Hulpstuk om poly v snaar af te stellen
Hulpstuk om poly v snaar af te stellen
Ik ben op zoek naar dit hulpstukje:
Zou het een stuk makkelijker moeten maken om de poly v snaar te regelen: je plaatst het aan de voorzijde , en je hoeft dan ook enkel de plasticcover te verwijderen.Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: 1200 GS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: West-Friesland
Re: Hulpstuk om poly v snaar af te stellen
Kan jezelf maken .Koppelmoer m8 en bout m8
1. Stelmoer dynamoriem verwijderen, andere 2 moeren laat je vast.
2. Koppelmoer op stelbout.
3. M8 bout in koppelbout draaien, tot je op de stelbout zit.
4. M8 bout in positie houden en koppelmoer een kwartslag losdraaien.
5. Andere 2 moeren losdraaien, dynamoriem is nu slap en kan vervangen worden.
6. Momentsleutel op M8 bout zetten en op 8 nm draaien en vasthouden.Dynamoriem moet je, bijna, een kwartslag kunnen draaien. Meer dan M8 bout vaster, minder M8 bout iets losser. Als het goed is hoeft dat niet bij 8 Nm
7. Koppelmoer vastdraaien
8. Andere 2 moeren vastzetten
9. Koppelmoer en M8 bout verwijderen
10. Originele moer monteren
1. Stelmoer dynamoriem verwijderen, andere 2 moeren laat je vast.
2. Koppelmoer op stelbout.
3. M8 bout in koppelbout draaien, tot je op de stelbout zit.
4. M8 bout in positie houden en koppelmoer een kwartslag losdraaien.
5. Andere 2 moeren losdraaien, dynamoriem is nu slap en kan vervangen worden.
6. Momentsleutel op M8 bout zetten en op 8 nm draaien en vasthouden.Dynamoriem moet je, bijna, een kwartslag kunnen draaien. Meer dan M8 bout vaster, minder M8 bout iets losser. Als het goed is hoeft dat niet bij 8 Nm
7. Koppelmoer vastdraaien
8. Andere 2 moeren vastzetten
9. Koppelmoer en M8 bout verwijderen
10. Originele moer monteren
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Hulpstuk om poly v snaar af te stellen
Edit forumbeheer:
Dit bericht is verplaatst vanuit het “koop/verkoop/gezocht/gevraagd advertenties” topic vanwege de waardevolle info die gegeven wordt. Zoals bekend gaat deze info in het aanvankelijk geplaatste topic verloren omdat de berichten daarin na verloop van tijd verwijderd worden.
Dit bericht is verplaatst vanuit het “koop/verkoop/gezocht/gevraagd advertenties” topic vanwege de waardevolle info die gegeven wordt. Zoals bekend gaat deze info in het aanvankelijk geplaatste topic verloren omdat de berichten daarin na verloop van tijd verwijderd worden.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Hulpstuk om poly v snaar af te stellen
Hier is al eerder een uitleg op gegeven zie topic: viewtopic.php?t=12406
Om de kunststof kap te verwijderen moet je wel 1 steun van de kuip los halen. Je krijgt anders net niet de plaat door de vrije ruimte.
Als je een ouder motor blok bezit (ik dacht van voor 1997) dan loopt de olie leiding door de snaar heen. Die zal eveneens los genomen moeten worden.
Om de kunststof kap te verwijderen moet je wel 1 steun van de kuip los halen. Je krijgt anders net niet de plaat door de vrije ruimte.
Als je een ouder motor blok bezit (ik dacht van voor 1997) dan loopt de olie leiding door de snaar heen. Die zal eveneens los genomen moeten worden.
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Hulpstuk om poly v snaar af te stellen
Bedankt voor je verwijzing/aanvulling Isaac.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: 1200 GS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: West-Friesland
Re: Hulpstuk om poly v snaar af te stellen
Hallo Isaac,
Jouw topic had ik niet gezien. Ik heb mijn informatie ergens anders vandaan. De eer is voor degene die dit ooit heeft uitgedokterd. Zo helpen we elkaar weer verder.
Jouw topic had ik niet gezien. Ik heb mijn informatie ergens anders vandaan. De eer is voor degene die dit ooit heeft uitgedokterd. Zo helpen we elkaar weer verder.
