welke maat bout?

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
wannesie
2024
2024
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC uit 2014
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zutphen
Contacteer:

welke maat bout?

Ongelezen bericht door wannesie »

Bij mijn verstralers werd een klem voor op het stuur geleverd waar bovenop de klem een gat met schroefdraad zat. Waarschijnlijk om een spiegel op te zetten. Het leek mij handig om daar een ram-ball op te zetten. Echter een M8-bout is de klein en een M10 te groot. M9 zou dan de logische oplossing zijn maar die zijn bijna niet te koop. En al helemaal niet in combinatie met een ram-ball.

Doe ik iets verkeerd? Zie foto. Foto op mijn openbare onedrive gezet maar via afbeelding laat hij niets zien. Vandaar deze link. _001

https://1drv.ms/u/s!AsUp3SCTrONJjrUcxZE ... Q?e=lNuDH5
fransgabler

Re: welke maat bout?

Ongelezen bericht door fransgabler »

Maat M 10 is voor spiegels een gebruikelijke maat, maar het zit aan de linkerkant.
Check eerst even of het mogelijk ook links schroefdraad is. Dan lijkt een rechtsdraaiende M10 te groot te zijn.

Mocht het idd linksdraaiend schroefdraad zijn:
Met een adapter kun je van linksdraaiend schroefdraad rechtsdraaiend schroefdraad maken. In allerlei maten en soorten te verkijgen.

Behalve M9 dan.. :D

In het geval van linksdraaiend M10 schroefdraad ben je klaar met één adapter die van linksdraaiend M10 rechtsdraaiend M8 maakt.
Rammount werkt met M8.

Lukt dat niet in één adapter, dan eerst met 'n adapter die van links- rechtsdraaiend M10 maakt, met daarop 'n adapter die van M10 naar M8 gaat. Dat wordt iets hoger, maar dat maakt bij montage van een rammount bol niet zoveel uit. In de scooterscene zijn die adapters heel gebruikelijk en ook vaak direct uit voorraad vanachter de toonbank te verkrijgen.

Je kunt het ook simpeler aanpakken, dan is een bout - eentje die past - al voldoende met een spiegelmount. Een zwarte M10 bout linksdraaiend is overal te krijgen a 0,45 euro.
.
Schermafbeelding 2021-05-07 om 19.54.52.png
.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 07 mei 2021, 20:03, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wannesie
2024
2024
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC uit 2014
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zutphen
Contacteer:

Re: welke maat bout?

Ongelezen bericht door wannesie »

Dankjewel Frans voor je uitleg. Ik zal nog eens een blik werpen op het schroefdraad.

Wellicht is er iemand die op de getoonde plek een spiegel heeft gemonteerd. Dan zou ik graag weten wat de diameter is van het schroefeinde van de spiegel.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: welke maat bout?

Ongelezen bericht door ErikS »

Het is een normale schroefdraad en een bestaande maat. Ik heb zo niet paraat of het 8, 9 of M10 is, maar ik dacht dat het gewoon M10 was. Beide zijden (zowel links als rechts) hebben dezelfde schroefdraad.
Ik heb aan beide zijden van het stuur deze spiegelbevestiging laten monteren om accessoires te bevestigen. Links om een houder voor portofoon vast te maken en rechts om een verlichtingsschakelaar te kunnen bevestigen. Ik heb de bouten daarvoor gewoon in de regulier DHZ shop kunnen kopen. Het is normale metrische draad. Het enige dat ik heb moeten doen is de bout inkorten.
Of er een Rammount ball voor te krijgen is weer ik zo niet, maar anders is de eerder genoemde oplossing voorhanden.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
wannesie
2024
2024
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC uit 2014
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zutphen
Contacteer:

Re: welke maat bout?

Ongelezen bericht door wannesie »

Dankjewel Erik en Frans. ik ga vanmiddag nogmaals kijken want tot nu toe is het me niet gelukt om er een M10 in te draaien. Misschien ben ik te voorzichtig geweest. :O
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: welke maat bout?

Ongelezen bericht door Wullum »

Het betreffende schroefgat op de stuurklem met spiegelvoet is gewoon DiN M10x1,5
Ik heb ze er ook opgezet (had eerst klemmen zònder).

Waar je dan bij het bestellen van een RAM bal met schroefdraad de fout ingaat is dat die f*cking Amerikanen bij RAM standaard ballen met M10x1,25 schroefdraad uitleveren, want “that’s American y’know!”
Ook de imitatieballen bij Ome Ali zijn M10x1,25 weet ik uit ervaring (heb er 2 in de kast liggen waar ik niks mee kan...)

Maat M10x1,5 is er weldegelijk óók bij RAM, vond ik op EBay, die zitten nu op het stuur van de -1250-
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
wannesie
2024
2024
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC uit 2014
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zutphen
Contacteer:

Re: welke maat bout?

Ongelezen bericht door wannesie »

Gisteren heb ik de oplossing gekregen. Van een bevriende 2CV-eigenaar heb ik een M9 bout gekregen (die zitten blijkbaar nog ergens in de eend verwerkt). En die past gelijk! Een M10 had echt niet gepast ook niet met een andere spoed.

Bedankt voor het meedenken. Ik kan weer verder. _004
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”