Schurend geluid bij poging starten

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Armando
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 apr 2016, 06:53
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Roermond

Schurend geluid bij poging starten

Ongelezen bericht door Armando »

Beste dames/heren,

Gisteren probeerde ik de motor te starten nadat hij een nacht buiten (in de kou met zeil erover) had gestaan :cry: . Hij startte probleemloos _004. Vervolgens weer uitgezet want wilde weten of hij wel startte.

Koffers gevuld en motorkleding aangetrokken, klaar voor vertrek maar opeens nietsmeer daar. Bij het proberen te starten alleen een 'schurend' geluid en verder niets _001. Iemand een idee wat dit kan zijn. Hij hangt nu aan de acculader om straks of morgen nog een poging te doen maar wat als hij dan ook niet start, is het dan aannemelijk dat het de startmotor is?

Ik ben niet heel technisch, maar als ik de filmpjes op Youtube bekijk is het geen hogere wiskunde om een startmotor te vervangen. Echter hoe kan ik er zeker van zijn dat het de startmotor betreft?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Armando
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Schurend geluid bij poging starten

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Vermoedelijk de accu. Kost veel stroom zo'n koude start. Dan trek je de accu er behoorlijk mee leeg, zeker als de accu al wat minder fris en fruitig is. Een tweede keer starten kan dan zomaar een onmogelijk blijken.

Hartelijke groeten van Nokia X20 aan alle forumleden

Gebruikersavatar
DickJe
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Obdam

Re: Schurend geluid bij poging starten

Ongelezen bericht door DickJe »

Ook een indicatie voor een slechte accu is, dat bij het starten je klok gereset wordt.
Indien dat het geval is, dan kun je er wel van uit gaan dat de accu vervangen moet worden.

Groet, Dick
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R
Nu: BMW R1150RT, Honda NC750X DCT
Armando
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 apr 2016, 06:53
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Roermond

Re: Schurend geluid bij poging starten

Ongelezen bericht door Armando »

Ik heb een jumpstarter geregeld, straks of morgen eens proberen.

Klokje veranderd niet.

Mag het met de jumpstarter niet lukken kan ik er dan van uit gaan dat het de startmotor is of kan het nog iets anders zijn _001?

Ik laat wat weten.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Schurend geluid bij poging starten

Ongelezen bericht door QuickFix »

Uit eigen ervaring (bij het indrukken van de startknop):
  • Constant geluid alsof je een jaren '30 claxon hoort terwijl "Er niks meedraait": startmotor {bendix}
  • Constant (en hard) "Tikke-tikke-tikke-tikke-tik" (eventueel langzaam wordend) en klokje gaat naar "0:00": Accu (bijna) op
Indien accu (met een multimeter) ongeveer 12V aangeeft, dan kan de accu alsnog kapot zijn: bij belasting (starten van de motor) stort dan de spanning in, gemeten spanning (zonder last) geeft dus geen goede indicatie.
Noot: hierboven slechts voorbeelden van winkels waar ik in het verleden gekocht heb, ik heb verder geen band met ze. :idea:

Vervangen van beiden is inderdaad geen "Rocket science", maar de eerste keer dat je het doet moet je even zoeken; als je het eenmaal eens gedaan hebt, dan is het binnen ongeveer een uur/anderhalf uur te doen (zonder tafel).
Gewoon even een paar filmpjes op YouTube kijken voor het hoe en wat.
Freude am Fahren
Armando
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 apr 2016, 06:53
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Roermond

Re: Schurend geluid bij poging starten

Ongelezen bericht door Armando »

Hey QuickFix,

Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad een constant 'schurend' geluid, helaas geen claxon geluid uit de jaren '30 :D en volgens mij draait er inderdaad niets mee.

Dat zijn inderdaad betaalbare voorbeelden _004. Als ik Google op startmotor bmw r1150rt dan kom ik rond de 150 Euro uit :O , heeft dit puur met het merk te maken dan? Zit hier dan ook merkbaar kwaliteitsverschil in?

Ik vrees dat het morgen word voordat ik uitsluitsel kan geven. Ik houd jullie op de hoogte.

Ja al diverse filmpjes gekeken van een startmotor vervangen, accu heb ik bijna 4 jaar geleden (12-4-2018) vervangen (Odyssey).
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Schurend geluid bij poging starten

Ongelezen bericht door QuickFix »

Armando schreef: 04 apr 2022, 13:22ik Google op startmotor bmw r1150rt dan kom ik rond de 150 Euro uit :O
Ik durf te betwijfelen dat een "Echte" BMW startmotor "Maar" €150 kost (ik zie soms zelfs originele tweedehandse voor dat soort prijzen en hoe lang gaan die dan nog mee?): een nieuw originele kun je vinden voor zo'n €200, maar het zou me niks verbazen als een merkloze van €80 gewoon uit dezelfde fabriek komt.

