Eerste onderhoud

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Mark_VDA
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2021, 18:41
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Leeuwarden

Eerste onderhoud

Ongelezen bericht door Mark_VDA »

Dag allemaal

Vraagje: heb recent een R1150RT van 2001 gekocht van een particulier persoon. Moto heeft slechts 70.000 km op de teller.

Deze persoon legde slechts zo’n 3500 km/jaar af en deed alle onderhoud zelf. Zo heeft hij naar eigen zeggen onlangs nog de olie ververst.

Ik zou hem voor de zekerheid toch bij de garage (geen officiële BMW-dealer) willen binnen brengen voor een check-up.

Heb helaas geen kaas gegeten van techniek vandaar mijn vraag: welke onderdelen moet ik zeker door de garage laten checken/vervangen?

Alvast bedankt voor de info!

Mark


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Eerste onderhoud

Ongelezen bericht door EileRT »

Hallo Mark,

Ik begrijp dat je een vraag hebt over het onderhoud aan je RT. Vragen die je, zoals vele, prima kunt stellen op ons forum.

Het wordt op ons RT-forum echter bijzonder gewaardeerd wanneer je bij een eerste posting als nieuw forumlid even voorstelt in ons topic: Nieuw hier? Graag eerst even voorstellen.

Bedankt alvast voor de genomen moeite. _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Eerste onderhoud

Ongelezen bericht door Isaac »

Een goede monteur weet zelf wel wat hij moet bekijken en wat er vervangen moet worden. Echter ontbreekt het aan historische gegevens wat het een stuk lastiger maakt. Er zijn onderdelen die om een aantal km vervangen moeten worden en er zijn onderdelen die gewoon op tijd vervangen moeten worden. Het mooiste zou zijn dat de vorige eigenaar aan kan geven wat er in de loop van de tijd allemaal vervangen is. Denk dan aan accu, snaar, benzine filter, lucht filter, oliefilter, rem vloeistof, olie versnellingsbak en olie cardan.
Het zou zonde zijn als er recent vervangen onderdelen door twijfel bij de monteur wederom vervangen worden. Niet alles is te zien.
Ook zijn er motor rijders die zelf het onderhoud uitvoeren en uitsluitend het vervangen van de olie en filter als onderhoud beschouwen.
Hoe meer informatie hoe gerichter (en goedkoper) het onderhoud plaats kan vinden.
fransgabler

Re: Eerste onderhoud

Ongelezen bericht door fransgabler »

Eens met Isaac.

Iets preciezer: Een aantal van die tips kun je alsnog met terugwerkende kracht gebruiken als antwoord op je vragen, uiteraard nadat je je even hebt voorgesteld in deze rubriek.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”