BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Oscar Motorservice Nunspeet
 

Wat is er te doen?

 

Het BMW RT Forum steunt al 11 jaar de CliniClowns

Spijkervanger

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 834
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Spijkervanger

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Vandaag de spijkervanger van Johan (Niemeijer) geplaatst. Super simpelklusje, maar kan een hoop narigheid voorkomen. Op mijn Pan had ik er ook eentje opzitten. Tijdens de wielerkoers begeleidingen vaak gebabbeld met de motoragenten over dat simpele flapje. Hun ervaring: "Het is geen garantie dat je geen lekke band rijdt door een spijker of schroef, maar het aantal lekke banden is aanzienlijk gedaald."
spijkervanger.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door PanEuRoel op 20 feb 2021, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
fransgabler

Re: Spijkervanger

Ongelezen bericht door fransgabler »

PanEuRoel schreef: 20 feb 2021, 20:38 Hun ervaring: "Het is geen garantie dat je geen lekke band rijdt door een spijker of schroef, maar het aantal lekke banden is aanzienlijk gedaald."
Die mannen kunnen het weten. Vanwege hun beroep rijden zij meer dan wie ook op de vluchtstrook, maar ook op het smalle vluchtstrookje links bij het tripleren met echt hoge snelheden. Snelheden die je bij een boxer niet verwacht.
Je wilt niet weten wat aan beide zijden van de rijstroken aan afgebroken, boutjes, moeren, schroeven, schroot en glas ligt. Hoe hoger de snelheid, hoe effectiever de spijkervanger. Ik weet niet zeker of dat verhaal als valide verklaring door deze mannen wordt geaccepteerd bij het tripleren met een te hoge snelheid..
_001
Laatst gewijzigd door fransgabler op 25 feb 2021, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4474
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Spijkervanger

Ongelezen bericht door EileRT »

Netjes gedaan hoor Roel. De spijkervanger is hier vaker voorbij gekomen. Ik wil er ook eens eentje monteren. Het valt niet na te gaan maar het zal lek rijden voorkomen en dus scheelt het je in de aanschaf van een nieuwe band. Ik zou namelijk nooit met een gerepareerde band (met parapluutje) willen rijden.

En ja, Frans heeft gelijk, er ligt van alles op en vooral langs de weg.

Over de rijkunsten van onze beroepsridders laat ik mij in deze uit met de uitspraak: “Zoals wij onze veters strikken, zo rijden zij op hun stalen ros”. ;)
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 834
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Spijkervanger

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

EileRT schreef: 20 feb 2021, 20:53 Netjes gedaan hoor Roel. De spijkervanger is hier vaker voorbij gekomen. Ik wil er ook eens eentje monteren. Het valt niet na te gaan maar het zal lek rijden voorkomen en dus scheelt het je in de aanschaf van een nieuwe band. Ik zou namelijk nooit met een gerepareerde band (met parapluutje) willen rijden.

En ja, Frans heeft gelijk, er ligt van alles op en vooral langs de weg.

Over de rijkunsten van onze beroepsridders laat ik mij in deze uit met de uitspraak: “Zoals wij onze veters strikken, zo rijden zij op hun stalen ros”. ;)

Op de Pan had ik er ook eentje, dus waarom op de RT niet?
Meer dan twee boutjes vastdraaien onderaan het blok is het niet. Het werk waar het om gaat is vooraf. En dat heeft Johan gedaan.

In al die jaren dat ik motor rijd - nu ondertussen best wel al veel-, heb ik nog overigens nooit, ook niet zonder spijkervanger, een lekke band gereden. Ik wil dat graag zo houden.😊
Laatst gewijzigd door PanEuRoel op 01 mar 2021, 21:27, 5 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4474
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Spijkervanger

Ongelezen bericht door EileRT »

Dat snap ik. _004

Heb je voor mij (ons) het adres of gegevens van deze Johan Niemeijer? Ik wil er eentje bestellen.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 834
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Spijkervanger

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Johan is lid van dit forum. Gewoon even een PB-tje sturen en de rest gaat vanzelf. Forumnaam: Niemeijer
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 478
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Spijkervanger

Ongelezen bericht door ErikS »

Verhaal klopt helemaal. Geen enkele garantie maar de kan wordt wel kleiner. Helaas heeft het mij eind vorig jaar niet geholpen. Rondje IJsselmeer gereden en op 50 km voor het einde toch een schroef in de achterband. Gelukkig was de band al aan zijn einde en werd ik door meneer BMW netjes thuis gebracht.
Vanwege de ervaring in mijn (toenmalige) werk heb ik er om die reden dus ook al een paar jaren eentje onder de motor. Deze verhuisd netjes mee als ik een andere koop. IK heb hem indertijd gewoon via de dealer (Van Harten) laten bestellen. Volgens mij kostte hij toen rond de € 60,-. En hij werd toen gratis gemonteerd!

