
Het kan veel eenvoudiger. Als je de motor onder een hoek plaatst kan je het peilglas vervangen zonder af te tappen. Tevens is het iets gemakkelijker met vervangen omdat het zicht op het werk wat gunstiger is.
- Berrybeer
- 2023
- Berichten: 1414
- Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Uden
- Locatie: Uden
Re: Inhalen achterstallig onderhoud
Nog een tip: als je olie gaat bijvullen, doe dat dan telkens met een kwart litertje of zo. Dat kijkglaasje zit vol voor je erg in hebt...
-
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 18 jan 2021, 23:26
- Type: R1150RT
- Land: belgique
- Woonplaats of omgeving: KOEKELBERG
Re: Inhalen achterstallig onderhoud
Ondertussen zijn we 2000 km verder sinds de grote onderhoudsbeurt. Buiten de week van sneeuw en enorme koude heb ik elke dag in het zadel gezeten. Wat een plezier om een boxer te rijden. Ik heb eindelijk de juiste schakeltechniek gevonden om op te schakelen zonder dat de bak die luide klakbeweging maakt. Het is een beetje aanvoelen en met de voet een klein beetje druk zetten op de versnellingspook voor het ontkoppelen. Een japanner schakelt wel iets lichter en directer. Zoveel is zeker. Maar het heeft allemaal wel zijn charme. Verder heb ik de afgelopen dagen enkele lange ritten gemaakt en het verbruikt zakt dan naar 6.10 liter/ 100 km. Geruststellend want ik was nog niet onder de 7 liter geraakt. Natuurlijk heb ik daarvoor enkel gereden bij temperaturen tussen -5 en 7 graden en erg wat wind.....en dat nog in combinatie met redelijk wat stadsverkeer. Zoals ik al op het forum gelezen heb is het verbruik van de 1150 erg gevoelig voor wisselende omstandigheden en dat lijkt zich wel te bevestigen. Verder draait de motor zeer rustig en heb ik op 2000 km een kwart litertje motorolie bijgevuld. Dus maar een klein verbruik als ik sommige verhalen lees. De laatste dagen piept de koppelingshendel een beetje. Klinkt precies alsof er een beetje WD40 nodig is. Binnen 3000 km zit ik op de 70K en dan laat ik preventief de dynanoriem vervangen aangezien ik geen enkel idee heb wanneer deze vervangen werd. Tot nu toe zeer tevreden en hopelijk een fijne zomer met de 1150
-
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 18 jan 2021, 23:26
- Type: R1150RT
- Land: belgique
- Woonplaats of omgeving: KOEKELBERG
Re: Inhalen achterstallig onderhoud
Net 5000 km gereden sinds het groot onderhoud en geen verdere klachten. Het olieverbruik is exact 1 liter Motul 20w50 op 5000 km. Benzineverbruik is 6.3 liter/100 km. Bandendruk zet ik het liefst op 2.6 bar vooraan en 2.9 bar achteraan. Binnen twee weken gaat de RT binnen om een nieuwe dynamoriem te krijgen en een klein onderhoud omdat ik deze zomer een hoop kilometers hoop te maken. Het probleem met het slecht zichtbaar oliepijlglas is opgelost met er wat ontvetter op te sprayen Nog steeds tevreden met de aankoop
- fschuurman
- Berichten: 353
- Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
- Type: R1200RT
- Bijz: R 1200 RT LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
- Contacteer:
Re: Inhalen achterstallig onderhoud
Goed om te horen en leuk je ervaringen te lezen :)
Groet,
Frank
Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Frank
Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Inhalen achterstallig onderhoud
Goed om te lezen dat je positief bent over de BMW. Als de motor in conditie is dan zou deze minder olie moeten gaan gebruiken en zou deze nog wat zuiniger kunnen worden. Ik weet niet wat je nu aan afstanden rijdt. Als dat allemaal korte stukjes zijn dan is het verbruik wat hoger dan dat je lange afstanden met een goed door en door verwarmde motor af legt. Een motor reiniger kan je daarbij helpen.