Re: Hulpstuk om poly v snaar af te stellen
Copyright is niet echt van belang, dat je iemand gericht op weg kunt helpen zoveel te meer.
Je hebt een duidelijk overzicht en stappenplan gegeven. Ik heb indertijd ook het stappenplan van Isaac overgenomen, maar de uitvoering ging uiteindelijk op een andere manier. Mocht Maarten er op die manier niet uitkomen, dan heb ik nog wel een stappenplan B. Dat had ik hier al opgetikt, maar de tekst verdween weer eens bij het versturen. Vergeten eerst te kopiëren, stom!
Mocht het met de handout van Bens niet lukken, laat het dan weten. Ik geef je in ieder geval alvast tip 2 van Plan B:
Rijd eerst een paar rondjes met verschillende toerentallen voordat je de beschermkap /terugplaatst. Vooral de twee bovenste schroefjes zijn lastposten, da's geen klusje dat je onnodig vaak wilt uitvoeren. Mocht de snaar te strak of te slap blijken te staan, hoef je de kap niet weer te (de)monteren. Verder is het een leuke klus, Succes!
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Hulpstuk om poly v snaar af te stellen
Op het geplaatste hulpstuk past en kan gewoon de moment sleutel geplaatst worden. Het aanhaal moment voor het afstellen van de snaar spanning is 8Nm. Omdat de draairichting vanaf de voorzijde rechtsom is hoeft de momentsleutel alleen maar op de kop van de bout geplaatst te worden.fransgabler schreef: ↑08 apr 2021, 00:04 Mocht de snaar te strak of te slap blijken te staan, hoef je de kap niet weer te (de)monteren.
Dit is ook de reden dat de koppelmoer iets los gedraaid moet worden alvorens de bout er in te draaien.
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: 1200 GS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: West-Friesland
Re: Hulpstuk om poly v snaar af te stellen
Frans schreef: Vooral de twee bovenste schroefjes zijn lastposten.
Ik haal de benzinetank eraf. Persoonlijk vind ik dit prettiger sleutelen, je kan dan gemakkelijker bij de bovenste boutjes.
Ik heb het al zo vaak gedaan, dat de tank eraf halen 10 minuten werk is. Kan me voorstellen dat, als je het voor de eerste keer doet, daar tegenop ziet.
Meestal doe ik dit in de winter en kan ik als mooi schoonmaken. Tegenwoordig heeft mijn broer de RT en doe ik het voor hem.
Ik haal de benzinetank eraf. Persoonlijk vind ik dit prettiger sleutelen, je kan dan gemakkelijker bij de bovenste boutjes.
Ik heb het al zo vaak gedaan, dat de tank eraf halen 10 minuten werk is. Kan me voorstellen dat, als je het voor de eerste keer doet, daar tegenop ziet.
Meestal doe ik dit in de winter en kan ik als mooi schoonmaken. Tegenwoordig heeft mijn broer de RT en doe ik het voor hem.
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Hulpstuk om poly v snaar af te stellen
De tank is er inderdaad binnen 10 minuten af. Enkel moet je om de tank er af te kunnen halen wel beide kuipdelen verwijderen en dat kost wel wat meer tijd. Een snaar vervangen gebeurd gewoon goed en binnen de 20 minuten. Vanaf de voorzijde is rechts boven de bout voor het aanspannen van de snaar. Deze als eerste los nemen en het hulpstuk aanbrengen. Vervolgens de andere 2 bouten los draaien en de dynamo zakt. Snaar vervangen, met een moment sleutel de snaar aanspannen, de poelie even een slag geven om zeker te weten dat de snaar recht zit en dan de makkelijk te bereiken onderste bout aandraaien. Daarna moment sleutel verwijderen, links boven vast draaien en vervolgens het hulpstuk verwijderen en de moer weer terug plaatsen en aandraaien.
- DickJe
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
- Type: Ik heb een andere motor
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Obdam
Re: Hulpstuk om poly v snaar af te stellen
Briljante oplossing. Ik heb destijds het kopje van mijn momentsleutel gedemonteerd en andersom in elkaar gezet (de voorkant wordt de achterkant en vice versa). Toen werkte de momentsleutel linksom.