(En ja, bij spoed heb ik ook wel eens met grote snelheid over die linker redresseerstrook moeten rijden omdat de automobilist voor mij op de linker rijstrook bleef rijden niet op wilde letten! Niet fijn maar even noodzakelijk.)
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
fransgabler

Re: Spijkervanger

Ongelezen bericht door fransgabler »

ErikS schreef: 21 feb 2021, 09:27 (En ja, bij spoed heb ik ook wel eens met grote snelheid over die linker redresseerstrook moeten rijden omdat de automobilist voor mij op de linker rijstrook bleef rijden niet op wilde letten! Niet fijn maar even noodzakelijk.)
Prachtige term: redresseerstrook, een strook aangelegd om voertuigen die uit koers zijn geraakt weer terug te leiden naar de reguliere rijbaan.
.
Schermafbeelding 2021-02-21 om 21.07.57.png
Het zal je werk maar zijn om o.a. via de redresseerstrook je weg te vervolgen. Van piloten in de oorlog werd wel gezegd dat er jonge dappere piloten en oude piloten waren; oude dappere piloten waren dun gezaaid. Ik vraag me af of die vergelijking misschien ten dele opgaat voor mensen die beroepsmatig deze stroken met hoge snelheid moeten berijden vanuit hun beroep(ing) .
.
De kennis van deze benaming - ik moest het echt even opzoeken - met een snippertje vrije interpretatie leidt de conclusie in dat het berijden van de genoemde strook links door ErikS niet vanuit ongeduld, maar vanuit een een zekere functie met een bepaald doel voor ogen op een aangeklede RT gebeurde?

Ik zal ook eens kijken of deze stugge lap - daar zit hem net de crux - nog mogelijk is bij m'n 1200 omdat onder het carter al een hekwerkje hangt waar de crashbars aan gemonteerd zijn. Zo'n spijkervanger lijkt met name bij vakanties in vreemde oorden uiterst nuttig, al was het alleen al voor de mindset.

Een spijkervanger kan eigenlijk onder alle (toer)motoren gemonteerd worden, maar lijkt toch een typisch BMW RT accessoire te zijn.
Zie de resultaten bij Google na het intikken van deze term.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 21 feb 2021, 21:28, 3 keer totaal gewijzigd.
tamme
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44

Re: Spijkervanger

Ongelezen bericht door tamme »

een spijkervanger is altijd nuttig -naughty-
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4474
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Spijkervanger

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik heb inmiddels een spijkervanger besteld bij forumlid Niemeijer. Mijn 1100 heeft er weer een “modificatie” bij. Ik ben ervan overtuigd dat deze wel degelijk een functie heeft. Echter nooit een honderd procent garantie voor . . . (vul maar in)
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 478
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Spijkervanger

Ongelezen bericht door ErikS »

fransgabler schreef: 21 feb 2021, 21:05 Ik zal ook eens kijken of deze stugge lap - daar zit hem net de crux - nog mogelijk is bij m'n 1200 omdat onder het carter al een hekwerkje hangt waar de crashbars aan gemonteerd zijn. Zo'n spijkervanger lijkt met name bij vakanties in vreemde oorden uiterst nuttig, al was het alleen al voor de mindset.
Als je van onder naar je motorblok/carter kijkt dan zie je ongeveer halverwege 2 (schroef)gaten waar de flap in vastgezet wordt. Als die vrij zijn dan kan hij er gewoon onder. Ik heb zelf geen idee waar de crash bars vastgezet worden. Helaas staat mijn motor voor onderhoud bij de dealer, dus kan ik er geen foto van maken.

En inderdaad, heb ik het genoegen gehad enige jaren legaal met zo'n aangeklede BMW te mogen rijden!
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
Wouter5
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 sep 2016, 19:53
Type: R1200RT
Bijz: biarritz blue metallic; 2007
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Spijkervanger

Ongelezen bericht door Wouter5 »

Eilert,

Wat kost de spijkerflap van Johan?

