BMW toont laserverlichting en head-up display

Nieuws uit de media en weetjes over BMW motoren

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Inspector Gadget

BMW toont laserverlichting en head-up display

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

BMW toont tijdens de ‘Consumer Electronics Show’, die van 6 tot en met 9 januari in Las Vegas wordt gehouden twee noviteiten uit eigen stal: laserverlichting op de K1600GTL en een helm met head-up display.

Adaptieve bochtverlichting, LED-daglichten en een dynamisch remlicht, BMW is de laatste jaren behoorlijk actief geweest als het om zichtbaarheid gaat, vaak ook in nauwe samenwerking met de autotak, en daar komt nu laserverlichting bij. Deze innovatieve manier van verlichting is al verkrijgbaar in de nieuwe BMW 7-serie en i8 en is nu aangepast voor gebruik op motorfietsen. Deze vorm van verlichting is niet alleen bijzonder fel, maar kan een bereik hebben van meer dan 600 meter, het dubbele van conventionele koplampen, en dat moet de veiligheid in het donker ten goede komen. Bovendien is de levensduur door de compacte, robuuste en onderhoudsvrije constructie erg lang. Momenteel wordt er getest met een K1600GTL, maar momenteel is de technologie voor gebruik op een motorfiets nog te kostenintensief. De Duitser verwachten het systeem echter op de mediumlange termijn te kunnen presenteren.

Iets dichter bij productie lijkt de helm met head-up display, die BMW binnen een paar jaar op de markt wil brengen. Nieuw is een head-up display niet, maar de meeste systemen staan nog behoorlijk in de kinderschoenen. Ook op dit gebied heeft BMW al ervaring opgedaan in haar autotak en die techniek wordt nu ook door de motorafdeling geadopteerd. Belangrijke verkeers- en voertuiginformatie wordt direct in het blikveld van de rijder geprojecteerd, waardoor je zonder op je dashboard te kijken van alle noodzakelijke informatie op de hoogte blijft. Alle informatie is vrij programmeerbaar en met het toekomstige V2V-systeem (Vehicle-to-vehicle) kan er bijvoorbeeld ook een waarschuwing worden gegeven bij een plotselinge gevaarlijke situatie. Ook kan de helm worden voorzien van voor- en achteruit gerichte camera’s, waarmee je je rit kunt vastleggen en de achterste camera ook als een soort van achteruitkijkspiegel kunt gebruiken. Daarnaast is de helm, die met de multi-controller op de linker stuurhelft wordt bediend, voorzien van een geïntegreerde mini-computer en luidsprekers. Het is de bedoeling dat het info-display en de technologie straks ook kunnen worden ingebouwd in bestaande helmen.
Bron: (mét afbeeldingen)
http://www.motoplus.nl/nieuws/laserverl ... ay-bij-bmw
Inspector Gadget

Re: BMW toont laserverlichting en head-up display

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

En een beetje opgeklopt/fluffy impressie van de head-up display;

[youtube]Vkhp8Z1IloQ[/youtube]
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: BMW toont laserverlichting en head-up display

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Ziet er gelikt uit. Heb er waarschijnlijk niet zoveel aan omdat ik vrijwel altijd met open vizier rij...
Inspector Gadget

Re: BMW toont laserverlichting en head-up display

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Nico4sen schreef:Ziet er gelikt uit. Heb er waarschijnlijk niet zoveel aan omdat ik vrijwel altijd met open vizier rij...
De mannequin & de dame tonen het zonder zelfs een vizier;
(het is overigens afwachten of het gaat aanslaan, er zijn al diverse systemen in de markt die vooralsnog niet echt aanslaan)
2016-01-07_19-24-53_01.jpg
2016-01-07_19-25-41_01.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: BMW toont laserverlichting en head-up display

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Aha, ziet dat er zo uit. Ben benieuwd hoe dat is met zo'n "glaasje" voor één oog.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: BMW toont laserverlichting en head-up display

Ongelezen bericht door Bert M »

Nico4sen schreef:Aha, ziet dat er zo uit. Ben benieuwd hoe dat is met zo'n "glaasje" voor één oog.
Zeker als je brildragend bent... :mad:

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Inspector Gadget

Re: BMW toont laserverlichting en head-up display

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Degene die ik ken & spreek en beroepsmatig regelmatig een dergelijk "oculair" gebruiken (zijnde, letterlijk, gevleugelde militairen) zeggen dat het kunnen door-kijken van een dergelijk display wennen is maar snel aangeleerd kan worden. (met de nodige slag om de arm als je een oogafwijking hebt, kan ik bevestigen)

Ten opzichte van, die systemen waren/zijn er ook, waar je tegen een soort van minuscuul beeldschermpje aan moeten kijken. En dus voor het "normale" zicht er weer overheen/langs moet kijken.
Naar verluid kost het de hersenen en de oogspieren heel wat meer moeite versus het (letterlijk) doorheen kijken als de hier getoonde oplossing.

Maar het zal niet voor iedereen evenzo prettig of gemakkelijk zijn een dergelijke oplossing te gebruiken.

Desondanks, het is afwachten wat de praktijk zal uitwijzen, ik zie het vooralsnog meer als promise-ware, het is een concept en het is wachten op de toekomst.
Uniek is het in ieder geval niet, hopelijk wel wat meer succes deze keer.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: BMW toont laserverlichting en head-up display

Ongelezen bericht door scan »

Voordeel is wel dat je geen beslagen vizier meer hebt :mrgreen: !
Inspector Gadget

Re: BMW toont laserverlichting en head-up display

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

:lol:

En nu maar hopen dat het in de zomer geen vliegenvanger wordt. :$ :lol:
Of dat je een extra spoilertje (of zo) moet monteren om het gebulder van de wind bij je (in dit geval) rechteroog teniet te moeten doen. _001

Kortom, in mijn (met vette glimlach, T.G.I.F.) optiek een voorbeeld dat een oplossing soms weer andere problemen met zich mee kán brengen. :-)
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: BMW toont laserverlichting en head-up display

Ongelezen bericht door Baird »

Rij in auto al een tijdje 's avonds met HUD waar de navigatie en snelheid etc op staat en dat gaat best goed, uiteraard zonder vizier.

