Da's een informatief verhaal rondom het fenomeen 'snaar', waarvoor dank. Wellicht heeft BMW de vervanging teruggebracht van 60 k naar 40 k aan kilometers vanwege de versnelde veroudering. De post van Contitech hieronder op een vraag van een client bevestigt het verhaal van Isaac.
Op de snaar ontbreekt de aanduiding EL van elast in ieder geval, reden om de pakbon op de verpakking er even bij te pakken:
.
.
Ook op de pakbon van de verpakking ontbreekt EL of de type aanduiding elast.
Wel is er sprake van een 'Poly V riem'. De aanduiding V is in ieder geval geen juiste benaming. Het profiel van de snaar heeft geen V vorm, maar is plat. Wat er met de term poly bedoeld wordt anders dan dat de snaar voor vele toepassingen gebruikt kan worden, is ook niet duidelijk. Het zal niet voor elast staan.
Contitech voert wel een 4pk 592 snaar, waar inderdaad uitdrukkelijk bij vermeld wordt dat het om een elast gaat. Een 4pk 582 kon ik echter niet vinden.
.
.
Ben er even dieper ingedoken en zag
de volgende post van Contitech op de vraag van een client:
.
Schermafbeelding 2021-06-04 om 21.17.58.png
.
Er staat feitelijk aan relevante info voor de R1200 RT het volgende in:
- Niet iedere fabrikant zet op 'zijn/haar' OEM product dat het om een elast gaat.
- Een elast kan niet worden vervangen door een gewone snaar met dezelfde maat. (!)
- Op de Contitech wordt het type 'elast' wel vermeld als het om dat type snaar gaat,
- In plaats van de BMW 4pk 582 kan daarvoor ook de 4pk 592 elast of de 4pk 582 elast gebruikt worden.
- De lengte van een 4pk 592 elast is 582 mm.
Geen informatie om mee op te schieten of erg vrolijk van te worden, de verwarring wordt alleen maar groter.
Kortom, noch op de verpakking, noch op de snaar zelf staat enige aanduiding die wijst op de veronderstelde elastische capaciteiten van deze originele en prijzige BMW/Contitech snaar.
Toch ga ik ervan uit een elast gekocht te hebben en dat vanwege het voorkomen van bovengemelde concurrerende zoektocht BMW niet alle data op de BMW/Contitech elast vermeldt. De snaar die uit de motor kwam bleek precies dezelfde specificaties te hebben en met een stand van < 40.000 km is deze snaar de originele nieuw geleverde snaar.
Een voorlopige conclusie zou kunnen zijn:
Bij een snarenwissel op een R1200 RT 2010-2014 is het tenminste voordeliger om een Contitech 4pk 592 elast te kopen, die een feitelijke lengte van 582 mm heeft en die slechts 35 % van de BMW/Contitech 4pk 582 snaar kost.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.