Elast dynamosnaar R1200RT, prijsverschil waard of broodje aap?

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
fransgabler

Elast dynamosnaar R1200RT, prijsverschil waard of broodje aap?

Ongelezen bericht door fransgabler »

Bij de R1150 RT verving ik 2 x de platte snaar tussen de krukas en de dynamo, in dit geval een 4pk 611. De R1150RT heeft een stelmechanisme, waardoor de snaar wat makkelijk omlegt en daarna op de juiste spanning gebracht kan worden. De snaar kocht ik niet bij BMW, maar direct bij Contitech vanwege het grote prijsverschil.

BMW besloot echter bij de R1200RT om dit stelmechanisme achterwege te laten en daar een zogenaamde 'elast' te plaatsen. Dit suggereert dat de snaar bij het omleggen iets oprekt om daarna weer de oorspronkelijke vorm aan te nemen. Alle reden om in dit geval de originele BMW Contitech snaar bij de BMW dealer aan te schaffen a 28 euro waar een gewone 4pk 582 van Contitech slechts 6,45 euro kost. Dat geeft toch een opmerkelijk prijsverschil van zo'n 430 %. Dat is best te overzien, mits de elastsnaar ook specifieke eigenschappen heeft ten opzichte van de gewone 4pk 582.
.
snaar.jpeg
De elast BMW / Contitechvoor de 1200 serie
.
Bovenstaande elast vertoont een keurige opdruk met zowel BMW als Contitech, compleet met de maatvoering. Wat echter niet zichtbaar op de snaar of het pakbonnetje vermeld wordt is de typeaanduiding 'elast'. Daar slaat bij mij de berusting in het wellicht noodzakelijke prijsverschil om in enig marketing gericht wantrouwen.

De vraag is dan ook of de 'elast' 4pk 582 van BMW/Contitech een wezenlijk andere snaar is dan de gewone 4pk 582 van Contitech? Of hebben we hier te maken met een 'broodje aap'' waarbij de consument toch lichtelijk voor zo'n 430 % benadeeld lijkt te worden?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Elast dynamosnaar R1200RT, prijsverschil waard of broodje aap?

Ongelezen bericht door Isaac »

Maten van snaren is vaak een codering van de fabrikant. Nu zit er wel vaak een vergelijking in de nummers maar zekerheid heb je daar niet op.
Vaak is het nummer opgebouwd door het aantal ribben, soort van de ribben, lengte van de snaar, wel of niet elastisch.
In het voorbeeld zou 4PK582 zou de snaar 4 ribben hebben van een type rib PK en een lengte van 582 mm. Bij elastische snaren staat er vaak EL achter.
Op getoonde snaar zie ik geen EL staan dus zou ik zeggen dat het dus GEEN elast is. Nu is het ook zo dat de lengte van elastische snaren ook nog eens kunnen verschillen. Soms wordt de korte lengte aangegeven en dan wordt de lengte in uitgerekte toestand aangegeven. Zo maar een ander merk gebruiken met dezelfde codering en elast kan dus veel te ruim zijn of juist veel te krap.
Het is wel zeker dat op de verpakking vermeld staat of het een elast type snaar is.
Ervaring is dat een elast snaar een korter leven heeft. Door warmte vergaat de elastische eigenschap al vrij snel. Echter wordt deze snaar steeds vaker toegepast omdat het stel mechanisme kan vervallen en hierdoor een kosten besparing tijdens fabricage ontstaat.
Of het wel of geen elast is kan je voelen (wel wat ervaring nodig om het kleine verschil te voelen) door deze met een redelijke kracht wat uit te rekken.
Nog even op internet gezocht en gevonden dat Contitech ELAST op de snaar plaatst bij de elastische snaren en de uitgerekte maat hanteerd.
een 582 kan dan gerekt worden tot 611 (heeft dus type 4PK611(582) ELAST op de snaar staan)
fransgabler

Re: Elast dynamosnaar R1200RT, prijsverschil waard of broodje aap?

Ongelezen bericht door fransgabler »

Da's een informatief verhaal rondom het fenomeen 'snaar', waarvoor dank. Wellicht heeft BMW de vervanging teruggebracht van 60 k naar 40 k aan kilometers vanwege de versnelde veroudering. De post van Contitech hieronder op een vraag van een client bevestigt het verhaal van Isaac.

