dode hoek indicator

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
job
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 mei 2021, 13:14
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Deventer

dode hoek indicator

Ongelezen bericht door job »

Weet iemand of er een dode hoek indicator systeem bestaat voor een motor? Bij een auto werkt dat prima, zo'n lampje in de buitenspiegel.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: dode hoek indicator

Ongelezen bericht door QuickFix »

Ik denk dat er iets dergelijks wel te fabriceren valt als je een beetje technisch en experimenteel bent aangelegd.

Zelf heb ik het ook eens overwogen, omdat ik eenzijdig blind ben, maar uiteindelijk heb ik de meest eenvoudige oplossing gekozen: een extra groothoekspiegeltje van een paar Euro.
DodeHoekSpiegel.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Freude am Fahren
job
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 mei 2021, 13:14
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: dode hoek indicator

Ongelezen bericht door job »

Die simpele oplossing zal ook wel werken. Waar koop je zo'n klein spiegeltje?
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: dode hoek indicator

Ongelezen bericht door QuickFix »

Bij mijn hofleverancier in China, maar ik had er verschillende tegelijk gekocht (ze kosten toch een appel en een ei) om pas bij de fiets te beoordelen welke ik het meest geschikt vond.

Ik weet echter zeker dat de lokale auto-accessoirehandel dergelijke spiegeltjes ook op voorraad heeft, mocht je niet willen wachten. :idea:


Voor een paar tientjes meer kun je ook het systeem vinden waar je oorspronkelijk om vroeg.
DodeHoekSensor.jpg
Het lijkt me niet ingewikkeld om in te bouwen in een motor (je kunt gewoon deze auto-versie gebruiken), maar je zult een beetje moeten hobbyen.
Let wel: ik heb op de motor totaal geen ervaring met een dergelijk radarsysteem en in de auto heb ik er nooit echt het voordeel van gemerkt, dus alles op eigen "Risico" natuurlijk). ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Freude am Fahren
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: dode hoek indicator

Ongelezen bericht door Isaac »

Als je toch voor een spiegel gaat weet dan ook dat er asferische spiegels zijn voor de BMW.
zie topic viewtopic.php?t=12432
Het is net dat beetje zicht extra wat een standaard spiegel mist.
Mijn ervaringen zijn goed. Ik heb er foto's bij geplaatst met het extra stukje zicht wat er bij komt.
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: dode hoek indicator

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Ik heb ook twee van die ronde spiegeltjes op mijn -1200- zitten, zie ook het 'zwarte gat' topic

Kosten zo'n €5 per set, en zijn bij de meeste autoaccessoirewinkels te vinden als 'dode hoek-spiegels' of iets dergelijks. Ik heb ze op de zijspiegel zelf geplakt, in het hoekje waar ik anders toch alleen een handschoen+stuur in beeld heb.
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
fransgabler

Re: dode hoek indicator

Ongelezen bericht door fransgabler »

AGVerheij schreef: 28 mei 2021, 13:34 Ik heb ook twee van die ronde spiegeltjes op mijn -1200- zitten, zie ook het 'zwarte gat' topic
Kosten zo'n €5 per set, en zijn bij de meeste autoaccessoirewinkels te vinden als 'dode hoek-spiegels' of iets dergelijks. Ik heb ze op de zijspiegel zelf geplakt, in het hoekje waar ik anders toch alleen een handschoen+stuur in beeld heb.
Ik heb er ook eentje gehad aan de linkerkant, kon er niet aan wennen en heb die groothoekspiegel later weer verwijderd. Dat overkomt meer mensen en daar is ook wel een onderliggende verklaring voor te geven. Het is een verschijnsel dat "onaandachtigheidsblindheid' wordt genoemd. De een kan daar iets beter mee omgaan dan de ander.

Het heeft ermee te maken dat het heel moeilijk is om in een split second een opdoemend beeld in het bolle spiegeltje te verbinden met het beeld vanuit de gewone spiegel. Ons brein is niet goed in het verdelen van de aandacht vanuit meerdere aangeboden prikkels, in dit geval van achterop komende bestuurders in twee beelden, die ongeveer hetzelfde weergeven maar van elkaar verschillen in vorm en grootte.

Het is een effect waar illusionisten graag gebruik van maken door onzichtbare handelingen te verrichten oftewel hun truckendoos te openen.

Wat al beter werkt is de gebroken spiegel, die in hetzelfde formaat een iets andere hoek weergeeft.
Het beste - voor de meeste rijders - werkt het door twee aparte waarnemingen te doen met ertussen een motorische handeling. Het (schuin) achteropkomende verkeer wordt eerst in de spiegel waargenomen en verwerkt. Vervolgens wordt het hoofd gedraaid - de motorische handeling - en kijkt de bestuurder over zijn schouder. Deze twee beelden vullen elkaar wel aan en worden door het brein ook op die manier tot een totaalplaatje verwerkt.

