Hallo,
Ik ben Jaap en de trotse eigenaar van een mooie blauwe 1100 RT uit 2000.
Nu is door een ongelukje de klem / klauw die de rechter koffer vasthoudt afgebroken.
Ik heb een gebruikte 'nieuwe' gekocht maar heb geen idee hoe je dit vervangt.
Ik ben niet erg technisch maar vind het wel leuk dingen zelf te doen.
Zijn er ergens instructie video's te vinden die me de weg kunnen wijzen?
En van de linker koffer is de oranje lip afgebroken.
Ook die heb ik binnen gekregen maar hoe vervang je die???
Alle hulp is welkom.
Hartelijke groet Jaap
Reparatie lip en klem mechanische koffers 1100 RT
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 29 jul 2021, 16:56
- Type: R1100RT
- Bijz: 2000
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Alkmaar
- QuickFix
- Berichten: 742
- Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
- Type: R1150RT
- Bijz: Titan-grau, 2005
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
- Contacteer:
Re: Reparatie lip en klem mechanische koffers 1100 RT
Welkom bij de club Jaap; vergeet niet om je straks ook even voor te stellen; dat wordt altijd wel op prijs gesteld.
(We zijn ook altijd dol op foto's, dus als je die hebt...)
De klem waarmee de koffer vastzit is gemaakt van giet-aluminium of ijzer (daar will ik even van af zijn) en is daardoor zeer bros; het buigt niet, maar breekt meteen wanneer deze een flinke tik te verduren krijgt.
Wat voor "Nieuwe" heb je gekocht, een koffer of een klem/slot?
Heb je een nieuwe koffer die er niet zo netjes uitziet of heeft je oude koffer (in dezelfde kleur) gespoten deksels, dan is het 't eenvoudigst om alleen de deksels over te zetten (als achterkant van die nieuwe koffer nog netjes is): kwestie van de popnagels aan een kant van de scharnieren uitboren, deksels vervangen en vastzetten met M5 schroeven (popnagelen kan ook, maar schroeven is eenvoudiger/flexibele).
Wil je echt alleen het klem/slot gedeelte over zetten (omdat de nieuwe koffer te lelijk of beschadigd is), lees dan verder.
Heb je een los klem/slot gekocht (of wil je hem overzetten van een andere koffer), dan heb je hiervoor nodig een boormachine met een boortje van 4mm, een popnageltang met popnagels van, ik meen 4mm bij minimaal 15mm, een hamer en een doorslagje.
Het oude mechanisme kun je verwijderen door alle popnagels uit de koffer te boren (de kop van de nagel afhalen met de boor en daarna met het doorslagje eruit slaan), met uitzondering van die de scharnieren vasthouden.
Volgens mij moest je ook eerst de cilinder van het slot verwijderen (zie elders op dit forum, dit is een priegelwerkje dat niet in een keer lukt), voordat het mechanisme los wil.
Montage geschiedt in omgekeerde volgorde en alles weer vastzetten met popnagels.
Wil je de originele BMW onderdelen gebruiken, dan is het nummer van de reparatiekit geloof ik dit: 71607654337
Ik geloof dat je voor het vervangen van het oranje lipje ook het hele slot eerst moet verwijderen, voordat je bij het oranje lipje kunt, dus zelfde laken en pak.
Het is niet echt een moeilijke klus, zeker als je het juiste gereedschap hebt, maar (zeker de eerste keer) is het even hannessen.
(We zijn ook altijd dol op foto's, dus als je die hebt...)
De klem waarmee de koffer vastzit is gemaakt van giet-aluminium of ijzer (daar will ik even van af zijn) en is daardoor zeer bros; het buigt niet, maar breekt meteen wanneer deze een flinke tik te verduren krijgt.
Wat voor "Nieuwe" heb je gekocht, een koffer of een klem/slot?
Heb je een nieuwe koffer die er niet zo netjes uitziet of heeft je oude koffer (in dezelfde kleur) gespoten deksels, dan is het 't eenvoudigst om alleen de deksels over te zetten (als achterkant van die nieuwe koffer nog netjes is): kwestie van de popnagels aan een kant van de scharnieren uitboren, deksels vervangen en vastzetten met M5 schroeven (popnagelen kan ook, maar schroeven is eenvoudiger/flexibele).
Wil je echt alleen het klem/slot gedeelte over zetten (omdat de nieuwe koffer te lelijk of beschadigd is), lees dan verder.
Heb je een los klem/slot gekocht (of wil je hem overzetten van een andere koffer), dan heb je hiervoor nodig een boormachine met een boortje van 4mm, een popnageltang met popnagels van, ik meen 4mm bij minimaal 15mm, een hamer en een doorslagje.
Het oude mechanisme kun je verwijderen door alle popnagels uit de koffer te boren (de kop van de nagel afhalen met de boor en daarna met het doorslagje eruit slaan), met uitzondering van die de scharnieren vasthouden.
Volgens mij moest je ook eerst de cilinder van het slot verwijderen (zie elders op dit forum, dit is een priegelwerkje dat niet in een keer lukt), voordat het mechanisme los wil.
Montage geschiedt in omgekeerde volgorde en alles weer vastzetten met popnagels.
Wil je de originele BMW onderdelen gebruiken, dan is het nummer van de reparatiekit geloof ik dit: 71607654337
Ik geloof dat je voor het vervangen van het oranje lipje ook het hele slot eerst moet verwijderen, voordat je bij het oranje lipje kunt, dus zelfde laken en pak.
Het is niet echt een moeilijke klus, zeker als je het juiste gereedschap hebt, maar (zeker de eerste keer) is het even hannessen.
Freude am Fahren