BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Oscar Motorservice Nunspeet
 

Wat is er te doen?

 

Het BMW RT Forum steunt al 11 jaar de CliniClowns

brandstofadditieven

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
dieterfmd
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 jan 2021, 23:26
Type: R1150RT
Land: belgique
Woonplaats of omgeving: KOEKELBERG

brandstofadditieven

Ongelezen bericht door dieterfmd »

Maken jullie gebruik van brandstofadditieven?
http://www.marly.com/nl/motorolien/moto ... -nl/list/0
Ik weet niet of er hier een hoge meerwaarde mee te behalen is. Het is al zeker geen goedkoop goedje aangezien je bij een eerste gebruik twee tanken achter elkaar een busje van 22 euro dient te gebruiken.
Iemand een mening of ervaring?
fransgabler

Re: brandstofadditieven

Ongelezen bericht door fransgabler »

Er worden wel erg veel eigenschappen aan dit produkt gelinkt, allemaal uit zo n klein en duur flesje alsof het om de flacon van Asterix gaat. Op internet is genoeg te vinden dat het in ieder geval niet tot een meetbare besparing van brandstof leidt. Laat je dus in dat opzicht niet bedotten.

Wat ik wel gebruik is injectorcleaner van Wynns, en dan alleen na een lange periode van stilstand. Daar hangt ook een overzichtelijk prijskaartje a 9,95 aan. Per 20 liter giet ik het halve flesje in de tank. Op het flesje staat vreemd genoeg geen indicatie bij hoeveel liter brandstof het effectief werkt. Volgens de baliemedewerker: " Op een volle tank". Tsja, zo lust ik er nog wel een paar....
.
Schermafbeelding 2021-02-22 om 17.00.39.png
.
Dat spul helpt wel goed tegen het inhouden van de motor bij plots flink gasgeven. De injectoren worden er aardig mee doorgeblazen als de eerste fase van gomvorming door het verplichte E10 is gestart. Feitelijk bestaat de cleaner grotendeels uit de goedkoopste brandstof die voorradig is: kerosine, waarmee aan dit flesje alsnog rijkelijk verdiend wordt. Niet in alle gevallen lukt het om te voorzien wanneer de motor een tijd niet gebruikt gaat worden, om dan de tank dan tot het randje toe af te vullen met euro 98 of zelfs euro 100.

Het is wat lastig om aan een kwart litertje pure kerosine te komen, ook al woon ik praktisch naast Schiphol.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 725
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: brandstofadditieven

Ongelezen bericht door QuickFix »

fransgabler schreef: 22 feb 2021, 17:19Het is wat lastig om aan een kwart litertje pure kerosine te komen, ook al woon ik praktisch naast Schiphol.
Ik heb geen scheikunde gestudeerd, maar is zuivere petroleum niet te gebruiken of is dat niet zuiver genoeg?

(Voor zover ik weet: kerosine = petroleum, maar ik laat me graag voor- en/of inlichten). ;)
Freude am Fahren
fransgabler

Re: brandstofadditieven

Ongelezen bericht door fransgabler »

QuickFix schreef: 22 feb 2021, 18:20 Ik heb geen scheikunde gestudeerd, maar is zuivere petroleum niet te gebruiken of is dat niet zuiver genoeg?
(Voor zover ik weet: kerosine = petroleum, maar ik laat me graag voor- en/of inlichten). ;)
Kerosine is een aaneenschakeling van koolwaterstoffen die om en om gerangschikt zijn. Het molecuul bestaat uit 12 setjes koolstof en waterstof. De keten begint en eindigt met een extra waterstofatoom en dat levert de formule C12H26 op. Pure kerosine is sterk corrosief, vreet metalen op wat terug te zien is in roetvorming. Da's niet handig als je iets wilt reinigen en om die reden wordt kerosine eerst behandeld om het zwavelgehalte terug te brengen voor het gebruikt kan worden in bijvoorbeeld vliegtuigmotoren. Een rokende vliegtuigmotor betekent meestal weinig goeds, al zijn er ook uitzonderingen op die regel. De rook is dan wel heel anders van samenstelling en kleur.

Petroleum is eigenlijk een algemene verzamelnaam, waarvan het kookpunt - en daarmee de zuiverheid die je al noemt - verschilt als het op eigenschappen aankomt waar het hier om gaat: reinigen van de injectoren zonder vervelende bijwerkingen. Qua samenstelling ligt petroleum dicht tegen kerosine aan maar is minder zuiver. De meest zuivere vorm van petroleum wordt ook wel ....kerosine genoemd.

Dan zou petroleum als injector cleaner meer ongewenste neveneffecten hebben dan de reinigende functie. Binnenshuis werd vroeger veel petroleum gebruikt. Dat kon aardig walmen en de lucht was onmiskenbaar in het hele huis aanwezig.
.
P.png
.
Door de petroleum te vervangen voor kerosine wordt de walm - feitelijk roetvorming - en de geur voorkomen door een volledige verbranding. De toepassingen binnenshuis laten zich raden: naast het petroleumstelletje van oma -waar het draadjesvlees dagen op werd gegaard - vooral in lampen met een pit als 'lampolie' en in 'petroleumkachels' zonder afvoer.