Ik heb, persoonlijk althans, nooit een verschil gemerkt en rij al jaren met een merkloze, maar misschien dat anderen niet die ervaring delen, dus vraag anders even rond. :idea:

Een startmotor is niet echt mission-critical, zoals bijvoorbeeld je banden, en het is een relatief eenvoudig onderdeel om te maken, dus er is weinig reden (in mijn opinie) om dit soort onderdelen duurder te maken dan noodzakelijk, zeker omdat het technisch een verbruiksartikel is.
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Schurend geluid bij poging starten

Ongelezen bericht door Benji »

Heb deze https://www.simon-auto-shop.de/epages/S ... D=15117733 er al diverse jaren erin zitten en doet het nog steeds goed.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Armando
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 apr 2016, 06:53
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Roermond

Re: Schurend geluid bij poging starten

Ongelezen bericht door Armando »

Goedemorgen,

Zojuist geprobeerd nadat hij 2 dagen aan de druppellader heeft gehangen, lijkt genoeg power te krijgen van de accu.

'Schurend' geluid dus alleen. Ik maak straks even een filmpje met het geluid.

Hoe aannemelijk is het dat het de startmotor is? Enige mogelijkheid is dus om de startmotor te testen met een losse accu. Ben het geluid op YouTube ook nog niet tegengekomen :(

Bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Schurend geluid bij poging starten

Ongelezen bericht door QuickFix »

Als je een auto hebt (of een losse volle accu/booster), dan kun je het zadel afnemen en als je tegen de tank aankijkt dan zie je de accu zitten.
Voor deze accu zit (bij de R1150RT's die ik tot nu toe heb gehad althans) een jump-start-connector (met een zwart plastic dopje met een "+" erop).
AccuBoosteRT.jpg
Als je de plus-pool van een losse accu (of auto, booster, ...) met een startkabel hierop aansluit en de min aan een metalen onderdeel van de fiets, dan kun je je fiets (met een lege eigen accu) laten starten.

Ik heb twee 1100's en één 1150 gehad waar de startmotor (vrij snel) na aanschaf defect bleek te zijn, dus het is geen uitzondering dat ze stuk gaan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Freude am Fahren
Armando
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 apr 2016, 06:53
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Roermond

Re: Schurend geluid bij poging starten

Ongelezen bericht door Armando »

@QuickFix: bedankt voor je reactie! Jumpstart-connector ga ik morgen eens even checken _004

Update: vanmiddag een opname willen maken voor het geluid dat hij maakte, bij het doorstarten (startknop langer ingehouden) startte hij ineens :D . Even laten lopen en daarna weer uitgezet en weer gestart, zonder problemen startte hij weer _001 .

Wat is nou wijsheid? De startmotor preventief vervangen of de huidige demonteren en schoonmaken (met wat voor spul eventueel?)

Blij dat hij weer start natuurlijk maar vrees ervoor dat als ik een tourtje ga maken, kan erg goed hier in het zuiden _004 , en ik ga even ergens pauze houden of tanken dat ik sta te kijken :$ .

Alvast bedankt voor de tips!
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Schurend geluid bij poging starten

Ongelezen bericht door siebke »

Armando schreef: 05 apr 2022, 22:23 knip
..... en ik ga even ergens pauze houden of tanken dat ik sta te kijken :$ .

Alvast bedankt voor de tips!
Daar heb ik dan weer een pechhulpabonnement voor, wat ook in het buitenland weleens handig kan zijn. Vraag maar niet hoe ik dat weet.... Het lijkt duur, maar is goud waard vind ik 8)_
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Lupo R
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Re: Schurend geluid bij poging starten

Ongelezen bericht door Lupo R »

Het kan natuurlijk de Bendix zijn die blijft hangen. Dan draait alleen het tandwiel in de leegte.
Armando
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 apr 2016, 06:53
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Roermond

Re: Schurend geluid bij poging starten

Ongelezen bericht door Armando »

@ Siebke: heb ik ook _004 . Alleen als ik door een simpele reiniging of vervanging hun komst kan voorkomen dan doe ik het graag. Al is het geen straf om op een mooi plekje in de Ardennen of de Eifel langer te moeten 'pauzeren' :D

@Lupo R: daar was ik ook al aan het denken dat de Bendix bleef (want hij doet het alweer gelukkig, vanmorgen ook weer gewoon kunnen starten _004 ) hangen.

Vandaar mijn vraag schoonmaken of gewoon vervangen? Er staat nu 105.000km op de teller.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Schurend geluid bij poging starten

Ongelezen bericht door siebke »

Mij is altijd voorgehouden om met de vingers af te blijven van iets wat functioneert. Kan natuurlijk ook te maken hebben met mijn 'handigheden' _001

Maar als optie zou ik me voor kunnen stellen om de startmotor eerst te reinigen op een dag/weekend dat rijden toch geen pretje is. Dan zie je ook meteen of dat zich loont. Een vervangende startmotor heb je dan evt. snel in huis, mocht dat nodig zijn.

