Starten met half gas?

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Starten met half gas?

Ongelezen bericht door WernerB »

Beste mensen,
Al een paar keer is me het volgende overkomen bij mijn 1200rt/2009 en vanochtend weer!
Koude start: motor slaat niet aan, maar wel bij gas half open.
Blok loopt onder 2000rpm bokkig, loopt op 1 cilinder.
Stationair loop betekent direct afslaan!
Hoger toerental: geen probleem!
Dus toch wegrijden en met gas erbij blijft blok draaien.
Na warm blok, blijft motor mooi stationair draaien en lijkt probleem voorbij.
Kan maanden duren voordat het fenomeen zich opnieuw voordoet, maar kan ook na een week of zo.
(Voorlaatste keer: 2 weken geleden en de keer daarvoor 2 jaar geleden in de Eifel)

-Doormeten bij dealer levert geen foutmelding bobines. (Per stuk afkoppelen bobines, levert ongelijkmatige loop op, dus het lijkt erop dat daar het probleem niet zit.....)
-Bougies (iridium) keurig en allemaal dezelfde kleur.
-Temperatuur uitlaatbochten identiek!

Wie een tip heeft, mag het zeggen.
Injector?
Slecht contact bij injectoren?
Rara pindakaas.
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Bens
Berichten: 142
Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: 1200 GS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: Starten met half gas?

Ongelezen bericht door Bens »

Eigenlijk geef jezelf al aan waar je het moet zoeken, waarschijnlijk een contact in je ontstekings/benzine circuit die niet helemaal goed is. Weet niet hoe handig je bent, anders stekkers loshalen bij je bobines, injectoren, tps en deze schoonmaken en inspuiten met zuurvrije vaseline.
Daarna weer rijden en kijken of het probleem zich niet meer voordoet. Anders verder zoeken.
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Starten met half gas?

Ongelezen bericht door WernerB »

Bens,
Hoewel ik al 50 jaar motor rijd, waarvan 49 jaar BMW, heb ik nog nooit elektrische contacten gereinigd. Om de simpele reden dat dit nooit nodig was!
Wel gebruik ik voor audioapparatuur WD40 contactspray voor elektronica, waarmee ik goede ervaringen heb.
Kan dergelijke spray ook veilig bij de contacten van de motor ingezet worden, zonder dat het residu achterlaat?
Laatst gewijzigd door WernerB op 03 jun 2021, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
fransgabler

Re: Starten met half gas?

Ongelezen bericht door fransgabler »

WernerB schreef: 03 jun 2021, 11:35 Blok loopt onder 2000rpm bokkig, loopt op 1 cilinder.Stationair loop betekent direct afslaan! Hoger toerental: geen probleem!
Dus toch wegrijden en met gas erbij blijft blok draaien. Na warm blok, blijft motor mooi stationair draaien en lijkt probleem voorbij.
Klein beginnen:
Het lijkt erop dat het contact tussen de bobine en de bougie de boosdoener is en wel bijzonder vocht in de stekkerverbinding van het kabeltje naar de bougiedop. Als de motor warm is, verdampt het vocht daar en doet die cilinder weer vrolijk mee. Eerst even uitzoeken - uitlaatbocht wordt minder heet - welke cilinder niet meedoet onder de 2000 touren, dat scheelt al de helft bij het diagnosticeren.
.
Schermafbeelding 2021-06-03 om 21.13.27.png
.
De standaard WD40 heeft als belangrijkste eigenschap dat het vocht verdrijft, is daar dus prima voor te gebruiken.
Stekker en doosje eerst goed schoonmaken - tandenborstel en/of wattenstaafje - en vervolgens inspuiten met de standaard WD40.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Starten met half gas?

Ongelezen bericht door WernerB »

Fransgabler,

Inmiddels ben ik zover, dat alle contacten tussen bobines en bougies, de tps en de contacten bij de injectoren gereinigd zijn met alcohol en een wattenstaafje. Vervolgens heb ik alles ingespoten met WD40 Contactspray.
Toen de boel weer in elkaar zat, sloeg de boxer bij de eerste tik meteen aan om vervolgens in een rustig stationair toerental over te gaan.

Overigens is de temperatuur aan de beide uitlaatbochten met een laser opgenomen en bij beide bochten was de temperatuur hetzelfde. De verbranding verloopt dus, als het blok warm is, zoals het hoort.

Ik hoop dat de schoonmaak tot de oplossing heeft geleid. De toekomst zal het leren.
Dank voor het meedenken en de reacties.
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Starten met half gas?

Ongelezen bericht door Isaac »

Als ik de klacht aan de hand van de gegevens zou moeten herstellen kom ik uit op een injector die even niet mee doet.
Als het iets zou zijn in de ontsteking dan verwacht ik bij het ineens wel gaan werken een stevige verbranding (knalletje dus) doordat de verbranding weg is geweest en de brandstof wel door loopt. Als een injector even niet aangestuurd wordt ontbreekt de brandstof en dus ook de ophoping van brandbare gassen in de cilinder. Ik zou dus beginnen met die connector na te zien.
Als bekend is welke cilinder achter blijft als deze slecht start dan zou je middels omwisselen van de injectoren misschien de klacht kunnen verplaatsen. Ook een injector kan zelf ook blijven hangen.
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Starten met half gas?

Ongelezen bericht door WernerB »

Isaac,
De contacten van de injectoren zijn nu goed gereinigd.
Eerst kijk ik hoe de RT zich nu verder houdt.
Wellicht is ultrasoon reinigen, wat mijn dealer vanmiddag voorstelde, ook een optie.
En mocht dat niet werken, zijn de injectoren van Tills.de een serieuze volgende optie.
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Starten met half gas?

