BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

motorbanden en motoronderdelen
 

Wat is er te doen?

 

Accu's. toebehoren, energiesystemen
 

Het BMW RT Forum steunt al 9 jaar de CliniClowns

Eindejaarsrally motorenverkoop en de rol van leider BMW daarin

Nieuws uit de media en weetjes over BMW motoren

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
fransgabler
Berichten: 226
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:05
Type: R1200RT
Bijz: 2008 er, uitgevoerd in two-tone Champagnekleur.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad

Eindejaarsrally motorenverkoop en de rol van leider BMW daarin

Ongelezen bericht door fransgabler »

Er is in Nederland altijd een beetje een hype aan het eind van het jaar welk merk de meeste motoren verkocht heeft. Dan gaat het niet om occasions, maar om het aantal nieuw op kenteken gezette exemplaren. In 2020 werden er zo’n 15000 nieuwe en 50.000 occasions in Nederland aan de man/vrouw gebracht. Om die aantallen in perspectief te plaatsen: bij een vijfdaagse werkweek werden er in Nederland per dag - mede ingegeven door de invloed van corona - 57 motoren van alle merken nieuw op kenteken gezet.

Vooropgesteld dat Nederland een klein landje is met een beperkt aantal motoren in vergelijk met bijvoorbeeld met Duitsland, hechten de merken er kennelijk toch aan om de vlag uit te kunnen steken bij de hoogste verkoopcijfers. Zo is het BMW gelukt om - vooral door de verkoop van de Gelände Strasse – al een decennium lang met de eer te strijken de meeste nieuwe motoren te hebben verkocht.

Met name de Japanse merken als Yamaha en Kawasaki is er veel aan gelegen om die positie een keer te doorbreken. Tot ver in december van 2020 zag het er naar uit dat Yamaha de leidende rol in deze verkoop wedloop zou overnemen vanuit de ‘drie blokken’ filosofie. De geschiedenis van het jaar 2019 leerde immers dat er in de maand december in totaal 243 nieuwe motoren op kenteken gezet werden. Het aandeel BMW daarin was met 31 exemplaren overzichtelijk en als die trend door zou zetten, dan maakte Yamaha aanspraak op de koppositie.

Toch lukte het BMW voor de elfde achtereenvolgende keer om de koppositie vast te houden. De verkoopcurve van BMW loopt itt de andere merken altijd wat op naar het einde van het kalenderjaar, waar andere merken dan wat achterblijven. In 2020 moest BMW wel alles uit de kast halen om de leidende positie weer binnen te slepen. In een laatste poging - met de cijfers van de Yamaha registraties in de hand – werden op oudjaarsdag (!) alsnog 127 BMW motoren geforceerd op kenteken gezet, waarmee Yamaha op de meet nipt verslagen werd.

Het kan bijna niet anders dan dat deze nieuwe motoren-op-kenteken in showrooms staan of zijn toegevoegd aan de huurvloot voor het komende seizoen. Ik begrijp de BMW dealers wel, die geweldig onder druk staan om deze getallen waar te kunnen maken. Immers, deze motoren moeten nog ' de showroom uit , aan de man’ gebracht worden en dat zal vooral in 2021 moeten gebeuren. Die aantallen tellen echter niet mee in de verkoopcijfers van 2021, waardoor er een nóg hoger aantal motoren verkocht zal moeten worden om de leidende positie in de markt vast te houden. Het lijkt toch knap vervelend om met deze hypotheek op de nek te moeten starten in een nieuw kalenderjaar.

De policy van BMW wekt enige verbazing, wereldwijd stellen de verkoopcijfers van BMW niet heel veel voor in vergelijk met de Japanse merken. Ik rijd al decennia BMW omdat ik het een fijne motor vind die letterlijk en figuurlijk bij me past, maar het eerste nieuwe exemplaar moet ik nog kopen. BMW ees zijn nieuw in de standaard uitvoering al behoorlijk prijzig en als er wat accessoires bijgesnoept worden, dan komt een nieuwe boxer al gauw in de richting van een kwart ton aan euro's of meer.

De toekomst zal leren waar deze nationale race tussen de merken en vooral de ratrace binnen het eigen merk uiteindelijk toe leidt.
Om te beginnen in 2021.
Naast de nodige Japanners onderweg geweest met de BMW K75, 2 X K75RT, K100, R80, R100RT, R850RT, R1150GS en R1150RT.
Nu op weg naar onderweg met BMW R1200RT.
jbazelmans
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Eindejaarsrally motorenverkoop en de rol van leider BMW daarin

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Met auto’s is het precies hetzelfde
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Eindejaarsrally motorenverkoop en de rol van leider BMW daarin

Ongelezen bericht door Snellecees »

Dit soort akties houdt vaak verband met kortingsafspraken en bonissen op omgezette aantallen.
Dus dat zal hier zeer waarschijnlijk ook het geval zijn

Groet
Cees
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 187
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: R1200RT/LC
Bijz: kleur Ebony
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: Eindejaarsrally motorenverkoop en de rol van leider BMW daarin

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Zal er wel toe leiden dat 2020 modellen nu in de uitverkoop gaan, ze moeten er vanaf...

En dat is dan weer gunstig voor de koper die het "oude" model koopt maar toch een nieuwe motor heeft, al is die dan al wel 1 jaar oud.

Henk7777
BMW R1200RT LC Ebony 2015
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Plaats reactie

Terug naar “BMW Motorrad nieuwtjes”