andere uitlaat ? op r1200rt lc

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
rpnagtegaal
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jul 2021, 19:07
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Elsloo Fr

andere uitlaat ? op r1200rt lc

Ongelezen bericht door rpnagtegaal »

Hoi,

Rijden er mensen rond met een ander merk uitlaat op hun r1200rt lc ?
Het gaat mij niet om PK's en lawaai voor alle duidelijkheid. Geluid is subjectief natuurlijk.
Graag hoor ik jullie mening.

Met vriendelijke groet, :D

Ruud
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: andere uitlaat ? op r1200rt lc

Ongelezen bericht door HansD »

Ik weet niet wat je met “ander merk” bedoelt, maar ik rijd de LC met Akrapovic-uitlaat af fabriek, of als standaard Bmw optie. Voordeel daarvan is dat deze daarmee Tuv goedgekeurd is. Ik vind het geluid mooier met de Akrapovic uitlaat, maar deze is ook een stuk lawaaieger (is dat Nederlands?).
Ik denk dat ik de volgende motor daarom zonder neem. (“Luid geluid is immers uit”).
Voordeel van een lawaaiuitlaat is wel dat mensen je in de file eerder horen aankomen
rpnagtegaal
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jul 2021, 19:07
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Elsloo Fr

Re: andere uitlaat ? op r1200rt lc

Ongelezen bericht door rpnagtegaal »

Hoi,

Hans , is de uitlaat lawaaiiger over het hele bereik of pas als je het gas echt open draait?

Vlinderklep zit er ook nog tussen dacht ik.

En met andere bedoelde ik bv Akra, Bos etc

Dank voor jouw reaktie
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: andere uitlaat ? op r1200rt lc

Ongelezen bericht door ciske »

Nu er toch weer een liefhebber langskomt hiero:

Ik heb nog een originele Akra met certificaat voor een LC liggen. Komt ook van de dealer af bij aflevering destijds.
Deze demper past naadloos op de OEM bochten -compleet met carbon dekseltje- en geeft inderdaad een andersoortig geluid zonder de limieten te overschrijden. Klinkt bij alle toerentallen anders dan de OEM demper maar nergens vervelend luid.
Wat mij betreft mag je er -om jezelf te overtuigen- ook gewoon een proefrit mee maken.
Voor het geval je (nog) meer power wenst heb ik er ook nog een setje kat- en kleploze RVS voorbochten van Remus bij.

gr v Ciske
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: andere uitlaat ? op r1200rt lc

Ongelezen bericht door HansD »

rpnagtegaal schreef: 14 aug 2021, 18:22 Hoi,

Hans , is de uitlaat lawaaiiger over het hele bereik of pas als je het gas echt open draait?

Vlinderklep zit er ook nog tussen dacht ik.

En met andere bedoelde ik bv Akra, Bos etc

Dank voor jouw reaktie
Ik vind hem over het hele bereik wat luider, maar als je gas geeft en de vlinderklep open gaat, is de uitlaat een stuk luider! Ik rijd met oordoppen en vind het net gaan, maar zoals gezegd: volgende keer geen Akra meer voor mij vanwege de herrie. Jammer, want hij klinkt erg mooi vind ik :cry:
fransgabler

Re: andere uitlaat ? op r1200rt lc

Ongelezen bericht door fransgabler »

HansD schreef: 14 aug 2021, 17:30 maar deze is ook een stuk lawaaieger (is dat Nederlands?).
Het is dat je het vraagt:
In spreektaal weer anders dan in schrijftaal. Correcte spelling is: lawaaiiger

Heel goed Hans dat je 'te luid is uit' aanhaalt, ondanks de gecertificeerde E norm.
Het begint immers bij onszelf. (is weliswaar de goede spelling, maar enigszins krom taalgebruik)
rpnagtegaal
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jul 2021, 19:07
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Elsloo Fr

Re: andere uitlaat ? op r1200rt lc

Ongelezen bericht door rpnagtegaal »

Ik rijd nu met een Akrapovic uitlaat om te testen en vind het geluid tot nu toe erg meevallen.
Alleen als je vol gas geeft en boven 6000 rpm komt is het geluid te veel naar mijn smaak.
Gelukkig ben ik geen racer meer😁 en hou ik het rustig voor iedereen. Waarom dan toch deze uitlaat ?
Flow is beter en ik wil nog laten tunen in Goes om optimaal mengsel te krijgen.
Hg
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”