Als je de mogelijkheid hebt om de compressie druk te meten of deze bij (voor) het onderhoud te vragen heb je een betere indruk van de motor status.
Een gemiddeld verbruik van 5.5 liter / 100 km moet kunnen bij een olie verbruik van max een 1/2 liter per 5000 km.
Als je de mogelijkheid hebt om de compressie druk te meten of deze bij (voor) het onderhoud te vragen heb je een betere indruk van de motor status.
Een gemiddeld verbruik van 5.5 liter / 100 km moet kunnen bij een olie verbruik van max een 1/2 liter per 5000 km.
-
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 18 jan 2021, 23:26
- Type: R1150RT
- Land: belgique
- Woonplaats of omgeving: KOEKELBERG
Re: Inhalen achterstallig onderhoud
Ik heb reeds een aantal weken geleden Forte 1 en 2 gebruikt maar de compressie laten testen is wel een idee. Ik rijd wel redelijk wat stadsverkeer dus heel zuinig zal het nooit worden. Een 10-12K per jaar zal ik wel ongeveer rijden in het totaal.
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Inhalen achterstallig onderhoud
Er staat ook een onderzoekje op het forum betreffende benzine verbruiken.
viewtopic.php?f=35&t=3605
Nu denk ik wel dat er een motorrijders bij zullen zitten die alleen in de zomer rijden en vermoedelijk alleen langere (toer) afstanden.
Een echt gemiddelde kan je alleen maar krijgen als je iedere bon met iedere stand noteert, optelt en dan door het aantal gereden kilometers deelt.
Maar het geeft je wel een beetje het idee van een "normaal" verbruik.
viewtopic.php?f=35&t=3605
Nu denk ik wel dat er een motorrijders bij zullen zitten die alleen in de zomer rijden en vermoedelijk alleen langere (toer) afstanden.
Een echt gemiddelde kan je alleen maar krijgen als je iedere bon met iedere stand noteert, optelt en dan door het aantal gereden kilometers deelt.
Maar het geeft je wel een beetje het idee van een "normaal" verbruik.
Re: Inhalen achterstallig onderhoud
Eigenlijk heeft @Dieterfmd niet zoveel aan dit onderzoekje. Waar het hem gaat om de R1150RT, gaat het onderzoekje over álle RT ees. Zo is het verschil in olie- en benzineverbruik tussen een R1150RT en een R1200RT al aanzienlijk. Bij een R1200RT is 1 op 20 een redelijk normaal verbruik waar 1 op 17 een normaal verbruik is bij een R1150 RT. Pas als er rustig en langdurig gecruised wordt, de elektronische cc bij de r1200RT helpt daarbij echt, loopt het verbruik bij een R1150RT terug naar 1 op 20. Een R1200RT op de cc verbruikt dan slechts 1: 24.Isaac schreef: ↑14 jun 2021, 20:51 Er staat ook een onderzoekje op het forum betreffende benzine verbruiken.
viewtopic.php?f=35&t=3605
Het scheelt ook of we solo dan wel in een groepje wordt gereden. Solo is de cc veel vaker in te zetten, in een groep wordt het gas altijd dynamischer gebruikt en daarmee neemt het verbruik ook toe. Een gemiddelde op een vakantietrip van 1 op 18 zoals @Isaac meldt is dan - zelfs in een bergachtige omgeving - zonder meer haalbaar. Zie hiervoor het onderstaande staatje.
Een verbruik van 0,2 liter olie per 1000 km is zelfs een laag verbruik bij een R1150 RT.
Kortom, je motor vertoont geen afwijkingen wat betreft brandstof- en olieverbruik.
Je hoeft er verder ook geen extra aandacht aan te besteden, je R1150RT valt ruim binnen de marges.
.
Onderstaand staatje is een geknipt stukje van m'n vakantietrip in de Frans Alpen met de R1150RT . Het staatje geeft een overzicht van 2845 km met de R1150RT die solo met bagage wordt bereden over zowel vlak als bergachtig terrein.