Hier op het Forum moet een topic te vinden zijn waarmee je het beste kunt reinigen.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Armando
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 apr 2016, 06:53
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Roermond

Re: Schurend geluid bij poging starten

Ongelezen bericht door Armando »

@ siebke, klopt ergens natuurlijk, maar er zal natuurlijk een reden waarom hij het niet deed (wellicht de kou).

Ondanks het aankomende mooie weer zal ik hem een dezer dagen eens schoonmaken en wat tripjes dichtbij huis maken.

Ja ik had al e.e.a. opgezocht over het schoonmaken van een startmotor _004

De laatste dagen heeft hij aan de druppellader gehangen en startte hij probleemloos elke dag. Vandaag de druppellader verwijderd en eens kijken wat hij morgen doet.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Schurend geluid bij poging starten

Ongelezen bericht door siebke »

Als dan wéér voorkomt, zou ik tóch haast de accu gaan verdenken. Overigens is kou, zeker i.c.m. een wat mindere accu, een mogelijke reden dat de bendix in eerste instantie niet volledig intrekt. Ik vind het nl. vreemd dat de motor wél gewoon start (niet moeilijker dus) als de accu aan de lader heeft gehangen.
Ook een Odyssee kán het eerder af laten weten dan verwacht.... Daarbij heb je nu het 'nadeel' dat het veel warmer is dan voorheen; dat zijn dan weer betere condities voor een fatsoenlijk functionerende accu en/of startmotor.
Als je de Odyssee bij De Hobbyist hebt gekocht, zouden die hem ook door moeten kunnen meten, lijkt me. Hij staat daar dan ook geregistreerd.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Armando
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 apr 2016, 06:53
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Roermond

Re: Schurend geluid bij poging starten

Ongelezen bericht door Armando »

Sorry voor late reactie!

@Quickfix, heb helaas niet zo'n jumpstart connector :cry: .
@Siebke, accu heb ik destijds online besteld.

Heb helaas ook niets kunnen checken ivm tijdgebrek.

Update, motor blijft gewoon starten. Thuis aan druppellader en op het werk start hij ook gewoon, staat in motorstalling daar. Maar weersomstandigheden zijn dan ook ideaal de laatste en komende dagen, dat is eigenlijk een nadeel als ik een idee wil krijgen van de toestand van de accu.

Is er een mogelijkheid om de accu door te meten zonder dat de linker kap eraf moet?

Heb ook het idee dat hij zuinig staat afgesteld bij het starten, moet bij een koude start choke gebruiken. Als hij warm is staat hij stationair net iets boven de 1000 touren, lijkt me dan weer wat veel of niet?
Gebruikersavatar
jogo94
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 mar 2017, 15:52
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sittard

Re: Schurend geluid bij poging starten

Ongelezen bericht door jogo94 »

Wel klak klak maar geen broem broem.

Startrelais uit R850RT 2003
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lupo R
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Re: Schurend geluid bij poging starten

Ongelezen bericht door Lupo R »

En? Gerepareerd of vervangen?
Gebruikersavatar
jogo94
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 mar 2017, 15:52
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sittard

Re: Schurend geluid bij poging starten

Ongelezen bericht door jogo94 »

Ik heb hem niet gerepareerd, een nieuwe kost €52,97 en voor die prijs ga Ik geen risico lopen.
Lupo R
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Re: Schurend geluid bij poging starten

Ongelezen bericht door Lupo R »

Dat begrijp ik. Dan weet je zeker dat het voorlopig goed blijft functioneren. Voor de duidelijkheid, je hebt dan alleen de solenoïde vervangen voor die prijs of de hele startmotor?
Gebruikersavatar
jogo94
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 mar 2017, 15:52
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sittard

Re: Schurend geluid bij poging starten

Ongelezen bericht door jogo94 »

Hoe ze het doen weet ik niet maar voor die prijs krijg je inclusief de startmotor.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lupo R
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Re: Schurend geluid bij poging starten

Ongelezen bericht door Lupo R »

Daar ga ik 'even' achteraan. Ook handig als reserve ... nu start het meestal nog.

Update: Bij deze leverancier is het niet meer leverbaar.

MAAR bij startenladen.nl wel. Iets duurder, 79€ voor BMWR1150R 1,1kW startmotor
Gebruikersavatar
jogo94
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 mar 2017, 15:52
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sittard

Re: Schurend geluid bij poging starten

Ongelezen bericht door jogo94 »

Jammer dat hij niet meer aanwezig is, ik wens je verder veel rijplezier op jouw motor. _004
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”