Waarschuwingslampje accu

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
hobbelduif
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 jun 2021, 07:50
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Brabant

Waarschuwingslampje accu

Ongelezen bericht door hobbelduif »

Vanmorgen bij het afremmen voor een stoplicht ging het acculampje van mn r1200rt (2005) branden. Tegelijk bleven de toeren iets hoger dan stationair. Vanmiddag was dit weer. Bij normale snelheid is er niks aan de hand. Het is enkel bij het afremmen voor bv een afslag of stoplicht.Ik heb het idee dat ik de riem wat hoor fluiten.
Zou de riem versleten kunnen zijn (43.000km)?
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Waarschuwingslampje accu

Ongelezen bericht door QuickFix »

Dat zou goed kunnen inderdaad: als de generator niet (genoeg) wordt aangedreven, dan gaat dat lampje branden.
Het kan nooit kwaad om regelmatig de dynamoriem te controleren en eventueel te vervangen; ze zijn niet duur, maar wel belangrijk. :idea:
Freude am Fahren
hobbelduif
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 jun 2021, 07:50
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Brabant

Re: Waarschuwingslampje accu

Ongelezen bericht door hobbelduif »

Het kan niet zo zijn dat de dynamo niet meer goed werkt? Of moet ik dan constant een melding krijgen?
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 851
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Waarschuwingslampje accu

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Voor die riem staat een vervangingsinterval van 40 000km. Het kan dus sowieso geen kwaad om deze te vervangen. Het aantal kilometers is mijn inziens niet de grootste reden om dit te doen, dan wel het aantal jaren. Na 16 jaar? Of daar je probleem mee is opgelost durf ik niet te zeggen. Wel weer een mogelijke oorzaak afgevinkt.😊
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
hobbelduif
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 jun 2021, 07:50
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Brabant

Re: Waarschuwingslampje accu

Ongelezen bericht door hobbelduif »

Dan zal ik dat eerst even laten doen.
fransgabler

Re: Waarschuwingslampje accu

Ongelezen bericht door fransgabler »

Als je gaat zoeken op de vernieuwing per interval voor de snaar , dan kom je twee getallen tegen:
- 60.000 km is de interval die BMW aanvankelijk hanteerde.
- 40.000 km is het laatste advies, wat overeenkomst met het getal dat PanEuroel al aangeeft.

Je hebt een R1200 RT uit 2005, die voorzien is van het vermaledijde ABS3 / I ABS systeem.
Dat systeem werkt met bekrachtigde remmen wat stroom vreet. Zodra je de remmen aanzet, wordt er een stevig beroep op de accu - en dus op de dynamo - gedaan. Als de rek dan uit de snaar is, slipt de snaar ov er de poelie heen. Dat is het geluid wat je hoort als je afremt en de snaar de weerstand van de dynamo niet meer bij kan houden en gaat slippen.

Waar bij de 850/ 1100/ R1150 RT serie de snaar nog gesteld kan worden met een mechanisme, ontbreekt dat bij de R1200 RT . BMW introduceerde daar de 'elast' voor in de plaats. Deze elast wordt direct geplaatst tussen de poelie van de krukas en die van de dynamo. Dat is een klusje wat met enige kracht eigenlijk prima zelf te doen is en er zijn veel voorbeelden te vinden hoe je dat - zonder gebruik te maken van de BMW tool a 96 euro - voor elkaar krijgt. Zo'n 4pk 592 elast kost bij de BMW dealer 24,95 en indertijd vond ik geen goedkoper alternatief. Dat is er nu wel, zo brengt Motointegrator.nl diezelfde Contitech snaar voor 11,89 euro op de markt, maar dan zonder print van het BMW logo.

Bekend van het ABS 3 systeem is dat behalve jaarlijkse verversing, plaatsing van staalomwonden remleidingen ook de accuspanning van het grootste belang is voor de levensduur van het ABS systeem. Alle reden dus om asap de snaar te vervangen, waarmee je veel hogere kosten kunt vermijden.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 28 sep 2021, 21:01, 9 keer totaal gewijzigd.
hobbelduif
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 jun 2021, 07:50
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Brabant

Re: Waarschuwingslampje accu

Ongelezen bericht door hobbelduif »

Thx voor het advies
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”