De reden daarvoor noemde je al en heeft alles met de zuiverheid te maken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 24 apr 2021, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 834
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

brandstofadditieven

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Bij de Pan gebruikte ik een keer per jaar een flesje Forté 1. Nu ik de RT heb, heb ik dat eerlijk gezegd nog niet gedaan. Maar dat zou zo maar kunnen veranderen.
Wat doet Forté 1: (tekst van producent)

Forte MotoPower I
Forte MotoPower I is een complex mengsel van speciaal geselecteerde oplosmiddelen in combinatie met oppervlakte-actieve stoffen en bindmiddelen. Het lost reeds gevormde afzettingen in brandstofsystemen op. Bij gebruik volgens voorschrift in de tank van een motorfiets biedt Forte MotoPower I de volgende voordelen:

Verzorgt de reiniging van de tank, brandstofkraan, carburateurs en het hele injectiesysteem
Verwijdert afzettingen van sproeiers, doseeropeningen en injectornaalden
Lost teer, vernis en hars op in het gehele brandstofsysteem
Stabiliseert de met alcohol vermengde brandstoffen
Neutraliseert zuren die gevormd worden door veroudering en oxidatie van de brandstof
Verlaagt het brandstofverbruik en verbetert de motorprestaties
Forte MotoPower I is compatibel met alle soorten benzine, inclusief benzine voorzien van synthetische componenten. Gebruik Forte MotoPower I bij servicebeurten om het brandstofsysteem schoon te houden en als symptomen aangeven dat behandeling noodzakelijk is.

Het product bevat geen stoffen en veroorzaakt geen gevolgen waardoor de garantie van de fabrikant kan komen te vervallen.
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 725
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: brandstofadditieven

Ongelezen bericht door QuickFix »

Ik maak hier binnen gebruik maak van petroleum als verwarming en herken die walm en stanksituatie niet.

Zelf heb ik gewoon CV, maar vind een petroleumkachel een fijne manier om een ruimte te stoken naar een temperatuur die belachelijk is om in te stellen op de thermostaat van een CV (een graadje of 23 à 25). ;)
Qlima.jpg
Afgezien van een lichte geur bij het ontsteken zijn deze kachels verder walm- en "Reukloos", maar heerlijk warm.

Ik stook zowel petroleum-C van hier om de hoek (in België) als die van Qlima zelf (is veel duurder, maar schijnt wel beter zijn voor je kachel, al moet ik zeggen dat ik weinig verschil merk tussen de brandstof van 70 cent de liter en die van €2 de liter).

Uit het verleden weet ik wel dat olie die je hier als petroleum "Lampenolie" koopt ongeschikt is om te stoken (deze walmt wel als een gek) en ik heb begrepen dat de Nederlandse staat van fabrikanten verlangt additieven toe te voegen om te voorkomen dat mensen juist hiermee gaan stoken (accijnskwestie geloof ik).

Maar ik dwaal af: ik ben niet voornemens om eigenhandig mijn fiets te voorzien van petroleum als additief, maar vind dit soort dingen altijd wel interessant om te weten: bedankt. _004
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Freude am Fahren
fransgabler

Re: brandstofadditieven

Ongelezen bericht door fransgabler »

QuickFix schreef: 23 feb 2021, 18:18 Ik maak hier binnen gebruik maak van petroleum als verwarming en herken die walm en stanksituatie niet.
Als gezegd is petroleum een verzamelnaam.
Waar de petroleum vroeger walmde en ook te ruiken was, is door moderne technieken de standaard petroleum al veel schoner geworden. De standaard petroleum is niet zuiver genoeg om te gebruiken als injector-cleaner.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4474
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: brandstofadditieven

Ongelezen bericht door EileRT »

Graag on topic blijven over de kant en klare brandstofadditieven. Info over petroleum als brandstof of onderdeel van een brandstofadditief, petroleumkachels en petroleumbranders ook uit grootmoederstijd zijn zeker interessant, maar topicstarter vraagt naar de relevantie van brandstofadditieven. Daarover graag de meningen en ervaringen voor de motor (dus als kant en klaar product doorgaans te verkrijgen in flesjes).

-groet-

Eilert
Beheerder
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
dieterfmd
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 jan 2021, 23:26
Type: R1150RT
Land: belgique
Woonplaats of omgeving: KOEKELBERG

Re: brandstofadditieven

Ongelezen bericht door dieterfmd »

Ik heb in de tussentijd toch eens een poging gewaagd en 1 x Motor Forte 1 en 1 x Motor Forte 2 in een volle benzinetank gegoten. Eerlijk is eerlijk: betere reactie op het gas en minder trillen bij lage toeren. Ik heb de tank nog niet leeggereden maar ik vind dat ik toch een meerwaarde gekregen heb voor 25 Euro _005 Zo loopt de 1150 lekker voor de zomer -kwijling-
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: brandstofadditieven

Ongelezen bericht door Baird »

dieterfmd schreef: 24 apr 2021, 18:07 Ik heb in de tussentijd toch eens een poging gewaagd en 1 x Motor Forte 1 en 1 x Motor Forte 2 in een volle benzinetank gegoten. Eerlijk is eerlijk: betere reactie op het gas en minder trillen bij lage toeren. Ik heb de tank nog niet leeggereden maar ik vind dat ik toch een meerwaarde gekregen heb voor 25 Euro _005 Zo loopt de 1150 lekker voor de zomer -kwijling-
en 98 E5 tanken en niet de 95 E10 ....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: brandstofadditieven

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Ik heb ook die van Wynns een enkele keer gebruikt als onderhoud. Iets minder ploppen bij gas dicht.
Heb toevallig weer een setje besteld. Aanleiding was niet de motor maar de katalysator van een moderne 1.0 ecoboost motor. Die doen het slecht op E10 in combinatie met lang stilstaan. Zo slecht dat er vervuiling optreedt met uiteindelijk een melding dat de katalysator niet meer binnen de toleranties werkt.

Heb nu van wynns de kat en oxygen cleaner voor de auto besteld en meteen maar flesje injector cleaner voor de RT.
En voor optimaal effect natuurlijk zo snel mogelijk de tank leegrijden Big RT Smile
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”