Groet,
Wouter
Huidig:
R1150RT - 2004 - saffierzwart metallic

Hiervoor:
R850RT-P - 1996 - matzwart
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4474
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Spijkervanger

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik heb gisteren 30 euro overgemaakt. Inclusief verzendkosten. _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wouter5
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 sep 2016, 19:53
Type: R1200RT
Bijz: biarritz blue metallic; 2007
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Spijkervanger

Ongelezen bericht door Wouter5 »

O, dat is een heel mooi prijsje. Dank je!
Huidig:
R1150RT - 2004 - saffierzwart metallic

Hiervoor:
R850RT-P - 1996 - matzwart
fransgabler

Re: Spijkervanger

Ongelezen bericht door fransgabler »

ErikS schreef: 22 feb 2021, 08:28 Als je van onder naar je motorblok/carter kijkt dan zie je ongeveer halverwege 2 (schroef)gaten waar de flap in vastgezet wordt. Als die vrij zijn dan kan hij er gewoon onder. Ik heb zelf geen idee waar de crash bars vastgezet worden. Helaas staat mijn motor voor onderhoud bij de dealer, dus kan ik er geen foto van maken.
.
IMG_6540.jpeg
Een foto van het stoffige, maar droge carter van de r1200RT aan de onderzijde
.

Ter oriëntatie:
De voorkant van het blok is op de foto terug te vinden aan de bovenkant, met het oliefilter rechtsboven. Het raamwerk van de crashbars heeft de vorm van een hoefijzer, met de open kant naar de achterzijde (= onderkant van de foto)

Zou je kunnen aangeven waar de spijkervanger aan wordt gehangen? Mocht de motor terug zijn van onderhoud, dan verklaart een foto ook veel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Spijkervanger

Ongelezen bericht door Nico4sen »

De twee achterste bouten, dus de onderste op jouw foto, waar de valbeugels ook vastzitten.
fransgabler

Re: Spijkervanger

Ongelezen bericht door fransgabler »

Nico4sen schreef: 26 feb 2021, 19:33 De twee achterste bouten, dus de onderste op jouw foto, waar de valbeugels ook vastzitten.
Prima, spijkervanger besteld bij Johan Niemeijer van het RT forum.
Johan levert de bouten er ook bij, in mijn geval zijn die door het raamwerkje van de valbeugels iets langer.

Edit:
Voor de Rt rijders met een rekje onder het carter waar de valbugels aan zijn bevestigd: Het blijkt niet nodig te zijn om aanpassingen te maken met pasbussen. Het rekje kan rechtstreeks op het rekje met de bestaande bouten. De 2 mm van het aluminium, waar de spijkervanger onder een rechte hoek op gemonteerd zit, maken nauwelijks verschil.
.
IMG_6591.jpeg
De ophanging van de spijkervanger valt binnen het hekwerkje van de valbeugels. Er zijn geen aanpassingen nodig.
.
Vind je die 2 mm wel kritisch? Dan gebruik je de iets langere bouten die Johan er op verzoek bij levert.

Ik hoop niets van de spijkervanger te merken, dan functioneert hij goed.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Paniekje
Berichten: 306
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: Spijkervanger

Ongelezen bericht door Paniekje »

Vandaag de spijkervanger ook geplaatst Big RT Smile
Gebruikersavatar
Brouwer
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 feb 2017, 19:55
Type: R1250RT
Bijz: Rood/zwart
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Ede

Re: Spijkervanger

Ongelezen bericht door Brouwer »

Na 3 lekke achterbanden in 3 jaar ( allen in de regen) heb ik vorig voorjaar ook een spijkervanger laten monteren en heb sindsdien geen lekke band meer gehad (= geen spijkers meer gevangen met mijn achterband)
De spijkervanger is door Simako Apeldoorn besteld en gemonteerd,
ik heb voor de zekerheid gelijktijdig Ride-on anti lek middel in de banden laten doen, een verbazend goedje want het balanceert zelf de band al rijdend ( geen loodjes meer nodig dus) en is zelfs bij 160 km goed gebalanceerd
Jawa250, Jawa 350, BMW: R69S, R60/6, R60/7 RT, K75 RT, R1200 RT LC
jbazelmans
Berichten: 232
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Spijkervanger

Ongelezen bericht door jbazelmans »

fransgabler schreef: 01 mar 2021, 16:59
Nico4sen schreef: 26 feb 2021, 19:33 De twee achterste bouten, dus de onderste op jouw foto, waar de valbeugels ook vastzitten.
Prima, spijkervanger besteld bij Johan Niemeijer van het RT forum.
Johan levert de bouten er ook bij, in mijn geval zijn die door het raamwerkje van de valbeugels iets langer.