.
.
Uitschieters zijn 1: 22,97 over 243 km vlakke weg en 1: 17,43 over 346 km. In dat laatste traject zijn de Col du Lautaret, de Alpe D' Huez en de Col du Galibier opgenomen. Het gemiddelde komt overall uit op 1 op 19,3 km. Daarbij moet wel vermeld worden dat ik op snelwegen de 130 km/uur niet overschrijd, een rustige rijder ben en de motor alleen bij het begin van de dag koud opstart.
.
Verbruik op zo'n klim- en daaldag is 1 op 17,43.
Bij lange afdalingen neemt het olieverbruik altijd wat toe. Door gebrek aan brandstof en verbranding ontstaat er boven de zuiger onderdruk, de olie uit het carter wordt dan langs de zuigerveren omhoog geperst om daar alsnog te verbranden. Wel iets om rekening mee te houden door op vakantie met een R1150RT altijd wat extra olie mee te nemen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 05 jul 2021, 12:45, 7 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 06 nov 2019, 15:28
- Type: R1200RT
- Bijz: hij is niet mooi blauw :-)
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: LENDELEDE
Re: Inhalen achterstallig onderhoud
had ik ook , op mijn ST , moet een ietsje minder dan 4L met oliefilter , vond het spijtig om dat ietsje in de kan te laten dus toch maar in gedaan ,
de dag nadien toch maar besloten om er wat terug laten uit te lopen , wat overigens heel goed gaat hoor , ik kan bijna druppelsgewijs olie uit het aftapspul laten uitlopen ..
- Willem Rietveld
- Berichten: 182
- Lid geworden op: 15 sep 2008, 21:34
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: 2014
- Land: Ned
- Woonplaats of omgeving: Almere
- Locatie: Almere
Re: Inhalen achterstallig onderhoud
tussen de onderkant van het peilglas en de bovenkant zit 0,5 liter.
hou het peil op ongeveer de helft van het peilglas.
en teveel olie doet meer kwaad dan iets te weinig.
, Willem
hou het peil op ongeveer de helft van het peilglas.
en teveel olie doet meer kwaad dan iets te weinig.
, Willem
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
-
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 18 jan 2021, 23:26
- Type: R1150RT
- Land: belgique
- Woonplaats of omgeving: KOEKELBERG
Re: Inhalen achterstallig onderhoud
Ondertussen de 70.000 km aangetikt en de 1150rt binnen gebracht voor een nieuwe dynamoriem. Verder ook de secundaire bougies en de luchtfilter laten vervangen aangezien dit nog niet gebeurd was. Verse olie en oliefilter en dus helemaal klaar voor de zomer!!! Hopelijk wat fijne kilometers in het vooruitzicht en een dagelijks gebruik is verzekerd. Wel een beetje pech gehad met de achterband die onherstelbaar beschadigd werd. Amper 7000 km op de klok en reeds moeten vervangen... Wel een nieuwe Michelin Pilot Road 4 erop laten leggen en ik moet toegeven dat dit een band is die wendbaarder uit de hoek komt. Wanneer de voorband aan vervanging toe is zal dit ook een Michelin worden. De Bridgestone is wel aardig maar ik merk toch een verschil in het voordeel van de Michelin als ik snelle koersverandering van de motor vraag
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 06 nov 2019, 15:28
- Type: R1200RT
- Bijz: hij is niet mooi blauw :-)
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: LENDELEDE
- QuickFix
- Berichten: 738
- Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
- Type: R1150RT
- Bijz: Titan-grau, 2005
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
- Contacteer:
Re: Inhalen achterstallig onderhoud
Ondanks dat het inderdaad te vroeg is, valt het gelukkig nog mee: ik heb eens een band moeten vervangen die 250km oud was dankzij een spijker in de wand.
Houdt moed!
(Er komen heus wel mooie dagen aan, toch? Toch?)
Freude am Fahren