Hartelijke groeten van D6503 aan alle forumleden
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Inspector Gadget

Re: BMW toont laserverlichting en head-up display

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb zelf ook een HUD in de 4-wielige, met snelheidsaanduiding, toerental, accuspanning, (draadloze) bandendruk en zo nog een hele kermis aan selecteerbare informatie.
(gaat via, let op, CAN-bus :lol: )

Geprojecteerd op mijn voorruit en zelfs bij redelijk fel zonlicht nog heel goed te zien.

Ik ervaar het als ideaal, in minder dan 1 oogopslag de snelheid of andere gegevens kunnen zien, zonder je hoofd te bewegen of af te wenden. (naar, bijvoorbeeld, het dashboard).
Vandaar dat ik het ook ooit voor op de motor aangeschaft heb.
Helaas is die fabrikant niet meer en is dat project ook weer op de grote berg geplaatst. :$

Echter, een HUD bij de 4-wielige is vaak op de voorruit en dan is het focusseren van je ogen op een dergelijke afstand vaak geen enkel probleem.

Naar wat ik begrepen heb, is het een stuk lastiger voor iets wat dichterbij "vlak voor" je ogen zit.
Je kunt dat m.i zelf uittesten;
Hou je wijsvinger op de (circa) afstand als de hierboven getoonde voorbeelden van Herrn BMW, en probeer dan de details van je wijsvinger te zien.
Ik ben geen maatstaaf want ik ben niet zonder problemen, maar het valt niet mee je ogen daarop te laten focussen en dan weer naar "de weg" te kijken.

Maar dat is meer voer voor de medisch geschoolde onder ons, ik heb daar eigen ervaringen mee. :$
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: BMW toont laserverlichting en head-up display

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik ben bang dat het voor mij niet werkt. In de vierwielige heb ik, met name in het donker, de grootst mogelijke moeite om zonder bril, dashboard en navigatiescherm te 'lezen'. Zet ik mijn bril op, gaat het aflezen van de informatie puik, maar dan doet zich het probleem voor dat ik ook uitstekend de fijnmazige draadjes van mijn voorruitverwarming zie, maar dat het verkeer één grote waas wordt. Ik moet nog een beetje aan mijn brilleke wennen, zeg maar... :D

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: BMW toont laserverlichting en head-up display

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Inspector Gadget schreef:Ik heb zelf ook een HUD in de 4-wielige, met snelheidsaanduiding, toerental, accuspanning, (draadloze) bandendruk en zo nog een hele kermis aan selecteerbare informatie.
(gaat via, let op, CAN-bus :lol: )

Geprojecteerd op mijn voorruit en zelfs bij redelijk fel zonlicht nog heel goed te zien.

Ik ervaar het als ideaal, in minder dan 1 oogopslag de snelheid of andere gegevens kunnen zien, zonder je hoofd te bewegen of af te wenden. (naar, bijvoorbeeld, het dashboard).
Vandaar dat ik het ook ooit voor op de motor aangeschaft heb.
Helaas is die fabrikant niet meer en is dat project ook weer op de grote berg geplaatst. :$

Echter, een HUD bij de 4-wielige is vaak op de voorruit en dan is het focusseren van je ogen op een dergelijke afstand vaak geen enkel probleem.

Naar wat ik begrepen heb, is het een stuk lastiger voor iets wat dichterbij "vlak voor" je ogen zit.
Je kunt dat m.i zelf uittesten;
Hou je wijsvinger op de (circa) afstand als de hierboven getoonde voorbeelden van Herrn BMW, en probeer dan de details van je wijsvinger te zien.
Ik ben geen maatstaaf want ik ben niet zonder problemen, maar het valt niet mee je ogen daarop te laten focussen en dan weer naar "de weg" te kijken.

Maar dat is meer voer voor de medisch geschoolde onder ons, ik heb daar eigen ervaringen mee. :$
Volgens mij is de HUD in zo'n helm zo ingesteld dat je er niet dichtbij op hoeft te focussen. Dus geen probleem met wisselen van dichtbij naar ver(der) af.
Gebruikersavatar
Martin7007
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 dec 2013, 17:24
Type: R1200RT
Bijz: F.O. + intercom + grijs Nedplex flip up + zumo 590
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Doetinchem
Locatie: Doetinchem

Re: BMW toont laserverlichting en head-up display

Ongelezen bericht door Martin7007 »

Ben benieuwd wanneer het voor een betaalbare prijs beschikbaar komt.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: BMW toont laserverlichting en head-up display

Ongelezen bericht door Bert M »

Martin7007 schreef:Ben benieuwd wanneer het voor een betaalbare prijs beschikbaar komt.


BMW-embleem én betaalbaar??? Dan vallen Pasen en Pinksteren tenminste 5 jaar achter elkaar op één dag, vrees ik...

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Inspector Gadget

Re: BMW toont laserverlichting en head-up display

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

En nog een stukje extra informatie;
http://www.motoplus.nl/nieuws/bmws-blik-in-de-toekomst/
Het is de bedoeling dat het infodisplay en de technologie straks ook kunnen worden ingebouwd in bestaande helmen.
Gesloten

Terug naar “BMW Motorrad nieuwtjes”