Edit:
Voor de Rt rijders met een rekje onder het carter waar de valbugels aan zijn bevestigd: Het blijkt niet nodig te zijn om aanpassingen te maken met pasbussen. Het rekje kan rechtstreeks op het rekje met de bestaande bouten. De 2 mm van het aluminium, waar de spijkervanger onder een rechte hoek op gemonteerd zit, maken nauwelijks verschil.
.
IMG_6591.jpeg
De ophanging van de spijkervanger valt binnen het hekwerkje van de valbeugels. Er zijn geen aanpassingen nodig.
.
Vind je die 2 mm wel kritisch? Dan gebruik je de iets langere bouten die Johan er op verzoek bij levert.

Ik hoop niets van de spijkervanger te merken, dan functioneert hij goed.
Net de spijkervanger ook gemonteerd. Maar precies andersom dan jij. Bij mij wijzen de boutjes die de flap vasthouden naar achter. Mijn gedachte daarbij was dat de aluminium strip daardoor meer weerstand aan de flap geeft om naar achteren te buigen door de rijwind
fransgabler

Re: Spijkervanger

Ongelezen bericht door fransgabler »

jbazelmans schreef: 06 mei 2021, 16:57 Net de spijkervanger ook gemonteerd. Maar precies andersom dan jij. Bij mij wijzen de boutjes die de flap vasthouden naar achter. Mijn gedachte daarbij was dat de aluminium strip daardoor meer weerstand aan de flap geeft om naar achteren te buigen door de rijwind
@Bazelmans, je doet je nickname geen eer aan. -naughty-

Hier kun je wel eens behoorlijk het gelijk aan je kant hebben. Heb het ook even handmatig gevoeld en er is idd een verschil in weerstand.
Het enige punt is wel dat de alu strip in dat geval aan de onderkant op het rubber kan invreten.

De hoeken van de strip wilde ik toch eens afronden, wellicht reden om het zaakje even om te draaien.
Als de gelegenheid zich voordoet, kijk ik even bij onze wetsdienaars op twee wielen hoe het zaakje daar gemonteerd is. Het zou me niet verbazen als de rubber bovenkant tussen twee alu strips is gemonteerd.

Goede tip, waarvoor dank!
jbazelmans
Berichten: 232
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Spijkervanger

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Als ie er af val doordat ie tegen de aluminium strip aandrukt dan bestellen we toch gewoon een nieuwe bij meneer Niemeyer 😁
jbazelmans
Berichten: 232
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Spijkervanger

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Ik heb het Johan even gevraagd.
De juiste bevestigingswijze is dat de boutkop aan de voorkant zit en de moertjes aan de achterkant. Zo rijdt namelijk de politie er ook mee rond. Om het ombuigen door de rukwind tegen te gaan is de rubberflap omgekeerd bevestigd op de beugel.
fransgabler

Re: Spijkervanger

Ongelezen bericht door fransgabler »

Eeeuh, ff denken.
Dan zou ik hem alsnog goed hebben gemonteerd.

Even los van de politie als norm; daar gaat ook wel eens wat mis. Je genoemde argument blijft wel staan.

Als de flap omgekeerd én aan voorzijde van de alu hoek wordt bevestigd, levert dat nog eens extra stevigheid op.
Het is geen pan, maar ik heb nog niemand kunnen betrappen die bij een open brug onder de motor ging liggen om dat eens rustig te bekijken.

Wel toevallig vandaag - zo kom ik op het voorbeeld van die brug - voor een langzame draaibrug bij Schiphol een fietser die me - na lang gestaard te hebben - wees op iets wat los onder de motor zou hangen. Dat werd een leuk gesprekje. "Weer wat geleerd" sprak de fietser terwijl de wielrenners er omheen blikken uitwisselden. Geen Red Bull blikken.

Hmmm..
jbazelmans
Berichten: 232
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Spijkervanger

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Ik werd er eens op gewezen door een vrachtwagenchauffeur toeknik voor het stoplicht stond. Heb hem maar een duimpje omhoog gegeven
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Spijkervanger

Ongelezen bericht door Nico4sen »

fransgabler, kun je een paar foto's plaatsen om te illustreren hoe het hoort?
fransgabler

Re: Spijkervanger

Ongelezen bericht door fransgabler »

Hoe heurt het eigenlijk? Ik ben slechts een dolende in de woestijn in deze, die de spijkervanger - naar het zich laat aanzien - opgehangen heeft zoals het de bedoeling zou zijn. Dat levert onderstaande plaatjes op.

