Active Cruise Control (ACC)

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Peterrt
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jul 2013, 23:25
Type: R1250RT
Bijz: Bouwjaar 2021
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heemskerk
Locatie: Heemskerk

Active Cruise Control (ACC)

Ongelezen bericht door Peterrt »

beste allemaal
ik ben me aan het orienteren op de nieuwe R1250RT. Nu is er een hoop positiefs geschreven over het ACC . De cruise control die in combinatie met een radar de snelheid aanpast. Wat schets mijn verbazing dat dit systeem nu niet meer in de optielijst is te bestellen. Weet iemand wat hiervan de oorzaak is. op internet kan ik niets vinden ,en de dealer heeft het over chip tekorten.
Ben erg benieuwd
fransgabler

Re: Active Cruise Control (ACC)

Ongelezen bericht door fransgabler »

De hele auto industrie klaagt over het gebrek aan chips, die niet alleen in mobiele telefoons en computers zijn verwerkt, maar ook worden ingezet om de auto zoveel mogelijk zelfrijdend te maken. Een cruise control zal nog wel lukken, maar bij een adaptieve cruise control komt zoveel meer elektronica kijken door het samenspel met de veranderende directe omgeving. Die omgeving moet immers constant gemonitord worden en dat kost veel rekenkracht, die door chips geleverd wordt.

De auto of motor is dan nog wel leverbaar, maar - hopelijk tijdelijk - zonder extented feautures die chips nodig hebben om te kunnen functioneren. Zie o.a. dit artikel. Zo worden auto's later of 'kaler' afgeleverd. Opties buiten het standaard pakket worden dan op voorhand niet eens meer aangeboden.

Er is een wereldwijd tekort aan chips en hoe moderner - in dit specifieke geval - een motorfiets, hoe meer elektronica er in verwerkt wordt en hoe meer chips er benodigd zijn. De consument gaat dat nu merken bij de aanschaf van nieuwe motorfietsen. De verwachting is dat het tekort aan chips tot ver in 2022 merkbaar zal blijven.

Alle reden om er vanuit te gaan dat de gegeven verklaring van de dealer over het ontbreken van de adaptieve cruise control als optie door gebrek aan chips op waarheid berust.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 10 okt 2021, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 85
Lid geworden op: 05 jul 2021, 23:40
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Vijfheerenlanden

Re: Active Cruise Control (ACC)

Ongelezen bericht door nvdw »

DCC (het heet nu weer ‘Dynamic Cruise Control’) zit in de standaarduitrusting.
Gebruikersavatar
Peterrt
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jul 2013, 23:25
Type: R1250RT
Bijz: Bouwjaar 2021
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heemskerk
Locatie: Heemskerk

Re: Active Cruise Control (ACC)

Ongelezen bericht door Peterrt »

nvdw schreef: 10 okt 2021, 14:06 DCC (het heet nu weer ‘Dynamic Cruise Control’) zit in de standaarduitrusting.
Ik denk dat je de gewone cruise control bedoeld
fransgabler

Re: Active Cruise Control (ACC)

Ongelezen bericht door fransgabler »

Peterrt schreef: 10 okt 2021, 20:28 Ik denk dat je de gewone cruise control bedoelt
Zie onderstaande lijst van standaard uitrusting en opties:
.
Schermafbeelding 2021-10-10 om 21.30.37.png
.
- Bij de standaard uitrusting wordt de afkorting DCC vermeld, wat voor Dynamic Cruise Control staat.
- De ACC wordt als Active Cruise Control bij de opties vermeld.

Kennelijk is er een verschil tussen Dynamische en Actieve Cruise Control.
In het Dynamic Cruise Control systeem stelt de bestuurder de gewenste snelheid in en het systeem gedraagt zich dynamisch door bij veranderende omstandigheden de ingestelde snelheid te handhaven. Daarbij is te denken aan bijvoorbeeld hellingen en/of wind. Na de eerste generatie mechanische/statische cruise control is dit al de tweede generatie , door de topic starter de 'gewone' cruise control genoemd. BMW past die tweede generatie al toe vanaf +/- 2004 op bijvoorbeeld de K1200 GT, het laatste model met de vier liggende cilinders.

Bij de optie met de Active Cruise Control stelt de bestuurder de afstand in tot een voor hem rijdend voertuig, waarmee een stop and go systeem wordt geactiveerd. Het voertuig remt zelfstandig af of versnelt al naar gelang het weggedrag van de voorganger. Het systeem reageert actief op het veranderende verkeersbeeld in de directe omgeving middels radar. Dat daar veel rekenkracht - en dus een flinke hoeveelheid chips - voor nodig is, laat zich raden. In deze optielijst wordt de ACC nog vermeld, los van de leverbaarheid, maar kennelijk ontbreekt deze optie al in de geactualiseerde lijsten.

Waar het de PeterRT echter om gaat, is niet zozeer of het artikel in de folder voorkomt, maar of het in de praktijk leverbaar is. Zijn dealer geeft aan dat een tekort aan chips de aflevering van de gewenste ACC wellicht onmogelijk maakt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”