Op de snaar ontbreekt de aanduiding EL van elast in ieder geval, reden om de pakbon op de verpakking er even bij te pakken:
.
type.jpeg
.
Ook op de pakbon van de verpakking ontbreekt EL of de type aanduiding elast.


Wel is er sprake van een 'Poly V riem'. De aanduiding V is in ieder geval geen juiste benaming. Het profiel van de snaar heeft geen V vorm, maar is plat. Wat er met de term poly bedoeld wordt anders dan dat de snaar voor vele toepassingen gebruikt kan worden, is ook niet duidelijk. Het zal niet voor elast staan.

Contitech voert wel een 4pk 592 snaar, waar inderdaad uitdrukkelijk bij vermeld wordt dat het om een elast gaat. Een 4pk 582 kon ik echter niet vinden.
.
contitech4pk592.png
.
Ben er even dieper ingedoken en zag de volgende post van Contitech op de vraag van een client:
.
Schermafbeelding 2021-06-04 om 21.17.58.png
.
Er staat feitelijk aan relevante info voor de R1200 RT het volgende in:
- Niet iedere fabrikant zet op 'zijn/haar' OEM product dat het om een elast gaat.
- Een elast kan niet worden vervangen door een gewone snaar met dezelfde maat. (!)
- Op de Contitech wordt het type 'elast' wel vermeld als het om dat type snaar gaat,
- In plaats van de BMW 4pk 582 kan daarvoor ook de 4pk 592 elast of de 4pk 582 elast gebruikt worden.
- De lengte van een 4pk 592 elast is 582 mm.

Geen informatie om mee op te schieten of erg vrolijk van te worden, de verwarring wordt alleen maar groter.

Kortom, noch op de verpakking, noch op de snaar zelf staat enige aanduiding die wijst op de veronderstelde elastische capaciteiten van deze originele en prijzige BMW/Contitech snaar.
Toch ga ik ervan uit een elast gekocht te hebben en dat vanwege het voorkomen van bovengemelde concurrerende zoektocht BMW niet alle data op de BMW/Contitech elast vermeldt. De snaar die uit de motor kwam bleek precies dezelfde specificaties te hebben en met een stand van < 40.000 km is deze snaar de originele nieuw geleverde snaar.

Een voorlopige conclusie zou kunnen zijn:
Bij een snarenwissel op een R1200 RT 2010-2014 is het tenminste voordeliger om een Contitech 4pk 592 elast te kopen, die een feitelijke lengte van 582 mm heeft en die slechts 35 % van de BMW/Contitech 4pk 582 snaar kost.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 05 jun 2021, 15:06, 7 keer totaal gewijzigd.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Elast dynamosnaar R1200RT, prijsverschil waard of broodje aap?

Ongelezen bericht door Isaac »

De snaren wel of niet elastisch worden allemaal poly-v-snaren genoemd. De P staat dus ook voor Poly en de 2e letter is het soort vertanding.
Die 2e keuze is echt random en kan dus iedere letter van het alfabet zijn.
Ik heb even naar een verpakking gezocht en kan in dit geval ook het opschrift op de snaar duidelijk lezen.
Nu is het wel zo dat mogelijk ter bescherming van de opdracht gever (BMW) de informatie op de snaar is aangepast. Dit om te voorkomen dat een slim iemand gaat zoeken naar een goedkoop alternatief. En die is er zeker. Ik denk dat de getoonde snaar dan de 4PK611 van Contitech zal zijn.
contitech poly-v-snaar.jpg
Helaas kan ik je daar geen zekerheid op geven of je zou deze voordat deze gemonteerd gaat worden op elkaar moeten leggen.
De dubbele lengte aanduiding ontbreekt namelijk op jouw exemplaar dus wat hebben ze aan gehouden?
poly v snaar profielen.jpg
Ook de profiel maten gevonden die zij hanteren. De V is hier duidelijk te zien en is ook de reden dat ze ook deze snaren V-snaren noemen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
fransgabler

Re: Elast dynamosnaar R1200RT, prijsverschil waard of broodje aap?

Ongelezen bericht door fransgabler »

Er is dan sprake van een meervoudig V patroon door de 4 ribbels op de platte snaar itt tot de enkelvoudige V snaar die over de volle breedte een V profiel vertoont. De term snaar is geruisloos vervangen door de nieuwe term van multiriem.

Tenx voor de info, weer flink wat van opgestoken.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”