Ongelezen bericht door Isaac »

Het reinigen hoeft de klacht niet weg te halen. Een injector wordt op tijd open gestuurd. Als deze inwendig stroef loopt kan het zijn dat deze te weinig of niet open gestuurd wordt. Door de warmte kan de klacht verdwijnen zoals jij eigenlijk ook aan gaf. Vervangen geeft nog geen zekerheid omdat het dan nog steeds onbekend is dat het een injector was. Daarom de opmerking om ze, als de cilinder zijde bekend is, om te wisselen. Als de klacht dan ook verhuisd heb je zekerheid. Iets zo maar vervangen gaat in tegen mijn technische principes. Ik wil altijd weten wat er aan de hand is om dan ook zeker te weten dat de klacht er uit is. Maar ik verwacht jouw klacht wel in deze richting.
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Starten met half gas?

Ongelezen bericht door WernerB »

Isaac,
Uiteraard ga ik niets in het wilde weg vervangen; het leven is duur genoeg... Mocht het probleem zich opnieuw voordoen, dan wissel ik eerst de injectoren met elkaar uit, in de hoop daarmee de vinger op de zere plek te leggen en het euvel boven water hebbend.
Maar, zoals reeds vermeld, is het een probleem wat zich plotseling voordoet.
Het elimineren van mogelijke oorzaken is vooralsnog mijn strategie.
Uiteraard houd ik jullie op de hoogte!
Dank voor het meedenken.
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Starten met half gas?

Ongelezen bericht door Isaac »

Zo'n injector kan je vergelijken met een klepje wat even open gestuurd wordt om een bepaalde hoeveelheid brandstof door te laten. De slag lengte van dat klepje is minimaal om een hoge snelheid te kunnen bereiken tussen open en dicht. Het geringste stukje vuil of roest vorming kan zo'n klepje vertragen of zelfs laten weigeren. Nu zal vuil, omdat alle toevoer via een (brandstof) filter loopt zelden voorkomen. Wel is het mogelijk dat als er meer water in de tank is ontstaan of de motor gedurende lange tijden stil staat er wat oxidatie optreedt. Met de huidige E10 is de aantrekking van water in de brandstof wat toegenomen. Misschien zou je middels een stug slangetje (ik gebruik altijd een pneumatisch slangetje) eens het onderste uit de tank kunnen halen en opvangen. Het is niet onmogelijk dat vocht ophoping de veroorzaker is van het ontstaan van deze klacht.
Had je al kunnen constateren welke cilinder even zijn taak niet uitvoert?
Als je dat nog niet weet is de oplossing om vrijwel direct na het moeizaam starten de motor uit te zetten en een temperatuur meting uit te voeren.
Doe dit niet met de hand, met de gedachte dat deze maar heel even gedraaid heeft en dus niet heet is, want je komt bedrogen uit. De uitlaat is vrijwel direct niet meer aan te raken.
Door ultrasoon te reinigen komt inwendig vuil en oxidatie verschijnselen vaak voldoende los. Dit kan dus een oplossing zijn maar persoonlijk zou ik eerst willen weten wie van de twee voordat ik dit zou ondernemen.
Vuil komt ook wel eens voor maar is vaak veroorzaakt doordat er los vuil in de aansluiting is gevallen na het los nemen van de brandstof aansluiting.
Het is dus belangrijk om de aansluiting steriel te houden en deze af te dekken als de aansluiting los is genomen. Hier wordt vaak in verzuimd.
fransgabler

Re: Starten met half gas?

Ongelezen bericht door fransgabler »

Bovenstaande post van Isaac doornemend, een post die absoluut hout snijdt, lijkt er bij het onderhouden van een BMW zelden tijd over te blijven om eens lekker in de tuin achterover te leunen met een dikke sigaar.
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Starten met half gas?

Ongelezen bericht door WernerB »

Fransgabler,
Tijd nemen om te genieten van een mooie sigaar is wel belangrijk!
Tel daarbij een mooie whisky en alle ellende verdwijnt als sneeuw voor de zon!
Maar zonder dollen: de RT rijdt weer zoals ik dat van mijn RT verwacht.
Zodra het probleem zich herhaalt, weet ik dat een injector waarschijnlijk de boosdoener is.

Isaac,
De benzinetank is afgelopen jaar helemaal leeg gehaald, juist om mogelijke vochtproblemen te voorkomen.
De RT staat in een verwarmde garage en korte ritten worden er nauwelijks mee gemaakt.
Dat de minste of geringste vervuiling bij een injector roet in het eten kan gooien, is me bekend. Ik ga er dan ook op voorhand van uit dat een van de injectoren de boosdoener is.
Temperatuur meten aan de uitlaatbochten doe ik met een digitaal meetinstrument, die een laserstraal richt op de uitlaatbocht en aldus de verbrandingstemperatuur nauwkeurig bepaalt.
Maar.....ik ben al bij mijn dealer langs geweest en een afspraak gemaakt voor ultrasoon reinigen van beide injectoren. Voor hem is dat een fluitje van een cent.
Mocht dat ook geen soelaas bieden, ga ik verder zoeken.
Tot slot: bij zowel mijn RT als bij de F650gs twin van mijn vrouw, komt geen E10 benzine in de buurt! We tanken alleen Shell V-Power of BP Ultimate.
In Duitsland nog liever Aral 102.
Nogmaals dank voor de reacties en het meedenken!
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”