R850R start niet meer

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Atra Hasis
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
Type: Overig R-serie
Bijz: R850R
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

R850R start niet meer

Ongelezen bericht door Atra Hasis »

Enkele weken geleden heb ik mijn accu vervangen van de R850R
Daarna starten, en lopen
Nu, enkele weken later start de motor niet meer, dus voor de zekerheid maar een weekje aan de lader gehangen,
De motor draait goed rond maar slaat niet aan.
Dodemansknop staat goed, hij staat in neutraal, en de jiffy is ingeklapt.
Bovendien denk ik dat hij in deze gevallen helemaal niks doet en dus niet rond draait, en de situatie verschilt niets van die met de laatste keer starten na de accu wissel.
Ff geen idee wat het zou kunnen zijn
Als iemand nog suggesties heeft graag
Yamaha XS850; Goldwing 1100A; Goldwing 1100Aspencade; Honda CX650; Yamaha XVZ1300; Yamaha FZR600; Honda “blackbird”; BMW R850RT; BMW R1150R; BMW R1150RT; BMW R1150GS; Honda Goldwing 1200; Honda Goldwing 1500;
BMW R1150RT; BMW R850R
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: R850R start niet meer

Ongelezen bericht door Isaac »

Er zit duidelijk verschil in niet starten of niet aanslaan. Niet starten is dat deze niets doet en niet aanslaan is dat deze wel de motor goed ronddraait.
Wat betreft de jiffy en dodemans knop klopt het dat dan ook de startmotor niet kan werken. Dat is ook van toepassing als de motor in een versnelling zou staan en de koppeling niet wordt ingetrokken. Veiligheden die bij jou dus duidelijk wel werken.
Wat blijft er dan over. Of de motor krijgt geen brandstof of de vonk ontbreekt. Of de brandstof afwezig is kan je eigenlijk al een beetje beoordelen als je het kontakt aan zet. Dan zou de pomp even bij moeten komen om de druk op te bouwen. Of deze vonkt is te testen door een andere bougie even in 1 van de 2 bougie doppen te duwen en de bougie zelf tegen massa te houden. Met het starten moet deze dan bij iedere omwenteling een vonk produceren. Afhankelijk van wat hier de uitslag van is kan je weer verder zoeken in een richting die niet goed gaat.
Atra Hasis
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
Type: Overig R-serie
Bijz: R850R
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: R850R start niet meer

Ongelezen bericht door Atra Hasis »

Hij heeft na de accuwissel gestart en gelopen.
Ik dacht nog even aan de slangen van de benzinetoevoer dat die dichtgeknepen zijn na het laten zakken van de tank op zijn plaats.
Deze moet bij de 850 R omhoog om bij de accu te kunnen.
Aan de andere kant : waarom heeft hij dan eerst wel gewoon gelopen
Yamaha XS850; Goldwing 1100A; Goldwing 1100Aspencade; Honda CX650; Yamaha XVZ1300; Yamaha FZR600; Honda “blackbird”; BMW R850RT; BMW R1150R; BMW R1150RT; BMW R1150GS; Honda Goldwing 1200; Honda Goldwing 1500;
BMW R1150RT; BMW R850R
Gebruikersavatar
Nout
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Meedhuizen

Re: R850R start niet meer

Ongelezen bericht door Nout »

Stekker van de pomp los gekomen?
Maar zoals al geschreven werd; zoeken en oorzaken uitsluiten. Vonk of brandstof?
Atra Hasis
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
Type: Overig R-serie
Bijz: R850R
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: R850R start niet meer

Ongelezen bericht door Atra Hasis »

Ik heb het inmiddels opgelost.
Ik zag net het antwoord van Nout, en die zat er goed bij.
Inderdaad was door het liften van de tank de stroomvoorziening wat losgeraakt van de brandstofpomp.
Niet helemaal, maar voldoende om de pomp niet meer te laten werken.
Ik kon het niet hebben dat ie het niet deed en omdat ik toch altijd vroeg op ben, de motor al vroeg buiten gezet en contact aan.
Toen pas hoorde ik dat de pomp niet draaide.
Toen maar direct aan het sleutelen geslagen met als resultaat dat de boel weer netjes loopt.
De reden dat ik niet naar de pomp luisterde was omdat hij na de accuwissel nog gelopen had .
Een complete restauratie doen aan een BMW van 69 jaar oud, en dan dit niet kunnen oplossen ?
Dat was mijn eer te na :D :D
Yamaha XS850; Goldwing 1100A; Goldwing 1100Aspencade; Honda CX650; Yamaha XVZ1300; Yamaha FZR600; Honda “blackbird”; BMW R850RT; BMW R1150R; BMW R1150RT; BMW R1150GS; Honda Goldwing 1200; Honda Goldwing 1500;
BMW R1150RT; BMW R850R
Lupo R
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Re: R850R start niet meer

Ongelezen bericht door Lupo R »

Ergens wel logisch dat je de pomp in eerste instantie uitsloot. De resterende brandstof liet de motor nog even draaien.
Gebruikersavatar
Nout
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Meedhuizen

Re: R850R start niet meer

Ongelezen bericht door Nout »

Mooi dat ie weer loopt!

En ... 1 + 1 = 2 ;)
Tank gelicht -> doet het niet meer. Waar kan het mis mee gaan als je een tank licht? Slangen en snoertjes. Losse slang merk je wel aan de plas benzine bij je standaard, dus eerste verdachte is stroom ...
Gewoon basis rekenen -kwijling- Big RT Smile
Lupo R
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 jan 2022, 19:05
Type: R1200RT
Bijz: Polar N48 veel opties
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dongen

Re: R850R start niet meer

Ongelezen bericht door Lupo R »

Aansluitend op dit onderwerp:

Met het aansluiten van een nieuwe remleiding en de ontluchtingstoestand van het ABS is de tank er af geweest.

Ik heb de motor naar huis kunnen rijden. Er viel mij een enorme benzinestank op, dat heb ik eerder aan de hand gehad dus controleerde direct de snelkoppelingen. En ja hoor, er was er een aan het lekken.

Snel uit elkaar getrokken en een nieuw ringetje 8mm. opgezocht.

MAAR met het snel losklikken of het terugplaatsen van het ringetje of het in elkaar klikken is er iets misgegaan.

Hij startte niet meer, wel ronddraaien, een beetje op benzine reageren maar vooral niet aanslaan. Met de informatie van de BMW dealer kon ik al helemaal niets beginnen dus alle stappen nagelopen.

En toen viel mij iets op, het hoedje van de gaskabel stond op het metalen busje in plaats van dat het er in zat.

Nu startte hij wel ...

Dus na werkzaamheden waarbij de tank er af gaat, controleer de elektrisch verbinding, de snelkoppelingen op lekkage en de rechter gaskabel!
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”