Geen wonder dat rijscholen het ook op die manier aanleren.
tamme
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44

Re: dode hoek indicator

Ongelezen bericht door tamme »

aha de psychologische benadering, is daar onderzoek naar gedaan, of ben je zelf deskundige _004
fransgabler

Re: dode hoek indicator

Ongelezen bericht door fransgabler »

Naar het vergaren en missen van informatie is veel onderzoek gedaan. Zoals Pavlov klassiek werd door z'n hond te conditioneren met een belletje voorafgaand aan het aanbieden van eten, zo onderzochten Chabris & Simons het missen van informatie met hun gorilla experiment. Dat experiment is een klassieker geworden, die vele varianten kent.
Frappant is de reactie van mensen die geconfronteerd worden met de info die ze aanvankelijk missen. Ze zijn stomverbaasd over hun eigen onvermogen zoveel informatie over het hoofd gezien te hebben.

Het effect is vergelijkbaar met het rijden in verkeer, wat een zeer complexe bezigheid is en zeker op een motorfiets waar ook 'voor anderen' oftewel defensief gereden wordt. Het defensief rijden zal werkelijk iedereen van het RT forum herkennen. Als vervolgens ook nog het achteropkomende verkeer middels twee verschillende beelden in één blik wordt aangeboden - naast de complexe situatie naast en voor ons - heeft ons brein in de meeste gevallen onvoldoende capaciteit om alles in een split second te analyseren en daar op te handelen. Er doen zich immers constant allerlei verwachte, maar zeker ook onverwachte situaties voor.

de oplossing is gelegen in het maken van een selectie uit de aangeboden info, waarmee info gemist wordt. Zolang de keuze voor relevante informatie wordt gemaakt, is er niets aan de hand. Nu even terug naar de kern: het plaatsen van meerdere spiegels - die ook andersoortige beelden leveren - leidt niet bij iedereen tot een veiliger weggedrag, eerder tot verwarring en keuzestress.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: dode hoek indicator

Ongelezen bericht door Isaac »

fransgabler schreef: 28 mei 2021, 15:53 Ik heb er ook eentje gehad aan de linkerkant, kon er niet aan wennen en heb die groothoekspiegel later weer verwijderd. Dat overkomt meer mensen en daar is ook wel een onderliggende verklaring voor te geven. Het is een verschijnsel dat "onaandachtigheidsblindheid' wordt genoemd. De een kan daar iets beter mee omgaan dan de ander.

Het heeft ermee te maken dat het heel moeilijk is om in een split second een opdoemend beeld in het bolle spiegeltje te verbinden met het beeld vanuit de gewone spiegel. Ons brein is niet goed in het verdelen van de aandacht vanuit meerdere aangeboden prikkels, in dit geval van achterop komende bestuurders in twee beelden, die ongeveer hetzelfde weergeven maar van elkaar verschillen in vorm en grootte.
Met asferische spiegels is het missen van informatie aanzienlijk minder dan kleine losse groot hoek spiegel, meestal tegen de motor zijde op de bestaande spiegel gemonteerd. Het asferische beeld loopt, hetzij voor een deel verkleind, gewoon door en wordt daardoor als (bijna) normaal verwerkt.
Neem als voorbeeld een achteruit rij camera. Standaard is het beeld gespiegeld. Als dat niet zo zou zijn dan hebben de meeste daar moeite mee om die informatie te verwerken.
tamme
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44

Re: dode hoek indicator

Ongelezen bericht door tamme »

fransgabler schreef: 29 mei 2021, 20:17 Naar het vergaren en missen van informatie is veel onderzoek gedaan. Zoals Pavlov klassiek werd door z'n hond te conditioneren met een belletje voorafgaand aan het aanbieden van eten, zo onderzochten Chabris & Simons het missen van informatie met hun gorilla experiment. Dat experiment is een klassieker geworden, die vele varianten kent.
Frappant is de reactie van mensen die geconfronteerd worden met de info die ze aanvankelijk missen. Ze zijn stomverbaasd over hun eigen onvermogen zoveel informatie over het hoofd gezien te hebben.

