Nokkenaskettingspanner

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
R-rijder
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 jun 2020, 09:17
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Over de IJssel

Nokkenaskettingspanner

Ongelezen bericht door R-rijder »

Hallo,

ik wil een ervaring met jullie delen, hopelijk hebben jullie er wat aan.
Mijn motor, een R1100r uit 1995 maakte de laatste tijd, bij sneller optrekken bijvoorbeeld bij het invoegen op de snelweg, een tikkend/klapperend geluid, vooral in de rechter cilinder. Ook was bij een constante snelheid van 100 km/u op de snelweg een ander geluid te horen, ik noemde het wel eens "als fladderend papier". Daarnaast ging er vanaf 3800 toeren een trilling door de motor, die aanhield tot boven de 4000 toeren en dit leek steeds erger te worden.
Eerlijk gezegd begon ik me grote zorgen te maken en allerlei doemscenario's gingen door mijn hoofd.
Toen ik hierover aan het denken was, herinnerde ik mij dat ik in 2017 de nokkenaskettingspanner links vervangen, omdat de originele kettingspanner te licht was.
Ik had de volgende onderdelen vervangen: Cilinder kettingspanner Links 11317688629, Zuiger Links Kettingspanner R1100-1200 TYPE 11317656922, Afdichtring 18x22x1.5CU Koper 07119963308. (Besteld bij De Hobbyist.)
De gedachte kwam in mij op dat de zuiger wel eens het probleem zou kunnen zijn. Daarom een nieuwe besteld en deze vandaag gemonteerd.
Na het demonteren van de oude zuiger zag ik tot mijn schrik dat deze muurvast zat. De dempende werking was totaal verdwenen en daardoor werd de ketting niet goed op spanning gehouden. Binnenbuis kon wel ronddraaien, maar ging niet meer op en neer. Mogelijk dat er door de jaren slijpsel in de zuiger is gekomen waardoor deze vast is komen te zitten.
Nadat ik de nieuwe zuiger en afdichtingsring gemonteerd had (de cilinder van de kettingspanner was nog goed het oliegaatje was niet verstopt of zo), ben ik een proefrit gaan maken. Wat een verschil!
Geen "fladderend" of ander geluid meer, geen trillingen meer vanaf 3800 toeren. Wat een opluchting!
Mijn voornemen is om na 10.000 km of zo de kettingspanner weer te demonteren en te controleren of de zuiger nog goed werkt.

Ik schrijf dit om jullie te informeren, misschien heeft iemand hetzelfde probleem of gaat het zich in de toekomst voordoen. Weet dan dat de oplossing eenvoudig is. Dan hoef je niet zulke grote zorgen te maken als ik heb gedaan.
Allen veel goede kilometers en motoravonturen gewenst. Stay safe, anticipate!
fransgabler

Re: Nokkenaskettingspanner

Ongelezen bericht door fransgabler »

Dat de kettingspanner standaard te licht door BMW is uitgevoerd, is een bekend probleem. Dat het tot de klachten leidt zoals je die vermeldt is minder bekend. Goed beschreven diagnose van het probleem, met de oplossing erbij.

Omdat die nummers me niet zoveel zeggen, heb ik ze even opgezocht in de OEM catalogus van de R1100 R.
.
Het gaat om onderstaande onderdelen (nr 10) en plaatsing:
:
Schermafbeelding 2021-09-25 om 18.13.59.png
.
.
Schermafbeelding 2021-09-25 om 18.14.33.png
.

"Cursing" Chris Harris laat in deze youtube demo zien hoe de vervanging precies in zijn werk gaat. Het voorkomt het: " Clacking, slapping, bullshit noise" wat de 1100 dan voortbrengt. Eigenlijk is het een ontwerpfout en verdient het aanbeveling dat klusje standaard uit te voeren. Leuk klusje om uit te voeren!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”