Volgende keer neem ik de hier getoonde oplossing
Groet, Dick
Volgende keer neem ik de hier getoonde oplossing
Groet, Dick
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R, BMW R1150RT
Nu: Honda NC750X DCT
Nu: Honda NC750X DCT
Re: Hulpstuk om poly v snaar af te stellen
In de doe-het-zelf zaak in de buurt: "Waar heeft u koppelmoeren liggen?" "Welke maat had u gewild?" ""1x M8 graag." Komt de brave man af met een doos van 20. "Euh, ik heb er in feite maar één enkele nodig". "Sorry meneer, we verkopen die enkel per doos".
Volgende week dus even naar de gamma, daar zijn ze per 2 te koop.
Volgende week dus even naar de gamma, daar zijn ze per 2 te koop.
Re: Hulpstuk om poly v snaar af te stellen
In deze bizarre coronatijden blijkt het dus mogelijk te zijn sneller een (duur) origineel bmw-hulpstuk in huis te halen dan een eenvoudige koppelmoer. Met dat hulpstuk (oem nr. 83300401699 (elders soms ook aangeduid met nr. 12 3 551) was het vervangen van de poly v-snaar werkelijk poepsimpel. Enkel de schokdemper maakte het aandraaien van de bovenste moer ietsje lastig.
Als compensatie voor het dure hulpstuk heb ik bij https://www.autodoc.be/contitech/208669 vier stuks snaren aangeschaft voor de prijs van één enkele originele v-riem (oem nr 12311341779). Let wel: dit alternatief is perfect voor 850-1100 tot bouwjaar 2000, maar mogelijk niet geschikt voor 850-1150.
Als compensatie voor het dure hulpstuk heb ik bij https://www.autodoc.be/contitech/208669 vier stuks snaren aangeschaft voor de prijs van één enkele originele v-riem (oem nr 12311341779). Let wel: dit alternatief is perfect voor 850-1100 tot bouwjaar 2000, maar mogelijk niet geschikt voor 850-1150.
Re: Hulpstuk om poly v snaar af te stellen
Het gaat om de 4pk611 snaar, 4 ribbels op de platte snaar met een totale lengte van 611 mm, die volgens de OEM catalogus tot productiedatum juli 2003 ook op de 850RT en de 1150RT past. Bij doorklikken vervalt die datum overigens in het OEM schema en wordt vervangen door maart 2006. Dat is een datum waarop al enige tijd geen 850/1150 meer geproduceerd werden.MaartenGS-R-RT schreef: ↑20 apr 2021, 17:38 Als compensatie voor het dure hulpstuk heb ik bij https://www.autodoc.be/contitech/208669 vier stuks snaren aangeschaft voor de prijs van één enkele originele v-riem (oem nr 12311341779).
Ik zit nog even na te denken over de gemelde besparing in financiële zin. De gekochte snaar is prima, die van BMW is idd tenminste vier keer duurder. In het laatste geval staat het 'BMW' merkteken naast dat van Contitech op de snaar. Who cares, zolang het niet om een elast gaat?
Wat is nu de reden om er vervolgens 4 stuks van te kopen? Met die actie lijkt de besparing min of meer verloren te gaan. Zo'n snaar gaat 40-60 k-km mee, waarmee zo'n 160 a 240 k-km aangekocht is qua betrouwbare verbinding tussen de poelies. Tenzij de schuur gevuld is met nog eens drie RT ees lijkt het aanschaffen van vier snaren voor de prijs van één per saldo alsnog geen besparing op te leveren.
Lees ik het verkeerd, maak ik een denkfout of bedoel je wat anders?
Re: Hulpstuk om poly v snaar af te stellen
Wel, soms is afscheid nemen moeilijk, dus staan hier in de garage een 1100GS, een 850R, een 1100RT en een 1100RS, alle louter economisch te rangschikken onder "oud ijzer". Gelukkig is economie bij motorrijden marginaal belangrijkfransgabler schreef: ↑20 apr 2021, 19:57 Wat is nu de reden om er vervolgens 4 stuks van te kopen? .
Re: Hulpstuk om poly v snaar af te stellen
Ah, dus toch op die fiets!
In dat geval is de besparing zelfs aanzienlijk!
In dat geval is de besparing zelfs aanzienlijk!