Kleppen stellen R1200 DOHC Olie gekoeld

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
ppr
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 nov 2021, 10:29
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Kleppen stellen R1200 DOHC Olie gekoeld

Ongelezen bericht door ppr »

Bij het kleppen stellen is het altijd rekenen welke vervangende "halfkogel" je moet hebben om de speling weer binnen tolerantie te krijgen.
Ik heb daarom een tabel gemaakt waar je dat zo kan aflezen en de onderdeel nummers van de "halfkogels" in een tabel gezet.
Kijk er eens naar en laat me weten of dat nuttig is of aanvulling nodig heeft.
Klepspelings tabel R1200R_RT.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
fransgabler

Re: Kleppen stellen R1200 DOHC Olie gekoeld

Ongelezen bericht door fransgabler »

Het is een prachtig overzicht, zeker als ik het meteen zou doorgronden.

Als je iets zelf maakt, begrijp je het meteen. Je maakt het nu ook voor anderen en daar zijn vast wel een paar mensen bij die het graag willen begrijpen, maar het nog niet meteen doorzien. JC zei hierover; "Je ziet het pas als je het door hep'.

Zou je zo vriendelijk willen zijn er een toelichting aan toe te voegen?
Mijn motoren hadden altijd stoterstangen en tuimelaars, later een ketting en tuimelaars en ik heb nu een 2010 DOHC en daarmee geïnteresseerd.

Als je vanuit de onderste twee schema's even een voorbeeld naar voren haalt, dan wordt het hele schema meteen helder.
Er zijn twee constructie bij de oliegekoelde DOHC om de kleppen te stellen. Maakt dat nog verschil in dit schema?
Laatst gewijzigd door fransgabler op 17 nov 2021, 20:26, 3 keer totaal gewijzigd.
ppr
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 nov 2021, 10:29
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Re: Kleppen stellen R1200 DOHC Olie gekoeld

Ongelezen bericht door ppr »

Een toelichting hoe te gebruiken:
Twee schema's, één voor de inlaatkleppen en één voor de uitlaatkleppen.
Links staat verticaal de speling die je mbv een voelermaat meet. Boven het schema staat horizontaal de dikte van de "half kogel" (zo noemt bmw die in de onderdelenlijst) die er in kan zitten. Die halfkogel haal je er dus uit als de speling die je meet buiten de tolerantie is. De toleranties zijn 0.13-0.23 mm voor de inlaat-kleppen en 0.3 -0.4 mm voor de uitlaatkleppen.
Als je nu van de gemeten speling in de linker kolom horizontaal naar rechts gaat tot de kolom waarboven je de dikte van oorspronkelijk halfkogel ziet, kom je op de dikte van de vervangende halfkogel die je moet monteren om de speling weer binnen de tolerantie te krijgen.
Ik heb dit natuurlijk niet zelf verzonnen maar uit de Haynes Manual van een Yamaha gehaald en aangepast naar de toleranties en diktes van de halfkogels van de R1200.

Frans noemt dat er twee klepspelings afstelstytemen zijn voor de R1200 in de olie/lucht gekoelde versie. Klopt, de eerste generatie R1200 heeft het traditionele systeem met stelboutjes en borgmoeren. De tweede (is de laatste) generatie olie/lucht gekoelde R1200, dat noem ik de DOHC versie, heeft het systeem met de halfkogels die je moet vervangen voor het aanpassen van de klepspeling. Mijn schema gaat is voor de laatste versie (DOHC).

DOHC: Double OverHead Camshaft of wel dubbele bovenliggende nokkenas.
Laatst gewijzigd door ppr op 17 nov 2021, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
fransgabler

Re: Kleppen stellen R1200 DOHC Olie gekoeld

Ongelezen bericht door fransgabler »

ppr schreef: 17 nov 2021, 16:32 De tweede (is de laatste) generatie olie/lucht gekoelde R1200, dat noem ik de DOHC versie, heeft het systeem met de halfkogels die je moet vervangen voor het aanpassen van de klepspeling. Mijn schema gaat is voor de laatste versie (DOHC).

DOHC: Double OverHead Camshaft of wel dubbele bovenliggende nokkenas.
Mooie uitleg! well done!

Wat je stelt over het verschil in de R1200RT met OHC en DOHC klopt, maar dat bedoelde ik hierboven niet.
Had ik ook beter moeten uitleggen ;)

Ook bij het stellen van de kleppen bij de DOHC motoren zijn er door BMW twee systemen toegepast. Bij het eerste systeem is het-doe-het-zelven meer haalbaar dan bij het daarop volgende systeem, omdat de camshaft oftewel de nokkenas bij het eerste systeem er niet uitgelepeld hoeft te worden.

De nokken zijn bij de DOHC oilhead 2010-2013 aan de buitenkant van de nokkenas-lagering-brug geplaatst en het lepeltje tussen de nok en de bovenkant van de klepveer is er dan zijdelings eenvoudig uit te halen. In een uitholling daarvan worden dikkere of dunnere kogeltjes geplaatst al naar gelang de klepschotel is ingeslagen of juist de nok of het halfronde kogeltje is gesleten. Vergis je niet, bij 3500 rpm gaan de kleppen al 29 (!) keer open ...per seconde en dat op een gewone toerfiets bij een normale kruissnelheid.

Wat PPR zo mooi benoemt als het halfronde kogeltje is in dit filmpje goed terug te zien.

Ik was even ernstig in het warretje met de verandering in het stellen van de kleppen met de introductie van de LC versie in 2014 . Bij dit type is het (her)stellen van de klepspeling veel gecompliceerder geworden, omdat de nokkenassen in dat geval gelicht moeten worden. In iedere cilinderkop zijn in die constructie de achterste in- en uitlaatklep immers opgesloten door de nokkenas- lagerbrug.

Bij die constructie is er nix zijdelings te verwijderen en daarmee is die klus is een stuk ingewikkelder uit te voeren dan bij het toegepaste systeem op de DOHC Oilhead 2010-2013. :D Bij het terugplaatsen van de nokkenassen op de LC versies is de timing natuurlijk van cruciaal belang. Je wilt niet dat een klep lekt tijdens de compressie- en/of arbeidsslag veroorzaakt door een onzorgvuldige terugplaatsing van de nokkenassen.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”