Mocht dat onvoldoende stijfheid opleveren - een windvlaag maakt echt niet meer uit bij 160 km/uur - dan zou er nog een strip aan de achterzijde toegevoegd kunnen worden, waarmee het ombuigpunt van de flap verder naar beneden gebracht wordt. Dat is wel eindig ivm het afrijden van een stoep e.d.om schade aan het carter te vermijden.

Let wel: ik ben geen deskundige op dit gebied, maar slechts een van de gebruikers die bovendien de 120 km/uur zelden overschrijdt. De deskundigheid zit bij Johan Niemeijer en beroepsmatig gebruiker EricS. Denk ook dat ik laat zoals het hier nu zit, is geen wereldprobleem hè.
.
Schermafbeelding 2021-05-08 om 12.48.17.png
.
Li: linkerkant=voorkant. Mid: van achteren naar voren gezien. Re: van voren naar achteren gezien
.
Edit:
Voor alle zekerheid heb ik contact gezocht met Johan Niemeijer. Hij bevestigt dat de spijkervanger gemonteerd moet worden zoals op bovenstaande foto's te zien is. Zo heurt het dus eigenlijk, waarvan akte.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 08 mei 2021, 16:09, 9 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wouter5
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 sep 2016, 19:53
Type: R1200RT
Bijz: biarritz blue metallic; 2007
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Spijkervanger

Ongelezen bericht door Wouter5 »

Grappig, nu snap ik waarom die bij mij niet wilde passen. Ik heb hem gevoelsmatig precies andersom gemonteerd. De eerste poging om m vlak te monteren draaide ik de kop van een van de meegeleverde inbusboutjes af. We hebben de uitsparing veranderd zodat ie nu wel vlak(ker) op het carter aansluit. Omdat ik het restant niet verwijderd kreeg heb ik een kant op het “tapeind” met een paar puntjes vastgelast.
Huidig:
R1150RT - 2004 - saffierzwart metallic

Hiervoor:
R850RT-P - 1996 - matzwart
fransgabler

Re: Spijkervanger

Ongelezen bericht door fransgabler »

Als ik het goed begrijp, dan is het raamwerk van de valbeugels eerder een voordeel dan een nadeel. Met dat raamwerk wordt afstand gehouden van de carter onderplaat bij het monteren van de vlakke alu hoekstrip. Anders zou er met ringen, busjes of andere uitsparingen gewerkt moeten worden.

De betekenis en de plaats van de laspuntjes ontgaat me enigszins.
jbazelmans
Berichten: 232
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Spijkervanger

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Wouter5 schreef: 08 mei 2021, 12:30 Grappig, nu snap ik waarom die bij mij niet wilde passen. Ik heb hem gevoelsmatig precies andersom gemonteerd. De eerste poging om m vlak te monteren draaide ik de kop van een van de meegeleverde inbusboutjes af. We hebben de uitsparing veranderd zodat ie nu wel vlak(ker) op het carter aansluit. Omdat ik het restant niet verwijderd kreeg heb ik een kant op het “tapeind” met een paar puntjes vastgelast.
Bij mij past ie gewoon in beide richtingen
Gebruikersavatar
Wouter5
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 sep 2016, 19:53
Type: R1200RT
Bijz: biarritz blue metallic; 2007
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Spijkervanger

Ongelezen bericht door Wouter5 »

fransgabler schreef:
De betekenis en de plaats van de laspuntjes ontgaat me enigszins.
Omdat ik het restant van de bout niet gemakkelijk eruit gedraaid kreeg heb ik aan een zijde de aluminium strip er voorzichtig op vastgelast. Zal wel even een foto plaatsen als ik even gelegenheid heb.
Huidig:
R1150RT - 2004 - saffierzwart metallic

Hiervoor:
R850RT-P - 1996 - matzwart
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Spijkervanger

Ongelezen bericht door Nico4sen »

fransgabler, bedankt voor de foto en het navragen. Nu weten we hoe het hoort. [emoji57]

Ik heb de spatlap in de juiste richting gemonteerd, en de alustrip net omgekeerd. Daarmee zit de spatlap net iets meer naar achteren. Gaat al zes seizoenen goed. [emoji41]
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”