Vermogen R1200RT LC van 108 naar 125 pk
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 24 jun 2018, 12:51
- Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Hooghalen
Vermogen R1200RT LC van 108 naar 125 pk
Ik heb een vraag over mijn geïmporteerde R1200RT LC (2015) met 10K aan km’s uit België:
In de optielijst staat optie X0703 Power Reduction (108pk ipv 125).
Iemand een idee wat te doen om de 125pk's weer terug te krijgen.
Of is het slechts een administratieve Belgische truc om invoerrechten te verlagen (las ik ergens op een belgisch forum).
In de optielijst staat optie X0703 Power Reduction (108pk ipv 125).
Iemand een idee wat te doen om de 125pk's weer terug te krijgen.
Of is het slechts een administratieve Belgische truc om invoerrechten te verlagen (las ik ergens op een belgisch forum).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- PanEuRoel
- 2024
- Berichten: 839
- Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: HULST
Re: Vermogen R1200RT LC van 108 naar 125 pk
Ik heb net de BIV berekend voor 108 pk (80Kw) of 125 pk (92 Kw)
De verschillen zijn aanzienlijk:
108 pk € 182,53
125 pk € 554,53
Dit is zeer zeker een truc om de wegenbelasting te verminderen. In hoeverre dit ook in de praktijk is uitgevoerd óf alleen op papier dat weet ik niet.
De verschillen zijn aanzienlijk:
108 pk € 182,53
125 pk € 554,53
Dit is zeer zeker een truc om de wegenbelasting te verminderen. In hoeverre dit ook in de praktijk is uitgevoerd óf alleen op papier dat weet ik niet.
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 30 mei 2020, 15:44
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: 2017
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Geel
Re: Vermogen R1200RT LC van 108 naar 125 pk
Waarom zou je dat überhaupt doen?
De PK 's komen er pas uit bij hoge toerentallen en het koppel blijft onveranderd.
Ik rijd vaak met passagier, 108 PK is wel voldoende hoor...
Stay Safe.. ED.
De PK 's komen er pas uit bij hoge toerentallen en het koppel blijft onveranderd.
Ik rijd vaak met passagier, 108 PK is wel voldoende hoor...
Stay Safe.. ED.
Re: Vermogen R1200RT LC van 108 naar 125 pk
Het is wel voor te stellen dat een nieuwe eigenaar het standaard vermogen graag terugziet. Zo is de fiets door de ingenieurs van BMW ontworpen en zo is de fiets ook in de markt gezet. Dat geldt in het bijzonder voor fietsen die teruggebracht zijn naar 35 kw vanwege het type rijbewijs. Iedere nieuwe eigenaar met het volledige rijbewijs zal de oorspronkelijke waarde terug willen halen.
Dat kan zelfs het vermogen van max 35 kw verdubbelen van 48 naar 96 pk. Die vermogenstoename loont de moeite en daarmee kan de bestuurder een heel andere rijstijl te hanteren. Bovendien loopt het motortje vaak beter bij het volle vermogen dan in een geknepen uitvoering met een toerentalbegrenzer of beperkte gasdoorvoer.
Ik denk dat het gevoel in dit specifieke geval na verloop van tijd wel slijt met 108 pk als 'ondergrens', zoals Ed17 hierboven stelt. Het echte topvermogen wordt pas bereikt bij 7750 toeren en ik kan me niet herinneren daar zelfs maar in de buurt geweest te zijn met mijn bescheiden DOHC. Waarschijnlijk tikken uitsluitend beroepsrijders in witte pakken op aangeklede RT''ees het topvermogen regelmatig aan, binnensmonds tierend - a la Wil Hartog - of ' dat kreng echt niet harder kan'.
Indien het koppel hetzelfde blijft (?) wordt het topvermogen niet gemist, tenzij de slijtstiften onder de footpegs met enige regelmaat vernieuwd worden. Dan wordt het een ander verhaal, maar mogelijk is de keuze voor een RT (LC) daar niet in eerste instantie op gebaseerd.
Dat kan zelfs het vermogen van max 35 kw verdubbelen van 48 naar 96 pk. Die vermogenstoename loont de moeite en daarmee kan de bestuurder een heel andere rijstijl te hanteren. Bovendien loopt het motortje vaak beter bij het volle vermogen dan in een geknepen uitvoering met een toerentalbegrenzer of beperkte gasdoorvoer.
Ik denk dat het gevoel in dit specifieke geval na verloop van tijd wel slijt met 108 pk als 'ondergrens', zoals Ed17 hierboven stelt. Het echte topvermogen wordt pas bereikt bij 7750 toeren en ik kan me niet herinneren daar zelfs maar in de buurt geweest te zijn met mijn bescheiden DOHC. Waarschijnlijk tikken uitsluitend beroepsrijders in witte pakken op aangeklede RT''ees het topvermogen regelmatig aan, binnensmonds tierend - a la Wil Hartog - of ' dat kreng echt niet harder kan'.
Indien het koppel hetzelfde blijft (?) wordt het topvermogen niet gemist, tenzij de slijtstiften onder de footpegs met enige regelmaat vernieuwd worden. Dan wordt het een ander verhaal, maar mogelijk is de keuze voor een RT (LC) daar niet in eerste instantie op gebaseerd.
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 06 nov 2019, 15:28
- Type: R1200RT
- Bijz: hij is niet mooi blauw :-)
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: LENDELEDE
Re: Vermogen R1200RT LC van 108 naar 125 pk
ik heb ook een LC 2015 gehad met op papier X0703 ( ben Belg ) maar is bij de aankoop onmiddellijk omgezet naar full door de vorige eigenaar , ik zou gewoon een dealer binnenstappen en vragen hoe en wat , volgens mij is het iets van enkele minuten ( kan dus niet duur zijn ) .... ow ja , mijn K1200gt staat op papier ook op 100pk .....jdk-mtb schreef: ↑30 jun 2021, 18:58 Ik heb een vraag over mijn geïmporteerde R1200RT LC (2015) met 10K aan km’s uit België:
In de optielijst staat optie X0703 Power Reduction (108pk ipv 125).
Iemand een idee wat te doen om de 125pk's weer terug te krijgen.
Of is het slechts een administratieve Belgische truc om invoerrechten te verlagen (las ik ergens op een belgisch forum).
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 24 jun 2018, 12:51
- Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Hooghalen
Re: Vermogen R1200RT LC van 100 naar 125 pk
Intussen met de RT naar een BMW dealer geweest.
Aldaar is de motor uitgelezen en vastgesteld dat deze inderdaad op power reduction mode stond (100pk).
Meest recente software geladen en op origineel vermogen gezet (125pk).
Klusje van 5min.
Niet echt een merkbaar verschil, maar op de een of andere manier toch gevoelsmatig beter.
Dank voor de reacties.
Aldaar is de motor uitgelezen en vastgesteld dat deze inderdaad op power reduction mode stond (100pk).
Meest recente software geladen en op origineel vermogen gezet (125pk).
Klusje van 5min.
Niet echt een merkbaar verschil, maar op de een of andere manier toch gevoelsmatig beter.
Dank voor de reacties.