Het effect is vergelijkbaar met het rijden in verkeer, wat een zeer complexe bezigheid is en zeker op een motorfiets waar ook 'voor anderen' oftewel defensief gereden wordt. Het defensief rijden zal werkelijk iedereen van het RT forum herkennen. Als vervolgens ook nog het achteropkomende verkeer middels twee verschillende beelden in één blik wordt aangeboden - naast de complexe situatie naast en voor ons - heeft ons brein in de meeste gevallen onvoldoende capaciteit om alles in een split second te analyseren en daar op te handelen. Er doen zich immers constant allerlei verwachte, maar zeker ook onverwachte situaties voor.

de oplossing is gelegen in het maken van een selectie uit de aangeboden info, waarmee info gemist wordt. Zolang de keuze voor relevante informatie wordt gemaakt, is er niets aan de hand. Nu even terug naar de kern: het plaatsen van meerdere spiegels - die ook andersoortige beelden leveren - leidt niet bij iedereen tot een veiliger weggedrag, eerder tot verwarring en keuzestress.
Dit is wel erg ver gezocht en dat we vergeleken worden met apen etc, ik vindt het geen bewijs, Meer inhoudelijke prietpraat.
Sorry hoor, als dit op het forum moet komen , zegt ik mijn abbonement op :cry:
fransgabler

Re: dode hoek indicator

Ongelezen bericht door fransgabler »

tamme schreef: 29 mei 2021, 21:08 Dit is wel erg ver gezocht en dat we vergeleken worden met apen etc, ik vind het geen bewijs, Meer inhoudelijke prietpraat.
Sorry hoor, als dit op het forum moet komen , zeg ik mijn abonnement op :cry:
Je conclusie is onjuist, nergens worden in dit voorbeeld mensen met apen vergeleken. Je mist in het voorbeeld kennelijk de belangrijke informatie. Het zou zonde zijn op basis van een onjuiste conclusie je abonnement op te zeggen, daar is het RT forum veel te leuk en te informatief voor.
Isaac schreef: 29 mei 2021, 20:57 .
Met asferische spiegels is het missen van informatie aanzienlijk minder dan kleine losse groot hoek spiegel, meestal tegen de motor zijde op de bestaande spiegel gemonteerd. Het asferische beeld loopt, hetzij voor een deel verkleind, gewoon door en wordt daardoor als (bijna) normaal verwerkt.
Neem als voorbeeld een achteruit rij camera. Standaard is het beeld gespiegeld. Als dat niet zo zou zijn dan hebben de meeste daar moeite mee om die informatie te verwerken.
Dat is zeker het geval met dien verstande dat deze beelden door meer mensen verwerkt kunnen worden tot relevante informatie waarop gehandeld kan worden. Ik noemde dat eerder als 'gebroken' spiegel. Daar is nix mis mee als dat helpt om veiliger mee rond te rijden. Werkt dat niet zo uit, dan is het alleen maar ongewenste ballast in de informatieverwerking. Wat voor de een een verrijking is, is voor een ander een handicap.
job
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 mei 2021, 13:14
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: dode hoek indicator

Ongelezen bericht door job »

Ik heb dit topic gestart en ben blij met alle info. Ik had al een asferische spiegel laten plaatsen in plaats van de gewone spiegel. Dat helt zeker maar ik merk dat ik vooral kleine autootjes even uit beeld heb. Ik heb inmiddels de kleine ronde spiegeltjes besteld voor een paar euro. Ik kan me best voorstellen dat het me niet gaat helpen in verband met informatieverwerking. Dan haal ik ze er gewoon weer af. Die paar euro kost me de kop niet ;). En als mijn hersenen er wel mee om kunnen gaan, dan is het top!
fransgabler

Re: dode hoek indicator

Ongelezen bericht door fransgabler »

Kijk, dat is een goede conclusie!

Ben natuurlijk wel benieuwd naar je ervaringen.
tamme
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44

Re: dode hoek indicator

Ongelezen bericht door tamme »

job schreef: 31 mei 2021, 16:37 Ik heb dit topic gestart en ben blij met alle info. Ik had al een asferische spiegel laten plaatsen in plaats van de gewone spiegel. Dat helt zeker maar ik merk dat ik vooral kleine autootjes even uit beeld heb. Ik heb inmiddels de kleine ronde spiegeltjes besteld voor een paar euro. Ik kan me best voorstellen dat het me niet gaat helpen in verband met informatieverwerking. Dan haal ik ze er gewoon weer af. Die paar euro kost me de kop niet ;). En als mijn hersenen er wel mee om kunnen gaan, dan is het top!
Heel mooi, gelukkig goed opgelost, de wetenschappelijke onderbouwing is natuurlijk helemaal TOP Big RT Smile
job
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 mei 2021, 13:14
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: dode hoek indicator

Ongelezen bericht door job »

Ik rijd er nu een paar maanden mee en ben er erg blij mee. Wat mij betreft een aanrader en zeker voor die paar euro!
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”